Puimatanner > Raamattupiiri

Profeetta Elisa

(1/3) > >>

sandia:
Elisalla oli mielenkiintoinen elämä. Yllättävän paljon samantapaisia ihmeitä tapahtui hänen kauttaan kuin mitä Jeesus teki. Elisalle välillä oltiin hyvin vihaisia. Yksi kuningas oli niin raivoissaan Elisalle nälänhädästä, että sanoi: »Kohdatkoon minua Jumalan viha nyt ja aina, jos Elisalla, Safatin pojalla, on tämän päivän jälkeen vielä pää hartioissa kiinni!»

Luin toissa iltana 2. Kun. kirjan alkulukuja Elisasta. Luku 6 siunasi minua valtavasti. Olin täynnä ihmetystä siitä miten tilanteiden epäolennaiset yksityiskohdat olivat viemässä asioita siihen suuntaan kuin mitä profeetta oli sanonut. Ikäänkuin mikään yksityiskohta ei ikäänkuin paennut Jumalan suunnitelmaa vaan kaikki oli siinä palveluksessa.

Tuli hurjan turvallinen olo kun näin sen tuossa luvussa. Rohkaisee kääntymään Jumalan puoleen ihan kaikessa, koska hän todella voi vaikuttaa juuri tahtonsa mukaan.

Jossain 1 Kun. kirjan kohdassa oli  lause, varmaan profeetann lausumana. Katseli kai Jumalan kansan jatkuvaa kääntymistä epäjumalien puoleen: "ikäänkuin Israelissa ei olisi Jumalaa, jonka puoleen voi kääntyä"

Se kanssa puhutteli.

sandia:
Ei kun se oli 2.Kun 1:16
Hän sanoi kuninkaalle: "Näin sanoo Herra: 'Sinä panit miehesi pyytämään vastausta Baal-Sebubilta, Ekronin jumalalta, ikään kuin Israelissa ei olisi Jumalaa, jonka puoleen kääntyä.

Omalle kohdalle sovellettuna: ikäänkuin uskovalla ei olisi Jumalaa, jonka puoleen kääntyä.

Oloneuvos:

--- Lainaus käyttäjältä: sandia - 30.01.19 - klo:17:19 ---Ei kun se oli 2.Kun 1:16
Hän sanoi kuninkaalle: "Näin sanoo Herra: 'Sinä panit miehesi pyytämään vastausta Baal-Sebubilta, Ekronin jumalalta, ikään kuin Israelissa ei olisi Jumalaa, jonka puoleen kääntyä.

Omalle kohdalle sovellettuna: ikäänkuin uskovalla ei olisi Jumalaa, jonka puoleen kääntyä.

--- Lainaus päättyy ---

Tuo kohta on puhutellut minuakin useita kertoja sekä omaan elämääni että Suomen oloihin sovellettuna. Uskovatkin ovat unohtaneet turvata Jumalan apuun tai ovat käyneet niin kärsimättömiksi ja hätäisiksi, etteivät malta odottaa vastauksia Herralta.

PS.1 Tuossa raamatunpaikassa (2.Kun. 1) kerrotussa tapahtumassa ei kysymys ollut profeetta Elisasta vaan Eliasta.

PS.2 Sain eilen läppärini käyttöön, mutta hankalaa tämä on sängyssä kirjoittaa. Toivon saavani tänään luvan liikkua vapaammin osastolla.

sandia:
Ai jaa se kohta olikin Elian ajalta. Se vaan tuli mieleen kun kirjoitin myohemmista luvuista.

Oloneuvos:

--- Lainaus käyttäjältä: sandia - 01.02.19 - klo:16:00 ---Ai jaa se kohta olikin Elian ajalta. Se vaan tuli mieleen kun kirjoitin myohemmista luvuista.

--- Lainaus päättyy ---

Olen päätellyt VT:n teksteistä, että Elisa oli monin tavoin lempeämpi mies kuin Elia. Elia pani tuulemaan ja antoi esimakua puimatantereen puhdistamisesta.  Ei varmasti olisi ajassamme niin paljon profeetan virkaan pyrkijöitä jos Elian aikaiset menetelmät vielä olisivat käytössä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta