Kirjoittaja Aihe: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)  (Luettu 91142 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #135 : 09.04.16 - klo:10:34 »
Mielenkiintoinen kirja. Kun tätä maailmanmenoa seuraa, niin käänteinen evoluutio tuntuu uskottavammalta. Selkosuomella se tarkoittaisi sitä, että ihmisestä on kehittymässä apina. Ja muuan ajattelija on sanonut, että varmin todiste siitä, että avaruudessa on älykästä elämää, on se, etteivät ne ota meihin yhteyttä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #136 : 09.04.16 - klo:10:47 »
Mielenkiintoinen kirja. Kun tätä maailmanmenoa seuraa, niin käänteinen evoluutio tuntuu uskottavammalta. Selkosuomella se tarkoittaisi sitä, että ihmisestä on kehittymässä apina. Ja muuan ajattelija on sanonut, että varmin todiste siitä, että avaruudessa on älykästä elämää, on se, etteivät ne ota meihin yhteyttä.
Jos pääsisi kaukaa avaruudesta tarkkailemaan kohellustamme tällä planeetalla, niin voi hyvinkin olla
ettei olisi mitään halua ottaa yhteyttä ...

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #137 : 09.04.16 - klo:10:54 »
Mielenkiintoinen kirja. Kun tätä maailmanmenoa seuraa, niin käänteinen evoluutio tuntuu uskottavammalta. Selkosuomella se tarkoittaisi sitä, että ihmisestä on kehittymässä apina. Ja muuan ajattelija on sanonut, että varmin todiste siitä, että avaruudessa on älykästä elämää, on se, etteivät ne ota meihin yhteyttä.
Jos pääsisi kaukaa avaruudesta tarkkailemaan kohellustamme tällä planeetalla, niin voi hyvinkin olla
ettei olisi mitään halua ottaa yhteyttä ...

Nythän on tulossa korjaus maailman ongelmiin, maailman opettaja Maitreyan hahmossa. Hän yhdistää eri uskonnot ja parantaa maailman, katsokaa vaikka itse: http://share.fi/maitreya-televisiossa ???
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #138 : 11.04.16 - klo:15:43 »
Jaha, Maitreyakin on vielä voimissaan. Muistan kun tästä hahmosta oli aikoinaan Netmissionissa juttua.

On se kyllä tosin niinkin, ettei antikristukseksi niin vain päästä. Virkaan on monta pyrkijää.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #139 : 22.04.16 - klo:13:13 »
- - "Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa; mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle" (Hebr. 10:11,12).

Vanhan liiton temppelissä oli monenlaista kalustoa ja monenlaisia välineitä, mutta siellä ei ollut lainkaan tuolia. Tämä merkitsi sitä, että sovitustyö oli jatkuvasti keskeneräinen. Lepoon ei ollut mahdollisuutta ja siksi sanotaan: "Papit seisovat päivä päivältä." Mutta koska Kristus ei ollut enää tulevan  hyvän varjo, vaan täyttymys, persoona, joka sai tuon varjon aikaan, niin hän, iäisyydessä edeltä nähty Jumalan Karitsa, "uhrattuaan yhden ainoan uhrin  syntien edestä, on ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle". Ylimmäinen pappimme saattoi ainiaaksi istuutua, koska hänen tehtäväkseen uskottu täydellinen sovitus- ja lunastustyö oli suoritettu.

Olin vuosia sitten pitämässä kokoussarjaa eräässä suomalaisessa seurakunnassa Yhdysvalloissa. Päivän aihe oli "Kristus, Jumalan palvelija". Käsittelin profeetta Jesajan sanoja: "Katso, minun palvelijani, joka on taidolla asiansa ajava." Kuvasin Jeesuksen tehtävää Jumalan palvelijana, jonka oli määrä sovittaa ihminen Jumalan kanssa. Viittasin psalmiin 40, jossa Kristus Daavidin välityksellä antamassaan profetiassa iloitsee tästä tulevasta tehtävästä: "Katso, minä tulen… kirjakääröön on minusta kirjoitettu… tekemään sinun tahtosi, Jumala." 

Selitin Jeesuksen Jumalan palvelijana, suurena ylimmäisenä pappinamme suorittamaa kertakaikkista tekoa. Sanoin, että hän nyt työn suoritettuaan on ainiaaksi istuutunut, mikä merkitsee, että meidän vanhurskauttamisemme ja tuomitun asemasta vapauttamisemme on iankaikkisesti taattu. Huomautin siinä innoissani, että eikö meidänkin, omien ponnistustemme täysin uuvuttamien ja epäonnistuneiden pitäisi jo nähdä, mitä hyväksemme on tehty. Sanoin, että kun kerran meidän puolestamme työhön lähetetty palvelija työn suoritettuaan jo istuu, niin eikö meidän herrasväenkin sovi istua!

