Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 95213 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #675 : 07.09.18 - klo:16:43 »
En ole samaa mieltä. Kaste siis kuvaa eli symboloi Jeesuksen seuraamista ja tästä olen kuullut todella paljon opetusta helluntaiseurakunnassa. Kaste on siten startti Herran seuraamiselle ja kuuluu heti uskoontulon jälkeen tapahtuvaksi.

Opetus pohjautuu vahvasti opetuskirjeisiin. Nyt puhun siis seurakunnassa saatavasta opetuksesta puhujanpaikalta puhuttuna. Muut tyrkyttämiset ja mitkä lie ovat kyllä täysin oman kokemusmaailmani ulkopuolella.

Natanael tuolla aiemmin laittoi mielestäni oikein, että kaste kuului Apt:ssa uskoontulon yhteyteen. Sen merkitys ei kuulu ensisijaisesti pyhityksen alueelle. Vaan uuden elämän alkuun, syntymiseen. Ja Apostolien teoissa kastettiin niitä jotka janosivat ja tarvitsivat pelastusta ja anteeksiantamusta. Apt. 2 selkeimpänä esimerkkinä. Toki sen seurauksena uskova ja kastettu on velvollinen elämään kutsunsa arvon mukaisesti. Siitä Paavali muistuttaa Roomalaiskirjeessä kasteopetukseen liittyen.

Tuohon edellä olevaan lainaukseen vielä. Tuossa tuleekin esille ratkaiseva ero helluntailaisten ja esim. mitä luterilaiset kasteen merkitysestä opettavat. Onko kasteen merkitys vain symbolinen vai lupaako Jumala antaa siinä jotain konkreettista?

Toisin sanoen, onko kasteen tarkoitus vain 'kuvata' Jeesuksen kanssa hautaamista ja herättämistä (Room.6, Kol.2), Kristukseen pukeutumista (Gal.3), syntien anteeksiantamusta (Apt.2) ja syntien pois pesemistä (Apt.22)? Vai onko kyse Jumalan konkreettisesti kasteeseen liittämistä ja lupaamista asioista jotka voidaan ottaa uskossa vastaan?

Minusta on perin erikoista jos alkaisimme lisäilemään sellaisia sanoja UT:n teksteihin, joissa tekstin merkitys käytänössä turhennetaan. Kuten monissa seltyksissä tehdään. Liittämällä selityksiin sanoja: Ikäänkuin, vartauskuvallisesti, synbolinen jne.

Muutama esimerkki, miltä tekstit kuulostaisi:

"Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja (ikäänkuin) pestä pois syntisi.'  (Ap.22)

"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme (vertauskuvallisesti) hänen kuolemaansa kastetut?
  Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan (ikäänkuin) haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
 Sillä jos me olemme hänen kanssaan (symbolisesti) yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"(Room.6)

"Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.  Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette (vertauskuvallisesti) Kristuksen päällenne pukeneet"(Gal.3)

"hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen (ikäänkuin) haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette (ikäänkuin) herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista" (Kol.2)

Juuri tuollaisia selityksiä olen kuullut monia. Kun aloin huomata tuon, sinänsä niin järjelle sopivan, Jumalan selvien sanojen turhentamiset, on ollut pakko muuttaa käsitystä kasteen merkityksestä. Ja alkaa ottaa tekstit enemmän sellaisenaan - helppoa sekään ei aina ole, kuten tiedämme muualtakin. Mutta perusperiaate pitäisi lähtkohtaisesti olla muuttamatta tekstiä turhentavilla selityksillä.

"Sillä eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana"(2.Kor.1)

Itselleni oli aika iso yllätys Sanansaattajassa ollut juttu Leo Melleristä. Miten hän on tullut näissä asioissa vuosikymmenten jälkeen luterilaiselle kannalle. Onnittelut rohkeudesta Leolle!

