Kirjoittaja Aihe: Kuolema  (Luettu 5211 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kuolema
« : 20.10.17 - klo:11:52 »
Aihetta on sivuttu monessa yhteydessä, silti ajattelin, että sille voisi olla ihan oma keskustelunsa. Aihe on niin monisyinen, että siitä on mahdollista kirjoittaa loputtomasti.

Kuolemasta puhuttaessa aihe jakaantuu pääosin kahtia. Toisaalla kuolemasta puhutaan yleisellä tasolla ja valtaosa puheesta koskee muiden kuolemaa, vähemmän puhutaan omasta kuolemasta. Provosoiduin käsittelemään omaa kuolemaa ja niitä vaiheita, jotka sitä edeltävät. Tähän on osaltaan vaikuttanut sisareni tilanne, josta aiemmin kerroinkin.

Perheen kohdalla edistyimme asiassa sen verran, että kävimme lakiasiain toimistossa laatimassa kolme asiakirjaa, jotka aikanaan tulevat helpottamaan jälkeemme jääneiden tilannetta. Ne kolme olivat: Keskinäinen testamentti, hoitotestamentti ja edunvalvontavaltuutus. Nyt on mietinnän alla se, missä näitä papereita olisi paras säilyttää, että ne aikanaan varman päälle löytyisivät.

Arvelen, että nämä asiat ovat monella olleet mielessä ja moni on joutunut tekemisiinkin niiden kanssa läheisestikin. Olisi hyvä kertoa omista kokemuksista ja ohjeitakin voisi antaa.

Täälläpäin ilmestyy koteihin jaettava "Kottiin -lehti", jossa oli allaoleva maalaislääkäri Kiminkisen vihje:
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Plektra

  • Viestejä: 17
Vs: Kuolema
« Vastaus #1 : 20.10.17 - klo:12:55 »
... Nyt on mietinnän alla se, missä näitä papereita olisi paras säilyttää, että ne aikanaan varman päälle löytyisivät ...
Minun ja vaimoni testamentit ja omaisuuden hallintaan liittyvät asiakirjat ovat pankin tallelokerossa. En tiedä, onko se paras säilytyspaikka, mutta luulisi ne sieltä löytyvän, kun aika meistä jättää.
Kellot soivat, kun vain voivat. Jos ne ei voi, niin ei ne soi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #2 : 20.10.17 - klo:18:01 »
Eläessään voi paljon vaikuttaa siihen, että jälkeenjäävillä on vähemmän vaivaa kaikenlaisten asioiden kanssa, joita jonkun on pakko hoitaa. Niitä voi vähän kerrassaan tallettaa esim. tietokoneelle ja tulostaa paperille ja järjestellä ne sitten yhteen mappiin. Muussa tapauksessa monien asioiden selvitteleminen on melkoista salapoliisityötä. Koetan itse paneutua asioihin hyvissä ajoin vaikka tunnenkin suurta avuttomuutta tämän asian edessä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuolema
« Vastaus #3 : 20.10.17 - klo:18:39 »
Itse päivittäin aika ajoin sellaista dokumenttia, missä on kaikkien pankkitilien numerot, velat saldoineen, henkivakuutukset ja arvokkain omaisuus.
Lisäksi olen vanhin poikani tietää joitakin salasanoja ja tunnuslukulistoista.

Isäni toimi samoin eli aika ajoin hän selvitti minulle vastuut ja varat. Perunkirjoitus oli aika helppo tehdä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #4 : 20.10.17 - klo:19:14 »
Asiat ovat aika yksinkertaisia, jos molemmat puolisot ovat "originaaleja". Mutta jos on entisiä kumppaneita ja niiden lapsia siellä täällä, niin voi mennä vaikeaksi. Samoin on silloin, jos on paljon omaisuutta, useita kiinteistöjä, maapalstoja yms. niin voi olla hyvinkin mutkikasta.
« Viimeksi muokattu: 20.10.17 - klo:19:23 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #5 : 11.11.17 - klo:19:07 »
... Nyt on mietinnän alla se, missä näitä papereita olisi paras säilyttää, että ne aikanaan varman päälle löytyisivät ...
Minun ja vaimoni testamentit ja omaisuuden hallintaan liittyvät asiakirjat ovat pankin tallelokerossa. En tiedä, onko se paras säilytyspaikka, mutta luulisi ne sieltä löytyvän, kun aika meistä jättää.

