Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Israelista ja juutalaisuudesta Raamattuun perustuen  (Luettu 6871 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Yksinkertaistettuna sitä, että jos et usko nykyisen poliittisen Israelin olevan Raamatun tarkoittama Israel, olet korvausteologi.
On tapauksia, joissa juutalaisia esim Venäjältä autetaan muuttamaan asumaan Israeliin, ja muuttamisen jälkeen he tutustuvat siellä uskoviin ja tulevat itsekin uskoon. Voiko tässä olla kyse siitä, että Jumala kokoaa kansaansa eri puolilta maailmaa? Kansaa, joka tekee parannuksen ja uskoo Jeesukseen. Vai onko ehdottomasti niin, että tätä paluuta luvattuun maahan ei ole ennustettu missään kohdassa VT:ssa, tai UT:ssa?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Suurempi mahdollisuus on, että Israeliin muuttavat joutuvat juutalaisuuden pauloihin.
Jossain näin jutun islamilaisista tytöistä, jotka olivat kääntyneet juutalaisuuteen ja sitä sitten hurrattiin. En käsitä mitä hyötyä on siirtyä eksytyksestä toiseen.


Israelissa säädettiin vuonna 1950 paluumuuttoa koskeva laki, jonka mukaan kaikilla juutalaisilla on oikeus muuttaa maahan ja saada maan kansalaisuus. Lain määritelmän mukaan juutalaiseksi katsotaan jokainen, joka on syntynyt juutalaisesta äidistä tai joka on kääntynyt juutalaiseen uskontoon, eikä ole minkään muun uskonnollisen yhteisön jäsen. Vuonna 1970 lakia laajennettiin koskemaan kaikkia juutalaisen vanhemman tai isovanhemman jälkeläisiä, juutalaisten puolisoita ja juutalaisen jälkeläisen puolisoa. Myös niillä brittiläisen Palestiinan entisillä kansalaisilla, jotka asuivat maassa 1948–1952, on oikeus paluumuuttaa Israeliin

https://fi.wikipedia.org/wiki/Israel


uudempaa juttua Israelin kansalaisuudesta
https://yle.fi/uutiset/3-10469711


Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Joskus täytyy hylätä aiemmin opitut "varmat" käsitykset, nähdäkseen paremmin...

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
En tarkoittanut nykyistä valtiota ja sen lakeja, vaan kansan jäännöstä, pientä vähemmistöä joka ei ole hylännyt Jahvea, eli uskoo Jeesukseen. Ja jonka Jahve kokoaa luvattuun maahan, ehkä?

Minä siis pohdin näitä kysymyksiä mielessäni, enkä tarkoita että minulla olisi kiveen hakattu käsitys asioista.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Ajatteletko siis, että uskovat juutalaiset tullaan kokoamaan Israeliin ennen loppua?

Tällä hetkellä tuo vaatimus juutalaisesta uskonnosta taitaa aiheuttaa ongelmia. En tiedä mikä on käytännön tilanne.


Jos sitten mietitään miksi uskovat juutalaiset pitäisi koota Israeliin, siinä on aikamoisia pulmia, jos ajattelee dispensationalismin perusteita - niitä on niin monta varianttia, että sanoi melkein mitä tahansa, joku sanoo, ettei se noin mene.

Eräät uskovat, että Jerusalemiin pystytetään 3.temppeli.
Ehkä niin käy, koska onhan sitä intoiltu monenmuunkin asian suhteen tässä maailmassa.
Se ei kuitenkaan olisi Jumalan temppeli, koska hän ei asu käsin tehdyissä temppeleissä. Seurakunta on Pyhän Hengen temppeli.
Eläinuhreilla ei ole enää mitään merkitystä kristillisessä mielessä.


Dispensationalismin mukaan tämä nykyinen maa menee tuusan nuuskaksi.
Mitä mieltä olisi saada hetkeksi ko. maapläntti juutalaisten hallintaan.
Ajattelussa Jumala sidotaan siihen, että Jeesus ei voi tulla ennenkuin tietyt maa-alueet ovat juutalaisten hallussa.
Mielestäni tuollaisen ajattelun takana on se, että Jumala haluaisi jotenkin näyttää, että vaikka meni tuhansia vuosia, sainpas sittenkin muutaman neliökilometrin Lähi-Itää takaisin ja sitten alkaa pommit lentää.


Mitähän näistä pitäisi oikeasti ajatella? Onko Siionin vuori vertauskuvaa?


Ps. 74:2
Muista seurakuntaasi, jonka muinoin omaksesi otit, jonka lunastit perintösuvuksesi. Muista Siionin vuorta, jolla sinä asut.

Ps. 132:13
Sillä Herra on valinnut Siionin, halunnut sen asunnoksensa:


1. Kor. 3:16
Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?


Jes. 12:6
Huutakaa ja riemuitkaa, Siionin asukkaat, sillä suuri on teidän keskellänne Israelin Pyhä."

Matt. 18:20
Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."


Jes. 24:23
Ja kuu punastuu, ja aurinko häpeää, sillä Herra Sebaot on kuningas Siionin vuorella ja Jerusalemissa

Jes. 34:8
Sillä Herralla on koston päivä, maksun vuosi Siionin asian puolesta.

Ilm.6
9 Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
10 Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?"
11 Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.



Joel 2:32
Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu


Sak. 1:14
Ja enkeli, joka puhutteli minua, sanoi minulle: "Saarnaa ja sano: Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kiivailen Jerusalemin ja Siionin puolesta suurella kiivaudella.

Ob. 1:17
Mutta Siionin vuorella saavat olla pelastuneet, ja se on oleva pyhä, ja Jaakobin heimo on perivä perintönsä.

Ob. 1:21
Pelastajat nousevat Siionin vuorelle tuomitsemaan Eesaun vuorta. Ja kuninkuus on oleva Herran.

(Mikä onkaan Eesaun vuori? Hengellisesti.)


Sak. 8:3
Näin sanoo Herra: Minä käännyn jälleen Siionin puoleen ja tulen asumaan Jerusalemin keskelle, ja Jerusalemia kutsutaan Uskolliseksi Kaupungiksi ja Herran Sebaotin vuorta Pyhäksi Vuoreksi.


Hepr. 12:22
vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö
23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.









Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Lainaus
Ajatteletko siis, että uskovat juutalaiset tullaan kokoamaan Israeliin ennen loppua?
Se on yksi ajatus, jota mietin. Ei voi sanoa että "ajattelen niin", siis niin että pitäisin sitä faktana.

Mulla on nyt muutenkin tietynlainen myllerrys menossa sisälläni, enkä halua tehdä niinkuin uskovat monesti tekevät: että asiasta kuin asiasta on hyvin nopeasti muodostettava varma käsitys eikä asioita uskalleta jättää auki.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Olen huomannut, että oikeastaan ainoa syy vapaissa suunnissa uskoa lopunajoista jotenkin, johtuu siitä, että dispensationalismi on määrittellyt valmiiksi lopputuloksen ja se mikä sotii loppupäätelmää vastaan, pitää hylätä.


Läheskään kaikki eivät edes tunne dispensationalismia oppina, mutta silti uskovat sen mukaisesti.


https://fi.wikipedia.org/wiki/Dispensationalismi


Tämä kannattaa lukea käsitteiden ymmärtämiseksi - oppivariantteja löytyy tosin muitakin .

http://www.vapaasatama.net/ilmestyskirja/liite.html


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Näistä asioista ei mielestäni kannata laatia oppeja ja teologioita.
Jumalan omaisuuskansan kulloisistakin vaiheista kerrotaan Vanhan Testamentin profetioissa usein niin, etttä niitä ei voi asettaa millekään aikajanalle.
(Jumalla ei sitä paitsi ole mitään aikajanoja, koska aika on vain ihmistä varten luotu väliaikainen ilmiö ennen iankaikkisuutta.)

Raamatun profeetat Mooseksesta alkaen kertovat menneistä, ajankohtaisista ja tulevista tapahtumista iäisyysnäkökulmasta.
Siksi monessa tapauksessa on turhaa yrittää jälkeenpäin selittää,
että jokin tietty profetia koski vain jotakin ajankohtaa
ja on jo menneisyyttä.
Emme tiedä, miten asia on, joten Raamattua pitää lukea nöyrästi vastaanottaen, keksimättä tulkintoja ja oppeja.
Sama koskee pienen ihmisen halua määritellä jotkin Raamatun kohdat "todellisiksi" ja jotkin muut "vain symbolisiksi",
jos ne eivät sovi yhteen mielipiteidemme eli omien tulkintojemme kanssa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jokainen saarna sisältää oppeja ja teolgoita.
Niissä on kasauma vuosituhansilta.

Jos oppeja ja niiden perusteita ei tunne, on aika hankala arvioida opetusten sisältöjä.


Raamatussa on hyvin usein sanoja 'ikäänkuin', 'kaltainen', 'esikuva', 'niin kuin'

Kun esimerkiksi Ilmestyskirjasta poimii yhdessä luvussa olevat käsitteet alekkain ja sitten miettii onko yksi kymmenestä tai kahdestakymmenestä kirjaimellinen/todellinen, kun kaikki muut näyttävät olevan vertauskuvia - tuollaisia tilanteita kuulee tämän tästä.

Aika usein maalaisjärki riittää..

"...minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin..."

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Joo ihan mielenkiintoisia juttuja. Keskellä yötä kun en työstressin tai jonkun sen tapaisen takia en nukkunut kovin hyvin, tuli mieleen sellainen ajatus, että Pietarin kirjeessä sanotaan uskoville:

9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;

Tää tuli hyvin kirkkaasti mieleen ja se ikäänkuin "valaisi" mielessäni paljon siitä mitä Raamattu opettaa, siis sain ikäänkuin tuollaisen mielikuvan.

Siinä uskovat on määritelty Jumalan pappiskansana.
Rooli mikä VTssä oli israelilaisilla, mutta synnin takia se ei onnistunut, kun Herra tiesi jo alusta asti.

Jeesuksen kautta tulee olemaan pyhä heimo, omaisuuskansa, kuninkaallinen papisto.

Tuo näyttäisi olevan johdonmukainen Natanaelin käsityksen kanssa.

Eli tuossa ainakin se KORVAUTUMINEN tapahtui.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Mulla rupesi taas laulu soimaan. :) "Come and worship, roayal priesthood"

Laitan sen musaketjuun.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Oppeja ja teologioita pitää arvioida sen mukaan,
ovatko ne yhtäpitäviä Raamatun kokonaisilmoituksen kanssa.
Saarnaa kuunnellessa havaitseekin usein, että puhuja pönkittää jotakin ajatusrakennelmaa, joka on luotu siinä oppisuuntauksessa,
jota hän edustaa.
Silloin jotkin Sanan kohdat ovat "sopivasti" tulkittuja ja jotkin esitetään vain vertauskuvallisina, toiset taas ehdottoman tosina.
Kannattaa tarkistaa asiat omasta Raamatusta pyytämällä oikeaa ymmärrystä Jumalalta- ei ihmisiltä.

Tietysti maalaisjärkeä on käytettävä monissa Raamatun yksityiskohdissa,
joissa käytetään selvästi vertauksia,
havainnollistavia esimerkkejä yms.
Ne eivät johda harhaan, jos oma Raamatun kokonaistuntemus on vahva.
Silloin hengelliset totuudet pysyvät hengellisinä ja ne voi erottaa pelkistä kielellisistä vertauskuvista.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Uusi Testamentti asettaa juutalaiset ja pakanakristityt selkeästi omille paikoilleen,
eikä puhu mistään korvaantumisista:

"Jos sinut on leikattu luonnonvaraisesta öljypuusta ja vastoin luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin luonnolliset oksat oksastetaan omaan öljypuuhunsa!

Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, tahdon teidän tietävän tämän salaisuuden:
paatumus on kohdannut osaa Israelista,
ja se kestää, kunnes täysi määrä pakanoita on tullut sisälle.
Sitten koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu:
”Siionista on tuleva Pelastaja. Hän poistaa jumalattomuuden Jaakobista.
Ja tämä on minun liittoni heidän kanssaan,
kun minä otan pois heidän syntinsä.”

Evankeliumin kannalta he ovat vihollisia, teidän tähtenne,
mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja, isien tähden,
sillä Jumala ei kadu armolahjojaan eikä kutsuaan.

Te olitte ennen Jumalalle tottelemattomia, mutta heidän tottelemattomuutensa vuoksi te olette nyt saaneet laupeuden.
Samoin he ovat nyt olleet tottelemattomia,
jotta myös he saisivat laupeuden teidän saamanne armahduksen vuoksi.
Jumala on näet sulkenut kaikki tottelemattomuuteen,
että hän kaikkia armahtaisi.

Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä!
Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja jäljittämättömät hänen tiensä!"
(Room. 11: 24-33)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jalossa Öljypuussa ei ole etnisiä juutalaisia ennen kuin he tulevat uskoon.

Ei pakanoita oksasteta lakiliittoon.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Jalossa Öljypuussa ei ole etnisiä juutalaisia ennen kuin he tulevat uskoon.

Ei pakanoita oksasteta lakiliittoon.
Näin on.
On kuitenkin erikseen alkuperäinen öljypuu ja erikseen siihen
oksastettavat villit oksat.
Juutalaiset ovat jaloja ja valittuja ja heillä on isät.

Sekä jalot että villit voivat tietysti pelastua ainoastaan Uuden liiton perustajan,
Jeesuksen Kristuksen, lunastustyön kautta.