Tähän pitää kirjoittaa jossain vaiheessa pidempi teksti, mutta kommentoin sen verran, että siellä missä on pelastavaa uskoa, niin siellä on valintaa ja siellä missä pelastavaa uskoa ei ole, niin siellä ei myöskään valintaa ole.
Sitten poikkeuksena ovat ne ihmiset, jotka ovat valittuja, mutta jotka tulevat uskoon jossain elämänsä vaiheessa.
Itse en lähde käsittelemään elämässäni valintaa sellaisenaan, koska se on hyödytöntä. En näe Jumalan mieleen niitä salattuja säätämyksiä ja tarkoituksia, jotka hän on määrännyt. Ahdistus tulee siitä, jos yrittää ohittaa sen, mitä Jumala on ilmoittanut, ja luulotella tietävänsä sen, mitä hän ei ole ilmoittanut. Vaikka Jumalalla on valittunsa ja tarkoituksensa, niin evankeliumin kutsu on tarkoitettu kaikille.
Ilm 22:17 Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.
Kalvinismin suhteen ongelmat tulevat pääasiallisesti siitä, että ajatellaan sen olevan jollain tavalla ristiriidassa yleisen evankeliumin kutsun kanssa. Kuitenkaan näin ei ole, koska se sama Raamattu, joka opettaa valintaa ja Jumalan suvereenisuutta pelastuksessa, opettaa myös sitä, että kaikki saavat tulla.
Jumala on antanut evankeliumin julistettavaksi ja uskottavaksi. Turvaan Kristuksen sovitustyöhön puolestani ja ristin sovituksessa on ainut toivoni. Kalvinismi selittää sen, että miten voin antaa kaiken kunnian Jumalalle ja luottaa häneen siinä työssä, minkä hän on aloittanut.
Koko kalvinismi -termi on niin pahasti värittynyt kaikenlaisten erikoisten popularisoitujen köykäisten vasta-argumenttien takia, että en erityisemmin pidä siitä. Väitän, että suurin osa niistä, jotka ovat muodostaneet aiheesta mielipiteen, ei kuitenkaan ole tutustunut kalvinistisiin argumentteihin ja niiden perusteluihin. Syyt kalvinismin hylkäämisessä eivät ole niissä raamatullisissa argumenteissa, joilla sitä puolustetaan, vaan ihmisessä itsessään.
Apostoli Paavali vastaa kalvinismin kriitikoille seuraavasti
Room 9
14. Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
15. Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
16. Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
17. Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
18. Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
19. Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
20. Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
21. Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
Kalvinismia voisi parhaiten lähteä avaamaan siten, että miksi yksi pelastuu ja toinen ei? Oliko toisella enemmän ymmärrystä, hengellistä näkökykyä, "lähempänä Jumalaa" ym.? Kuka saa kunnian pelastuksesta?
1Kor 1:26. Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
27. vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
28. ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
29. ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
30. Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
31. että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".
Tulin itse uskoon siten, että näin uskon silmin Herran Jeesuksen ristiinnaulittuna ja tiesin, että hän on kantanut minunkin syntini. Jotenkin vain lamppu syttyi ja näin. En näe tässä mitään omaa osuutta. Jumalan ihmeen kautta sokeasta näkeväksi. Ja yhtä paljon vaikutin siihen, että olin sokea, mutta sitten näin. Pelastus on suuri lahja ja ihme.