Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia  (Luettu 11432 kertaa)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Ajatuksia
« : 27.08.19 - klo:14:23 »
tästä Raamatun kohdasta.

Ef. 5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.

Tämän keskustelun tarkoitus on tuoda ajatusta,
mitä tämä kohta tarkoittaa ja miksi?

Tällä ketjulla ei tartte mennä kenenkään henkilökohtaisuuksiin.
Kiitos!

PS. otsikko korjattu.

« Viimeksi muokattu: 27.08.19 - klo:20:32 kirjoittanut rupattelija »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #1 : 27.08.19 - klo:20:35 »
Tämä on tosi hyvä aihe ja varsinkin uskovien keskellä.

Alamaisuudelle vastenkohtainen, mikä se voi olla?
Ja se, mikä lienee, nostaa toisia uskovia vastaan,
eikä se johda olemaan alamainen Kristuksen pelossa.
Mikä se voi olla? Tiedätkö?
« Viimeksi muokattu: 27.08.19 - klo:20:47 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #2 : 27.08.19 - klo:21:10 »
Alamaisuus toisiin ihmisiin nähden tarkoittaa ainakin sitä,
että asettaa toisten oikeudet omiensa edelle.
Se perustuu toisten kunnioittamiseen ja nöyrään asenteeseen heitä
kohtaan.

Jeesus alistui Isänsä tahtoon kuolemaan asti.
Hän antoi meille siinä esikuvan nöyryydestä paitsi Herraa myös
toisia ihmisiä kohtaan.
"...joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee."
(1. Piet. 2:23)

Alamaisuuden erottaminen nöyristelystä eli nöyrän näyttelemisestä ei ole helppoa.


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #3 : 27.08.19 - klo:21:17 »


Lainaus käyttäjältä: Sortelo
Alamaisuuden erottaminen nöyristelystä eli nöyrän näyttelemisestä ei ole helppoa.

Mitä tarkoitat näyttelemisellä ja miksi näytellään?

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #4 : 27.08.19 - klo:21:21 »
Raamatussa on useita sanoja jotka kuvaavat voimaa. Eräs niistä on erikoisesti puhutellut minua ja liittyy kiinteästi aloituksen aiheeseen. Sana on eksuusia*) - voima, arvovalta. Se liittyy varsinkin asemaamme olla Kristukselle alamaiset, koska "Hän on arvollinen".

Minulle sanalla eksuusia on myös sellainen merkitys, että vaikka olin terve ja voimakkaampi kuin vanha isoäitini, niin kun hän sanoi: "Jukka, tulehan tänne", niin minä menin. Kun hän sanoi "lähde käymään kaupassa" niin minä lähdin. Ei siksi, että minun olisi ollut pakko totella, mutta minä tottelin, koska isoäidilläni oli eksuusia, arvovalta ylitseni.

Alamaisuuteen liittyy -silloin, kun se ei ole teeskentelyä- toisen kunnioittaminen ja arvostaminen. Vastakohta voisi olla jonkinlainen ylemmyys, pitää itseään parempana kuin toisia. "Minä kiitän Jumalaa, etten ole niin kuin muut enkä niin kuin tuo publikaani".

*) εξουσια-eksuusia- oikeus, valta, arvovalta

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #5 : 27.08.19 - klo:21:54 »


Lainaus käyttäjältä: Sortelo
Alamaisuuden erottaminen nöyristelystä eli nöyrän näyttelemisestä ei ole helppoa.

Mitä tarkoitat näyttelemisellä ja miksi näytellään?
Esim. työpaikoissa, joissa on selvät esimies-alainen-suhteet,
alaisten on toteltava esimiestä.
Vaikka totteleminen ei olisi helppoa tai kivaa, on silti esitettävä kuuliaista alaista.
Selän takana sitten jupistaan.

Näyttelemistä esiintyy muissakin ihmissuhteissa,
kun ihminen mielistelytarkoituksessa
esittää kunnioittavansa toisen tahtoa, mielipiteitä, osaamista tms.
Todellisuudessa kyse ei ole kunnioituksesta,
vaan halusta saada itselleen hyötyä.

