Kirjoittaja Aihe: Millä perusteella lapsi pelastuu?  (Luettu 9632 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Millä perusteella lapsi pelastuu?
« : 26.11.16 - klo:17:05 »
Tämä ketju on jaettu ketjusta "Kuinka tulkita Raamattua" -KnutL

mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;

Tästä tuli "ahaa-elämys". On keskusteltu siitä, millä perusteella lapsi pelastuu. Tässähän on oiva vastaus; lapsi ei ole lainalainen, siksi syntiä hänelle ei lueta. Vain lainalaisuus saa aikaan sen, että synti luetaan syyksi.
« Viimeksi muokattu: 28.11.16 - klo:19:58 kirjoittanut KnutL »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #1 : 26.11.16 - klo:17:49 »
mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;

Tästä tuli "ahaa-elämys". On keskusteltu siitä, millä perusteella lapsi pelastuu. Tässähän on oiva vastaus; lapsi ei ole lainalainen, siksi syntiä hänelle ei lueta. Vain lainalaisuus saa aikaan sen, että synti luetaan syyksi.

Kuules nyt, Paulus. Lutherin opin mukaan lapsi on Perkeleen oma syntyessään ja hänestä täytyy manata paha pois. Se tehdään kasteen yhteydessä, jossa myös lapsi saa syntinsä anteeksi ja uudestisyntyy. Virallinen kaava menee näin:

Kastaja (pappi) lausuu:
"Lähde ulos, sinä saastainen henki, ja anna tilaa Pyhälle Hengelle." Sitten hän tekee ristinmerkin kastettavan otsaan ja rintaan ja lausuu: "Ota pyhän ristin merkki otsaasi ja rintaasi... Sitten pappi panee molemmat kätensä lapsen päälle ja rukoilee Isä meidän -rukouksen polvistuneena yhdessä kummien kanssa: "Isä meidän, joka olet taivaassa . . ."

Sen jälkeen lapsi viedään kastealtaan ääreen ja pappi lausuu: Ps. 121:8
"Herra varjelkoon sinun tulosi ja lähtösi nyt ja iankaikkisesti."

Sen jälkeen pappi antaa lapsen kummiensa suulla sanoutua irti Perkeleestä näin:
Pappi: "(Nimi), luovutko Perkeleestä?"
Kummit: "Luovun."

Pappi: "Luovutko kaikista hänen teoistaan?"
Kummit: "Luovun."

Pappi: "Luovutko kaikesta hänen petoksestaan?"
Kummit: "Luovun."

Sen jälkeen pappi kysyy:
"Uskotko Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan?"
Kummit: "Uskon."

Pappi: "Uskotko Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka syntyi ja kärsi kuoleman?"
Kummit: "Uskon."

Pappi: "Uskotko Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteisön, syntien anteeksiantamuksen, lihan ylösnousemuksen ja iankaikkisen, kuolemanjälkeisen elämän?'"
Kummit: "Uskon."

Pappi: "Tahdotko, että sinut kastetaan?"
Kummit: "Tahdon."

Silloin pappi ottaa lapsen, kastaa hänet kastealtaaseen ja lausuu:
"Niin minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

Sitten kummit ottavat lapsen vastaan ja pappi lausuu, pukien samalla lasta kastepaitaan: "Kaikkivaltias Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, joka on sinut uudesti synnyttänyt veden ja Pyhän Hengen kautta ja antanut sinulle kaikki syntisi anteeksi, vahvistakoon nyt sinua armollaan iankaikkiseen elämään. Aamen. Rauha sinulle."
"Aamen."

Kasteesta Martti Luther opetti näin:
"Tämän vuoksi on oikein ja kohtuullista, ettei juopuneita eikä maallismielisiä pappeja päästetä kastamaan ketään eikä kummeiksi kelpuuteta kevytmielisiä ihmisiä. Käytettäköön arvokkaita, nuhteettomia, vakavamielisiä ja hurskaita pappeja ja kummeja, sellaisia, joilta voi odottaa, että he toimittavat kasteen vakain mielin ja oikeassa uskossa. Eihän meidän pidä antaa tätä korkeaa sakramenttia Perkeleen pilkattavaksi emmekä saa häpäistä Jumalaa, joka siinä antaa äärettömän ja pohjattoman armonsa rikkauden tulvia ylitsemme ja joka itse on antanut sille nimeksi "uusi syntyminen", koska me siinä pääsemme kaikesta Perkeleen hirmuvallasta vapaiksi, eroon synnistä, kuolemasta ja helvetistä, elämän lapsiksi ja kaikkien Jumalan aarteiden perillisiksi, Jumalan omiksi lapsiksi ja Kristuksen veljiksi."

