Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 91018 kertaa)

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #915 : 31.05.20 - klo:18:55 »
Olen uskossa ja minut on kastettu. Yksin Jumalan armosta pelastumme. Minun ei tarvitse mennä kasteelle uudestaan.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #916 : 31.05.20 - klo:19:12 »

Nykypäivänä on kristuskosta luopumista, kun ihmisiä ei kasteta. Tässä lauseessa viittaan liberaaliteologian seurauksiin. Ne ihmiset Suomessa ovat pakanoita, kun heitä ei kasteta. (Baptistinen tilanne on hieman erilainen, koska siellä pyritään kuulemaan Jumalan sanaa. Asia on Herran käsissä. Toisaalta baptistiset liikehdinnät voivat torjua Raamatun sanaa kasteen osalta. Se ei ole hyvä.
Siis yleisesti: kastamattomuus ei ole Raamatun sanan mukaan oikeanlainen asia. Se tarkoittaa pakanuutta. )



Karkeasti sanoen asia on juuri noin kuten sanoit eli kastamattomuus on pakanallisuutta. Suomi oli pitkään 100% pakanamaa ennen kuin kristinusko saapui tänne Ruotista.

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #917 : 31.05.20 - klo:19:25 »
Olen uskossa ja minut on kastettu. Yksin Jumalan armosta pelastumme. Minun ei tarvitse mennä kasteelle uudestaan.

Jos ihminen kokee että on saanut Jumalan armosta uudesti syntyä ylhäältä eli on saanut tulla sydämen uskoon Herraan Jeesukseen niin silloin tällaisen ihmisen tulisi vielä mennä upotuskasteelle Herran Jeesuksen nimeen, näinhän Raamattu meille opettaa. Mutta pelastuneessa tilassa on jo tällainen ihminen joka on saanut Jumalan armosta uudesti syntyä ylhäältä.

Kirkollisen vesikasteen sakramentti  tehtynä esim. vauvalle ei saisi olla este että sitten kun jossain vaiheessa elämäänsä ihminen saa Armon tulla uskoon Herraan Jeesukseen (aina siis synnintunnon ja evankeliumin kuulemisen kautta) että jättäisi menemästä upotuskasteelle Herran Jeesuksen nimeen.

Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #918 : 31.05.20 - klo:19:30 »
Olen uskossa ja minut on kastettu. Yksin Jumalan armosta pelastumme. Minun ei tarvitse mennä kasteelle uudestaan.

Jos ihminen kokee että on saanut Jumalan armosta uudesti syntyä ylhäältä eli on saanut tulla sydämen uskoon Herraan Jeesukseen niin silloin tällaisen ihmisen tulisi vielä mennä upotuskasteelle Herran Jeesuksen nimeen, näinhän Raamattu meille opettaa. Mutta pelastuneessa tilassa on jo tällainen ihminen joka on saanut Jumalan armosta uudesti syntyä ylhäältä.

Kirkollisen vesikasteen sakramentti  tehtynä esim. vauvalle ei saisi olla este että sitten kun jossain vaiheessa elämäänsä ihminen saa Armon tulla uskoon Herraan Jeesukseen (aina siis synnintunnon ja evankeliumin kuulemisen kautta) että jättäisi menemästä upotuskasteelle Herran Jeesuksen nimeen.



Ei tarvitse mennä. Martti Lutherin mukaan kastetta  (Jumalan teko) ei saa uusia. Lutherin mukaan jos joku on mennyt uudestaan kasteelle, hän saa tunnustaa sen synniksi ja turvata ensimmäisen kasteen armoliittoon.

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #919 : 31.05.20 - klo:19:51 »
Olen uskossa ja minut on kastettu. Yksin Jumalan armosta pelastumme. Minun ei tarvitse mennä kasteelle uudestaan.

Jos ihminen kokee että on saanut Jumalan armosta uudesti syntyä ylhäältä eli on saanut tulla sydämen uskoon Herraan Jeesukseen niin silloin tällaisen ihmisen tulisi vielä mennä upotuskasteelle Herran Jeesuksen nimeen, näinhän Raamattu meille opettaa. Mutta pelastuneessa tilassa on jo tällainen ihminen joka on saanut Jumalan armosta uudesti syntyä ylhäältä.