Varmaan eräs suurimmista kompastuskivistä minunkin tapauksessani
on vaikeus kunnioittaa niitäkin ihmisiä, jotka eivät mielestäni ansaitse sitä.
Siinä tarvittaisiin paljon nöyryyttä.
On helppoa olla sopuisa, taipuisa ja alistuvakin, jos se ei vaadi minkäänlaista uhrautumista.
Mutta paljon vaikeampaa on tosissaan asettaa toisen tarpeet ja tahdon omiensa edelle,
eli suostua alamaisuuteen.
Tällaistahan nykyajan arvomaailmaan ei edes kuulu,
vaan minä ja minun oikeuteni kuuluu aina tuoda esiin ja
vaatia itselleen kaikkea hyvää ja toisten arvostusta.
Raamattu opettaa silti aivan eri tavalla.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #6 : 27.08.19 - klo:22:38 »

Ok. Mielenkiintoista on se, miksi alamaisena oleminen on toisille vaikeaa ja taas toisille ei ole ongelmaa?  ::)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #7 : 27.08.19 - klo:23:00 »

Ok. Mielenkiintoista on se, miksi alamaisena oleminen on toisille vaikeaa ja taas toisille ei ole ongelmaa?  ::)
Ihmisiä on monenlaisia. 
On hitaita ja nopeita, kiivaita ja säyseitä, puheliaita ja tuppisuita, älykkäitä ja tyhmiä.

Jotkut ovat autoritaarisia eli näkevät käskijä-käskettävä-suhteet hyvänä asiana.
Toiset tarvitsevat vapautta kulkea omia teitään.

Elämän tekee mielenkiintoiseksi se, että ihmiset ovat erilaisia yksilöitä.
Syitä erilaisuuteen on niin lukemattomia, että niitä tuskin
kannattaa pohtia.

Jumala kutsuu ja hoitaa jokaista tämän persoonallisuuden rajoissa.
Hän myös opettaa tarpeen mukaan muuttumaan,
jos on liian särmikäs.




Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #8 : 27.08.19 - klo:23:49 »
Alamaisuus liittyy oleellisesti vastuuseen. Minä olen mielelläni alamainen, silloin kun en halua ottaa vastuuta jostain asiasta. Silloin olen vain vastuussa käskyjen noudattamisesta, mutta käskyjen antaja on paljon suuremmassa vastuussa.

Toki joissakin asioissa haluan olla itse vastuussa, ja silloin voin myös olla auktoriteettiasemassa. Mutta en lähtökohtaisesti pyri tällaiseen asemaan, vaan hyväksyn sen ainoastaan jos olen varma että kykenen hoitamaan vastuun huolella.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #9 : 28.08.19 - klo:01:15 »
Alamaisuus liittyy oleellisesti vastuuseen. Minä olen mielelläni alamainen, silloin kun en halua ottaa vastuuta jostain asiasta. Silloin olen vain vastuussa käskyjen noudattamisesta, mutta käskyjen antaja on paljon suuremmassa vastuussa.

Toki joissakin asioissa haluan olla itse vastuussa, ja silloin voin myös olla auktoriteettiasemassa. Mutta en lähtökohtaisesti pyri tällaiseen asemaan, vaan hyväksyn sen ainoastaan jos olen varma että kykenen hoitamaan vastuun huolella.

Minä oikeasti säälin sinua Jano. Et ymmärtänyt mitään siitä mitä kirjoitin arvovallasta. Emme seuraa Jeesusta siksi, että olemme elämästämme vastuullisia ja Hän kerran tuomitsee meidät, emmekä siksi , että Hän olisi ankara orjavouti piiskoineen, vaan olemme alamaiset Hänelle siksi, että "Hän on arvollinen saamaan palvontamme ja meidät".


Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #10 : 28.08.19 - klo:01:44 »
Oloneuvos, en ole varma luinko juuri sinun kirjoituksiasi. Kirjoitin aiheesta yleisesti. Jos vastaan tietylle henkilölle, käytän lainausta tai mainitsen nimen. Luin tästä ketjusta vain jonkun viestistä pienen pätkän, ja sen kautta minulla tuli mieleen ajatukset jotka jaoin. Mutta ne eivät olleet kenellekään erityisesti osoitettu, enkä tosiaan välttämättä ole lukenut sinun kirjoituksiasi aiheesta.

Minusta vaikuttaa siltä, että sinä et oikein ymmärtänyt minun kirjoitustani. En kirjoittanut mitään mistään orjapiiskuruudesta tai edes sen suuntaista. Rakkaudelle ja välittämiselle perustuvassa suhteessa voi yhtälailla olla selkeät vastuu-alamaisuus jaot. Ei vastuu ja alamaisuus ole synonyymi orjapiiskuruudelle. Vastuuta ja auktoriteettiasemaa voi hoitaa monella eri tavalla. Minulla ei tule ensimmäisenä mieleen orjapiiskuruus kun puhutaan alamaisuudesta. Ymmärrän, että vanhemmalla polvella voi herkemmin tulla tämä ensin mieleen. Eli kirjoitin ainoastaan vastuun kannalta, en siltä kannalta millä tavalla vastuuasemassa toimitaan.

Ja jos vielä ajatuksen kanssa luet kirjoitukseni, niin tarkalleen ottaen sanon niissä että haluan olla alamainen juuri siksi, että silloin en ole niin suuressa vastuussa. Ymmärsit tämän jostain syystä väärinpäin.

Lisäys: Pikaisella silmäyksellä se oli Solteron kirjoitus, josta luin osan. En kokonaan edes sitä.
« Viimeksi muokattu: 28.08.19 - klo:02:41 kirjoittanut Jano »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #11 : 28.08.19 - klo:08:15 »

Ok, Soltero. Eikö alamaisuuden oleminen ole hengellisen kasvun tulos Pyhän Hengen kautta?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #12 : 28.08.19 - klo:13:10 »

Ok, Soltero. Eikö alamaisuuden oleminen ole hengellisen kasvun tulos Pyhän Hengen kautta?
Alamaisuutta ei mainita Raamatussa Hengen hedelmänä.
Siellä puhutaan alamaisuudesta Kristukselle, esivallalle, inhimilliselle järjestykselle, aviomiehelle, isännille ja vanhemmille.
Ainoa kohta, joka mainitsee alamaisuuden kaikkia toisia kohtaan, on Ef. 5:21.

Alamaisuushan on tietoista kuuliaisuutta ja tottelemista, usein pakollistakin.
Se on tekemistä ja tekemättä jättämistä, vaikenemista
ja kyseenalaistamatonta tottelemista.

Mutta vapaaehtoinen alamaiseksi suostuminen eli alistuminen
vaatii paljon nöyryyttä.
Se on halua palvella toisia ihmisiä, jotta heillä olisi kaikki hyvin.
Oma mukavuus jää silloin taka-alalle.
Ilman kasvua Pyhässä Hengessä tällainen olisi usein lähes mahdotonta.

Nöyryys on mainittu Raamatussa Hengen hedelmänä:

"Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen,
sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi,
jos kenellä on moitetta toista vastaan.
Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.
Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side."
(Kol. 3: 12-14)

"Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen."
(Gal. 5: 22-23)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #13 : 28.08.19 - klo:14:02 »
Ok, Soltero. Entä se juttu ole, jos hengelliselle uskovalle alamaisuus ei ole ongelmaa eikä se ole hänelle pakosta syystä, vaan hän hengellisen kasvun kautta, joka on Pyhän Hengen aikaansaama työ, taipuu ongelmitta alamaisuuteen?

Ilman hengellistä kasvua Pyhän Hengen aikaansaamana työnä lihalle se olisi mahdotonta.

