Kirjoittaja Aihe: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä  (Luettu 35147 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #15 : 15.04.14 - klo:12:54 »
Lainaus
ps. Käytän siksi molempia muotoja, täyteys / kaste, sillä nähdäkseni
tuosta tapahtumasta ihmiset käyttävät eri sanamuotoja, tarkoittaen
kuitekin samaa asiaa.

Niinhän ne ihmiset käyttävät samoja sanamuotoja, mutta lienee päivänselvää jokaiselle, ettei Pyhän Hengen kastetta voi saada kuin yhden kerran.
Ainakin kaikki tähän mennessä ne, joiden kanssa ovat tuosta keskustelleet ovat olleet lopulta samaa mieltä.
Eihän missään kirjoiteta, että apostolit olisivat yläsalin jälkeen saaneet toista Pyhän Hengen kastetta.



Luultavasti uutistenlukija sanoi tänäkin aamuna (en uutisia kuunnellut), että aurinko nousi tänään Helsingissä kello 6.04, mutta tarkkaan ottaen hän valehtelee.
Aurinko ei nouse, vaikka se siltä näyttäisi.
Maapallo pyörii.


Kun puhutaan opista, on äärimmäisen tärkeää selvittää mitä milläkin asialla oikeasti tarkoitetaan. Sen jälkeen voidaan päättää käyttää tiettyä sanaa siitä oli se sitten mikä tahansa.


Ehdotan, että tästä eteenpäin tässä keskustelussa käytämme sanoja näin:


Pyhän Hengen kaste = hetki, jolloin ihminen ensimmäisen kerran saa Pyhän Hengen kasteen. Ajankohdasta tällä foorumilla lienee useita käsityksiä, koska esimerkiksi helluntailaisuuden sisältä löytyy ainakin neljää erilaista käsitystä.

Pyhällä Hengellä täyttyminen = uudestisyntymän jälkeen uskon elämään liittyvä tapahtuma. Foorumilla lienee useita käsityksiä asian luonteesta eli onko se esimerkiksi nimenomaan johonkin ajanhetkeen liittyvä tapahtuma vai onko se jatkuvaa tai onko se kokemus vai esimerkiksi enemmänkin mielenmuuttumista.

Armolahja = Jumalan antama hengellinen lahja seurakunnan hyödyksi. Foorumilla lienee useita käsityksiä siitä onko armolahja omistettava lahja vai onko se esimerkiksi Jumalan säätämänä aikana aina uudelleen ilmestyvä Pyhän Hengen ilmentymä, jota ihminen ei varsinaiset omista, vaikka lahjaa käyttävä uskova olisi kerrasta toiseen sama.
« Viimeksi muokattu: 15.04.14 - klo:12:56 kirjoittanut KnutL »

Helena

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #16 : 15.04.14 - klo:13:46 »
Raamattu käyttää helluntain tapahtumasta sekä termejä Pyhän Hengen kaste että Pyhällä Hengellä täyttyminen. Ja kun opetuslapset tulivat useita kertoja täytetyiksi Pyhällä Hengellä helluntain jälkeen, mielestäni nämä kaksi mainittua termiä tarkoittavat täysin samaa asiaa. Minua ei haittaa yhtään, kun sanotaa jonkun saaneen Pyhän Hengen kasteen vaikka lukemattomia kertoja. Syystä, että Pyhän Hengen kaste tarkoittaa Pyhällä Hengellä täyttymistä.

Raamattu käyttää myös termiä Pyhän Hengen kaste yhden kerran siinä merkityksessä, että kokonaan Pyhästä Hengestä osaton saa osakseen Pyhän Hengen. Tuota kohtaa Knut lainasi edellä.

Sekin on toki Pyhällä Hengellä täyttymistä, kun puhutaan uskovan kasvusta Kristuksessa. Knut viittasi myös tähän.

