Kirjoittaja Aihe: Ralliautoilu  (Luettu 1038 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Ralliautoilu
« : 31.07.19 - klo:11:42 »
Huomenna alkavat taas rallikisat. Mitä mieltä asiasta ollaan? Vaikka niillä on taloudellisesti suuri merkitys erityisesti Jyväskylälle, niin globaalisti pidän touhua miinusmerkkisenä.

Liitän oheen kolme kuvaa rallien aiheesta. Näen jotain ristiriitaista tuossa "luonto kiittää" -jutussa. Ralleja on järjestetty vuodesta 1951 alkaen, alakuvassa lienevät Popeda ja Mersu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ralliautoilu
« Vastaus #1 : 31.07.19 - klo:13:16 »
Suhtaudun neutraalisti koko lajiin ja Jyväskylän ralliin. Seuraan satunnaisesti jos sattuu telkkarista tulemaan MM-ralleja.
Lapsena ja nuorena seurasin mielenkiinnolla lähes kaikkea moottoriurheilua. Ajoin itsekin mikroautolla viikottain ja kuuluin paikalliseen autourheiluseuraan. Kipinä syttyi varmasti isäni kautta, joka on nuorempana ajanut jokamiesluokkaa ja oli rallitiimissä huoltomiehenä. Nykyisinkin touhuaa koko ajan moottoreiden ja koneiden parissa lähinnä omaksi ilokseen ja auttaakseen naapureita ja tuttuja.

Jyväskylän rallia käytiin useamman kerran katsomassa paikan päällä. Niistä reissuista jäi hyvät muistot. Nykyisin nuo rallihommat on mennyt enemmän viihteelliseen suuntaan kaikkine oheisohjelmineen. Vaikka ymmärrän sen, niin se ei kiinnosta. Jotain pienempiä ralleja ja rallisprintejä voisin vielä joskus käydä katsomassa.
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ralliautoilu
« Vastaus #2 : 31.07.19 - klo:15:34 »
Ralli ei oikeastaan kiinnosta, tai sanotaan niin että en viitsi vaivautua korviani lotkauttamaan sen takia.

Mutta on minulla sentään yksi mitali autourheilusta. Työpaikan porukalla varasimme parikymmentä vuotta sitten karting-radan kokonaan meidän käyttöömme, ja ajoimme siellä lämmittelykierrokset, aika-ajon (jossa sijoituin kuudenneksi), ja sitten finaalin josta pokkasin pronssimitalin  8).

Noin yleensä on kyllä syytä ihmetellä miksi me ihmiskuntana niin kovin paljon kilpailemme ties millaisissa lajeissa. Kilpailuhan synnyttää paljon kateutta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6421
Vs: Ralliautoilu
« Vastaus #3 : 31.07.19 - klo:17:04 »
En seuraa autourheilua. Mutta tietyssä määrin on ollut kiinnostavaa seurata pojan urheiluautoharrastusta. Onneksi se vaihe on ohi ja pojalla on tukeva pick up. Mutta ilmavoimissa ollessaan autourheilu oli hänelle yksi henkireikä asuessaan maantieteellisellä alueella mikä on itse asiassa täysin tyhjä. Siellä voi menettää järkensä jos ei ole jotain tekemistä. Tukikohdat tarjoavat sotilaille ilmaiseksi käytettävissä olevan autopajan työkaluineen, tosin moni ostaa omiakin työkaluja.

Poika teki urheiluautostaan street racing auton, ja kertoi joskus ajaneensa täysin tyhjillä tieosuuksilla aikamoisia lukemia. Sanoi että siellä oli hyvä ajaa, kun näki mailien päähän että ei ollut ketään tiellä, joten siinä ei kovin helposti laittanut ulkopuolisia vaaratilanteisiin.

Sittemmin minulle on ollut tuollaisia rämäpäitä terapia-asiakkaina ja olen puolestaan kuunnellut heidän kokemuksiaan. On mielenkiintoista mm. oppia mitä he tekevät autoille maksimoidakseen nopeudet.

Tuo on kaikki mitä tiedä asiasta  :D

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ralliautoilu
« Vastaus #4 : 31.07.19 - klo:19:26 »
Olen kiertänyt kaikki ralliautoilutapahtumat. Jotkut hyvinkin kaukaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ralliautoilu
« Vastaus #5 : 01.08.19 - klo:12:21 »
Ainakin yksi sellainen ralli voisi olla olemassa mitä en menisi katsomaan missään tapauksessa. Se olisi kristillinen ralli. Kaikkea muuta "kristillistä" lienee jo tarjolla, mutta onko omaa rallia vielä olemassa? Mutta noin muuten ralliautoilu ei saa kierroksiani nousemaan.

Edes ralliautoilun ympäristövaikutukset eivät huoleta minua ollenkaan. Suurempana tekopyhyytenä pidän vaikkapa tätä silmiini osunutta asiaa:

IS kertoo: "Maailmantähdet juhlivat Italiassa huippusalaisissa ilmastobileissä – matkustivat paikalle 114 yksityiskoneella ja megajahdeilla - Google kutsui maailman vaikutusvaltaisimpia ihmisiä Sisiliaan ratkaisemaan ilmastonmuutosta. Tapahtuma aiheutti jättipäästöt."