Pankit ovat paljolti luopuneet tallelokeroista. Päädyimme siihen, että testamentin ja hoitotahdon kopiot annetaan jokaiselle lapselle, samoin kopio edunvalvontavaltuutuksesta niille, joita asia koskee. Alkuperäiset ovat mapissa kotona, niiden tuhoutuminen ei kuitenkaan aiheuta korvaamatonta vahinkoa.

Mielestäni tässäkin asiassa on yksi sääntö ylitse muiden. Se on yksinkertaisuus. Siihen kuuluu se, että pankkiasiat, jos mahdollista, ovat vain yhdessä pankissa ja että asuntoja on vain yksi ja että irtaimisto on yhdessä paikassa. Ainahan asiat eivät ole näin yksinkertaisia, silloin olisi hyvä tehdä kirjallinen selvitys ja antaa siitä kopio kullekin edunsaajalle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #6 : 13.11.17 - klo:11:39 »
Ressun viisautta:
« Viimeksi muokattu: 15.11.17 - klo:21:25 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Mietiskelijä

  • Vieras
Vs: Kuolema
« Vastaus #7 : 13.11.17 - klo:11:59 »

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Kuolema
« Vastaus #8 : 14.11.17 - klo:10:25 »
"hoitotahdon kopiot annetaan jokaiselle lapselle"

Edellä jonkun lainaus. Hoitotahdon voi vaivattomasti ja ilmaiseksi tehdä OMAKANTAan. Siellä se on sähköisessä tallessa siihen asti, kun aurinkomyrskyt kaatavat globaalit tietoverkostot.
« Viimeksi muokattu: 14.11.17 - klo:10:34 kirjoittanut Magda-sisko »
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #9 : 14.11.17 - klo:11:45 »
"hoitotahdon kopiot annetaan jokaiselle lapselle"

Edellä jonkun lainaus. Hoitotahdon voi vaivattomasti ja ilmaiseksi tehdä OMAKANTAan. Siellä se on sähköisessä tallessa siihen asti, kun aurinkomyrskyt kaatavat globaalit tietoverkostot.

Kiva, että siskokin on jälleen paikalla  :D. Toivon mukaan ehdit mukaan useamminkin.
Tutkailin taannoin tuota omakantaa, mutta siinä oli silloin jotain ongelmia, pitänee paneutua asiaan paremmin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Kuolema
« Vastaus #10 : 14.11.17 - klo:11:55 »
Kiitos lämpimistä sanoista. Yritän olla paikalla useammin. Nyt onkin kysyttävää Raamatusta, joten katson sopivan osaston.
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #11 : 14.11.17 - klo:11:59 »
Kiitos lämpimistä sanoista. Yritän olla paikalla useammin. Nyt onkin kysyttävää Raamatusta, joten katson sopivan osaston.

Oikein kiva!  :D :D :D
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kuolema
« Vastaus #12 : 15.11.17 - klo:22:39 »
Sattui vaan silmiin ihan sattumalta, ohjelma Yle Puheen kanavalla Kuolemasta kuolemaa tutkineen teologin ja sairaalapastorin näkökulmasta: https://areena.yle.fi/1-4275341#autoplay=true
(Aloitin vasta kuuntelemaan)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #13 : 22.05.18 - klo:12:01 »
Kävin eilen veljespiirissä, jossa olin käynyt lähes 19 vuotta ja josta jäin pois viime syksynä. Porukka oli kokolailla sama, mutta tein sen havainnon, että monet olivat silminnähden vanhemman oloisia kuin viime syksynä. On olemassa sananparsi, että vuosi vanhan vanhentaa, kaksi lapsen kasvattaa. Se on osuvasti sanottu.