Joillekin nämä sanamuodot näköjään merkitsevät todella. Itselleni eivät niinkään.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #17 : 15.04.14 - klo:13:53 »
Raamattu käyttää helluntain tapahtumasta sekä termejä Pyhän Hengen kaste että Pyhällä Hengellä täyttyminen. Ja kun opetuslapset tulivat useita kertoja täytetyiksi Pyhällä Hengellä helluntain jälkeen, mielestäni nämä kaksi mainittua termiä tarkoittavat täysin samaa asiaa. Minua ei haittaa yhtään, kun sanotaa jonkun saaneen Pyhän Hengen kasteen vaikka lukemattomia kertoja. Syystä, että Pyhän Hengen kaste tarkoittaa Pyhällä Hengellä täyttymistä.

Raamattu käyttää myös termiä Pyhän Hengen kaste yhden kerran siinä merkityksessä, että kokonaan Pyhästä Hengestä osaton saa osakseen Pyhän Hengen. Tuota kohtaa Knut lainasi edellä.

Sekin on toki Pyhällä Hengellä täyttymistä, kun puhutaan uskovan kasvusta Kristuksessa. Knut viittasi myös tähän.

Joillekin nämä sanamuodot näköjään merkitsevät todella. Itselleni eivät niinkään.

Noiden kahden sekoittaminen toisiinsa on ollut hyvin tuhoisaa kristikunnalle. Samoin se opillinen sekamelska, mitä siitä on seurannut. Kysymys ei todellakaan ole sanakikkailusta tai jonkun etevämmyydestä, vaan varsin vakavista asioista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #18 : 15.04.14 - klo:13:55 »
Onkohan tämä jokin uusi oppi, vai onko tätä ollut kautta aikain,
että on sama asia saada uudestisyntymässä Pyhä Hengen todistus
lapseksi ottamisesta ja Pyhän Hengen täyteys/-kaste?

Kun tästä ensimmäisiä kertoja kuulin, en ensiksi meinannut ollenkaan
ymmärtää, mitä tuolla tarkoitetaan ja mitä väitetään, sillä mielestäni
Jumalan Sana on tässäkin kohden niin kovin yksinkertainen ja selkeä,
jos emme tee itse sinne mitään lihan päätelmiä, vaan uskomme Sanan
niin, kuin se on kirjoitette.

Raamattu puhuu hyvin selvästi Pyhän Hengen sinetistä ja lapseuden
Hengestä ja erillisestä armolahjana saatavasta Pyhän Hengen
täyteydestä / kasteesta.

ps. Käytän siksi molempia muotoja, täyteys / kaste, sillä nähdäkseni
tuosta tapahtumasta ihmiset käyttävät eri sanamuotoja, tarkoittaen
kuitekin samaa asiaa.
Näin on minustakin hyvä. Kaikki tietävät, mistä puhutaan.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #19 : 15.04.14 - klo:14:08 »
Raamattu käyttää helluntain tapahtumasta sekä termejä Pyhän Hengen kaste että Pyhällä Hengellä täyttyminen. Ja kun opetuslapset tulivat useita kertoja täytetyiksi Pyhällä Hengellä helluntain jälkeen, mielestäni nämä kaksi mainittua termiä tarkoittavat täysin samaa asiaa. Minua ei haittaa yhtään, kun sanotaa jonkun saaneen Pyhän Hengen kasteen vaikka lukemattomia kertoja. Syystä, että Pyhän Hengen kaste tarkoittaa Pyhällä Hengellä täyttymistä.

Raamattu käyttää myös termiä Pyhän Hengen kaste yhden kerran siinä merkityksessä, että kokonaan Pyhästä Hengestä osaton saa osakseen Pyhän Hengen. Tuota kohtaa Knut lainasi edellä.

Sekin on toki Pyhällä Hengellä täyttymistä, kun puhutaan uskovan kasvusta Kristuksessa. Knut viittasi myös tähän.

Joillekin nämä sanamuodot näköjään merkitsevät todella. Itselleni eivät niinkään.