Näin siis Luterilaisen kirkon sivuilta poimittua opetusta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #2 : 26.11.16 - klo:19:52 »
mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;

Tästä tuli "ahaa-elämys". On keskusteltu siitä, millä perusteella lapsi pelastuu. Tässähän on oiva vastaus; lapsi ei ole lainalainen, siksi syntiä hänelle ei lueta. Vain lainalaisuus saa aikaan sen, että synti luetaan syyksi.

Kuules nyt, Paulus. Lutherin opin mukaan lapsi on Perkeleen oma syntyessään ja hänestä täytyy manata paha pois. Se tehdään kasteen yhteydessä, jossa myös lapsi saa syntinsä anteeksi ja uudestisyntyy.

Kuules Oloneuvos, minä en vastaa Lutherin sanoista. Minulle hän oli vain ihminen, joka löysi monia totuuksia ja erehtyi monessa kohtaa. Ehkä hänen oli vaikea ymmärtää sitä, mitä Jaakob kirjoittaa (Jaak. 3:2.).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #3 : 26.11.16 - klo:20:55 »
mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;

Tästä tuli "ahaa-elämys". On keskusteltu siitä, millä perusteella lapsi pelastuu. Tässähän on oiva vastaus; lapsi ei ole lainalainen, siksi syntiä hänelle ei lueta. Vain lainalaisuus saa aikaan sen, että synti luetaan syyksi.

Kuules nyt, Paulus. Lutherin opin mukaan lapsi on Perkeleen oma syntyessään ja hänestä täytyy manata paha pois. Se tehdään kasteen yhteydessä, jossa myös lapsi saa syntinsä anteeksi ja uudestisyntyy.

Kuules Oloneuvos, minä en vastaa Lutherin sanoista. Minulle hän oli vain ihminen, joka löysi monia totuuksia ja erehtyi monessa kohtaa. Ehkä hänen oli vaikea ymmärtää sitä, mitä Jaakob kirjoittaa (Jaak. 3:2.).

 :o Jaaha jaaha, että tuollainen on (nyt) ääni kellossa.   ::) niinpä niin.      ;D

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #4 : 28.11.16 - klo:00:47 »
Pyhä Kaste ei ole mitään manaamista, vaan Kasteessa Kristus merkitsee kastettavan omakseen. Kasteen lahjana ihminen saa Kristuksen sovintouhrin tähden synnit anteeksi ja Pyhän Hengen oppaakseen koko elämänsä matkalle.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #5 : 28.11.16 - klo:02:31 »
Pyhä Kaste ei ole mitään manaamista, vaan Kasteessa Kristus merkitsee kastettavan omakseen. Kasteen lahjana ihminen saa Kristuksen sovintouhrin tähden synnit anteeksi ja Pyhän Hengen oppaakseen koko elämänsä matkalle.

Minä olen lainannut Martti Lutherin opettamia sanoja Luterilaisen kirkon virallisilta sivuilta. Luther siis opetti kastajaa seuraavasti:
Kastaja (pappi) lausuu:
"Lähde ulos, sinä saastainen henki, ja anna tilaa Pyhälle Hengelle." Sitten hän tekee ristinmerkin kastettavan otsaan ja rintaan ja lausuu: "Ota pyhän ristin merkki otsaasi ja rintaasi... Sitten pappi panee molemmat kätensä lapsen päälle ja rukoilee Isä meidän -rukouksen polvistuneena yhdessä kummien kanssa: "Isä meidän, joka olet taivaassa . . ."


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #6 : 28.11.16 - klo:11:55 »
Pyhä Kaste ei ole mitään manaamista, vaan Kasteessa Kristus merkitsee kastettavan omakseen. Kasteen lahjana ihminen saa Kristuksen sovintouhrin tähden synnit anteeksi ja Pyhän Hengen oppaakseen koko elämänsä matkalle.

Voisitko ystävällisesti perustella Raamatulla nuo väitteesi?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #7 : 28.11.16 - klo:21:43 »
Tässä tuo kauhea kastekaava kuunneltavana.  Tässä on kyseessä aikuisen kaste, mutta ihan samalla kaavalla mennään vauvojen suhteen. Viimeksi kesällä olin sellaista todistamassa. Valitsin tämän, koska tässä ei ole hullumpi saarna helluntain aiheesta. :)
 
Oloneuvos, ota nitrosuihke käden ulottuville ja istuudu nojatuoliin mukavasti ja hengitä syvään ja rauhallisesti pari kertaa ennen kuuntelua.  ;)

Myönnän, että nuo kysymykset ovat hassuja suunnattuina vauvalle kummien ja vanhempien vastatessa. Paremmin ne olisivat paikallaan konfirmaatiovaiheessa.