Äsken juttelin naapurin kanssa, joka on minua 4-5 vuotta nuorempi. Häneltä kuulin, että entinen naapurimme ja minun luokkakaverini oli kuollut syöpään. Joskus silloin tällöin tapasimme jossakin ja olinkin jo ajatellut, että mitähän Ramille nykyään kuuluu. Alan olla jo siinä vaiheessa, että minulla on tuttavia rajan toisella puolen enemmän kuin tällä puolen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Kuolema
« Vastaus #14 : 23.05.18 - klo:06:39 »
Minulle se, että oma elämäni olisi mahdollisimman pitkä, esim. äärettömässä muodossaan iankaikkisesti kestävä, ei ole tae tietenkään siitä, että elämäni pelkästään siitä syystä olisi tarkoituksellista. Ihmisen tai eläimen elämä pitkäkestoisena elämänä ei ole sama asia kuin laadukas elämä, vaikka ikuisesti kestävä elämä voi toki olla laadukasta elämää. Mutta kesto ei korvaa laatua, vaikka kestoa olisi loputtomasti. Todella viheliäinen elämä ei välttämättä ole edes yhden sekunnin keston arvoinen, loputtomasti kestävänä viheliäinen elämä olisi pelkkää tarkoituksetonta helvettiä.

Saarnaajan kirjan kirjoittaja on seuraavassa raamatunkohdassa samoilla linjoilla kanssani: "Taas minä katselin kaikkea sortoa, jota harjoitetaan auringon alla, ja katso, siinä on sorrettujen kyyneleet, eikä ole heillä lohduttajaa; väkivaltaa tekee heidän sortajainsa käsi, eikä ole heillä lohduttajaa. Ja minä ylistin vainajia, jotka ovat jo kuolleet, onnellisemmiksi kuin eläviä, jotka vielä ovat elossa, ja onnellisemmaksi kuin nämä kumpikaan sitä, joka ei vielä ole olemassa eikä ole nähnyt sitä pahaa, mikä tapahtuu auringon alla." (Saarn. 4:1-3)

Miksi totaalinen kuolemani tuhoaisi merkityksen tai tarkoituksen nykyisestä elämästäni? Miksi pelkäisin järkeni valossa kuolemaani? Kun olen todella kuollut, en tiedosta mitään, enkä siitä syystä voi kaivata mitään tai kärsiä mistään tai menettää mitään, kun minua ei ole olemassa kaipaavana tai kärsivänä tai menettävänä tai jotain muuta kokevana, joka voisi kaivata jotain, kärsiä jostain, menettää jotain tai kokea jotain muuta. Todella kuolleena "oleminen" ei siis voi olla minkäänlainen kokemus, ei siis myöskään kauhistuttava kokemus, kun en ole enää olemassa kokijana, joka ainoastaan voi kokea jotain.

Jos en sure sitä tai ahdistu siitä, että en ole ollut olemassa lainkaan miljardeihin vuosiin ennen syntymistäni tähän maailmaan, miksi surisin sitä, että en tule olemaan koskaan sen jälkeen, kun olen täydellisesti menettänyt tietoisuuteni tai tarkemmin sanottuna lakannut menettämästä mitään, kun en ole enää olemassa edes menettävänä? Olemattomuuteni kuolemani jälkeen on samanlaista olemattomuutta, mitä oli olemattomuuteni ennen syntymistäni. Tiedottomana en voi surra mitään, mutta nyt kun olen vielä tietoinen, saatan järjenvastaisesti ahdistua mielessäni siitä, että lakkaan kerran tiedoitsemasta. Kun monena yönä unettoman unen aikana olen ollut kuin kuollut, koska en ole tiedostanut enkä voinut tiedostaa silloin mitään, ja olen ollut kuin autuas siinä tilassa, miksi surisin sitä, että olen kerran oleva iankaikkisesta iankaikkiseen kuin unettoman unen tilassa?