Noiden kahden sekoittaminen toisiinsa on ollut hyvin tuhoisaa kristikunnalle. Samoin se opillinen sekamelska, mitä siitä on seurannut. Kysymys ei todellakaan ole sanakikkailusta tai jonkun etevämmyydestä, vaan varsin vakavista asioista.
"Opillinen sekamelska" syntyy nimenomaan siitä,
että jotkut itseään korostavat ihmiset ovat alkaneet kikkailla sanoilla,
keksiä Raamatun termeille milloin minkäkinlaisia sisältöjä ja merkityksiä
ja sekoittamalla sillä tavalla aivan selkeitä asioita.

Raamatun päälle rakennetut "opit" syntyvät juuri tuolla tavalla.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #20 : 15.04.14 - klo:14:17 »
Raamattu käyttää helluntain tapahtumasta sekä termejä Pyhän Hengen kaste että Pyhällä Hengellä täyttyminen. Ja kun opetuslapset tulivat useita kertoja täytetyiksi Pyhällä Hengellä helluntain jälkeen, mielestäni nämä kaksi mainittua termiä tarkoittavat täysin samaa asiaa. Minua ei haittaa yhtään, kun sanotaa jonkun saaneen Pyhän Hengen kasteen vaikka lukemattomia kertoja. Syystä, että Pyhän Hengen kaste tarkoittaa Pyhällä Hengellä täyttymistä.

Raamattu käyttää myös termiä Pyhän Hengen kaste yhden kerran siinä merkityksessä, että kokonaan Pyhästä Hengestä osaton saa osakseen Pyhän Hengen. Tuota kohtaa Knut lainasi edellä.

Sekin on toki Pyhällä Hengellä täyttymistä, kun puhutaan uskovan kasvusta Kristuksessa. Knut viittasi myös tähän.

Joillekin nämä sanamuodot näköjään merkitsevät todella. Itselleni eivät niinkään.

Noiden kahden sekoittaminen toisiinsa on ollut hyvin tuhoisaa kristikunnalle. Samoin se opillinen sekamelska, mitä siitä on seurannut. Kysymys ei todellakaan ole sanakikkailusta tai jonkun etevämmyydestä, vaan varsin vakavista asioista.
"Opillinen sekamelska" syntyy nimenomaan siitä,
että jotkut itseään korostavat ihmiset ovat alkaneet kikkailla sanoilla,
keksiä Raamatun termeille milloin minkäkinlaisia sisältöjä ja merkityksiä
ja sekoittamalla sillä tavalla aivan selkeitä asioita.

Raamatun päälle rakennetut "opit" syntyvät juuri tuolla tavalla.


Jos ei eroteta erilleen vaikkapa sanoja vanhurskaus, lunastus ja sovitus, on aika vaikea selittää toisille aiheista yhtään mitään.

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #21 : 15.04.14 - klo:14:21 »
Onkohan tämä jokin uusi oppi, vai onko tätä ollut kautta aikain,
että on sama asia saada uudestisyntymässä Pyhä Hengen todistus
lapseksi ottamisesta ja Pyhän Hengen täyteys/-kaste?

Ihan oikeasti ajattelet, että 1900-vuotta suurin osa kristittyjä ei olisi saanut Pyhän Hengen kastetta?

Sehän tarkoittaisi sitä, että he eivät kuulu ruumiiseen.

Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.12:
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Lainaus
Kun tästä ensimmäisiä kertoja kuulin, en ensiksi meinannut ollenkaan
ymmärtää, mitä tuolla tarkoitetaan ja mitä väitetään, sillä mielestäni
Jumalan Sana on tässäkin kohden niin kovin yksinkertainen ja selkeä,
jos emme tee itse sinne mitään lihan päätelmiä, vaan uskomme Sanan
niin, kuin se on kirjoitette.

Siitä voi olla montaa mieltä ketkä tuollaisia tekevät.

