Kirjoittaja Aihe: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?  (Luettu 55882 kertaa)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #240 : 03.09.19 - klo:09:40 »
Tarkoitatko, mitä on korvausteologia?

Se tapahtuu ihmisviisauden perusteella, niin siinä Jumalan voima on voimaton, eikä saa mitään synnintuntoa ja tulee aika, jolloin haalitaan omaan korvasyyhyyn valheopettajia, jotka opettavat ihmisviisauden perusteella, koska tulee aika, jolloin ei kärsi kuulla totuutta, joka aiheuttaa lihassa epämiellyttäviä vieroksuvia vieroitusoireita parannuksen hedelmäksi.

Ilman Jumalan voimaa ei voi koskettaa ihmisen omaatuntoa ja sydäntä, ei voi johtaa elävään uskoon, eikä voi saada aikaan synnintuntoa parannuksen hedelmäksi.


Vaisuliini !  Karkeasti ilmaisten korvausteologialla tarkoitetaan sellaista opetusta, että Jumalan juutalaisille lupaamat siunaukset kuuluvat nyt kristilliselle seurakunnalle, kun taas juutalaisille Raamatussa luvatut kiroukset ja rangaistukset yhä juutalaisille.

Ei maar, nyt pitää lähteä terveyskeskukseen piikitettäväksi, auts  :'(

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #241 : 03.09.19 - klo:09:45 »

Ok, Jukka. Luulin, että me puhumme samasta asiasta. Minä tarkoitan alusta saakka yleistä korvausteologista saarnaa, joka ei koske Israelin kansaa.

Voi hyvin!

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #242 : 03.09.19 - klo:09:51 »
Ehdotan, että käytät sanoja niissä merkityksissä kuin niitä yleisesti käytetään antamatta niille omia merkityksiäsi.
Keskustelut menevät sekaisiksi, jos käsitteitä sekoitetaan mielivaltaisesti.


Tunnen internetin keskustelupalstoilta erään, joka on harrastanut lähes työkseen tahallisesti tuollaista sekoittavaa toimintaa.
Toivottavasti et ole sama. H.


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #243 : 03.09.19 - klo:09:53 »
Ehdotan, että käytät sanoja niissä merkityksissä kuin niitä yleisesti käytetään antamatta niille omia merkityksiäsi.
Keskustelut menevät sekaisiksi, jos käsitteitä sekoitetaan mielivaltaisesti.


Tunnen internetin keskustelupalstoilta erään, joka on harrastanut lähes työkseen tahallisesti tuollaista sekoittavaa toimintaa.
Toivottavasti et ole sama. H.

Yritän. Voisitko ensin näyttää mallia, miten tulisi toimia, niin ymmärtäisin paremmin, mitä tarkoitat? Ja jos sinulla on aikaa. Ip-osoitteen kautta voi tarkistaa myös. En tiedä, ketä tarkoitat, eikä se kuulu minulta itseltäni.


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #244 : 03.09.19 - klo:12:43 »

Ok, Jukka. Luulin, että me puhumme samasta asiasta. Minä tarkoitan alusta saakka yleistä korvausteologista saarnaa, joka ei koske Israelin kansaa.

Voi hyvin.

Korvausteologiaan on alusta alkaen kuulunut toisena osapuolena Israelin kansa tai laajemmin ottaen kaikki maailman juutalaiset.  Korvausteologiassa Raamattua tulkitaan siten, että Jumalan juutalaisille antamat lupaukset ovat lakanneet olemasta voimassa ja tulleet kristittyjen osaksi, koska juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen kuninkaanaan. Muunlaista korvausteologiaa minä en tunne.