Kirkollisen vesikasteen sakramentti  tehtynä esim. vauvalle ei saisi olla este että sitten kun jossain vaiheessa elämäänsä ihminen saa Armon tulla uskoon Herraan Jeesukseen (aina siis synnintunnon ja evankeliumin kuulemisen kautta) että jättäisi menemästä upotuskasteelle Herran Jeesuksen nimeen.



Ei tarvitse mennä. Martti Lutherin mukaan kastetta  (Jumalan teko) ei saa uusia. Lutherin mukaan jos joku on mennyt uudestaan kasteelle, hän saa tunnustaa sen synniksi ja turvata ensimmäisen kasteen armoliittoon.

Sen verran vielä sinulle Janne haluaisin tähän lopuksi sanoa että tutkisit nyt Raamatun sanasta tätä asiaa, eikä sitä mitä esim. Luther-niminen henkilö on joskus sanonut vaikka liittyen tähän kirkolliseen erittäin vakavaan ja kavalaan harhaoppiin eli vesikasteen sakramenttiin.

Nyt en luultavasti halua enempää tästä aiheesta kirjoittaa koska huomaan että tämä alkaa mennä väittelyksi ja se ei ole millään tavalla rakentavaa.
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #920 : 31.05.20 - klo:19:56 »
Tottakai tulee itsekin tutkia Raamattua se on selviö, mutta ei tule väheksyä isiemme perintöä. Ei Lutherin eikä kirkkoisien.

Luther ja kirkkoisät ovat tutkineet Raamattua kymmeniä- satojatuhansia tunteja Pyhän Hengen johdatuksessa.

Tätä asiaa ei tule "ignoorata".

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #921 : 31.05.20 - klo:21:15 »
"kuinka tullaan uskoon Herraan Jeesukseen, se siis tapahtuu aina siten että ihminen tulee ensin synnintuntoon ja alkaa katumaan syntejään ja tietenkin että ihminen kuulee myös evankeliumin sanoman siitä että Herra Jeesus on sovittanut syntimme Golgatan keskimmäisellä ristillä."


Mä olen tuosta vähän eri mieltä. Kyllä ihminen, erityisesti uskovan kodin lapset voi tulla uskoon Jumalan hyvyyden vetämä.
Ei kannata olla huolissaan liian "keveästä" alusta, kyllä Pyhä Henki ennättää myöhemmin monet kerrat synnistä huomauttaa.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #922 : 31.05.20 - klo:21:33 »
Pekka Reinikainen sanoi muistaakseni, että hän tuli ensin järkiuskoon. Eli muistaakseni päätteli tieteellisesti, että on pakko olla olemassa Luoja. Onneksi hänen elämäänsä siunaantui kristittyjä opettajia ja kollegoita. Evankeliumiakin hän siis kuuli ja tuli uskoon Jeesukseen.

Voi ihminen olla myös lapsesta saakka uskossa tai tulla ykskaks uskoon. On monta variaatiota. Jollekin muslimille ilmestyi Jeesus unessa ja hän tuli uskoon.

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #923 : 01.06.20 - klo:08:25 »
No, se yleisin uskoontulotapa on kuitenkin varmasti se että Jumala antaa meille etsikkoajan, että siinä etsikkoajassa sitten alkaisimme etsimään Herraa Jeesusta elämäämme, ja että Hänen ristinkuolemansa kautta sitten saisimme ne omat lukuisat syntimme anteeksi ja saisimme siten tulla pelastuksen sisäpuolelle eli Jumalan lapseksi ja taivaskansalaiseksi, Jumalan armosta, ja uskohan on aina Jumalan lahja syntejänsä katuvalle ihmiselle. Uskoontulon myötähän alkaa sitten pyhityselämä Kristuksessa joka jatkuukin sitten aina kuolinvuoteellemme saakka eli kun olemme saaneet tulla uskoon niin alamme tekemään parannusta synneistämme eli säilytämme aran tunnon Herran edessä että karttaisimme kaikenlaista syntiä. Ja Jumalahan vaatii meiltä lapsenuskon että uskoisimme sen mitä Hänen Sanassaan meille ilmoitetaan, emmekä siis kapinoi Sanaa vastaan, ja tuo lapsenusko tuleekin sitten säilyttää loppuun saakka että iankaikkisen elämän perisimme sitten kun aika meistä jonain päivänä jättää ja Jumalan enkeli vie uskonsa säilyttäneen ihmisen Aabrahamin helmaan odottamaan Herran Jeesuksen toista tulemusta:

1. Tess. 4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.

14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.