Lainaus
Raamattu puhuu hyvin selvästi Pyhän Hengen sinetistä ja lapseuden
Hengestä ja erillisestä armolahjana saatavasta Pyhän Hengen
täyteydestä / kasteesta.

Minun mielestäni Raamattu puhuu samanaikaisesti saatavasta Pyhän Hengen sinetistä, lapseuden Hengestä ja Pyhän Hengen kasteesta.
Vaellukseen liittyvästä Pyhän Hengen täyteydestä tai Kristuksen täyteydestä puhutaan niiden kohdalla, jotka ovat jo saaneet Pyhän Hengen kasteen.

Missäs olen ilmaissut ajattelevani, että; "Ihan oikeasti ajattelet, että 1900-vuotta suurin osa kristittyjä ei olisi saanut Pyhän Hengen kastetta?"

En minä tiedä, kuinka paljon on niitä, jotka eivät ole saaneet Pyhän Hengen kastetta.

Minusta Raamattu selkeästi erittelee uudestisyntymässä saadun lapseuden Hengen ja Hengen sinetin ja sitten erikseen puhuu Pyhän Hengen kasteesta ja Pyhällä Hengellä täyttymisestä.

Olen samaa mieltä Helenan kanssa, että ei minuakaan häiritse, jos yleisessä keskustelussa käytetään kumpaakin kastetta ja täyttymistä samasta asiasta,
sillä luulen jokaisen kuitenkin ymmärtävän, että noita sanoja käytettäessä
on kysymys eri tapahtumasta, kuin uudestisyntymässä saadusta lapseuden
Hengestä tai Pyhän Hengen sinetistä.

Mutta jos halutaan halkoa hiuksia, niin näkisin Pyhällä Hengellä kastamisen
olevan sen hetken, kun ensimmäisen kerran täytymme (huom. tuossakin kohden kuitenkin puhutaan täyttymisestä)  Pyhällä Hengellä ja sen jälkeen voimme
uudelleen ja uudellen tulla täytetyiksi Pyhällä Hengellä, saada niin sanotusti
kulkea uimavesissä.

Eli ei Helenan näkemys mielestäni ole mikään uusi ja ihmellinen "viides
helluntailainen" näkemys asiasta.

Valitan KnutL, mutta en suostu käyttämään tuota esittämääsi "kaavaa"
nimityksistä, koska se on vähintäänkin harhaanjohtava.

edit: Viestini livahti äsken jostain syystä lähtemään ilman lupaa ja keskeneräisenä.
« Viimeksi muokattu: 15.04.14 - klo:14:44 kirjoittanut tikli »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #22 : 15.04.14 - klo:14:21 »
Raamattu käyttää helluntain tapahtumasta sekä termejä Pyhän Hengen kaste että Pyhällä Hengellä täyttyminen. Ja kun opetuslapset tulivat useita kertoja täytetyiksi Pyhällä Hengellä helluntain jälkeen, mielestäni nämä kaksi mainittua termiä tarkoittavat täysin samaa asiaa. Minua ei haittaa yhtään, kun sanotaa jonkun saaneen Pyhän Hengen kasteen vaikka lukemattomia kertoja. Syystä, että Pyhän Hengen kaste tarkoittaa Pyhällä Hengellä täyttymistä.

Raamattu käyttää myös termiä Pyhän Hengen kaste yhden kerran siinä merkityksessä, että kokonaan Pyhästä Hengestä osaton saa osakseen Pyhän Hengen. Tuota kohtaa Knut lainasi edellä.

Sekin on toki Pyhällä Hengellä täyttymistä, kun puhutaan uskovan kasvusta Kristuksessa. Knut viittasi myös tähän.

Joillekin nämä sanamuodot näköjään merkitsevät todella. Itselleni eivät niinkään.

