Kirjoittaja Aihe: Eri järjestelmät  (Luettu 6698 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Eri järjestelmät
« : 21.10.13 - klo:22:57 »
Itse olen Mac-höperö. Tässä työpöydällä on kolme Mac-tietokonetta, tämä kone on MacBook Air-läppäri ja riittävän nopea nettikäyttöön. Tuossa sivussa on kaksi iMac-konetta, jotka ovat 6-7 vuotta vanhoja. Niillä voi pyörittää vanhoja ohjelmia, jotka eivät toimi tässä läppärissä.

Lisäksi kaksi vanhempaa Mac-konetta on tässä samassa huoneessa.

Tyttäremme PC-koneeseen laitettiin juuri Windowsin tilalle Linuxin järjestelmä. Ensivaikutelma siitä on hyvin myönteinen.

Tässä huushollissa on siis 6 tietokonetta ja lämpimässä ulkovarastossa on vielä yksi vanhempi PC, jota en ole milloinkaan käyttänyt.

Luulisi, että tiedän näistä koneista paljon, mutta se on väärä luulo. Osaan vain jotenkin käyttää näitä. Ensimmäinen Mac tuli meille v. -95. Kaikki ovat toimintakuntoisia - vielä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Night Owl

  • Viestejä: 37
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #1 : 22.10.13 - klo:01:58 »
Mulla on Macci myös, iso 27 tuuman. Oon ollut siihen hyvin tyytyväinen. PC-hen piti turhan usein asentaa käyttis uudelleen. Oli usein solmussa.
Macin hiiri on älyttömän matala, mutta se on hyvä juttu. Aikoinaan mulla oli tosi paha jännevaiva hiirikädessä. Nyt huomaan, että se on täysin parantunut.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #2 : 22.10.13 - klo:11:27 »
Mulla on Macci myös, iso 27 tuuman. Oon ollut siihen hyvin tyytyväinen. PC-hen piti turhan usein asentaa käyttis uudelleen. Oli usein solmussa.
Macin hiiri on älyttömän matala, mutta se on hyvä juttu. Aikoinaan mulla oli tosi paha jännevaiva hiirikädessä. Nyt huomaan, että se on täysin parantunut.

Minusta nuo Macin alkuperäiset hiiret ovat (tai olivat) surkeita. iMaceissa käytän langallista Locitechin hiirtä, tässä läppärissä on langaton Microsoftin hiiri. Ne ovat korkeampia ja käyvät hyvin käteen. Toimivat erinomaisesti.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Timoteus

  • Vieras
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #3 : 22.10.13 - klo:14:43 »
Pitänee sitten yhden Linux-miehen ilmoittautua.
Vain yksi perheemme koneista on Linux (siis minun käytössäni oleva)
Vaimolla & pojalla on Windows 7 järjestelmän koneet.
En pahemmin tunne tuota uutta wintoosaa (siis XP:stä uudempia) ja tota Linuxiakin viel opettelen (siis en ole tehokäyttäjä)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #4 : 22.10.13 - klo:16:54 »
Käytin Linuxia siihen aikaan, kun käyttöliittymät olivat vielä aivan
komentokehoitteisiin perustuvia.
Kaikki kirjoitettiin siis aina komentoriville, eikä ollut valittavissa minkäänlaista graafista
liittymää.

Kyllästyin siihen ja siirryin Windowsiin, jonka kanssa olen kärsinyt vuosia.
Microsoft edustaa mielestäni markkinatalousjärjestelmän pimeää puolta.
Silti olen pitkin hampain maksanut sille suoraan ja välillisesti sen "palveluista".

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #5 : 22.10.13 - klo:19:36 »
Meillä on kaksi pöytäkonetta ja kumpaisessakin on käyttöjärjestelmänä linux ja windows7. Itse tykkään enempi linuxmintistä, on paljon nopeampi kuin windows :D
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #6 : 27.11.13 - klo:14:48 »
Miksi hakata päätä ikuisesti ikkunaa !
Ota Linux ja suuri osa ongelmista katoaa eikä tule takaisin !
Jos on pakko käyttää Windowsia, on tästä vähän apua.
CCleaner, turvallinen KOTIMAINEN ohjelma.

http://www.download.fi/tietoturva/jarjestelman_puhdistus/ccleaner.cfm
 
CCleaner on käyttöjärjestelmän ja sovellusten siivoustyökalu. Ohjelmalla pystyy helposti poistamaan turhat tiedostot tietokoneelta, joka taas auttaa Windowsia toimimaan nopeammin.

Tällä hetkellä CCleaner pystyy tarkkailemaan ja siivoamaan mm. seuraavia sovelluksia: Internet Explorer, Firefox, Windows OS, Windows registry ja tämän lisäksi useita muita sovelluksia.
________________________
Linuxin Ubuntu "käännös".

http://www.ubuntu-fi.org/

Lainaus
Ubuntu on vapaa, Debianiin perustuva Linux-käyttöjärjestelmä,
Harmillista että älyttömät jenkit ja australialaiset ovat tätäkin SUOMALAISTA hyvää pilaamassa.

Kun jaksan laitan Debianin "käännöksen" uudelleen, sitä saa vielä itse "ohjata", ja Torin siihen päälle.

Tor
https://www.torproject.org/docs/debian
Hhmmm lontoon kieltä.  >:(

https://www.torproject.org/index.html.en

Tor is free software and an open network that helps you defend against traffic analysis, a form of network surveillance that threatens personal freedom and privacy, confidential business activities and relationships, and state security.

Mit' lie tässä lukee mutta oletan että kertoo että on turvallinen ja kurjat haaskat, esim jenkit eikä muut vakoojat pääse helposti käsiksi.

ja sitten vielä yksi harmi heille, älyttömille typerille jenkeille.

Osion ja tiedoston salaus TrueCrypt ohjelmalla
Koko kovalevy voidaan salata mutta yleensä osio / koti kansio, riittää.

Tämän ohjeen tarkoitus on kertoa kuinka käyttäjä voi salata kovalevyn osioita niin että ulkopuolisilla ei ole niihin pääsyä. Tämä toimenpide on erityisen suositeltava kannettaville ja ulkoisille kovalevyille, varkaustapauksien varalta. Ohjetta voi sitten jokainen noudattaa täysin omalla vastuulla, ja kannattaa muistaa että kaikki tieto joka salattavalla osiolla mahdollisesti on, tuhoutuu kun osiota aletaan cryptaamaan. Onnea matkaan!
________________________
ja vielä lisää :)

Kaikista tärkeistä omista tiedostoista on hyvä ottaa kopiot eli tallentaa ne vaikka muistitikulle.
Myös tämä pitää salata !

http://www.truecrypt.org/downloads
_________________

http://dawn.fi/keskustelu/t/f-61/347459

Ohjeet kuvien kanssa :)

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #7 : 05.12.13 - klo:19:06 »
Pitäisi tämä fedora päivittää mutta uskaltaako tuohon ryntyä  :o

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #8 : 05.12.13 - klo:19:26 »
Testaa sitä life levyllä.

itse en enää uskalla edes linuksia päivittää jos ei ole toista konetta käytettävissä,
Jenkit ovat pilanneet linuksin !  :'(


tahi toiselle kovalevylle tahi sitten ottaa Ghotin ennen päivitystä tahi uutta asennusta.
aina kaikki tiedot otettava talteen eli backup.
AINA.

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #9 : 05.12.13 - klo:19:57 »
Joo laitoin kotihakemiston ja mailit jemmaan ulkoiselle levylle.
Poltin DVD:lle sen live cd:n josta voi myös käynnistää asennuksen.
Jos homma menee kiville.

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #10 : 05.12.13 - klo:23:11 »
Uskomatonta. Tämä rakkine heräsi eloon.

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #11 : 06.12.13 - klo:13:11 »
Oikeastaan olen hämmästynyt että se upgrade toimi.

Fedora 17 --> Fedora 19

upgraden aikana kone meni mykäksi... näyttöön ei tullut mitään... kiintolevy vaan rutisi.
Parin tunnin päästä kun totesin että kiintolevy oli lakannut rutisemasta niin pistin virrat poikki ja boottasin.... fedora 19:aan onnistuneesti.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #12 : 06.12.13 - klo:13:25 »
Hyvä että toimii :)

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #13 : 06.12.13 - klo:13:43 »
Juu pääsi paljon helpommalla kuin jos olisi joutunut kaiken asentamaan uusiksi alusta loppuun.  :)

wаkаn

  • Vieras
Vs: Eri järjestelmät
« Vastaus #14 : 02.09.17 - klo:12:20 »
Hyppäsin vuosi pari sitten Microsoftin kelkasta. Kymppi oli viimeinen niitti. Haluan itse omistaa oman koneeni, enkä voinut suostua Microsoftin ehtoihin yksyisyyden osalta.

Tullut kokeiltua monia eri Linux-jakeluja. Parhaimmillaan samalla koneella ollut kuusi eri jakelua. Miellyin kaikista eniten Ubuntuun sen vakauden takia. Unitystä työpöytäympäristönä olen pitänyt se selkeyden vuoksi, ja Ubuntu ollutkin pääkäyttöjärjestelmänä.

Mutta nyt erehdyin kokeeksi asentamaan Xubuntun... Ja kyllä taitaa nyt olla niin, että musta tuli XFCE-fani. Tämä on riittävän vakaa, laitteistonkin sain parilla pikku kikalla toimimaan täydellisesti. Mutta parempaa tässä on mielestäni Unityyn verrattuna erinomainen muokattavuus. Unityn ainoa huono puoli mielestäni on sen ei-niin-helppo säädettävyys. Minä kun tykkään säätää ja viritellä. On niin nätti työpöytä nyt, hienot ikonit ja tyylit asensin siihen. Oikein silmä lepää. KDE-ympäristöäkin olen kokeillut, mahtava muokattavuus ja kaikkea, mutta tuntunut bugiselta. XFCE:ssä yhdistyy hienolla tavalla vakaus ja muokattavuus.

Mitähän muuta jakelua XFCE:llä vielä kokeilisin? Olisi koneessa vielä tilaa yhdelle tai kahdelle käyttöjärjestelmälle...
« Viimeksi muokattu: 02.09.17 - klo:22:58 kirjoittanut wаkаn »