15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; 4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #924 : 01.06.20 - klo:22:53 »
Jos ihan oikein miettii ilman uskonnollisia silmälaseja.

Ensin uudestisynnytään kasteessa ja sitten kuollaan, ja taas palataan tai ei palata kasteen armoon......?
Ihan normaalijärjellä tuo kuullostaa ihan jakomielitautiselta.

Raamattua tutkimalla voi löytää saarnatun Sanan kautta ihminen saa piston sydämeensä. Ottaa Sanan vastaan ja näin uudesti syntyy.
Kaste veden sijasta Jeesuksen sovinto veri pesee ja se otetaan uskolla vastaan.

Nämä jutut miten mummin ja kummin uskolla vauva kasteessa uudesti syntyy ja kuolee myöhemmin kasteen armolle on ihan hölyn pölyä. Ja vanha luterilainen kaava jossa manataan paholainen pois vauvasta on okkultistinen.
Kerran olen ollut paikalla ja voin pahoin, kuten okkultisissa tilanteissa voin.

Lutherin sanomisista. Lutherin eri aikakausista löytyy mielipiteitä ihan joka lähtöön.
Mieli / näkemys on vaihtunut; joilla voidaan perustella vaikka mitä ottamalla sopivasta kohtaan mielipiteitä.
Lutherilla oli tärkeä tehtävä, mutta hänen sanomisensa ei ole Raamatun Sanaa vaan isien perinnäissääntöjä.

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #925 : 18.06.20 - klo:11:59 »
Tulin uskoon 1983 - nyt siitä on 35 vuotta - ja usko on riittänyt tähän asti. Olen kokenut uudestisyntymisen, ja usko tuntuu kasvavan kaiken aikaa yhä enemmän tuottaen hedelmää. Uskoon tultuani menin uskovien kasteelle. Kokonaisvaltaisen edistymiseni huomaan, kun mietin itseäni esimerkiksi parikymmnentä vuotta sitten.

Toivon että tähän vastaavat Ev.Lut. Kirkon jäsenet, jotka uskovat että vain pyhässä kasteessa saa uskon armon: miten on mahdollista että tulin uskoon, vaikka minua ei ole vauvana kastettu?
Kääntyessäsi kristilliseen uskoon sinut olisi voitu kastaa kristillisellä kasteella ev.lut. kirkon jäseneksi.
« Viimeksi muokattu: 18.06.20 - klo:12:05 kirjoittanut TJ »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #926 : 10.08.20 - klo:00:21 »
No, se yleisin uskoontulotapa on kuitenkin varmasti se että Jumala antaa meille etsikkoajan, että siinä etsikkoajassa sitten alkaisimme etsimään Herraa Jeesusta elämäämme

Missä kohtaa Raamatussa opetetaan ihmisellä olevasta etsikkoajasta?

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #927 : 10.08.20 - klo:05:52 »
No, se yleisin uskoontulotapa on kuitenkin varmasti se että Jumala antaa meille etsikkoajan, että siinä etsikkoajassa sitten alkaisimme etsimään Herraa Jeesusta elämäämme

Missä kohtaa Raamatussa opetetaan ihmisellä olevasta etsikkoajasta?