No niin, taisimme nähdä kirjoitettuna viidennen helluntailaisen käsityksen.
Arkistoin tuon ja ehkä käytän sitä esimerkkinä joskus tulevaisuudessa julkaistavassa kirjassani.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #23 : 15.04.14 - klo:14:33 »
Raamattu käyttää helluntain tapahtumasta sekä termejä Pyhän Hengen kaste että Pyhällä Hengellä täyttyminen. Ja kun opetuslapset tulivat useita kertoja täytetyiksi Pyhällä Hengellä helluntain jälkeen, mielestäni nämä kaksi mainittua termiä tarkoittavat täysin samaa asiaa. Minua ei haittaa yhtään, kun sanotaa jonkun saaneen Pyhän Hengen kasteen vaikka lukemattomia kertoja. Syystä, että Pyhän Hengen kaste tarkoittaa Pyhällä Hengellä täyttymistä.

Raamattu käyttää myös termiä Pyhän Hengen kaste yhden kerran siinä merkityksessä, että kokonaan Pyhästä Hengestä osaton saa osakseen Pyhän Hengen. Tuota kohtaa Knut lainasi edellä.

Sekin on toki Pyhällä Hengellä täyttymistä, kun puhutaan uskovan kasvusta Kristuksessa. Knut viittasi myös tähän.

Joillekin nämä sanamuodot näköjään merkitsevät todella. Itselleni eivät niinkään.

Noiden kahden sekoittaminen toisiinsa on ollut hyvin tuhoisaa kristikunnalle. Samoin se opillinen sekamelska, mitä siitä on seurannut. Kysymys ei todellakaan ole sanakikkailusta tai jonkun etevämmyydestä, vaan varsin vakavista asioista.
"Opillinen sekamelska" syntyy nimenomaan siitä,
että jotkut itseään korostavat ihmiset ovat alkaneet kikkailla sanoilla,
keksiä Raamatun termeille milloin minkäkinlaisia sisältöjä ja merkityksiä
ja sekoittamalla sillä tavalla aivan selkeitä asioita.

Raamatun päälle rakennetut "opit" syntyvät juuri tuolla tavalla.


Jos ei eroteta erilleen vaikkapa sanoja vanhurskaus, lunastus ja sovitus, on aika vaikea selittää toisille aiheista yhtään mitään.
Miksi näitä yliluonnollisia Jumalan asioita pitäisikään selittää ja selittää ja selittää ja selittää...?

Raamattua rukoillen lukevalle ne selviävät sillä tavalla kuin Jumala haluaa ne kulloisessakin asiayhteydessä ilmoittaa.
Ei ihmisen aivoilla ja kielellä pysty kukaan milloinkaan pääsemään lähellekään sitä ihmeellistä asiaa, mitä esim. vanhurskaus tarkoittaa.
Kysymys on Hengessä avautuvista salaisuuksista, puhtaista uskon asioista.

Tietenkin uskonasioista kiinnostuneelle, hengellisiä asioita tuntemattomalle, pitää kertoa perusasiat siitä, mitä esim. synti, helvetti, pelastus ja armo tarkoittavat.
Kun henkilö sitten tulee uskoon, asiat saavat tietenkin todellisen,
raamatullisen sisällön.

Mutta miksi jo uskossa olevien pitää vatvoa yksittäisiä sanoja, vertailla niiden eri asiayhteyksissä luonnnollisesti saamia sisältöjä ja
sitten sivallella ylimielisesti toisiaan,
jos on itse keksinyt muka hieman yleispätevämmän merkityksen jollekin sanalle?

Helena

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #24 : 15.04.14 - klo:14:39 »
Raamattu käyttää helluntain tapahtumasta sekä termejä Pyhän Hengen kaste että Pyhällä Hengellä täyttyminen. Ja kun opetuslapset tulivat useita kertoja täytetyiksi Pyhällä Hengellä helluntain jälkeen, mielestäni nämä kaksi mainittua termiä tarkoittavat täysin samaa asiaa. Minua ei haittaa yhtään, kun sanotaa jonkun saaneen Pyhän Hengen kasteen vaikka lukemattomia kertoja. Syystä, että Pyhän Hengen kaste tarkoittaa Pyhällä Hengellä täyttymistä.