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/sanansaattaja-kohusaarnaaja-leo-meller-on-nyt-evankelinen-olen-tunnustuksellinen-luterilainen/
Kasteessa koemme nimenomaan vertauskuvallisesti Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen, jonka kautta (siis Jeesuksen tekojen kautta) meillä on lunastus ja mahdollisuus ylösnousemukseen Hänen luokseen.
Eihän kasteessa oikeasti tapahdu hukkumiskuolemaa ja sen jälkeen henkiin heräämistä.

Emme pue kasteessa fyysisesti Jeesusta päällemme.  Miten se olisi käytännössä mahdollista?  Kyse on symboliikasta.
Syntiemme pois peseminen kasteessa tapahtuu kuvaannollisesti, koska armahdus ei ole kehon lian poistamista.

Kaste kuvastaa uudestisyntymistä uskon kautta, ei ihmisen tekojen.
Jos ei tosissaan usko niihin Jeesuksen kokemuksiin ja tekoihin, joiden kautta meillä on lunastus, on kastekin turha rituaali.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #676 : 07.09.18 - klo:16:46 »

Natanael tuolla aiemmin laittoi mielestäni oikein, että kaste kuului Apt:ssa uskoontulon yhteyteen.

Missään yhtään isommassa kirkossa tai seurakunnassa ei kuitenkaan nykyään toimita noin. En ainakaan tiedä.


Torben Søndergaardin Last Reformation taitaa markkinoida kastetta syntien pesemiseen, mutta tuo poppoo kannattaa unohtaa.

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #677 : 07.09.18 - klo:20:13 »
Hei Jopo, laittamasi kursivoitu teksti lisäyksilläsi on just niin kuin kasteen ymmärrän. Vaikuttaa siltä, että sua häiritsee paljon jonkun toisen erilainen ajattelu, älä suotta loukkaannu toisen ajatuksista.  :)

Poissa saara

  • Viestejä: 23
  • Sana rististä on Jumalan voima 1 Kor 1 : 18
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #678 : 09.09.18 - klo:21:55 »
Kiitos Mice. Sanoitat munkin puolesta.

Poissa saara

  • Viestejä: 23
  • Sana rististä on Jumalan voima 1 Kor 1 : 18
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #679 : 09.09.18 - klo:22:22 »
Kiitos Mice. Sanoitat munkin puolesta.
Lapsi tai aikuinen pelastuu Jeesuksen sovitusuhrin kautta. Sitä minä en usko, että on muuta tietä.
Uskon, että syntymättömänä kuollut lapsikin pelastuu Jeesuksen työn ansiosta. Kaikki jotka pelastuvat, pelastuvat Jeesuksen kautta, ei puutteistaan tai saavutuksistaan huolimatta/johtuen. Eli mikään ihmisessä luonnostaan oleva tai puuttuva ominaisuus ei tuo pelastusta. Ei ole muuta tietä Isän luokse kuin Jeesus. Ei kellään.

Tuo on minun käsitykseni. Menee vähän ohi aiheesta, mutta ei oikeastaan kuitenkaan.

En ole suuntaan tai toiseen kastekiihkoilija, enkä varsinkaan ota sitä oikeutta omiin käsiini mikä on yksin Jumalalla. Eli en ala jakamaan kadotustuomioita, enkä edes vihjailemaan siihen suuntaan. Jätän sen asian armollisen Jumalan tehtäväksi suosiolla. Eli on täysin turhaa asettaa kenellekään ihmiselle kysymystä siitä, että kuka joutuu kuolemansa jälkeen mihinkin.

Minusta uskon ihmettä (se on ihme, koska se ei ole kotoisin luodusta maailmasta) käsitellään monesti ihmisen logiikan mukaan. Lopulta emme pysty selittämään edes oman uskomme syntymistä auki. Miksi juuri minä uskon? Miksi juuri sinä uskot? Törmäämme aina älyllisiin ongelmiin, jos pyrimme selittämään uskon syntymisestä kaiken niin, että se kelpaisi ihmisen mielellä. Lahja se ainakin on, enkä osaa sitä auki selittää. Siinä on aina jotain meille selittämätöntä Jumalan viisautta mukana.