 ::)



Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ralliautoilu
« Vastaus #6 : 01.08.19 - klo:12:29 »
Edes ralliautoilun ympäristövaikutukset eivät huoleta minua ollenkaan. Suurempana tekopyhyytenä pidän vaikkapa tätä silmiini osunutta asiaa:

IS kertoo: "Maailmantähdet juhlivat Italiassa huippusalaisissa ilmastobileissä – matkustivat paikalle 114 yksityiskoneella ja megajahdeilla - Google kutsui maailman vaikutusvaltaisimpia ihmisiä Sisiliaan ratkaisemaan ilmastonmuutosta. Tapahtuma aiheutti jättipäästöt."

 ::)

Tämä asia muistuttaa syntikysymystä. Suuri paha ei tee oikeaksi pientä pahaa. Eikä päinvastoin.  :(

Ralliin liittyvä "Luonto kiittää" oikeastaan provosoi minun tähän kirjoitteluun. Jos ajattelemme rallien kokonaisvaikutusta, niin tuskinpa siitä luonto kiittää.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ralliautoilu
« Vastaus #7 : 01.08.19 - klo:12:40 »
Mistä toiminnasta luonto kiittää tuossa mainoksessa? Kierrättämisestä, eikö niin? Tarkoitetaanko sillä koneiden kierrättämistä vai roskien/tavaroiden?  ;D

Sen tiedän, että luonto ei kiitä edes siitä, että hengitän, syön ja ulostan. Elämäni on tuhoisaa luonnon kannalta.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ralliautoilu
« Vastaus #8 : 01.08.19 - klo:14:02 »
Sen tiedän, että luonto ei kiitä edes siitä, että hengitän, syön ja ulostan. Elämäni on tuhoisaa luonnon kannalta.

Luultavasti tuo ei pidä paikkaansa. Lainaan tähän kirjoitusta, jonka tekijä on Marketta Horn. Vaikka en olekaan Marketan kanssa kaikesta samaa mieltä, niin tässä olen.

"Köyhinkin ihminen tuottaa lannoitetta. Kansantuote ei lopu koskaan. Yhden ihmisen uriini ja uloste sisältävät juuri ne ravinteet, joita maa tarvitsee kasvattaakseen ruokaa yhdelle ihmiselle. Ihmisen sisäelintehdas on kuin kemiallinen laitos, joka tuottaa joka kuukausi 900 grammaa typpeä, 20 grammaa fosforia sekä muita mineraaleja ja entsyymejä.

Ihminen pystyisi omilla jätöksillään tuottamaan riittävästi lannoitetta sille viljamäärälle (250 kg), jonka hän vuodessa tarvitsee. Vihannesmaahan tarvitaan 20 kuutiometriä uriinia hehtaaria kohti. Miten omavaraisesti ekosysteemi onkaan järjestäytynyt tällä planeetalla!

Mutta mitä tekee ihminen? On järjetöntä sekoittaa jätökset yhteen sen jälkeen, kun fysiologiamme on valmiiksi erotellut ne. Sitten valmistamme tehdasmaisesti ravinteita peltoihin. Ja mikä käsittämättömintä: ihminen huuhtoo juomavedellä lannoitteensa vesistöön. Meressä ja järvessä puhdistuslaitoksenkin läpikäynyt uriini ja uloste muuttuvat myrkylliseksi limaksi, sinileväksi!"

« Viimeksi muokattu: 01.08.19 - klo:17:15 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ralliautoilu
« Vastaus #9 : 01.08.19 - klo:15:54 »
En kakkaa peltoon. Olen ihmisroska ja uhka luonnolle  8)
Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Ralliautoilu
« Vastaus #10 : 01.08.19 - klo:16:31 »
Ralliautoilun ja muun moottoriurheilun vastustaminen vetoamalla
ilmaston- ym. ympäristönsuojeluun on useimmiten tekopyhyyttä.

Jos joku omaa autoa kulkuvälineenään käyttävä saarnaa ympäristöasioista,
hän on tietysti aivan tekopyhä.

Jos jonkun on täysin pakko käyttää yksityisautoa esim. liikuntaesteen tai
kohtuuttoman hankalien julkisten yhteyksien vuoksi,
hän saastuttaa maailmaa tietysti yhtä paljon kuin
laiskuuden tai statuksen vuoksi autoilevat.
Mutta hänen on tietysti valittava kahden pahan väliltä.
Hän vaietkoon ralliautoilusta, lentomatkailusta, formuloista, roskapussien lajittelusta yms.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ralliautoilu
« Vastaus #11 : 01.08.19 - klo:17:19 »
En kakkaa peltoon. Olen ihmisroska ja uhka luonnolle  8)

Kyllä ihminen on kaikilta osin osa luonnon kiertokulkua. On vaan niin etäännytty luonnosta, ettei enää osata käsitellä luonnollisia jätteitä osana luonnon kiertokulkua. Sinunkin jätöksesi maatuvat ravinteikkaaksi mullaksi oikeanlaisen käsittelyn myötä. Samoin minun.  8)

Maasta sinä olet tullut ja maaksi sinun pitää jälleen tuleman…
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6421
Vs: Ralliautoilu
« Vastaus #12 : 02.08.19 - klo:07:04 »
Näyttää tuo ralliautoilu olevan enemmänkin meidän nuorten veressä. >:(

Tyttö oli näyttänyt jollekin kaverilleen käsivaihteen käyttötaitoaan kaverin Subaru urheiluautolla ja saanut mojovat nopeussakot siitä demonstraatiota. Yli 300 dollaria.
Onneksi poliisi oli pysäyttänyt tytön. Kauhistuin kun kuulin nopeuden. Voi äly!! Onneksi menee hänkin ilmavoimien peruskurssille oppimaan kuria. :-\
« Viimeksi muokattu: 02.08.19 - klo:13:31 kirjoittanut sandia »