Pahan hengen manaaminen eli karkoittaminen on taas kr.uskoon kuuluvaa ja sopii juurikin kasteen yhteyteen. En ymmärrä mikä siinä on niin kummallista.

http://www.lhpk.fi/saarnoja/?sermon_id=2769

(Korjattu linkki)
Kastetoimitus alkaa heti alkuvirren jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 28.11.16 - klo:22:01 kirjoittanut Hilema »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #8 : 28.11.16 - klo:21:51 »
Tässä tuo kauhea kastekaava kuunneltavana.  Tässä on kyseessä aikuisen kaste, mutta ihan samalla kaavalla mennään vauvojen suhteen. Viimeksi kesällä olin sellaista todistamassa. Valitsin tämän, koska tässä ei ole hullumpi saarna helluntain aiheesta. :)
 
Oloneuvos, ota nitrosuihke käden ulottuville ja istuudu nojatuoliin mukavasti ja hengitä syvään ja rauhallisesti pari kertaa ennen kuuntelua.  ;)

Myönnän, että nuo kysymykset ovat hassuja suunnattuina vauvalle kummien ja vanhempien vastatessa. Paremmin ne olisivat paikallaan konfirmaatiovaiheessa.

Pahan hengen manaaminen eli karkoittaminen on taas kr.uskoon kuuluvaa ja sopii juurikin kasteen yhteyteen. En ymmärrä mikä siinä on niin kummallista.

http://www.lhpk.fi/saarnoja/?preacher=63&service=0&book=&series=0&date=15.5.2016&enddate=&title=&sortby=m.datetime&dir=desc&pagenum=2

Kastetoimitus alkaa heti alkuvirren jälkeen.

Linkistä aukeavalla sivulla on monta saarnaa.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #9 : 28.11.16 - klo:21:56 »
http://www.lhpk.fi/saarnoja/?sermon_id=2769

Osuiskohan tämä kohdalleen.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #10 : 28.11.16 - klo:22:45 »
Minun viisi lastani on kastettu, samoin 9 lastenlasta. Mitään tuollaista puhetta ei ole ollut, mitä oloneuvos väittää. Miksi oloneuvoksen pitää sekaantua asiaan, josta ei tiedä mitään? Suutari pysyköön lestissään.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #11 : 29.11.16 - klo:13:49 »
Minun viisi lastani on kastettu, samoin 9 lastenlasta. Mitään tuollaista puhetta ei ole ollut, mitä oloneuvos väittää. Miksi oloneuvoksen pitää sekaantua asiaan, josta ei tiedä mitään? Suutari pysyköön lestissään.

Jaaha, vai niin. Nyt ilmoitan arvon keskustelukumppani evlutkristitylle, että vedän sanansäiläni huotrasta ja ryhdyn kiivaaseen taistoon kuin Luther aikoinaan teesinsä kirkon oveen naulattuaan.

Mitä kirjoittamaani kastekaavaan tulee niin olen lainannut sen sanatarkasti Luterilaisen kirkon ylläpitämältä viralliselta sivulta.

Jos Lutherin kastekaavaa ei ole lastesi ja lastenlastesi kohdalla noudatettu (eli jos he eivät kummiensa suulla ääneen tunnustaneet uskoaan -suun tunnustuksella pelastutaan) niin ei heitä käsitykseni mukaan ole kastettu ensinkään. Tätä ei tietenkään pidä lukea vauvojen syyksi. Mikä nyt neuvoksi? Minä ehdotan (jos muksut ovat uskoa tunnustavia), että isänä ja isoisänä kastat heidät aitoluterilaisittain ja nythän he voivat ihan omalla suullaan tunnustaa uskonsa ilman kummeja. Siis mitä vielä viivyttelet?

Kummien yksi tärkeimmistä alkuperäisistä tehtävistä (Lutherin opetuksessa) oli vastata kastettavan lapsen puolesta papin tekemiin kysymyksiin. Pappi kysyy: "Jukka Olavi Virtanen, luovutko sinä perkeleestä?" Minä vastaan vakavaan kysymykseen parkuen: "Byääh" ja kummit suomentavat kuin yhdestä suusta: "Luovun!" Sitten pappi tiedustelee uskoani ja kummit vastaavat: "Uskon!" Hieno juttu, nyt Jukka Olavi Einon poika Virtanen voidaan kastaa...  Evlutkristitty, kun olet luterilainen niin noudata oppi-isäsi opetusta. Nämä kastekaavat on kirjattu tunnustuskirjoihin ja (isoon) katekismukseen, sieltä minä ne otin.

