Kirjoittaja Aihe: Luterilaisia oppinäkemyksiä  (Luettu 14133 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #30 : 23.04.14 - klo:10:42 »
Kun olen tällainen putkiaivo enkä osaa kovin monimutkaisesti ajatella..olen sitä mieltä että eikö olisi parempi että luterilaiset pohtivat omaa kirkkoaan ja tunnustustaan ja jos siellä on ongelmia he miettivät ulospääsyä ja taas vapaita suutia edustavat lähinnä puhuvat omista iloistaan ja kipukohdistaan.
Yleisellä tasolla varmaan riittää puhuttavaa ristiinkin hyvin paljon eri suunnista olevilla, onhan meillä maailman paras sanoma.

Haluan antaa Sinulle Lydia suuret kiitokset siitä, etten ainakaan minä ole missään kohdin nähnyt Sinun suhtautuvan puolueelliseti kirjoittajiin sen mukaisesti, mikä on heidän taustayhteisönsä.

Olet mode paikallasi ja uskon, että tiedostat tehtäväsi Jumalan antamaksi kutsumustehtäväksi, jota mielestäni tällainenkin tehtävä on, kun on kysymys kristillisestä foorumista ja näin ollen toimit aralla omallatunnolla kutsuksesi arvon mukaisesti.

Kiitos tästä, se ilahduttaa kovasti minun mieltäni ja sieluani.

Helena

  • Vieras
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #31 : 23.04.14 - klo:10:44 »
Olen ollut erittäin monta kertaa eri mieltä kuin joku toinen ja myös sanonut sen.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #32 : 23.04.14 - klo:10:48 »
Minua ei ole pakotettu yksimielisyyteen. En ainakaan näe asiaa tältä kannalta.

Luterilaisuudesta vielä. Sieltä sain vankkaa opetusta, mikä on pohjalautana tänäänkin.
Siellä julistettiin evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta; opetettiin Herran Jeesuksen Kristuksen tuntemista. Minusta sunnuntaisin sekä nuorten illoissa oli turvallista varmaan juuri opetuksen vuoksi.

Suurinta osaa ei pakoteta yksimielisyyteen - ainoastaan niitä, jotka ääneen arvioivat opetusta ja käytäntöä. Sietokynnys on kovin alhaalla. No, se siitä.

Itselläni oli onni tulla aikonaan uskoon luterilaisissa ympyröissä, ja hyvän pohjan sain. Myöhemmissä harharetkissä oli niissäkin Jumalan johdatusta, mutta sen tulin ymmärtämään vasta myöhemmin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #33 : 23.04.14 - klo:11:01 »
Soltero:
Lainaus
Puimatantereen ideologiaan kuuluu helluntaiherätyksen määritteleminen harhaoppisuude ksi, mutta luterilaisen kirkon toimintaa ei saa käsitellä muuten kuin myönteisessä sävyssä.

Mikä saa sinut esittämään näitä epätosia väitteitä?
 
Sivuston toiminta-ajatus ja tarkoitus on ilmoitettu jossakin osiossa, eikä  siihen sisälly kuvaamaasi ideologiaa.

Sinä olet saanut lukuisat kerrat vapaasti kirjoittaa lut.kirkosta kielteisessä sävyssä. Minäkin esitin madonluvut kansankirkolle viimeksi toissailtana.

Minunkin havaintojeni mukaan täällä saa vapaasti puhua pahaa luterilaisista...

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #34 : 23.04.14 - klo:11:35 »
Minunkin havaintojeni mukaan täällä saa vapaasti puhua pahaa luterilaisista...

Havaintojen mukaan hyvän puhuminen luterilaisuudesta koetaan osittain kielteisenä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #35 : 23.04.14 - klo:12:05 »
Lainaus
Soltero
Puimatantereen ideologiaan kuuluu helluntaiherätyksen määritteleminen harhaoppisuude ksi, mutta luterilaisen kirkon toimintaa ei saa käsitellä muuten kuin myönteisessä sävyssä.
Tarkoitus on tietysti saada meidät vapaissa suunnissa Jumalaa palvelevat kyllästymään ja lähtemään pois.
Aion vielä vähän aikaa tarkkailla, jääkö tällainen politiikka pysyväksi.

Tarvetta olisi foorumista,  jossa ilman tällaista määrätietoista painostamista voisivat kaikki kokea itsensä tasa-arvoisiksi.  Ehkä joku vielä perustaa yleiskristillisen keskustelufoorumin.

Solteron kanssa olen tullut samaan tulokseen boldaamieni kohtien suhteen, sillä aika-ajoin koen erään moden taholta jopa jonkinasteista, voisiko sitä kutsua takaa-ajoksi, jota tapahtuu aina silloin tällöin mielestäni myöskin Solteron kohdalla.

