Mihin unohtuu nämä?:
Jos te tulette uskottomiksi, niin minä hajotan teidät kansojen sekaan;
mutta jos te palajatte minun tyköni, noudatatte minun käskyjäni ja seuraatte niitä, niin vaikka teidän karkoitettunne olisivat taivaan ääressä, minä heidät sieltäkin kokoan ja tuon heidät siihen paikkaan, jonka minä olen valinnut nimeni asuinsijaksi'.
Kun katso menoa nyky-Israelissa, sen kansa pitäisi hajottaa välittömästi em. jakeen perusteella.
23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
Pakanat oksastetaan tuon mukaan öljypuuhun.
Millä perusteella juutalaisille olisi joku muu tie pelastua kuin tulla uudelleen oksastetuiksi?
Jos ja kun muuta tietä ei ole, en näe mitään muuta mahdollisuutta kuin, että tämän aikakauden loppu tulee yhtaikaa pakanoille ja juutalaisille.
Juutalaiset katsovat ihan yhtäaikaa, siis jo tässä ajassa ja samalla tavalla kuin pakanatkin 'häneen, jonka ovat lävistäneet'
Ei juutalaisilla ole jotain toista pelastustietä kuin pakanoilla. Opetetaanko jossain niin (en kyllä yllättyisi siitäkään nykyistä menoa katsellessani)? Ensimmäisenä helluntaipäivänä evankeliumia Messiaasta julistettiin juutalaisille ja tuossa saarnassa tehtiin heille selväksi pelastuksen tie. Pietari sanoi: "Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa [kuin Jeesuksessa]; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä, ihmisille annettua, jossa meidän pitää pelastua" (Apt. 4:12, ei tainut olla siitä ensimmäisestä saarnasta, mutta selväksi tehdään juutalaisille, että autuus saavutetaan uskomalla Messias-kuninkaaseen joka on Jeesus). Juutalaisilla on kyllä meihin pakanasyntisiin nähden etuuksia (ja sekös joitakin jurppii), mutta ei mitään etuuksia pelastuskysymyksessä (ellei sellaiseksi lueta heidän kääntymystään kansakuntana aikojen lopulla, mutta kovin vähäiseksi tuo ylpeä niskurikansa silloin on käynyt Jumalan ankarien kuritus- ja rangaistustuomioiden tähden).
Jos ajatellaan, että juutalaiset kääntyvät kansakuntana ennen Jeesuksen toista tulemusta, ok.
Varmaankin kaikki uskovat toivovat niin.
Viimeisen ajan herätyksestä kerrotaan täällä 2.Sam.6:11
Siitäpä sitten miettimään tarkoittaako tuo juutalaisia vai islamilaista maailmaa. Tapahtuma on kuitenkin valheherätyksen jälkeinen.
Yleisesti vallalla oleva oppi on kuitenkin se, että
- ensin uskovat temmataan (yhdessä tai useammassa erässä riippuen puhujasta)
- jäljelle jäävät voivat pelastua vain marttyyrikuoleman kautta
- juutalaiset jäävät tempauksesta, mutta kääntyvät lopulta Jeesuksen puoleen.
- juutalaiset evankelioivat maailman
Tuo kertomus varioituu sen mukaan ajatellaanko Jeesuksen tulevan ennen vaivan aikaa, keskellä seitsemän vuoden jaksoa vai vihan ajan päätteeksi.
Noin ajatellaan aika yleisesti vapaissa suunnissa ja ilmeisesti lut.kirkon karismaattisessa siivessä.
Itse alan kallistua sellaiseen ajatteluun, että ajat Raamatussa kulkevat kolmessa eri tasossa ja ajat ovat symbolisia.
Tuhat vuotta on jotain täydellistä. Seitsemän on täydellisyyden luku ja puolet siitä on 3,5. 42 kuukautta on vuosina 3,5.
Tuhatvuotinen rauhan valtakunta on menossa jo nyt taivaasssa ja uskovien sydämessä.
Ahdistuksen aika on jo nyt menossa uskoville.
Vihan aika on jo nyt menossa uskomattomille.
Mitä näistä pitäisi ajatella?:
"Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta."
"Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha
pysyy hänen päällänsä."
"Sillä tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti, meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia."
-