Toivottavasti opimme keskusteluissamme käyttämään yleisesti suomessa käytettyä terminologiaa näissä hengellisissäkin asioissa. Muuten tulee sekaannuksia kuin asiakkaan ja myyjän välillä muinoin - laulua lainatakseni

Tuli tumma poika Alahärmän baariin ja sanoi: "Pliis, saanko kuppi kofee?"
Tuli vastaus perusblondin suusta: "Kaljaa ei saa muuta kuin ruuan kanssa!"
Tumma poika hymyili vain valkoisilla hampaillaan ja tyttö jatkoi kovemmalla äänellä: :"KALJAA JA VARSINKAAN KOFFIA EI--SAA--MUUTA--KUIN--RUUAN--KANSSA!"

 ;)  ::)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #245 : 03.09.19 - klo:13:27 »
Korvausteologinen saarna ihmisviisauden perusteella vie kadotukseen, koska siltä puuttuu Jumalan voima, joka synnyttää synnintuntoa. Se olisi tärkeintä ymmärtää.

Kertoisitko minulle mitä Sinun mielestä tarkoitetaan korvausteologialla? Sen selittämiseen ei montaa virkettä vaadita.

En myös voi kirjoittaa selittäen kaiken aikaa, enkä voi olla koko päivän täällä. Kirjoitan lyhyesti.

Eli meidän usko ei perustu ihmisviisauteen, vaan Jumalan voimaan (1Kor. 2:5). Ja Paavali pidättäytyi ihmisviisaudesta, joka mitätöi Kristuksen ristin evankeliumin.

1Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

Gal. 1:11 Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista. RK

Raamatun mukaan evankeliumi on Jumalan voima (Room. 1:16), niin jos julistetaan ihmisviisaudella, silloin risti (evankeliumi) on voimaton, eikä se voi saada synnintuntoa mitään. Ihmisviisaus on ylpeydestä, niin Raamatun mukaan Jumala on vastaan ylpeitä, jotka toimivat ihmisviisauden perusteella ilman Jumalan voimaa. (Jaak. 4:6).
Tulee sellainen vaikutelma, että sinun mielestäsi kaikki uskovat, paitsi sinä, ovat väärissä seurakunnissa, joissa opettajat eivät tunne Raamattua,
vaan saarnaavat ihmisviisautta.

Näin epätoivoinen tilanne ei ole.
Ihmisiä tulee maapallolla jatkuvasti uskoon.
Uudet uskovat kastetaan seurakunnissa Jeesuksen nimessä,
jotkut jo lapsena.
Uudet ja vanhat uskovat jakavat lukemattomissa eri seurakunnissa uskoaan ja oppivat lisää Jumalan Sanasta.
Synti julistetaan synniksi, saarnataan armosta ja kuuliaisuudesta Herralle, opetetaan helvetin vaarasta ja pelastuksen toivosta.
Erittäin monessa seurakunnassa myös armolahjat toimivat.
Ehtoollista vietetään Jeesuksen esimerkin mukaisesti.
Herraa ylistetään ja palvotaan aivan niin kuin Daavidkin aikanaan teki.

Tietysti on myös penseitä seurakuntia,
ja myös joissain asioissa harhaoppisia yhteisöjä.
Mutta esim. jossakin luterilaisessa messussa, jossa on paljon muodollisuutta ja perinnäistapoja, on todennäköisesti ainakin muutama uudestisyntynyt,
joka kokee vahvasti Jeesuksen veren voimaa osallistuessaan virsiin, rukouksiin, ylistyksiin ja vuorolauluihin.
Ihmisen omalla asenteella on paljon vaikutusta siihen, kuinka Herra saa vaikuttaa sydämessä.

Ja vapaiden suuntien kokouksissa on aivan sama tilanne.
Kaikki seurakuntalaiset eivät kenties ole edes henkilökohtaisessa uskossa,
vaan ovat mukana esim. perheen perinteiden vuoksi.
Sielullisia profetioita esiintyy oikeiden rinnalla.
Ylistys- ym. musiikki saattaa olla mukaansa tempaavaa,
mutta vain harvat ovat mukana Hengessä.
Vanhoja hengellisiä lauluja vieroksutaan, koska niissä on liian kohtikäyvät
sanat arkipäivän hengellisestä taistelusta ja kasvusta.
Saarna voi olla Jumalan Sanan opetusta ja välittämistä ihmisille,
mutta se voi olla myös tunteiden nostatusta ja mielen kiihotusta.