Mutkia suoristellen ajattelen näin: Mitä väliä sillä on missä hetkessä ihminen on tullut uskoon? Tai mitä väliä sillä on missä hetkessä ihminen uskoo tulleensa uskoon, jos hän siis kuitenkin uskoo? Eikö pääasia ole se, että hän turvautuu yksin Jeesukseen pelastuksensa suhteen ja kykynsä mukaan julistaa sanomaa Jeesuksessa olevasta pelastuksesta kaikille muillekin?  Moni asia jää ihmiselle mysteeriksi, mutta pelastuksen ydin on Raamatussa hyvin selvästi nähtävissä. Jeesuksen ristintyön kautta on synnit sovitettu. Muuta nimeä ei ole annettu, kuin Jeesus.

"Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman

Poissa saara

  • Viestejä: 23
  • Sana rististä on Jumalan voima 1 Kor 1 : 18
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #680 : 09.09.18 - klo:22:26 »
Taas sähläsin, täällä kertaa johtuu kännynetin pienestä koosta, jolla tihrustan silmät ristissä, ja myöhäisestä ajankohdasta. Koittakaa kestää...

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #681 : 10.09.18 - klo:06:47 »
Kristuksen SANA  on avain.  Kristus itse on yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa tuo Sana. Kristuksessa Sana tuli (inkarnoitui) lihaksi ihmiskunnan keskelle n. 33 vuoden ajaksi. 

On hyvin erikoista mielestäni, ellei Kristuksen sanaa oteta (uskovana) täydestä!   

Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Ei tulisi mieleenikään alkaa pullikoimaan Jeesuksen edessä ja sanomaan, "kuuleJeesus tuo sinun puheesi yhteen integroidusta uskosta ja kasteesta on plörön plöröä, kylla minä tiedän paremmin kun sinä nämä asiat. Kasteen kanssa on niin ja näin, ja sehän on merkityksetön rituaali loppujen lopuksi."

Pullikoimalla Kristuksen sanaa vastaan, tässä tapauksessa selvää kastekäskyä  vastaan, ihminen tekee vahinkoa AINOASTAAN ITSELLEEN. Kastekäsky on lähetyskäskyn osa. Evankeliumin julistus on toinen osa.

Kasteen sisältö on aivan valtava, siinä synninruumis upotetaan kuolemaan yhdessä Kristuksen kanssa, ja sijaan nousee uusi, Hengestä syntynyt ihminen. Kristuksen sanan kautta vedestä ja Hengestä uudestisyntynyt, uusi ihminen. Ilman USKOA on kuitenkin mahdoton kelvata JUmalalle, epäuskoisen kastaminen ei siis pelasta häntä ellei hänellä ole uskoa. Uskokaan ei ole otetttavissa, vaan se annetaan.

Itsessämme me emme ole mitään, meissä syntiinlangenneissa ei ole mitään sellaista avua, miksi Jumalan olisi pitänyt tulla ihmistä pelastamaan. Jumala ei todellakaan ole meille mitään velkaa.

Kaikki tämä raskas lunastustyö tapahtui siksi, kun Jumala rakastaa meitä. Itsensä tähden ja itsensä kautta Jumala Kristuksessa Jeesuksessa meidät pelasti, raskaalla ruumiinsa ja verenhä ja henkensä hinnalla.

He joita ei ole lapsena kastettu, joiden vanhemmille kastekäsky ei ole kirkastunut, tai muusta syystä ovat laiminlyöneet lapsensa tuomisen Kristuksen hoitoon kasteen kautta, heidät kastetaan sitten, kun he itse ovat tulleet ymmärtämään Jeesuksen kastekäskyn tarpeellisuuden.

Ihmisiä menehtyy äitiensä kohtuun valtavat määrät, muun muassa sikiönmurhien eli aborttien seurauksena. Heillä on syy, miksi heitä ei ole kastettu. Kasteen puuttuminen ei siis kadota, mutta kasteen halveksiminen kylläkin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #682 : 10.09.18 - klo:08:34 »

He joita ei ole lapsena kastettu, joiden vanhemmille kastekäsky ei ole kirkastunut, tai muusta syystä ovat laiminlyöneet lapsensa tuomisen Kristuksen hoitoon kasteen kautta, heidät kastetaan sitten, kun he itse ovat tulleet ymmärtämään Jeesuksen kastekäskyn tarpeellisuuden.