Suuri vaara onkin se, että kun yksittäinen mode harjoittaa jatkuvaa yhden herätysliikkeen mustamaalamista ja ivaamista täällä nimeltä mainiten, tulee vahva tunnelma siitä, että tuo olisi koko foorumin ideologoa.

Joku saattaa käydä lukemassa foorumia ja todeta kaikkein pahimpien hell. herjausviestien olevan moden käsialaa, todeta ettei haluaa keskustella moisella foorumilla.
Tällaisia asiallisia henkilöitä on niin luterilaisissa kuin muissakin uskovienyhteisöissä.
Olisit laittanut tuon moden nickin näkyviin, ettei toisten modejen maine tahraannu.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #36 : 23.04.14 - klo:12:07 »
Luterilaisuus on vain sana. Sen sanan takaa löytyy tässä armaassa Suomen maassa edelleen nelisen miljoonaa ihmistä.

Jos huomattavasti pienemmissäkin suomalaisissa kirkkokunnissa ja seurakunnissa on opillista hajontaa, niin vuorenvarmasti sitä on luterilaisuudessakin. Ei ole olemassa mitään puhdasoppista luterilaisuutta. Luterilaisuus on lopulta vain yksi suuntaus kristinuskon suuntauksien joukossa. Luterilaisuuden paras anti on minustakin lain ja evankeliumin erottaminen, sekä kristuskeskeisyys. Luterilaisuuttakaan ei pidä mitata tunnustuskirjoilla. En siis ole vähemmän luterilainen, jos en ole kaikesta samaa mieltä mitä tunnustuskirjoissa ja kirkkolaissa lukee. Uskallan tämän sanoa näin rohkeasti, koska piispammekin ovat kauas poikenneet tunnustuksesta ja vieläpä Raamatustakin.

Luterilaisuus ei ole mikään kiveen hakattu totuus. Lopulta karskisti sanottuna se on yksi tapa tulkita Raamattua. Tiedän, että osan mielestä Raamattua ei tulkita, vaan sitä luetaan. No, en jaksa moisesta asiasta alkaa vääntämään, koska minulle asia on ihan selvä. Luterilaisuus pitää sisällään monenlaista hiihtäjää. On perinteisellä tyylillä sivakoivaa ja vapaalla tyylillä luistelevaa. Ulkopuolelta luterilaisuutta katsovat näkevät useimmiten vain kasteen ja sakramentit ja sillä perusteella tulkitsevat kaikkia luterilaisia. He näkevät omasta halustaan juuri sen, mikä erottaa. Sellainen tulkinta ei koskaan johda mihinkään todelliseen. Sellainen tulkinta on jo valmiiksi latautunutta, eikä ainakaan minun mielestäni kovinkaan ansiokasta ja hedelmällistä toimintaa. Toki niinkin saa tehdä.

Nyt on kuitenkin niin, että tässä ajassa emme koskaan löydä kaikissa asioissa täyttä yksimielisyyttä. Olemme monissa kohdissa erehtyväisiä. Se ei tarkoita sitä etteikö totuutta saisi tai tulisi etsiä yhä kiivaammin. Suomenkaan ongelma ei kuitenkaan ole luterilaisuus, vaan synti kaikissa sen eri muodoissa. On aivan se ja sama minkä kirkon tai seurakunnan kirjoissa nimi lukee, jos Kristus ei saa olla kaikki kaikessa pelastuksen suhteen.

Minun luterilainen oppinäkemykseni on se, että vain Jeesus pystyy minut pelastamaan tästä viheliäisestä kuoleman ruumiista.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #37 : 23.04.14 - klo:12:19 »
Lainaus
Mutta siitä huolimatta olen sitäkin mieltä, että kyllä aikuisen henkilön tulisi ottaa siinä määrin vastuu itsestään ja tiedostaa se, ettei hänellä ole oikeuttaa hoitaa omia traumojaan lyömällä ja haavoittamalla kanssamatkaajiaan ja mustamaalaten ja pahaa puhuen hyökätä jatkuvasti yhtä hengellistä yhteisöä vastaan, joka on myöskin yksi Kristuksen ruumis vajavaisuuksistaan hulimatta.