Oman kuoleman pelkääminen on irrationaalista myös siinä mielessä, että kuolemaa ei voi edes kohdata tai todella tiedostaa, sillä silloin kun olen vielä tietoinen jostain, en ole kuollut, mutta kun olen kuollut, en ole tietoinen mistään, en siis tietoinen tietenkään myöskään kuolemastani. Kun minä olen, kuolemaa ei vielä ole, kun kuolema on, minua ei enää ole. Omaa kuolemaa ei siis voi itse sanan varsinaisessa mielessä kohdata. Viikatemies ei satuta kuollutta, kun ei ole ketään, johon sattuisi. Siitä syystä kuolemaa on järjenvastaista pelätä. Kuolemaan johtavat kärsimykset eivät ole sama asia kuin kuolema. Kärsivä on vielä tietoinen asioista. Kärsivä on subjekti, joka tiedostaa olemassaolonsa ja ajan kulun. Kun minä subjektina todella lakkaan olemasta, kaikki, mitä minulle subjektina on ollut olemassa objekteina (ajatuksina, havaintokohteina, muistoina, ja tuntemuksina), lakkaa myös olemasta. Kun ei ole subjektia, ei ole myöskään enää mitään objektia. Ei ole mitään, mikä synnyttäisi kaipausta, eikä ole olemassa kaipaajaa, joka kaipaisi jotain.

Jos kuoleman jälkeen on olemassa helvetti tai jokin muu kidutuskammio, siinä tapauksessa minulla on syytä järkeni valossa todella pelätä sitä, että oma elämäni maan päällä tulee päättymään. Moni kristittykin on pelännyt helvettiä tai pitänyt mahdollisena sitä, että itse voi sinne joutua, esim. siitä syystä jos menettää uskonsa (vrt. Hepr. 6:4-6; Fil. 3:11; 1 Kor. 9:27), joten se, että joku kilvoittelee kristittynä, ei automaattisesti tarkoita sitä, että helvetin tai lopullisen tuomion pelko lähtisi hänestä. Ei kuitenkaan tässäkään tapauksessa minun tarvitsisi pelätä kuolemaa kuoleman itsensä tähden, vaan minun tulisi pelätä yksin sitä, mitä kuoleman jälkeen seuraa (vrt. Hepr. 9:27). Jos ei olisi kuolemaa täällä maan päällä, ei olisi helvettiin siirtymistä. Koskaan loppumaton helvetti alkaa olla todellisuutta vasta kuoleman jälkeen. Vain tässä mielessä kuolema olisi tässä yhteydessä pelottava asia järjen valossa.

Vielä pitkästä iästä, jota jotkut pitävät siunauksena. Pitkä ikä on joillekin iäkkäille ihmisille heidän omasta mielestään kirous. Tällä hetkellä maailman vanhin nainen, joka on pian 129 vuotta vanha, sanoo, että hän on ollut onneton koko elämänsä ajan ja että hänen pitkä elämänsä on ollut Jumalan hänelle langettama rangaistus. Nainen sanoo, ettei hän ole kokenut koko elämänsä aikana edes yhtä onnellista päivää. Hänen elämänsä on ollut raadantaa. Naisella on ollut useita lapsia, joista vanhin kuoli 104 -vuotiaana. "Kun ajattelen mennyttä onnetonta elämääni, toivon, että olisin kuollut nuorena." Tämä lainausmerkkien sisälle laittamani ajatus vanhukselta ja nämä muutamat maailman vanhinta elossa olevaa naista koskevat sanani pohjautuvat alla näkyvään uutisartikkeliin:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-5735065/Worlds-oldest-woman-aged-129-says-shes-miserable-day-life.html