Kaikissa uskovien yhteisöissä on Herran Hengen lisäksi läsnä myös ihmisyys,
sielullisuus, osaamattomuus ja vallan- ja rahanahneus.
Henkivaltojen taistelua käydään koko ajan, ja vaikka Jeesus on jo Voittaja
ristintyönsä pohjalla,
emme vielä ole perillä.
Jeesus ei ole vielä tullut uudestaan maan päälle Kuninkaana, vaan Hänen valtakuntansa
on uskovien ihmisten sydämissä.

Siksi täydellisen raamatullista, "alkuperäistä" seurakuntaa ei vielä ole.
On vain enemmän tai vähemmän aidosti Herran Sanaa seuraavien uskovien yhteisöjä.
Jo alkuseurakunnissa alkoi hajaannus, joka jatkuu edelleen.
Mutta loppuun asti Jeesus pitää laumastaan huolta ja pitää kiinni meistä avuttomista lampaistaan.
Hän ja Hänen Henkensä rukoilevat Sanan mukaan jatkuvasti meidän puolestamme.

Siksi ei pidä tuomita seurakuntia ja niiden jäseniä portoiksi ja luopioiksi,
vaikka uskovien ja paimenten joukossa sellaisiakin on.
Tärkeintä on pitää huoli omasta uskon tiellä vaelluksestaan,
tukea horjuvia ja rukoilla omalle ja muille seurakunnille Hengen viisautta.





Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #246 : 03.09.19 - klo:13:45 »

Ok, Jukka. Luulin, että me puhumme samasta asiasta. Minä tarkoitan alusta saakka yleistä korvausteologista saarnaa, joka ei koske Israelin kansaa.

Voi hyvin.

Korvausteologiaan on alusta alkaen kuulunut toisena osapuolena Israelin kansa tai laajemmin ottaen kaikki maailman juutalaiset.  Korvausteologiassa Raamattua tulkitaan siten, että Jumalan juutalaisille antamat lupaukset ovat lakanneet olemasta voimassa ja tulleet kristittyjen osaksi, koska juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen kuninkaanaan. Muunlaista korvausteologiaa minä en tunne.

Toivottavasti opimme keskusteluissamme käyttämään yleisesti suomessa käytettyä terminologiaa näissä hengellisissäkin asioissa. Muuten tulee sekaannuksia kuin asiakkaan ja myyjän välillä muinoin - laulua lainatakseni

Tuli tumma poika Alahärmän baariin ja sanoi: "Pliis, saanko kuppi kofee?"
Tuli vastaus perusblondin suusta: "Kaljaa ei saa muuta kuin ruuan kanssa!"
Tumma poika hymyili vain valkoisilla hampaillaan ja tyttö jatkoi kovemmalla äänellä: :"KALJAA JA VARSINKAAN KOFFIA EI--SAA--MUUTA--KUIN--RUUAN--KANSSA!"

 ;)  ::)

Heh...   En tiedä, mitä sinä tai te käytätte yleisesti sitä terminologiaa. Kysyn, kuuluuko teidän terminologiaan se sana korvasyyhyllinen saarna? Ihmisviisaudella vesitetty saarna? Tai mikä olisi sana, jota sinä enemmän käytät? Voisitko auttaa minua tässä asiassa, koska en tiedä mitä teillä keskenänne se terminologia on yleisesti käytössä?


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #247 : 03.09.19 - klo:13:46 »
Korvausteologinen saarna ihmisviisauden perusteella vie kadotukseen, koska siltä puuttuu Jumalan voima, joka synnyttää synnintuntoa. Se olisi tärkeintä ymmärtää.

Kertoisitko minulle mitä Sinun mielestä tarkoitetaan korvausteologialla? Sen selittämiseen ei montaa virkettä vaadita.