Ts. Vastuunottoa omista ongelmistaan peräänkuulutan, eikä niiden kaatamista muiden niskaan.
Aika erikoinen kommentti. Helluntailaisen Raamatun tulkinnan virheellisyydet eivät lakkaisi olemasta, vaikka minä en virtuaalisilla voorumeilla kävelisi.

tikli

  • Vieras
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #38 : 23.04.14 - klo:12:20 »
Lainaus
Soltero
Puimatantereen ideologiaan kuuluu helluntaiherätyksen määritteleminen harhaoppisuude ksi, mutta luterilaisen kirkon toimintaa ei saa käsitellä muuten kuin myönteisessä sävyssä.
Tarkoitus on tietysti saada meidät vapaissa suunnissa Jumalaa palvelevat kyllästymään ja lähtemään pois.
Aion vielä vähän aikaa tarkkailla, jääkö tällainen politiikka pysyväksi.

Tarvetta olisi foorumista,  jossa ilman tällaista määrätietoista painostamista voisivat kaikki kokea itsensä tasa-arvoisiksi.  Ehkä joku vielä perustaa yleiskristillisen keskustelufoorumin.

Solteron kanssa olen tullut samaan tulokseen boldaamieni kohtien suhteen, sillä aika-ajoin koen erään moden taholta jopa jonkinasteista, voisiko sitä kutsua takaa-ajoksi, jota tapahtuu aina silloin tällöin mielestäni myöskin Solteron kohdalla.

Suuri vaara onkin se, että kun yksittäinen mode harjoittaa jatkuvaa yhden herätysliikkeen mustamaalamista ja ivaamista täällä nimeltä mainiten, tulee vahva tunnelma siitä, että tuo olisi koko foorumin ideologoa.

Joku saattaa käydä lukemassa foorumia ja todeta kaikkein pahimpien hell. herjausviestien olevan moden käsialaa, todeta ettei haluaa keskustella moisella foorumilla.
Tällaisia asiallisia henkilöitä on niin luterilaisissa kuin muissakin uskovienyhteisöissä.
Olisit laittanut tuon moden nickin näkyviin, ettei toisten modejen maine tahraannu.

Kun olen tällainen putkiaivo enkä osaa kovin monimutkaisesti ajatella..olen sitä mieltä että eikö olisi parempi että luterilaiset pohtivat omaa kirkkoaan ja tunnustustaan ja jos siellä on ongelmia he miettivät ulospääsyä ja taas vapaita suutia edustavat lähinnä puhuvat omista iloistaan ja kipukohdistaan.
Yleisellä tasolla varmaan riittää puhuttavaa ristiinkin hyvin paljon eri suunnista olevilla, onhan meillä maailman paras sanoma.

Haluan antaa Sinulle Lydia suuret kiitokset siitä, etten ainakaan minä ole missään kohdin nähnyt Sinun suhtautuvan puolueelliseti kirjoittajiin sen mukaisesti, mikä on heidän taustayhteisönsä.

Olet mode paikallasi ja uskon, että tiedostat tehtäväsi Jumalan antamaksi kutsumustehtäväksi, jota mielestäni tällainenkin tehtävä on, kun on kysymys kristillisestä foorumista ja näin ollen toimit aralla omallatunnolla kutsuksesi arvon mukaisesti.

Huomioito on!

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #40 : 25.04.14 - klo:23:37 »
Mukavaa että täällä suhtaudutaan luterilaisuuteen näin positiivisesti. :D

Suosittelen liittymään luterilaiseen kirkkoon.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #41 : 31.10.15 - klo:14:20 »
Selasin tuossa hiljattain Lutherin kirjasta "Kirkon sananpalvelijoiden asettamisesta".

Luther mm. kirjoittaa "Kaikki tämä uskoakseni osoittaa vakuuttavasti, ettei niitä, jotka vastaavat sakramenteista ja sanasta, voi eikä tule kutsua papeiksi. Se, että heitä kutsutaan papeiksi, juontaa juurensa pakanoiden tavoista tai on jäänne juutalaisuudesta. Sen hyväksyminen on aiheuttanut suunnatonta vahinkoa kirkolle. Uuden Testamentin mukaisesti oikeampi tapa olisi nimittää heitä palvelijoiksi, diakoneiksi, piispoiksi, huoneenhaltijoiksi, joita ikänsä takia myös vanhimmiksi kutsutaan"

Luther katsoi, että pappi -nimityksen käyttäminen sekoittaa asioita, koska kaikki kristityt ovat pappeja, eikä ole tämän lisäksi jotain "erityistä, kaksinkertaista pappeutta" annettu seurakunnalle.

Sitten vielä lista asioista, mitkä kirjasessa mainitaan kaikkien uskovien eli pappien tehtäviksi:
opettaminen, saarnaaminen, Jumalan sanan julistaminen, kastaminen, siunaaminen eli ehtoollisen jakaminen, syntien päästäminen ja sitominen, esirukoileminen, uhraaminen ja kaikkien muiden oppien ja henkien tuomitseminen.