Tuo on järkyttävä oppi, jolla Suomen kansaa on sokeutettu.
Kamalaa taikauskoa tuollainen, että muka vesikaste jotenkin lasta veisi enemmän Jeesuksen hoitoon.
Lapsethan ovat jo siellä ilman mitään kirkon temppuja.





Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #683 : 10.09.18 - klo:12:15 »
Se on kuitenkin Kristuksen oppi. Mutta ei sille mitään voi, jos ihminen on harhaan johdettu järkeisopilla.
Kristinuskossa lapset on aina kastettu, Jeesuksen käskyn mukaisesti. Uskoon tullut vanhin ei jätä lastaan kastamatta, se on varma asia. Ja tietää myös sen, mitä aoristiverbi tarkoittaa.  :)

Muinaiskreikka

Muinaiskreikan kielessä (mukaan lukien koinee eli hellenistinen kreikka) aoristi ilmaisee tapahtumaa tai tilannetta, jota puhuja tai kirjoittaja haluaa kuvata loppuun suoritetuksi kokonaisuudeksi. Aoristi rakentuu kahdella eri tavalla; useimmat verbit taipuvat ns. "ensimmäisessä aoristissa", muutama taas "toisessa aoristissa". Molemmilla muodoilla on täysin sama merkitys.

Ensimmäinen aoristi muodostetaan liittämällä verbin preesensvartalon alkuun augmentti ε- eli [e-], ja sen loppuun suffiksi -σ eli [-s]. Esimerkiksi sanan λύω eli lýō (irrottaa, purkaa, avata) preesensvartalo on λύ-, josta ε:n ja σ:n liityttyä tulee aoristivartalo ἔλυσ- eli élys-. Aoristivartalon loppuun liitetään sitten ns. temaattinen vokaali -α- eli [-a-] (yksikön kolmannen persoonan muodossa kuitenkin -ε- eli [e]), jonka perään tulee persoonasuffiksi (esim. λύ-vartalon yksikön toisen persoonan indikatiivin aoristi on ἔλυσας eli élysas). Jos preesensvartalo alkaa kuitenkin vokaalilla, niin ε:tä ei liitetä, vaan vartalon alkuvokaali (sekä loppuvokaali, jos sellainen esiintyy) pitenee alla olevan kaavion mukaisesti:


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #684 : 10.09.18 - klo:13:49 »
Se on kuitenkin Kristuksen oppi. Mutta ei sille mitään voi, jos ihminen on harhaan johdettu järkeisopilla.
Ei ole, vaan katolisen ja monen muun kirkon harhaoppi.


Lainaus
Kristinuskossa lapset on aina kastettu, Jeesuksen käskyn mukaisesti.

Ei pidä paikkaansa.



Lainaus
Muinaiskreikka


Miksi Uusi Testamentti olisi alunperin kirjoitettu kreikaksi, vaikka kuulijat puhuivat arameaa?


--

Markuksen evankeliumin loppuosa on lisätty jälkeen päin.
Samoin Matteuksen evankeliumin loppuosaa on peukaloitu.

Poliittisista syistä on haluttu tehdä "kristittyjä" ulkonaisilla tempuilla.
Hallitsijat pystyivät pakottamaan ulkoiseen tekoon. Sydän ei muutu sellaisilla.


« Viimeksi muokattu: 10.09.18 - klo:14:18 kirjoittanut Natanael »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #685 : 10.09.18 - klo:15:39 »
Kun henkilö kastetaan vauvana, tilanteesta puuttuu usko ja opetus.
Vaikka kastaja tietäisi kasteen raamatullisen sisällön ja hänellä olisi usko Jeesukseen,
ne puuttuvat kastettavalta itseltään.
Hän jää vain passiiviseksi kohteeksi, joka ei ole itse voinut ilmaista haluaan tulla kastetuksi.
Hän ei voi myöskään tunnustaa uskoaan, koska ei ymmärrä ikänsä vuoksi mistään mitään, eikä osaa edes puhua.
Kukaan ei voi tulla Jeesuksen seurakunnan jäseneksi toisten saamalla opetuksella,
eikä voi pelastua toisten uskon kautta.



Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #686 : 10.09.18 - klo:17:41 »
Kun henkilö kastetaan vauvana, tilanteesta puuttuu usko ja opetus.
Vaikka kastaja tietäisi kasteen raamatullisen sisällön ja hänellä olisi usko Jeesukseen,
ne puuttuvat kastettavalta itseltään.
Hän jää vain passiiviseksi kohteeksi, joka ei ole itse voinut ilmaista haluaan tulla kastetuksi.
Hän ei voi myöskään tunnustaa uskoaan, koska ei ymmärrä ikänsä vuoksi mistään mitään, eikä osaa edes puhua.
Kukaan ei voi tulla Jeesuksen seurakunnan jäseneksi toisten saamalla opetuksella,
eikä voi pelastua toisten uskon kautta.

En voi sille mitään, että minua on alkanut "nyppimään" nämä kastejutut, koska niistä tehdään lähes poikkeuksetta joko/tai kysymys. Ja sitten alkaa vääntö siitä, että toisen näkemys on oikea ja raamatullinen ja toisen on väärä. Oma kastenäkemykseni on sekä/että. Se tarkoittaa sitä, että tapauksesta riippuen kumpi tahansa kaste on tietyin edellytyksin oikea.

Taustana edelliselle on omakin kokemukseni, josta olen kertonut aiemmin. Nykyisen ymmärrykseni mukaan kumpikaan kasteeni ei ollut "raamatullinen", jos sitä termiä halutaan käyttää. Eikä minulle enää voi suorittaa "raamatullista" kastetta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #687 : 10.09.18 - klo:17:55 »
Kun henkilö kastetaan vauvana, tilanteesta puuttuu usko ja opetus.
Vaikka kastaja tietäisi kasteen raamatullisen sisällön ja hänellä olisi usko Jeesukseen,
ne puuttuvat kastettavalta itseltään.
Hän jää vain passiiviseksi kohteeksi, joka ei ole itse voinut ilmaista haluaan tulla kastetuksi.
Hän ei voi myöskään tunnustaa uskoaan, koska ei ymmärrä ikänsä vuoksi mistään mitään, eikä osaa edes puhua.
Kukaan ei voi tulla Jeesuksen seurakunnan jäseneksi toisten saamalla opetuksella,
eikä voi pelastua toisten uskon kautta.

En voi sille mitään, että minua on alkanut "nyppimään" nämä kastejutut, koska niistä tehdään lähes poikkeuksetta joko/tai kysymys. Ja sitten alkaa vääntö siitä, että toisen näkemys on oikea ja raamatullinen ja toisen on väärä. Oma kastenäkemykseni on sekä/että. Se tarkoittaa sitä, että tapauksesta riippuen kumpi tahansa kaste on tietyin edellytyksin oikea.

Taustana edelliselle on omakin kokemukseni, josta olen kertonut aiemmin. Nykyisen ymmärrykseni mukaan kumpikaan kasteeni ei ollut "raamatullinen", jos sitä termiä halutaan käyttää. Eikä minulle enää voi suorittaa "raamatullista" kastetta.
En minäkään ole vahvasti minkään kastekäsityksen kannalla.
Vastasin edellä vain Ev.lut. kristityn kiihkeisiin näkemyksiin.

Raamatullinen kaste tarkoittaa sitä käsitystä kasteesta, jonka kukin on saanut Raamatusta.
Ja näitä käsityksiä on monia.
Koen olevani "raamatullisesti kastettu", koska olen kuulemani mukaan tullut kastetuksi vauvana, ja olen saanut aikuisena kasteen (kauan) uskoontuloni jälkeen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #688 : 10.09.18 - klo:18:30 »
Kun henkilö kastetaan vauvana, tilanteesta puuttuu usko ja opetus.
Vaikka kastaja tietäisi kasteen raamatullisen sisällön ja hänellä olisi usko Jeesukseen,
ne puuttuvat kastettavalta itseltään.
Hän jää vain passiiviseksi kohteeksi, joka ei ole itse voinut ilmaista haluaan tulla kastetuksi.
Hän ei voi myöskään tunnustaa uskoaan, koska ei ymmärrä ikänsä vuoksi mistään mitään, eikä osaa edes puhua.
Kukaan ei voi tulla Jeesuksen seurakunnan jäseneksi toisten saamalla opetuksella,
eikä voi pelastua toisten uskon kautta.