En myös voi kirjoittaa selittäen kaiken aikaa, enkä voi olla koko päivän täällä. Kirjoitan lyhyesti.

Eli meidän usko ei perustu ihmisviisauteen, vaan Jumalan voimaan (1Kor. 2:5). Ja Paavali pidättäytyi ihmisviisaudesta, joka mitätöi Kristuksen ristin evankeliumin.

1Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

Gal. 1:11 Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista. RK

Raamatun mukaan evankeliumi on Jumalan voima (Room. 1:16), niin jos julistetaan ihmisviisaudella, silloin risti (evankeliumi) on voimaton, eikä se voi saada synnintuntoa mitään. Ihmisviisaus on ylpeydestä, niin Raamatun mukaan Jumala on vastaan ylpeitä, jotka toimivat ihmisviisauden perusteella ilman Jumalan voimaa. (Jaak. 4:6).
Tulee sellainen vaikutelma, että sinun mielestäsi kaikki uskovat, paitsi sinä, ovat väärissä seurakunnissa, joissa opettajat eivät tunne Raamattua,
vaan saarnaavat ihmisviisautta.

Näin epätoivoinen tilanne ei ole.
Ihmisiä tulee maapallolla jatkuvasti uskoon.
Uudet uskovat kastetaan seurakunnissa Jeesuksen nimessä,
jotkut jo lapsena.
Uudet ja vanhat uskovat jakavat lukemattomissa eri seurakunnissa uskoaan ja oppivat lisää Jumalan Sanasta.
Synti julistetaan synniksi, saarnataan armosta ja kuuliaisuudesta Herralle, opetetaan helvetin vaarasta ja pelastuksen toivosta.
Erittäin monessa seurakunnassa myös armolahjat toimivat.
Ehtoollista vietetään Jeesuksen esimerkin mukaisesti.
Herraa ylistetään ja palvotaan aivan niin kuin Daavidkin aikanaan teki.

Tietysti on myös penseitä seurakuntia,
ja myös joissain asioissa harhaoppisia yhteisöjä.
Mutta esim. jossakin luterilaisessa messussa, jossa on paljon muodollisuutta ja perinnäistapoja, on todennäköisesti ainakin muutama uudestisyntynyt,
joka kokee vahvasti Jeesuksen veren voimaa osallistuessaan virsiin, rukouksiin, ylistyksiin ja vuorolauluihin.
Ihmisen omalla asenteella on paljon vaikutusta siihen, kuinka Herra saa vaikuttaa sydämessä.

Ja vapaiden suuntien kokouksissa on aivan sama tilanne.
Kaikki seurakuntalaiset eivät kenties ole edes henkilökohtaisessa uskossa,
vaan ovat mukana esim. perheen perinteiden vuoksi.
Sielullisia profetioita esiintyy oikeiden rinnalla.
Ylistys- ym. musiikki saattaa olla mukaansa tempaavaa,
mutta vain harvat ovat mukana Hengessä.
Vanhoja hengellisiä lauluja vieroksutaan, koska niissä on liian kohtikäyvät
sanat arkipäivän hengellisestä taistelusta ja kasvusta.
Saarna voi olla Jumalan Sanan opetusta ja välittämistä ihmisille,
mutta se voi olla myös tunteiden nostatusta ja mielen kiihotusta.

Kaikissa uskovien yhteisöissä on Herran Hengen lisäksi läsnä myös ihmisyys,
sielullisuus, osaamattomuus ja vallan- ja rahanahneus.
Henkivaltojen taistelua käydään koko ajan, ja vaikka Jeesus on jo Voittaja
ristintyönsä pohjalla,
emme vielä ole perillä.
Jeesus ei ole vielä tullut uudestaan maan päälle Kuninkaana, vaan Hänen valtakuntansa
on uskovien ihmisten sydämissä.