Sitten Luther kirjoittaa, että seurakunnalla on oikeus ja velvollisuus yleisessä äänestyksessä valita joku tai useampia ihmisiä hoitamaan sananpalveluksen tehtäviä ja seurakunnan suostumuksella nämä voivat sitten uskoa tehtäviä muille jne.

Sitä en tiedä, miksi tuota pappi-sanaa sitten luterilaisuudessa kuitenkin käytetään sananpalveljoista (niistä, jotka siis on valittu seurakunnan joukosta hoitamaan tiettyjä tehtäviä) jne.
« Viimeksi muokattu: 31.10.15 - klo:14:22 kirjoittanut Charlotte »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #42 : 31.10.15 - klo:14:32 »
Hyvää pohdintaa ja tosiaan itse en juuri koskaan käytä pappi-sanaa. Joskus se lipsahtaa, mutta käytän pastori-sanaa mieluummin.

Paljon on kierossa kirkossa. Martti saisi varmaan aikamoisen sätkyn, jos näkisi kuinka täällä pohjoisessa maassa asioita tulkitaan nykyisin.

Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #43 : 31.10.15 - klo:15:47 »
Hyvää pohdintaa ja tosiaan itse en juuri koskaan käytä pappi-sanaa. Joskus se lipsahtaa, mutta käytän pastori-sanaa mieluummin.

Paljon on kierossa kirkossa. Martti saisi varmaan aikamoisen sätkyn, jos näkisi kuinka täällä pohjoisessa maassa asioita tulkitaan nykyisin.
Eräs ystäväni valmistui aikoinaan ev.lut. papiksi, ja kun hän oli ensimmäisessä
papin pestissä aloittelemassa työtään, niin uusilla nuorilla papeilla eri puolilta Suomea
oli muutaman kerran yhteinen kokoontuminen.

Hän kertoi, että kokoontumisen päätteeksi ei rukoiltu, vaan oli yhteinen meditaatio
jonka aikana oltiin vain yhdessä hiljaa. Kumma juttu: pastorit rukoilevat työssään,
mutta kun ovat keskenään koolla niin eivät rukoile.  Minulle tuli silloin mieleen, että
onkohan pastorien työssään esittämät rukoukset vain kirkkoväelle esitettyä teatteria
jota he sitten keskenään eivät viitsi esittää. Vai onko pastorien joukko hengellisiltä
näkemyksiltään niin kirjavaa joukkoa, että yhteistä rukouksen säveltä ei löydy (ei ole?),
että ääneen rukoileminen ei vain onnistu - ei uskalleta?

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Luterilaisia oppinäkemyksiä
« Vastaus #44 : 31.10.15 - klo:15:58 »
Hyvää pohdintaa ja tosiaan itse en juuri koskaan käytä pappi-sanaa. Joskus se lipsahtaa, mutta käytän pastori-sanaa mieluummin.

Paljon on kierossa kirkossa. Martti saisi varmaan aikamoisen sätkyn, jos näkisi kuinka täällä pohjoisessa maassa asioita tulkitaan nykyisin.
Eräs ystäväni valmistui aikoinaan ev.lut. papiksi, ja kun hän oli ensimmäisessä
papin pestissä aloittelemassa työtään, niin uusilla nuorilla papeilla eri puolilta Suomea
oli muutaman kerran yhteinen kokoontuminen.

Hän kertoi, että kokoontumisen päätteeksi ei rukoiltu, vaan oli yhteinen meditaatio
jonka aikana oltiin vain yhdessä hiljaa. Kumma juttu: pastorit rukoilevat työssään,
mutta kun ovat keskenään koolla niin eivät rukoile.  Minulle tuli silloin mieleen, että
onkohan pastorien työssään esittämät rukoukset vain kirkkoväelle esitettyä teatteria
jota he sitten keskenään eivät viitsi esittää. Vai onko pastorien joukko hengellisiltä
näkemyksiltään niin kirjavaa joukkoa, että yhteistä rukouksen säveltä ei löydy (ei ole?),
että ääneen rukoileminen ei vain onnistu - ei uskalleta?

Niin tai näin, mutta onhan tuo kummallista (jopa näin "halloweenina" kun kaikkea kummalista on liikkeellä :D)
Mulle tulee tosta mieleen, että ottavat duunin duunina, mutta eivät sitten turhaan anna työasioiden raskauttaa omaa vapaa aikaa...  ???

Hiljentyminen on hyvä asia, mutta kyllä kristityillä on tapana päättää kokoontumiset rukoukseen.
Ihmisroska