Raamattu käyttää myös termiä Pyhän Hengen kaste yhden kerran siinä merkityksessä, että kokonaan Pyhästä Hengestä osaton saa osakseen Pyhän Hengen. Tuota kohtaa Knut lainasi edellä.

Sekin on toki Pyhällä Hengellä täyttymistä, kun puhutaan uskovan kasvusta Kristuksessa. Knut viittasi myös tähän.

Joillekin nämä sanamuodot näköjään merkitsevät todella. Itselleni eivät niinkään.

No niin, taisimme nähdä kirjoitettuna viidennen helluntailaisen käsityksen.
Arkistoin tuon ja ehkä käytän sitä esimerkkinä joskus tulevaisuudessa julkaistavassa kirjassani.
Paitsi että täällä olevat tekstit ovat tekijänoikeuksien alaisia. En koskaan antaisi lupaa julkaista mitään täällä olevia tekstejäni kirjassasi.

Mikähän viestissäni oli niin perin erilaista? Entäpä jos en ole helluntailainen, tai yleensä mikään -lainen? Jos olenkin tullut tuohon käsitykseen pelkästään Raamattua lukemalla ja huomannutkin, että helluntailaiset ajattelevat samoin? Paitsi että sanoit kyllä äsken, että se oli sinulle uudenlainen käsitys.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #25 : 15.04.14 - klo:14:48 »
Raamattu käyttää helluntain tapahtumasta sekä termejä Pyhän Hengen kaste että Pyhällä Hengellä täyttyminen. Ja kun opetuslapset tulivat useita kertoja täytetyiksi Pyhällä Hengellä helluntain jälkeen, mielestäni nämä kaksi mainittua termiä tarkoittavat täysin samaa asiaa. Minua ei haittaa yhtään, kun sanotaa jonkun saaneen Pyhän Hengen kasteen vaikka lukemattomia kertoja. Syystä, että Pyhän Hengen kaste tarkoittaa Pyhällä Hengellä täyttymistä.

Raamattu käyttää myös termiä Pyhän Hengen kaste yhden kerran siinä merkityksessä, että kokonaan Pyhästä Hengestä osaton saa osakseen Pyhän Hengen. Tuota kohtaa Knut lainasi edellä.

Sekin on toki Pyhällä Hengellä täyttymistä, kun puhutaan uskovan kasvusta Kristuksessa. Knut viittasi myös tähän.

Joillekin nämä sanamuodot näköjään merkitsevät todella. Itselleni eivät niinkään.

No niin, taisimme nähdä kirjoitettuna viidennen helluntailaisen käsityksen.
Arkistoin tuon ja ehkä käytän sitä esimerkkinä joskus tulevaisuudessa julkaistavassa kirjassani.
Paitsi että täällä olevat tekstit ovat tekijänoikeuksien alaisia. En koskaan antaisi lupaa julkaista mitään täällä olevia tekstejäni kirjassasi.
En tarvitse lupaasi, koska tämä on julkinen foorumi. Lähteen mainitseminen on tietysti paikallaan.
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/2.2.html


Lainaus
Mikähän viestissäni oli niin perin erilaista? Entäpä jos en ole helluntailainen, tai yleensä mikään -lainen? Jos olenkin tullut tuohon käsitykseen pelkästään Raamattua lukemalla ja huomannutkin, että helluntailaiset ajattelevat samoin? Paitsi että sanoit kyllä äsken, että se oli sinulle uudenlainen käsitys.

Ainakin allekirjoitat helluntailaisen näkemyksen.
Laitan niitä muita näkemyksiä kyllä esille, kun ennätän. Osa saattaa olla jo tässä tekstissä.