Ilman alamaisuutta uskova alkaa pitää itseään viisaampana ja se estää saamasta yhteisymmärrystä, mitä toinen osapuoli tarkoittaa. Alamaisuus on yksi hyvä tapa saada yhteisymmärrystä ymmärtääkseen, mitä toinen osapuoli tarkoittaa.

Alamaisuus ei ole negatiivinen asia oikeassa Sanan valossa, mutta se koittaa sellaisille uskoville negatiiviseksi asiaksi ja se estää heitä ymmärtämästä, mitä on alamaisuus oikeassa Sanan valossa ja samoin alistuvaisuus.

Heikoille Paavali on ollut heikko voittaakseen heikkoja (1Kor. 9:22). Tuli ajatusta, että Paavali taipui alamaisuuden kautta heikkojen omalle tasolle voittaakseen heidät.  ::)


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ajatuksia
« Vastaus #14 : 28.08.19 - klo:15:50 »
Ok, Soltero. Entä se juttu ole, jos hengelliselle uskovalle alamaisuus ei ole ongelmaa eikä se ole hänelle pakosta syystä, vaan hän hengellisen kasvun kautta, joka on Pyhän Hengen aikaansaama työ, taipuu ongelmitta alamaisuuteen?

Ilman hengellistä kasvua Pyhän Hengen aikaansaamana työnä lihalle se olisi mahdotonta.

Ilman alamaisuutta uskova alkaa pitää itseään viisaampana ja se estää saamasta yhteisymmärrystä, mitä toinen osapuoli tarkoittaa. Alamaisuus on yksi hyvä tapa saada yhteisymmärrystä ymmärtääkseen, mitä toinen osapuoli tarkoittaa.

Alamaisuus ei ole negatiivinen asia oikeassa Sanan valossa, mutta se koittaa sellaisille uskoville negatiiviseksi asiaksi ja se estää heitä ymmärtämästä, mitä on alamaisuus oikeassa Sanan valossa ja samoin alistuvaisuus.

Heikoille Paavali on ollut heikko voittaakseen heikkoja (1Kor. 9:22). Tuli ajatusta, että Paavali taipui alamaisuuden kautta heikkojen omalle tasolle voittaakseen heidät.  ::)
Olisi ihanteellista, jos kaikki uskovat tuottaisivat paljon kaikkia Hengen hedelmiä.
Silloin seurakunnat olisivat toimivia ja
uskovien yhteiselo myös maailman
ihmisten kanssa olisi mutkatonta.
Olisi vain nöyriä, sävyisiä, ystävällisiä, kaikkia rakastavia ja rakastettavia
ihanneuskovia.

Mutta totuus ei ole tällainen, koska emme ole pelkästään hengellisiä olentoja,
vaan kaikilla on myös sielu ja ruumis.
Raamatullisen uskovan ainoa mahdolllisuus kehittyä kohti Jeesuksen kaltaisuutta
on elää rukoillen armossa ja tietoisessa parannuksessa.
Jumalan Sana antaa tähän eväät, kun pyytää lukemaansa Pyhän Hengen antamaa ymmärrystä.
Sillon voi armahdettuna syntisenä eheytyä, kasvaa ja pienetä,
oppia tunnistamaan luonteenheikkouksiaan ja saada niihin
vähittäistä korjausta.

Syntiinlangenneen ihmiskunnan jäseninä kukaan ei silti voi muuttua pelkästään pyhäksi ja vanhurskaaksi. 
Voimme vain yhä uudestaan pukea päällemme vanhurskauden vaatteet, joita Jeesus meille lainaa. 
Turmeltuneisuutemme tahraa ne taas nopeasti,
mutta saamme koko ajan oppia entisistä virheistämme ja pysyä ehkä hiukan
pidempään edes hiukan siistimpänä kuin ennen.

"Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi."
(1.Kor. 1:30)

Jeesuksen lähellä eläminen ja Sanan sisäistäminen on pyhitystä,
ja sen seurauksena voi saada lahjaksi Hengen hedelmiä,
kuten halua nöyryyteen ja alamaisuuteen toisten suhteen.