En voi sille mitään, että minua on alkanut "nyppimään" nämä kastejutut, koska niistä tehdään lähes poikkeuksetta joko/tai kysymys. Ja sitten alkaa vääntö siitä, että toisen näkemys on oikea ja raamatullinen ja toisen on väärä. Oma kastenäkemykseni on sekä/että. Se tarkoittaa sitä, että tapauksesta riippuen kumpi tahansa kaste on tietyin edellytyksin oikea.

Taustana edelliselle on omakin kokemukseni, josta olen kertonut aiemmin. Nykyisen ymmärrykseni mukaan kumpikaan kasteeni ei ollut "raamatullinen", jos sitä termiä halutaan käyttää. Eikä minulle enää voi suorittaa "raamatullista" kastetta.

Sujuvasti näytät ohittavat sen vaihtoehdon, että koko kastejuttu kuuluisikin vain juutalaisille ja/tai on myöhempien sukupolvien tekemä poliittinen väännös ja Raamatun tekstien peukalointi.

Vaihtoehtoja on vähintään kolme.

Jos vesikaste halutaan Raamatusta löytää pakanoillekin, kastaminen tarkoittaa kääntymisen, uskon ja vedenkäytön kokonaisuutta suhteellisen lyhyen ajan sisällä.
Nimenomaan kokonaisuutta, jota voidaan kutsua lyhyesti sanalla uskoontulo tai kasteenottaminen kuitenkin tarkoittaen em. kokonaisuutta.

Erittäin harva kääntyy ja tulee uskoon minuuteissa. Paavalilla taisi mennä prosessiin kolme päivää.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #689 : 10.09.18 - klo:18:40 »
Raamatullinen kaste tarkoittaa sitä käsitystä kasteesta, jonka kukin on saanut Raamatusta.
Ja näitä käsityksiä on monia.
Koen olevani "raamatullisesti kastettu", koska olen kuulemani mukaan tullut kastetuksi vauvana, ja olen saanut aikuisena kasteen (kauan) uskoontuloni jälkeen.

Raamatullisia kasteita on mielestäni enemmän kuin yksi. Pääosin kaste tapahtui siinä vaiheessa, kun kuulijat olivat "saaneet piston sydämeensä", eli he olivat tajunneet tarvitsevansa pelastusta. Mutta mielestäni vielä tuossa vaiheessa he (kaikki) eivät olleet vielä uudestisyntyneitä. Jumalan lapseushan edellyttää uudestisyntymistä, mikä tarkoittaa Pyhän Hengen vastaanottamista. Raamatusta tämä ajatus löytyy, jos joku haluaa tarkistaa.

Sitten on toinen aika vahva kastekelpoisuuden peruste se, että esim. perheen pääksi katsottava henkilö oli ottanut pelastuksen vastaan. Tällöin koko perhe tuli kastekelpoiseksi. Oikeastaan on tosiasioiden kieltämistä sanoa, ettei lapsi kuulu perhekuntaan.

Mielestäni kristillinen kaste voidaan suorittaa silloin, kun joku tahtoo tulla uskoon ja silloin, kun joku on tullut uskoon. Myös uskoon tulleen lapset iästä riippumatta ovat mielestäni kastekelpoisia, näinhän se on luterilaisessa lähetystyössäkin.

Tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että olen luopunut baptistisesta kastekäsityksestä. Ei haittaa, vaikka minua pidetään harhaan menneenä ja käsitykseni edustavat varsin suppean ryhmän käsitystä. Mutta kyllä siihen ryhmään on kuulunut varsin ansioituneitakin Jumalan miehiä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell