Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 91140 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #900 : 15.12.19 - klo:15:56 »
Sekä kasteeseen että ehtoolliseen liittyy syntien anteeksiannon vastaanottamista ja
tunnustautumista Jeesuksen seuraajaksi.
Molemmat voivat tapahtua joko ainoastaan Herran kasvojen edessä tai julkisesti uskovien seurakunnan keskuudessa.
Raamatun mukaan ei ole mitään erityistä uskonnollista vakanssia, joka "oikeuttaisi" kastamaan tai jakamaan ehtoollista.
Pelkkä henkilökohtainen usko riittää.

Uskovien vauvan kastaminen on vauvan siunaamista ja hänen tulevan elämänsä puolesta rukoilua.
Mutta siitä puuttuu Raamatun mukainen kastettavan tietoinen vanhurskautuminen pois synnistä.
Se tapahtuu ymmärtämällä, että Jeesuksen kuolema ja ylösnouseminen antaa uskovalle  oikeuden vapautua syntien tähden kuolemiselta
ja ottaa vastaan uskon vanhurskaus. 
Vauva ei voi tällaista tajuta.

"Me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen,
olemme hänen kuolemaansa kastetut?
 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan,
että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta,
samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin,
niin ettemme enää syntiä palvelisi;
 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä."
(Room. 6: 3-7)

Poissa SanaJaSakramentit

  • Viestejä: 10
Kasteessa uudestisynnytään Jumalan lapseksi
« Vastaus #901 : 31.05.20 - klo:11:28 »
Kasteesta on varmaan ketjuja?
Kasteessa uudestisynnytään, veden ja Hengen kautta, Jumalan sanan ja lupausten vaikutuksesta.

Tässä kaste-aiheeseen kirja, artikkeli vuodelta 2017:
http://www.luterilainen.net/matti-vaisasen-uusimman-kirjan-esittely/

Kirjasta on otteita seuraavan PDF:n lopussa:
https://www.mattivaisanen.fi/
"23.4.2020 Artikkelit sivulle lisätty: Kommentteja pastori Harri Huovisen artikkeliin"

PDF:n otteet keskittyvät aiheeseen: usko ennen kastetta ja kasteen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 31.05.20 - klo:11:35 kirjoittanut SanaJaSakramentit »

Poissa SanaJaSakramentit

  • Viestejä: 10
« Viimeksi muokattu: 31.05.20 - klo:11:39 kirjoittanut SanaJaSakramentit »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kasteessa uudestisynnytään Jumalan lapseksi
« Vastaus #903 : 31.05.20 - klo:12:47 »
Tästä on tulossa täysin tarpeeton ketju, koska näistä on jo väitelty tarpeeksi aikaisemmin. Jo pelkästään tuo otsikko on valheellinen, jos se olisi totta, niin melkein kaikki suomalaiset olisivat uudestisyntyneitä.

Itse tulin uskoon 16-vuotiaana ja ymmärrykseni mukaan myös uudestisynnyin silloin. En siis uudestisyntyt lapsikasteessa enkä ns. uskovien kasteessa edes myöhemmin. Mutta olen tästä kertonut jo aiemmissa ketjuissa, joten tämä riittäköön.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #904 : 31.05.20 - klo:13:09 »
Yhdistin tämän uuden kastekeskustelun aiemman perään - Natanael

Poissa SanaJaSakramentit

  • Viestejä: 10
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #905 : 31.05.20 - klo:15:16 »
Kiitos (vanha ketju ei heti osunut silmiin).

Poissa SanaJaSakramentit

  • Viestejä: 10
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #906 : 31.05.20 - klo:15:23 »
Kasteessa uudestisynnytään veden ja Hengen kautta Jumalan lapseksi.

Kun Jumalan lapsi lähtee tuhlaajapojan tielle, niin hän kuolee (hengellisesti kuolee).
Kun hän palaa Isän luo, niin hän nousee kuolleista. Hän palaa kasteen armoliittoon.

Tuhlaajapoika-kertomuksessa käytetään kyseisiä ilmaisuja: minun poikani oli kuollut, mutta heräsi eloon / virkosi eloon. (Luuk 15. http://www.nic.funet.fi/pub/doc/bible/finnish/1933,38/Luuk.15.html )

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #907 : 31.05.20 - klo:15:43 »
Minua ei ole kastettu lapsena.

Sellainen väite, että kasteessa uudestisynnytään tarkoittaa sitä, että minä en olisi ollut uskossa ennen kuin itse päätin mennä kasteelle.


Kirkon oppi voi olla sellainen, että vesikasteessa uudestisynnytään, mutta Raamatun oppi se ei ole.

Poissa SanaJaSakramentit

  • Viestejä: 10
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #908 : 31.05.20 - klo:15:59 »
Baptistikirkossa kastekäsityksen johdosta kurinpidollisiin toimiin joutunut pastori (ei saanut enää julistaa/toimia baptistikirkossa),
Hänen luentonsa kasteesta:
https://youtu.be/R9rWSpy7lDw

F.G. Hedberg: Pyhän kasteen puolustus, luettuna: http://eero1927.mbnet.fi/pyhan_kasteen_puolustus.htm

1. Piet. 3:
"Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena"
« Viimeksi muokattu: 31.05.20 - klo:16:08 kirjoittanut SanaJaSakramentit »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #909 : 31.05.20 - klo:16:28 »
Miten kommentoit tuota mitä sanoin itsestäni?

Poissa SanaJaSakramentit

  • Viestejä: 10
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #910 : 31.05.20 - klo:17:15 »
Se on alue, jossa joudun hieman huterammin pohtimaan asiaa. Ja johon pitäisi perehtyä paremmin ja jota pitäisi lisää opiskella.

Et siis saa minulta kommenttia, joka olisi kovin vahvaa ja hyvää. Ne kommenttini voivat mennä myös pieleen (kannatta pitää mielessä). Mutta voin jotain lyhyesti yrittää miettiä kirjallisuudesta / voin yrittää pohtia kirjallisuudesta löytyviä kohtia. Itsellenikin tämä on siis hyvää opiskelua Jumalan sanan äärellä.

Keskustelu varmaan menee aiheeseen usko ennen kastetta ja kasteen jälkeen.

Pelastuksesta osalliseksi -kirjan mukaan Pyhän Hengen saa kasteessa. (S. 94, ja PDF-linkki.)

Usko ennen kastetta olisi kuultuun sanaan ja sen lupauksiin tarttumista. Se on "Jumalan vanhurskauden nälkää ja janoa". Vuorisaarna: "autuaita ovat ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan (pass. fut.).
"Jokainen joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu" (pass. fut.).
Futuurit viittaavat tulevaisuuteen eli edessä olevaan kasteeseen ja siinä luvattuun pelastukseen.

Usko ennen kastetta on (lahja)vanhurskauden nälkää ja janoa.
Heitä onnitellaan autuaiksi jo ennakoivasti, "sillä Jumala on luvannut antaa heille kasteessa sen, mitä sana on saanut heidät kaipaamaan."
Ihminen on tuolloin jo toivossa pelastettu, eikä tämä toivo saata häpeään, sillä omaa olemustaan hän [Kristus] ei voi kieltää. Hän on uskollinen.
Kastetta edeltävä usko on ojennettu tyhjä käsi,btarttumista evankeliumin lupaukseen kasteesta ja siinä saatavasta pelastuksesta ja Jumalan lapseudesta.
Se on pelastuksen halua.
"Se on vielä pelastumattoman suostumista pelastettavaksi". (PDF)

Lisäksi: Jumalan käsissä tietysti on kaikki kun ihmiset menevät pieleen Jumalan sanan suhteen. On kuitenkin pyrkimys yrittää oppia Jumalan sanaa. Jos ihminen anoo Jumalalta Pyhää Henkeä ja viisautta (Raamatun sanan äärellä), niin ei Hän käärmettä anna.

Toisaalta ainoastaan ne asiat, joista on Jumalan sanassa lupaukset, ovat sellaisia, joihin voi varmuudella nojautua -- kaste mukaanlukien: joka uskoo ja kastetaan, pelastuu.
Kyseisessä kohdassa Jumalan lupaus pitää sisällään kasteen. Sellaiseen lupaukseen voi nojautua, koska se on Raamatun sanan mukainen.
Se, millä ei ole Raamatun lupausta, on huterampaa.

Tämä on vaikea aihepiiri, jossa monessa kohdassa tarvitaan "viisaampien vinkkejä".
Mutta yleisperiaate: ei kannata yrittää etsiä "porsaanreikiä", kun on olemassa selkeät Raamatun lupaukset, joihin oikeasti voi luottaa. "Porsaanreiät" ovat huterampia. Tietenkin Jumala tietää tämän syntiinlangenneen ja helposti harhaan menevän tilanteemme. Porsaanrei'istä ei välttämättä oikein tiedä, -- vaikea aihe.
Jeesus toki on puhunut myös laupiaista samarialaisista. Itse pohdin: vaikka menee jossain (tietyssä) asiassa pieleen, niin ihminen voi silti suuntautua oikeaan.

Nykypäivänä on kristuskosta luopumista, kun ihmisiä ei kasteta. Tässä lauseessa viittaan liberaaliteologian seurauksiin. Ne ihmiset Suomessa ovat pakanoita, kun heitä ei kasteta. (Baptistinen tilanne on hieman erilainen, koska siellä pyritään kuulemaan Jumalan sanaa. Asia on Herran käsissä. Toisaalta baptistiset liikehdinnät voivat torjua Raamatun sanaa kasteen osalta. Se ei ole hyvä.
Siis yleisesti: kastamattomuus ei ole Raamatun sanan mukaan oikeanlainen asia. Se tarkoittaa pakanuutta. )

Näistä asioista ei kannata sen enmpää väitellä, mutta tietoa eri käsityksistä on varmasti hyvä aina yrittää saada selville. Jokainen voi tahollaan yrittää tutkia eri materiaaleja.

Saanko tiedustella millaisen kirkon jäsen olet? ( Kirkkokunat, jossa on aikuiskaste, lapsikaste, tms.?)
« Viimeksi muokattu: 31.05.20 - klo:17:31 kirjoittanut SanaJaSakramentit »

Poissa SanaJaSakramentit

  • Viestejä: 10
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #911 : 31.05.20 - klo:17:18 »
Erot kastekäsityksissä kirkkokuntien välillä johtuvat myös eroista perisynti-käsityksissä.
(Baptistiset vs luterilaiset.)

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #912 : 31.05.20 - klo:17:37 »
Kasteessa uudestisynnytään veden ja Hengen kautta Jumalan lapseksi.

Kun Jumalan lapsi lähtee tuhlaajapojan tielle, niin hän kuolee (hengellisesti kuolee).
Kun hän palaa Isän luo, niin hän nousee kuolleista. Hän palaa kasteen armoliittoon.

Tuhlaajapoika-kertomuksessa käytetään kyseisiä ilmaisuja: minun poikani oli kuollut, mutta heräsi eloon / virkosi eloon. (Luuk 15. http://www.nic.funet.fi/pub/doc/bible/finnish/1933,38/Luuk.15.html )

Aivan, minutkin on kastettu vauvana ja olen ollut välillä tuhlaajapojan tiellä. Kun palasin niin turvaudun kasteen armoliittoon. Minua ei tarvitse tai tarvinnut kastaa uudelleen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #913 : 31.05.20 - klo:18:32 »
Uudestisyntyminen tapahtuu Pyhän Hengen kasteessa.

Pyhän Hengen kasteella (henkikasteella) ei ole vesikasteveden kanssa välttämätöntä yhteyttä. Tuon henkikasteen antaa Jeesus.

Luterilaisuus ei malttanut puhdistaa itseään kaikesta katolisesta perinnöstä. Se jätti vanhurskauttamisoppiin tuollaisen ihmisen suorittaman teon kuin mitä vesikaste on.
Tiedän kyllä, että luterilaisuus yrittää väittää vesikasteen Jumalan teoksi.

Helluntailaisuus sotkee keskenään Pyhän Hengen kasteen, Pyhän Hengen täyteyden ja kielilläpuhumisen - riippuen vähän siitä keneltä kysyy.

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #914 : 31.05.20 - klo:18:37 »


Aivan, minutkin on kastettu vauvana ja olen ollut välillä tuhlaajapojan tiellä. Kun palasin niin turvaudun kasteen armoliittoon. Minua ei tarvitse tai tarvinnut kastaa uudelleen.

Evankeliumi Herrasta Jeesuksesta pitää julistaa syntiselle ihmiselle joka toivottavasti sitten tulee synnintuntoon ja katuu tekemiään lukemattomia syntejä ja haluaa alkaa tekemään niistä synneistään parannusta uskon kautta Herraan Jeesukseen niin silloin tämä ihminen on matkalla kohti iankaikkista elämää taivasten valtakunnassa.

Tämä kirkollinen vesikasteen sakramentti esim. pienelle vauvalle tehtynä ei todellakaan perustu Raamatun opetukseen siitä kuinka tullaan uskoon Herraan Jeesukseen, se siis tapahtuu aina siten että ihminen tulee ensin synnintuntoon ja alkaa katumaan syntejään ja tietenkin että ihminen kuulee myös evankeliumin sanoman siitä että Herra Jeesus on sovittanut syntimme Golgatan keskimmäisellä ristillä. Ei tietenkään esim. pieni vauva voi vielä ymmärtää näitä tällaisia asioita.

Tämän pitäisi olla päivänselvää mutta kun se ei ikävä kyllä sitä monelle ole kun ei lähdetä näitä asioita itse perinpohjaisestikin monesti Raamatusta tutkimaan vaan lähes sokeasti uskotaan näihin kaikenlaisiin kirkollisiin eksytyksiin ja moninaisiin harhaoppeihin joiden julistajia kyllä maailmassa riittää ja Suomessakin vaikka kuinka paljon. En halua kuitenkaan lähteä mukaan väittelemään tästä kirkollisesta vesikasteen sakramentista koska olen monastikin huomannut että jos joku siihen haluaa uskoa niin hän ei hevin siitä halua luopua ja semmoinen väitteleminen ei ole todellakaan rakentavaa.
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.