Kirjoittaja Aihe: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)  (Luettu 91422 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #105 : 07.02.16 - klo:20:55 »
Tulipa kertaalleen luetuksi Puolimatkan kirja Jälkikristillisen maailman kauhut. Suosittelen kirjan hankkimista.

Kirjassa olisi paljon lainattavia kohtia, mutta otan aivan ekaluvusta muutaman:

"Ehdotonta ihmisarvoa ja ehdottomia ihmisoikeuksia ei ole toistuvista yrityksistä huolimatta onnistuttu perustelemaan ilman Jumalaa." (Lainaus Yalen yliopiston professorin Nicholas Wolterstorffin kirjasta Oikeudenmukaisuus 2008).

"Kristinuskon vaikutus on tehnyt ihmisoikeuksien kunnioituksesta keskeisen osan kulttuurista tietoisuutta."

"Mao hylkäsi ajatuksen ehdottomasta ihmisarvosta."

"Viime vuosisadan historian valossa maallistuneen ajattelun perustana oleva oletus ihmisluonnon hyvyydestä osoittautuu siis epärealistiseksi toiveajatteluksi. Rajoittamattomaan vapauteen uskova ihminen jää helposti hetken mielijohteiden, tyhjien oikkujen, mitättömyyksien tai epäinhimillisten arvojen orjaksi, kuten näemme tarkastelemalla Maon, Leninin, Stalinin tai Hitlerin elämää ja toimintaa. He toteuttivat vapauttaan syyllistymällä  hirmutekoihin. Enää on vaikea uskoa siihen myyttiseen käsitykseen, että Jumalasta vapautuessaan ihmiskunta edistyisi väistämättä kohti elämän korkeampia ilmaisumuotoja sen sijaan, että se taantuisi julmuuteen ja mielivaltaan. Vai kaipaammeko lisää todisteita?"

Kirja on jossain vaiheessa luettava uudestaan. Allaviivattuihin kohtiin on syytä palata useamminkin.
« Viimeksi muokattu: 07.02.16 - klo:21:06 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #106 : 08.02.16 - klo:15:54 »
Tulipa kertaalleen luetuksi Puolimatkan kirja Jälkikristillisen maailman kauhut. Suosittelen kirjan hankkimista.

Kirjassa olisi paljon lainattavia kohtia, mutta otan aivan ekaluvusta muutaman:

"Ehdotonta ihmisarvoa ja ehdottomia ihmisoikeuksia ei ole toistuvista yrityksistä huolimatta onnistuttu perustelemaan ilman Jumalaa." (Lainaus Yalen yliopiston professorin Nicholas Wolterstorffin kirjasta Oikeudenmukaisuus 2008).

"Kristinuskon vaikutus on tehnyt ihmisoikeuksien kunnioituksesta keskeisen osan kulttuurista tietoisuutta."

"Mao hylkäsi ajatuksen ehdottomasta ihmisarvosta."

"Viime vuosisadan historian valossa maallistuneen ajattelun perustana oleva oletus ihmisluonnon hyvyydestä osoittautuu siis epärealistiseksi toiveajatteluksi. Rajoittamattomaan vapauteen uskova ihminen jää helposti hetken mielijohteiden, tyhjien oikkujen, mitättömyyksien tai epäinhimillisten arvojen orjaksi, kuten näemme tarkastelemalla Maon, Leninin, Stalinin tai Hitlerin elämää ja toimintaa. He toteuttivat vapauttaan syyllistymällä  hirmutekoihin. Enää on vaikea uskoa siihen myyttiseen käsitykseen, että Jumalasta vapautuessaan ihmiskunta edistyisi väistämättä kohti elämän korkeampia ilmaisumuotoja sen sijaan, että se taantuisi julmuuteen ja mielivaltaan. Vai kaipaammeko lisää todisteita?"

Kirja on jossain vaiheessa luettava uudestaan. Allaviivattuihin kohtiin on syytä palata useamminkin.

En ole osannut kirjoittaa kirjaa tuosta asiasta, mutta olen pitänyt muutaman kerran luennoinut aiheesta. Kopioin luentoni sisällön tähän kokonaisuudessaan: "Ihmisillä on suvustaan huononemisen taipumus, aamen!"

Mutta vaikka olen noin syvällisesti ja tyhjentävästi asiaa räknännyt mielessäni ja antanut sanansäiläni välkehtiä, niin ajattelin käydä lainaamassa tuon kirjan kirjastosta. Arvostan ja kunnioitan Puolimatkaa paitsi veljenä niin myös erinomaisena luennoitsijana.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #107 : 08.02.16 - klo:22:15 »
Minulla on nyt lukemisena tuorehko Juhani Aitomaan uusi kirja.

http://www.evankeliumikoulu.fi/kauppa/kirjat/israelin-10-heimon-vaellus-katosivatko-heimot-historian-mustaan-aukkoon/

Mikäli vanhat merkit paikkansa pitää saa Juhani tästäkin taas turpaansa. Helppo ei ole totuuden torven osa.
Kun olet lukenut kirjan, niin voisitko täällä kommentoida sitä: onko se asiallista ja tosiseikkoihin
pohjautuvaa, vai onko siinäkin arvailua ja "huuhaata" jota noiden heimojen historista on
nykyisin paljonkin.

Tuntuu jotenkin hassulta vaikkapa tämä brittiläisten tulkinta (tämä ei tosin suoraan
liity noihin kymmenen heimoon, vaan yleisemmin Jaakobin sukulaisuuteen):

Iso-Britannialla on tässä päärooli, koska sen kuningashuoneen uskotaan
polveutuvan kuningas Daavidin jälkeläisestä. Kuningashuone itse on myös
ylläpitänyt tätä uskomusta. Englannin kruununperijä on kruunattu vuodesta 1296
alkaen valtaistuimella, jonka jalustassa on ns. ”Jaakobin päänaluskivi”:
”Ja hän osui erääseen paikkaan, johon yöpyi, sillä aurinko oli laskenut; ja hän otti sen
paikan kivistä yhden, pani sen päänsä alaiseksi ja asettui nukkumaan siihen paikkaan” 1.Moos.28:11.

Kuningashuoneelle kivi symboloi ”Daavidin valtaistuinta”.  Kivellä sanotaan olevan varhainen historia.
Englantiin sen toi kuningas Edward I anastettuaan sen Skotlannista. Profeetta
Jeremian sanotaan tuoneen kiven mukanaan Irlantiin vuonna 583, tai 580 eKr.,
yhdessä Tea Tephin, Juudan kuninkaan Sidkian tyttären, kanssa. Nämä olivat paenneet
Israelista, kun Nebukadnessar oli valloittanut Juudean vuonna 587 eKr. Skotlantiin
kivi joutui kuningas Fergusin toimesta n. vuonna 500 eKr. Vuonna 1996 kivi palautettiin
taas Skotlantiin.

Mainittu Tea Tephi olisi myös Englannin kuningashuoneen ”kanta-äiti”, sanotaan.


Tuo teksti on Juhani Aitomaan kirjoittama, löytyy Kristityn foorumista:
http://www.kristitynfoorumi.fi/pdf/0411.pdf


Juhani tyylilleen uskollisena tiputtelee faktoja pöytään perä jälkeen.
Analysoi mistä tämä satu on lähtenyt kadonnneista heimoista aina tähän päivään asti. Kaikki on perusteltu ja lähteet merkitty.
Olen lukenut noin 80 sivua. Ne jotka haluavat uskoa satuihin kadoneista heimoista, ja mahdollisesti kuuluvansa Israelin kadonneitten heimojen jälkeläisiin..
Raivostuvat kirjan sisällöstä.
« Viimeksi muokattu: 08.02.16 - klo:22:22 kirjoittanut Pökkelö »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #108 : 09.02.16 - klo:04:35 »
Ne jotka haluavat uskoa satuihin kadoneista heimoista, ja mahdollisesti kuuluvansa Israelin kadonneitten heimojen jälkeläisiin..
Raivostuvat kirjan sisällöstä.

Jotkut hyvinkin viisaat ja oppineet ovat tosiaan hurahtaneet niihin ikään kuin niissä olisi henki ja elämä. Täytyy sanoa, että minusta on tuntunut vastenmieliseltä näiden sukuluetteloiden penkominen ikäänkuin niissä olisi jotain autuaaksi tekevää. 

Pietarilla on selvä kanta asiaan, kun hän kirjoittaa: "Mutta te olette 'valittu suku', kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja', joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa… (1. Piet. 2:9).
« Viimeksi muokattu: 09.02.16 - klo:05:19 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #109 : 17.02.16 - klo:07:48 »
Mielenkiintoisia lukuhetkiä on odotettavissa.

Ostin juuri
Tapio Puolimatkan kirjan Jälkikristillisen maailman kauhut
ja
Kimmo Pälikön kirjan Kehitysopin kulisseista (Taustaa nro 2)

Nyt olen lukenut tuon Pälikön kirjan noin puoleen väliin. On täysin käsittämätöntä kuinka semmoinen roska, mitä kouluissa ja oppikirjoissa vielä tänäänkin opetetaan, on ylipäätään hyväksytty opetusmateriaaliksi. Kirjassa kerrotaan kuinka monet opin kohdat ovat puhdasta mielikuvitusta ja usein myös tietoista petosta. Ymmärrän asian niin, että totuus on paljon vaikeampaa uskoa kuin valhe, jos koko elämä on valheelle rakennettu.

Evoluutioon uskominen edellyttää niin valtaisaa uskon määrää, etten heikkouskoisena voi edes uneksia sellaisesta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #110 : 20.02.16 - klo:15:34 »
Onko kukaan lukenut A.W. Tozerin kirjallista tuotantoa? Olisi mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia hänen tuotannostaan ja ajattelustaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #111 : 20.02.16 - klo:17:00 »
Vuosia vuosia sitten tuli luettua. Terävää ajattelua, mutta joku tökki. Oma suolattomuus vaiko mikä ?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #112 : 21.02.16 - klo:17:57 »
Vuosia vuosia sitten tuli luettua. Terävää ajattelua, mutta joku tökki. Oma suolattomuus vaiko mikä ?

Hyvä ystäväni kertoi juuri, että hän on pitänyt Tozeria suuressa arvossa ja siitä tämä kysymys heräsi. Minulla on muutamia hänen kirjojaan ja olen lukenut niitä alleviivaten. Kysymysmerkkejä ei paljoa ole. Jossain "takaraivossa" on kuitenkin samanlainen mielikuva siitä, että jokin tökki.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #113 : 21.02.16 - klo:19:30 »
Vuosia vuosia sitten tuli luettua. Terävää ajattelua, mutta joku tökki. Oma suolattomuus vaiko mikä ?

Hyvä ystäväni kertoi juuri, että hän on pitänyt Tozeria suuressa arvossa ja siitä tämä kysymys heräsi. Minulla on muutamia hänen kirjojaan ja olen lukenut niitä alleviivaten. Kysymysmerkkejä ei paljoa ole. Jossain "takaraivossa" on kuitenkin samanlainen mielikuva siitä, että jokin tökki.
Monesti tökkii se, että lukijaa painostetaan: esitetään vaatimuksia siitä, miten uskovan pitää elää.
Onkohan Tozerillakin tällainen tapa?

Itse en ole muistaakseni yhtään hänen kirjaansa lukenut.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #114 : 21.02.16 - klo:20:58 »
Monesti tökkii se, että lukijaa painostetaan: esitetään vaatimuksia siitä, miten uskovan pitää elää.
Onkohan Tozerillakin tällainen tapa?

Olen etsinyt hyllystäni kirjaa, jossa Tozerillakin oli joku osuus, jota en mitenkään voinut pitää oikeana. En vaan löydä sitä kirjaa. Minulla on tässä hänen kirjansa "Jumalan nälkä". Otan siitä pienen lainauksen. Vaikka tämä onkin irrallinen kappale, niin se kertoo jotain Tozerin ajattelusta:

"Tie Jumalan syvällisempään tuntemiseen käy sielun köyhyyden yksinäisten laaksojen läpi sekä kaikesta ulkonaisesta luopumisen kautta. Ne siunatut, jotka omistavat taivasten valtakunnan, ovat hylänneet kaiken maallisen ja kitkeneet sydämestään kaiken omistamisen halun. He ovat hengellisesti köyhiä."

Korostukset minun. Mielestäni hengellinen köyhyys on jotain muuta kuin ajallinen köyhyys.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #115 : 21.02.16 - klo:21:09 »
Arvelen, että monella on hyllyssään joku R.A. Torreyn kirja. Tämä on ainakin englanninkielisessä maailmassa kuulu kirjailia. Minulla on tässä käsissäni hänen kirjansa "Pyhä Henki ja kristitty arjessa". Joku on minua ennen tehnyt kirjaan sivuhuomautuksia. Olen joskus kirjoittanut nimiösivulle: "Lakia, lakia, lakia! Jos teet Jumalan tahdon niin…"

Sivulla 71 sanotaan:
"Pyhän Hengen saamisen ehto on kokosydäminen antautuminen, taivutettu tahto, Herralle luovutettu elämä." "…voiman saamisen ehto on, että annamme tahtomme ja elämämme Jumalalle aivan kokonaan, ehdoitta ja rajoituksitta. Teetkö sinä niin?"
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #116 : 21.02.16 - klo:21:10 »
Monesti tökkii se, että lukijaa painostetaan: esitetään vaatimuksia siitä, miten uskovan pitää elää.
Onkohan Tozerillakin tällainen tapa?

Olen etsinyt hyllystäni kirjaa, jossa Tozerillakin oli joku osuus, jota en mitenkään voinut pitää oikeana. En vaan löydä sitä kirjaa. Minulla on tässä hänen kirjansa "Jumalan nälkä". Otan siitä pienen lainauksen. Vaikka tämä onkin irrallinen kappale, niin se kertoo jotain Tozerin ajattelusta:

"Tie Jumalan syvällisempään tuntemiseen käy sielun köyhyyden yksinäisten laaksojen läpi sekä kaikesta ulkonaisesta luopumisen kautta. Ne siunatut, jotka omistavat taivasten valtakunnan, ovat hylänneet kaiken maallisen ja kitkeneet sydämestään kaiken omistamisen halun. He ovat hengellisesti köyhiä."

Korostukset minun. Mielestäni hengellinen köyhyys on jotain muuta kuin ajallinen köyhyys.
Kovat on Tozerilla vaatimukset. Eikä ole ainoa julistaja, joka tämäntapaista kirjoittaa.

Vaikea ymmärtää, miksi tällaisia taakkoja koetetaan sälyttää uskovien harteille. Aivan kuin omilla
suorituksilla päästäisiin omistamaan taivasten valtakunta. Joku tässä mättää, todellakin.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #117 : 21.02.16 - klo:21:15 »
Arvelen, että monella on hyllyssään joku R.A. Torreyn kirja. Tämä on ainakin englanninkielisessä maailmassa kuulu kirjailia. Minulla on tässä käsissäni hänen kirjansa "Pyhä Henki ja kristitty arjessa". Joku on minua ennen tehnyt kirjaan sivuhuomautuksia. Olen joskus kirjoittanut nimiösivulle: "Lakia, lakia, lakia! Jos teet Jumalan tahdon niin…"

Sivulla 71 sanotaan:
"Pyhän Hengen saamisen ehto on kokosydäminen antautuminen, taivutettu tahto, Herralle luovutettu elämä." "…voiman saamisen ehto on, että annamme tahtomme ja elämämme Jumalalle aivan kokonaan, ehdoitta ja rajoituksitta. Teetkö sinä niin?"
Jahas, samaa kuormittamista siis Torreyltäkin.

Minä kun olen luullut, että usko Jeesukseen on ehto Jumalan valtakuntaan pääsemiselle,
ja että sen myötä saamme monenlaisia asioita ylhäältä. Nämä "suuret" opettajat opettavat
kuitenkin aivan toisenlaista tietä. Kuinkahan moni on joutunut ja tulee vieläkin joutumaan
aivan harhateille ja uskon haaksirikkoon näiden kirjojen takia?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #118 : 21.02.16 - klo:21:17 »
Vaikea ymmärtää, miksi tällaisia taakkoja koetetaan sälyttää uskovien harteille. Aivan kuin omilla suorituksilla päästäisiin omistamaan taivasten valtakunta. Joku tässä mättää, todellakin.

Ei tarvitse olla kummoinenkaan tutkija, että pääsee tästä järjestelmästä perille. Se on mielestäni raha, eri asia on kokonaan, ovatko itse siitä tietoisia. Lain saarnaajia seurataan sankoin joukoin, heidän kirjansa myyvät, armon sanoma on liian vähän eikä se nosta ihmistä jalustalle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #119 : 21.02.16 - klo:21:25 »
Vaikea ymmärtää, miksi tällaisia taakkoja koetetaan sälyttää uskovien harteille. Aivan kuin omilla suorituksilla päästäisiin omistamaan taivasten valtakunta. Joku tässä mättää, todellakin.

Ei tarvitse olla kummoinenkaan tutkija, että pääsee tästä järjestelmästä perille. Se on mielestäni raha, eri asia on kokonaan, ovatko itse siitä tietoisia. Lain saarnaajia seurataan sankoin joukoin, heidän kirjansa myyvät, armon sanoma on liian vähän eikä se nosta ihmistä jalustalle.
Niin, se taitaa olla turmeltuneessa ihmismielessä niin syvälle juuurtunut: että Jumalalta saatava hyvä täytyy ansaita.
Kirjojen kirjoittajat siis julistavat tätä valhetta ja tienaavat sillä rahaa. Minkähänlaisen palkan he kerran tulevat tästä saamaan...
he jotka esiintyvät uskovien esikuvina.