Silloin nousi kesken puhettani eräs yli kahdeksankymmenvuotias Mandi-täti, vanha eläkkeellä oleva sairaanhoitaja, löi kätensä yhteen ja melkein huusi: "Kirkkautta! Kirkkautta!" Minun oli keskeytettävä saarnani, ja hän kertoi kuinka oli joskus nuoruudessaan tullut uskoon Suomessa evankelisten parissa. Hän sanoi tulleensa uskoon sillä tavoin, että tajusi juuri tämän Vapahtajan valmiin teon merkityksen. Mutta hän jatkoi: "Olen ollut täällä Amerikassa yli viisikymmentä vuotta ja ahkerasti olen kirkoissa käynyt, mutta kun olen sinne mennyt lohdutusta ja rohkaisua saamaan, niin alituisesti vain on syntistä kuormitettu kuin juhtaa: on kerätty uutta kuormaa ja tekemistä. Nyt kuulin sen vanhan evankeliumin, josta kerran nuoruudessani pääsin armoon sisälle ja siksi en voi olla hiljaa!"


William Uotinen
Sinäkin olet perillinen
Karas-Sana Oy 1974
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #140 : 22.04.16 - klo:20:26 »
Olipa koskettava tuo Pauluksen tänne lainaama juttu. Siinä oli Kristuksen kirkkautta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #141 : 24.04.16 - klo:20:18 »
Nyt aloitin uuden kirjan lukemisen. Se on Tapio Puolimatkan Viisauden ja tiedon aarteet Kristuksessa. Kestää jonkin aikaa lukea 512 sivuinen järkäle. Jo alku tuntuu lupaavalta. Saisipa ateistiksi tunnustautuvat lukemaan kirjan…

Luin äsken jo 53 sivua ja näyttää siltä, että kirja vie mukanaan. Tiesin kyllä, että Puolimatka on fiksu kaveri, mutta sitä en tiennyt, että hän on niin fiksu, että osaa kirjoittaa sillä tavalla, että minäkin ymmärrän.

Alku näytti lupaavalta, koska koin paljolti ymmärtäneeni. Myöhemmin selvisi, että olin liian optimistinen. Kirjassa oli paljon myös sen verran vaikeatajuista, ettei minun älykkyysosamääräni riittänyt tai pohjatietoja oli liian vähän. Mutta olkoon se minun häpeäni. Kirja tuli kuitenkin luettua kokonaan ja paljon sanomasta oli ymmärrettävääkin. Se pitäisi hankkia kotikirjastoon, joten vaikeatajuisiin kohtiin voisi palata myöhemmin.

Nyt kävi sekin selväksi, mikä on lainakirjan ja oman käytännöllinen ero. Minulla on oma Puolimatkan kirja Usko, Tiede ja Raamattu. Siitä olen lukenut vaivaiset 110 sivua, vähäisyys johtunee ajattelusta, että "luen joskus myöhemmin lisää".

Kustantajien soisi tekevän tutkimuksen siitä, paljonko näitä kirjoja ylipäätään oikeasti luetaan. Tulos saattaisi olla masentava.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #142 : 07.06.16 - klo:18:46 »
On tullut taas luettua yksi kirja. Se on Tommy Hellstenin "Tähän olen tullut". Menee aikaa, ennen kuin Tommyn ajatteluun tottuu. Kirjassa on paljon arvokasta asiaa, mutta pitäisi lukea toistamiseen, että enemmän ymmärtäisi. Innostuin kuitenkin sen verran, että aloitin uudestaan hänen kirjansa "Saat sen, mistä luovut". Ehkä myöhemmin kommentoin jotain hänen kirjoituksistaan. Paljon kuitenkin sain ajattelemisen aihetta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #143 : 07.06.16 - klo:22:37 »
Olen Hellstenin kirjoista lukenut muistaakseni tuon Saat sen, mistä luovut. Se oli muistaakseni ihan hyvä. Se taitaa itse asiassa olla tuossa kirjahyllyssänikin. Pitäisi varmaan lukea uudestaan, niin voisi sanoa siitä jotain järkevämpääkin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #144 : 15.06.16 - klo:12:30 »
Hyllyissäni on lukemattomia lukemattomia kirjoja. Niitä pitäisi hävittää pois ja hyvät kirjat pitäisi säilyttää tai laittaa kiertoon. Huonot pitäisi hävittää, mutta osa niistä tallettaa varoittaviksi esimerkeiksi.

Palaan tähän vanhaan asiaan. Hetki sitten kävin Fidan kirppiksellä. Kyselin eräältä myyjältä, että ottavatko vastaan kirjoja. Sanoi, että otetaan rajoitetusti. Kysyin, mitkä ovat kriteerit. Vastaus oli, että kristilliset kirjat kelpaavat, jos ne ovat melko tuoretta tuotantoa. Otin esille ajatuksen siitä, että vanhemmissa kristillisissä kirjoissa on aarteita. Myönsi asian, mutta kertoi, etteivät ne mene kaupaksi ja sanoi vielä, että vain hyvin pieni asiakaskunta ostaa niitä. Uudemmat kirjat myyvät paremmin.

Kirjojen suhteen on siis sama trendi myymälöissä kuin kustantamoissakin. Raha ratkaisee. Mainitsin hänelle, että seurakunnissakin on tilanne se, että kirjamyyntipiste tuhoaa sitä työtä, jota seurakunnan on tarkoitus tehdä. Ei hän ryhtynyt vastaan väittämään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #145 : 15.06.16 - klo:16:21 »
Näinhän se on.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #146 : 22.06.16 - klo:20:06 »
Tähän voi koota suosituksia tai arvioita kristillisistä kirjoista tai keskustella niistä muuten vaan.

Hyllyssäni on eräs kirja, jota olen lukenut alleviivaten useampaan kertaan. Se on Leena Huiman kirja Jumala peilissä.

Kustantaja on Karas-Sana, painovuosi 1989. Leenalla on ollut mielestäni ihmeellinen näkökyky jo tuolloin. Hän käsittelee siinä ilmiöitä, joita sittemmin on ilmaantunut uuskarismaattisuuden myötä. No, samat asiathan tuppaavat tulemaan esille eri aikakausina hieman eri paketissa.

Suosittelen tuota kirjaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #147 : 25.06.16 - klo:19:38 »
On tullut taas luettua yksi kirja. Se on Tommy Hellstenin "Tähän olen tullut". Menee aikaa, ennen kuin Tommyn ajatteluun tottuu. Kirjassa on paljon arvokasta asiaa, mutta pitäisi lukea toistamiseen, että enemmän ymmärtäisi.

Kirjassa on niin paljon asiaa, että pikaisella läpiluvulla siitä ei jää käteen muuta kuin aavistus siitä, että tuohon kirjaan kannattaa paneutua uudelleen. Ja tämä kirja, kuten muutkin, on sellainen, ettei tuosta vaan voi yhtyä kaikkeen siinä sanottuun. Se on hyvä tiedostaa, mutta sitä ei kannattaisi ottaa syyksi olla lukematta kirjaa.

Kirjassa on paljon merkittäviä yksityiskohtia, mutta otan alkupuolelta vain yhden tähän ja se koskee varmaankin kaikkia meitä (korostukset minun):

"Nykyiselle elämäntavallemme on tyypillistä kyvyttömyys kokea kiitollisuutta siitä mikä on. Tuohon kyvyttömyyteen olemme kadottaneet myös kykymme olla läsnä. On syntynyt katkeruuden ketju. Saavutetusta edusta tai lahjasta iloitaan aluksi koko sydämestä. Vähitellen etu muuttuu itsestäänselvyydeksi emmekä enää iloitse tai ole siitä kiitollisia. Itsestäänselvyydestä tulee pian oikeus ja oikeudesta vaatimus. Tässä vaiheessa kuvaan astuu katkeruus, sillä ihminen alkaa kohdistaa huomionsa siihen mitä hänellä ei ole, sen sijaan että hän muistaisi sen mitä hänellä on. Tällaisessa tilanteessa elämme tällä hetkellä länsimaisessa kulttuurissa. Meillä on niin vahvoja todellisuuteen kohdistuvia vaatimuksia, että olemme menettäneet kyvyn iloita elämästä ja siihen liittyvistä pienistä asioista. Kuvittelemme, että ihmisen onni on siinä, että hän aina saa sen, mitä hän kulloinkin haluaa tai mitä muillakin on. Tällä tiellä emme voi koskaan kokea iloa ja kiitollisuutta, sillä emme voi koskaan saada tarpeeksi sitä, mitä emme tarvitse."


Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #148 : 26.06.16 - klo:17:53 »
Koska tänä juhannuksena ei ole tarvinnut siirtyillä paikasta A paikkaan B, niin on ollut hyvää aikaa lukeakin. Nyt on, ties monettako kertaa menossa Osmo Tiililän kirja Näkyväiset ja näkymättömät. Kirja on koottu hänen neljästä puheestaan Helsingin Vanhassa kirkossa marraskuussa 1958.

Jämerää tekstiä, suosittelen kaivamaan hyllystä tai etsimään jostain muualta.

Tililästä on tietoa täällä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Osmo_Tiilil%C3%A4
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa jussi83

  • Viestejä: 6
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #149 : 27.06.16 - klo:23:14 »
Hyviä kristillisiä kirjoja joista olen pitänyt on mm Salme Blomsterin kirjat.
myös David Wilkersonin kirjoja olen lukenut paljon.