Raamatun sanahan on täynnä kohtia joissa puhutaan kuinka Herraa tulee etsiä elämäänsä. Koitappa Raamattuhaussa esim. ”etsikää”-sanalla hakea näitä Raamatun paikkoja, niitä tulee siihen vaikka kuinka monta. Ja yleensäkin ihmettelen kuinka et tiedä miten ihminen tulee uskoon Herraan Jeesukseen, tietenkin Häntä tulee etsiä. Ihmettelen suuresti tätä kysymystäsi minkä minulle esitit. Tämän pitäisi olla kristillinen foorumi mutta ylläpidossako ei tiedetä mitään etsikkoajasta? Minulla oli aikanaan kolmen neljän vuoden etsikkoaika ja lopulta sitten sain tulla uskoon Herraan Jeesukseen, Jumalan armosta.


Matteus 7:

7 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #928 : 10.08.20 - klo:06:53 »
No, se yleisin uskoontulotapa on kuitenkin varmasti se että Jumala antaa meille etsikkoajan, että siinä etsikkoajassa sitten alkaisimme etsimään Herraa Jeesusta elämäämme

Missä kohtaa Raamatussa opetetaan ihmisellä olevasta etsikkoajasta?

Raamatun sanahan on täynnä kohtia joissa puhutaan kuinka Herraa tulee etsiä elämäänsä. Koitappa Raamattuhaussa esim. ”etsikää”-sanalla hakea näitä Raamatun paikkoja, niitä tulee siihen vaikka kuinka monta. Ja yleensäkin ihmettelen kuinka et tiedä miten ihminen tulee uskoon Herraan Jeesukseen, tietenkin Häntä tulee etsiä. Ihmettelen suuresti tätä kysymystäsi minkä minulle esitit. Tämän pitäisi olla kristillinen foorumi mutta ylläpidossako ei tiedetä mitään etsikkoajasta? Minulla oli aikanaan kolmen neljän vuoden etsikkoaika ja lopulta sitten sain tulla uskoon Herraan Jeesukseen, Jumalan armosta.


Matteus 7:

7 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Olen hämmentynyt. Sanoit ensin, että Jumala antaa etsikkoajan.
Nyt viittaat niihin kohtiin, missä Sana neuvoo etsimään Jumalaa.  Etkö hieman muuttanut nyt asiaa? Saattaa tietty olla että ymmärsin väärin.

Eli kykeneekö ihminen etsimään mielestäsi Jumalaa ilman että "Jumala antaa etsikkoajan", siis termiäsi lainatakseni.

Uskon ehdottomasti, että Jumalan kutsusta kukin uskova voi puhua vain ja ainoastaan sen takia, että on itse ollut tilanteessa missä on "etsinyt Jumalaa", tai kokee olevansa Jumalan kutsuma ja herättämä ja tietää mitä on olla vastata siihen kutsuun ja uudestisyntyä Jumalan lapseksi. On aivan sopivaa puhua kunnioittavaan sävyyn veljien ja siskojen kanssa tietäen että kukaan ei olisi ilman Herraa voinut tulla Hänen lapsekseen.
« Viimeksi muokattu: 10.08.20 - klo:07:00 kirjoittanut sandia »

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #929 : 10.08.20 - klo:09:52 »
Sandia:

Jos Jumala näkee että olemme otollisia niin tietenkin Jumala vaikuttaa tuossa meidän etsikkoajassamme, tavalla tai toisella. Niin kuin minunkin etsikkoaikanani, todella voimallisesti aina välillä vaikutti minunkin etsikkoajassani.

Eli meidän tulee itsekin olla halukkaita etsimään Herraa Jeesusta elämäämme eli olla otollisia, ja kun Jumala näkee tämän niin Hän antaa meille tuon etsikkoajan ja pyrkii vaikuttamaan siinä tavalla tai toisella, niin kuin aina parhaaksi näkee.

Ja näin on, pitää pyrkiä puhumaan toista kunnioitavaan sävyyn. Tosin silloin kun olemme erimielisiä jostain niin tuo tuntuu ”unohtuvan”, vähän meillä jokaisella, jos ihan rehellisiä ollaan. Mutta joka tapauksessa tämän foorumin ”kristillinen taso” tuntuu olevan välillä aika alhaalla. Mutta ainahan voi tehdä parannusta, ja tietenkin meistä jokainen omassa elämässään voi tehdä sitä parannusta kun huomaa että olisi taas siihen aihetta.
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.