[Kaikille tämän tekstini lukijoille tahdon lopuksi sanoa (nyt, kun olen pannut sanansäiläni takaisin tuppeensa), että tarkoituksella en tuossa esityksessäni maininnut Herramme nimeään, joka ei tällaisiin jutusteluihin kuulu].

JK. Minä: ;)   :D   ;D   Evlutkristitty:  :(   >:(   :-\

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #12 : 30.11.16 - klo:00:16 »
Miksi valehtelet?

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #13 : 30.11.16 - klo:05:01 »
Miksi valehtelet?

No no veli. Älähän nyt minua valehtelijaksi nimittele, sillä Lutherin opetuksen mukaan ainakin kastekaavan kirjoitin. Tässä Lutherin kasteopetusta ja kastekaava. Se on poimittu Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista, kirkon viralliselta sivulta osoitteesta

http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismusliitteet.html  (napsautahan auki)

Näin se kaste pitää siis Lutherin mukaan suorittaa:

Minä manaan sinua, sinä saastainen henki Isän (ristin merkki) ja Pojan (ristin merkki) ja Pyhän Hengen (ristin merkki) nimeen, että sinä poistut tästä Jeesuksen Kristuksen palvelijasta (nimi) ja väistyt hänen luotaan. Aamen.
Kuulkaamme nyt Markuksen pyhää evankeliumia:
Siihen aikaan he toivat Jeesuksen tykö lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia. Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: (Mark 10:13) 'Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisen on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle. Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä."

Sitten pappi panee molemmat kätensä lapsen päälle ja rukoilee Isä meidän -rukouksen polvistuneena yhdessä kummien kanssa: "Isä meidän, joka olet taivaassa . . ."

Sen jälkeen lapsi viedään kastealtaan ääreen ja pappi lausuu: Ps. 121:8
"Herra varjelkoon sinun tulosi ja lähtösi nyt ja iankaikkisesti."

Sen jälkeen pappi antaa lapsen kummiensa suulla sanoutua irti Perkeleestä näin:
"(Nimi), luovutko Perkeleestä?"
"Luovun."

"Luovutko kaikista hänen teoistaan?"
"Luovun."

"Luovutko kaikesta hänen petoksestaan?"
"Luovun."

Sen jälkeen pappi kysyy:
"Uskotko Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan?"
"Uskon."

"Uskotko Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka syntyi ja kärsi kuoleman?"
"Uskon."

"Uskotko Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteisön, syntien anteeksiantamuksen, lihan ylösnousemuksen ja iankaikkisen, kuolemanjälkeisen elämän?'"
"Uskon."

"Tahdotko, että sinut kastetaan?"
"Tahdon."

Silloin pappi ottaa lapsen, kastaa hänet kastealtaaseen ja lausuu:
"Niin minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

Sitten kummit ottavat lapsen vastaan ja pappi lausuu, pukien samalla lasta kastepaitaan: "Kaikkivaltias Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, joka on sinut uudesti synnyttänyt veden ja Pyhän Hengen kautta ja antanut sinulle kaikki syntisi anteeksi, vahvistakoon nyt sinua armollaan iankaikkiseen elämään. Aamen. Rauha sinulle."
"Aamen."


Kuulehan nimimerkki evlutkristitty. Tämä (vauvakaste) olisi minulle vakava asia, jos uskoisin eksorkismiin - manaukseen, mutta kun en usko minkäänlaisiin noitakonsteihin enkä siihen, että joku kastettavan ulkopuolinen taho (kuten kummit) voisivat tunnustaa kastettavan uskon hänen puolestaan. Minä uskon Jeesukseen ja Hänen evankeliuminsa. Raamattuni ei opeta ajamaan riivaajia ulos ihmisestä kasteen yhteydessä.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Millä perusteella lapsi pelastuu?
« Vastaus #14 : 30.11.16 - klo:08:46 »
Millä perusteella lapsi pelastuu ... mistä?
Kadotuksestako? 

Kun opetuslapset kysyivät Jeesukselta,
kuka on suurin taivasten valtakunnassa,
Jeesus asetti lapsen heidän keskellensä.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.