Pyhän Hengen alueilla liputan täysiä perinteisen helluntailaisen näkemyksen puolesta. Se on raamatullinen, kestävä, käytännössä koeteltu. Sellaistakin esiintyy, että Pyhällä Hengellä täyttyminen katsotaan olevan vihollisesta. Olen törmännyt siihen, että uskossaoleva ihminen ilvehtii toisen kielilläpuhumista.


Vaikuttaa siltä, että näkemyksesi ei ole ihan yleisin helluntailainen näkemys.

Helena

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #26 : 15.04.14 - klo:14:55 »
Hyviin tapoihin kuuluu kysyä lupa. Mutta koskaan ei saa lainata kokonaista viestiä, vain osaa siitä. Jokainen viesti täälläkin edustaa teosta.

Jos olisitkin niin omapäinen, että ottaisit lainauksia foorumilta, vaikka kirjoittaja kieltää sen, kertoisi se sinusta paljon nimenomaan negatiivisessa valossa.

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #27 : 15.04.14 - klo:15:00 »
Raamattu käyttää helluntain tapahtumasta sekä termejä Pyhän Hengen kaste että Pyhällä Hengellä täyttyminen. Ja kun opetuslapset tulivat useita kertoja täytetyiksi Pyhällä Hengellä helluntain jälkeen, mielestäni nämä kaksi mainittua termiä tarkoittavat täysin samaa asiaa. Minua ei haittaa yhtään, kun sanotaa jonkun saaneen Pyhän Hengen kasteen vaikka lukemattomia kertoja. Syystä, että Pyhän Hengen kaste tarkoittaa Pyhällä Hengellä täyttymistä.

Raamattu käyttää myös termiä Pyhän Hengen kaste yhden kerran siinä merkityksessä, että kokonaan Pyhästä Hengestä osaton saa osakseen Pyhän Hengen. Tuota kohtaa Knut lainasi edellä.

Sekin on toki Pyhällä Hengellä täyttymistä, kun puhutaan uskovan kasvusta Kristuksessa. Knut viittasi myös tähän.

Joillekin nämä sanamuodot näköjään merkitsevät todella. Itselleni eivät niinkään.

No niin, taisimme nähdä kirjoitettuna viidennen helluntailaisen käsityksen.
Arkistoin tuon ja ehkä käytän sitä esimerkkinä joskus tulevaisuudessa julkaistavassa kirjassani.
Paitsi että täällä olevat tekstit ovat tekijänoikeuksien alaisia. En koskaan antaisi lupaa julkaista mitään täällä olevia tekstejäni kirjassasi.
En tarvitse lupaasi, koska tämä on julkinen foorumi. Lähteen mainitseminen on tietysti paikallaan.
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/2.2.html


Lainaus
Mikähän viestissäni oli niin perin erilaista? Entäpä jos en ole helluntailainen, tai yleensä mikään -lainen? Jos olenkin tullut tuohon käsitykseen pelkästään Raamattua lukemalla ja huomannutkin, että helluntailaiset ajattelevat samoin? Paitsi että sanoit kyllä äsken, että se oli sinulle uudenlainen käsitys.

Ainakin allekirjoitat helluntailaisen näkemyksen.
Laitan niitä muita näkemyksiä kyllä esille, kun ennätän. Osa saattaa olla jo tässä tekstissä.

Pyhän Hengen alueilla liputan täysiä perinteisen helluntailaisen näkemyksen puolesta. Se on raamatullinen, kestävä, käytännössä koeteltu. Sellaistakin esiintyy, että Pyhällä Hengellä täyttyminen katsotaan olevan vihollisesta. Olen törmännyt siihen, että uskossaoleva ihminen ilvehtii toisen kielilläpuhumista.


Vaikuttaa siltä, että näkemyksesi ei ole ihan yleisin helluntailainen näkemys.

Kyllä tarvitset, jos saat taloudellista hyötyä kirjastasi!!

