Kirjoittaja Aihe: Kommentaariraamattu  (Luettu 956 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Kommentaariraamattu
« : 02.07.19 - klo:19:32 »
Onkohan täällä jokin Raamattu-aiheinen osio?  En löydä.
Siirrettäköön tämä, jos sellainen on jo.

Ilmaisen tyytyväisyyteni Sana elämään- Kommentaariraamatusta.
Olen nyt lukenut siitä parin kuukauden aikana evankeliumit, ja aloitin Apostolien tekoja.
Jumala selvästi haluaa minun lukevan kyseistä Raamattu-laitosta,
koska olen saanut siunauksia.

Aluksi tuntui hiukan nihkeältä lukea melkein jokaiseen jakeeseen liitettyjä kommentteja, siis jonkun ihmisen näkemyksiä.
Ajattelin, että kauan ja paljon Raamattua lukeneena en tarvitsisi mitään opastusta.
Mutta yllättävästi kommentit antavat hengellistä potkua.

Monet "liiankin" tutut kohdat aukeavat uudesta näkökulmasta, joskus yllättävästäkin,
kun lukee, mitä kommentaattori on ajatellut.
En koe kommentteja uusina tai erilaisina tulkintoina, jota ilmiötä vastustan.
Mutta ne ovat usein laajemmassa asiayhteydessä nähtyjä kokonaiskuvauksia kuin mihin olen tottunut.
Avartavaa.
Kommentaariraamatun kartastot ovat myös erinomaisia, samoin aika monipuoliset sanastot.

http://www.raamattukansalle.fi/


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kommentaariraamattu
« Vastaus #1 : 03.07.19 - klo:16:32 »
En ole juuri tuota samaa medodia käyttänyt, mutta arvelisin, että kun on avoin uudelle informaatiolle, niin Raamatussa on todella paljon asiaa. Itse olen siis käyttänyt eka kertaa vuoden 92 käännöstä VTtä kahlatessani. Se on paljon helpompi lukea tekstin sujuvuuden takia eikä siis huomio mene koukeroisen tekstin ymmärtämiseen. Esim. nyt lukiessani Esran kirjaa, on paljon selvempää kun suuret luvut ilmaistaa numeroin. Siis vaikka 2714 eikä kaksituhattaseitsemänsataaneljätoista.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Kommentaariraamattu
« Vastaus #2 : 03.07.19 - klo:16:50 »
V. 1992 suomennoksessa on joitakin kohtia, jotka vaikuttavat kummallisilta.
Esim.
"Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni."
(Matt. 16:18)

Vanhemmassa ja Raamattu kansalle- käännöksessähän puhutaan seurakunnasta.

Uusi testamentti ei anna sellaista kuvaa, että Jeesus olisi tullut pystyttämään kirkollisia laitoksia.  Hän on Uuden liiton seurakunnan pää.

Tarkastelin muiden kielten käännöksiä. 
Osassa niistä puhutaan seurakunnasta ja osassa kirkosta.
Suomen kielessä sanalla kirkko on tietysti useampia merkityksiä,
mutta mielestäni se ei ole koskaan synonyymi uskovien seurakunnalle.
Kirkko tietysti sisältää uskovia ja uskovien seurakuntia, mutta hyvin paljon muutakin,
jota Jeesus ei tullut tuomaan maan päälle.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kommentaariraamattu
« Vastaus #3 : 03.07.19 - klo:16:55 »
Jännä että olivat korvanneet sanan seurakunnan kirkolla. Tulee mieleen, että oliko sillä tiettyjä ...hmm...kirkollisia syitä.