Ja kyllä minusta Helenan näkemys on hyvin yleinen helluntailainen näkemys, vai missä kohdin ei olisi?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #28 : 15.04.14 - klo:15:36 »
Paitsi että täällä olevat tekstit ovat tekijänoikeuksien alaisia. En koskaan antaisi lupaa julkaista mitään täällä olevia tekstejäni kirjassasi.

Julkisella foorumilla ei pidä kirjoittaa sellaista, mitä ei halua julkiseksi. Paavo Hiltusen kirjoissa on paljon lainauksia, sieltä voi katsoa mallia kuinka paljon voi lainata. Lainausten määrä on niin valtava, ettei hänellä ole ollut mitään mahdollisuutta saada jokaiseen lainaukseen lupaa. PH on jo kuollut, joten häneltä ei voi asiaa kysyä. Laista hän varmaankin on ollut perillä, hovioikeudenneuvos.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #29 : 15.04.14 - klo:17:26 »
Helluntailaisia ja muutama muu karismaattinen käsitys Pyhästä Hengestä ja Pyhän Hengen kasteesta:


*Pyhä Henki ei tule uskoontulossa ihmiseen, vaan Hän tulee tällöin vain ihmisen päälle. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa Pyhä Henki tulee sydämeen asumaan.

*Pyhä Henki tulee uskoon tulossa sydämeen asumaan, mutta tulee ihmisen päälle vasta uudestisyntymisestä erillisessä kokemuksessa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä lapseuden Hengen tai Pojan Hengen, mutta ei vielä Pyhää Henkeä. Uudestisyntymisestä erillisessä Pyhän Hengen kasteessa, saadaan Pyhä Henki.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa hän saa voiman todistaa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymisestä erillinen, mutta se voi joskus tapahtua samaan aikaan.

*Uskova voi täyttyä useasti Pyhällä Hengellä, mutta ensimmäistä kertaa sanotaan Pyhän Hengen kasteeksi.

*Usein henkikaste tulkitaan uskovan ensimmäiseksi kokemukseksi ja Hengellä täyttyminen myöhemmiksi tapahtumiksi tai jatkuvaksi Hengessä elämiseksi

*Uskova voi täyttyä Pyhällä Hengellä eli saada henkikasteen eli Pyhän Hengen kasteen. Hän voi myös myöhemmin täyttyä Pyhällä Hengellä, mutta ne eivät ole henkikasteita.

*Uskova voi saada Pyhän Hengen kasteen monta kertaa.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä ja se voidaan saada esimerkiksi, kun kokouksissa rukoillaan heille Hengen täyteyttä.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä, mutta se ei välttämättä ole mikään erityinen kokemus tai hetki, vaan se liittyy uskovan elämään ja pyhitykseen. Tietenkin voi olla joitain erityiskokemuksiakin.

*Pyhän Hengen kasteeseen liittyy aina kielilläpuhuminen, mutta kielilläpuhuminen ei jää aina pysyväksi.

*Pyhän Hengen kasteeseen ei liity aina kielilläpuhumista. Kielilläpuhuminen on armolahja, jonka voi saada.

*Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymässä saadun Hengen toiminnan laajentumista uskovassa.

*On mahdollista puhua ensiksi kielillä ja saada Pyhän Hengen kaste vasta myöhemmin.

*Armolahjoja voi saada vasta Pyhän Hengen kasteen jälkeen.

*Pyhällä Hengellä täyttymisen kokemus on ovi Pyhän Hengen täyteiseen elämään.

*Pyhän Hengen kaste on sama kuin kielilläpuhuminen.

*Pyhällä Hengellä täyttyminen vaikutti myös sen, että opetuslapset menettivät luonnollisen arvokkuutensa ja ihmiset sanoivat heidän olevan humalassa!

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat voittaa sielunvihollisen.

*Pyhän Hengen kasteen tarkoitus oli voiman saaminen. Näin se ei liity pelastukseen, vaan palveluun.