Siksi täydellisen raamatullista, "alkuperäistä" seurakuntaa ei vielä ole.
On vain enemmän tai vähemmän aidosti Herran Sanaa seuraavien uskovien yhteisöjä.
Jo alkuseurakunnissa alkoi hajaannus, joka jatkuu edelleen.
Mutta loppuun asti Jeesus pitää laumastaan huolta ja pitää kiinni meistä avuttomista lampaistaan.
Hän ja Hänen Henkensä rukoilevat Sanan mukaan jatkuvasti meidän puolestamme.

Siksi ei pidä tuomita seurakuntia ja niiden jäseniä portoiksi ja luopioiksi,
vaikka uskovien ja paimenten joukossa sellaisiakin on.
Tärkeintä on pitää huoli omasta uskon tiellä vaelluksestaan,
tukea horjuvia ja rukoilla omalle ja muille seurakunnille Hengen viisautta.

Soltero, anteeksi, olen todella väsynyt siihen juttuun. Etkö muista, mitä aiemmin kirjoitin? Aiemmin jossain mainitsin, etten hae täydellistä seurakuntaa. En tällä kertaa jaksa selittää enää. Lopeta suuhuni syöttämisen perättömällä jutulla.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #248 : 03.09.19 - klo:15:30 »


Soltero, anteeksi, olen todella väsynyt siihen juttuun. Etkö muista, mitä aiemmin kirjoitin? Aiemmin jossain mainitsin, etten hae täydellistä seurakuntaa. En tällä kertaa jaksa selittää enää. Lopeta suuhuni syöttämisen perättömällä jutulla.
Mihin juttuun olet väsynyt?

Tämä on keskustelufoorumi.
Jokainen näkee jokaisen kirjoituksen ja voi muodostaa niistä
oman näkemyksensä.

Edellinen tekstini oli mielipiteeni aikaisemmasta viestistäsi.
Miksi sanot sitä "suuhun syöttämiseksi perättömällä jutulla"?
Olisin toivonut rehellistä vastinetta,
enkä omituista syytöstä.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #249 : 03.09.19 - klo:15:41 »


Soltero, anteeksi, olen todella väsynyt siihen juttuun. Etkö muista, mitä aiemmin kirjoitin? Aiemmin jossain mainitsin, etten hae täydellistä seurakuntaa. En tällä kertaa jaksa selittää enää. Lopeta suuhuni syöttämisen perättömällä jutulla.
Mihin juttuun olet väsynyt?

Tämä on keskustelufoorumi.
Jokainen näkee jokaisen kirjoituksen ja voi muodostaa niistä
oman näkemyksensä.

Edellinen tekstini oli mielipiteeni aikaisemmasta viestistäsi.
Miksi sanot sitä "suuhun syöttämiseksi perättömällä jutulla"?
Olisin toivonut rehellistä vastinetta,
enkä omituista syytöstä.

Sinun juttuun, jonka mukaan väität minun opettavan näin tätä ja siitä. Olen todella väsynyt siihen. Se on suuhun syöttäminen perättömällä asialla.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #250 : 03.09.19 - klo:15:50 »


Soltero, anteeksi, olen todella väsynyt siihen juttuun. Etkö muista, mitä aiemmin kirjoitin? Aiemmin jossain mainitsin, etten hae täydellistä seurakuntaa. En tällä kertaa jaksa selittää enää. Lopeta suuhuni syöttämisen perättömällä jutulla.
Mihin juttuun olet väsynyt?

Tämä on keskustelufoorumi.
Jokainen näkee jokaisen kirjoituksen ja voi muodostaa niistä
oman näkemyksensä.

Edellinen tekstini oli mielipiteeni aikaisemmasta viestistäsi.
Miksi sanot sitä "suuhun syöttämiseksi perättömällä jutulla"?
Olisin toivonut rehellistä vastinetta,
enkä omituista syytöstä.

Sinun juttuun, jonka mukaan väität minun opettavan näin tätä ja siitä. Olen todella väsynyt siihen. Se on suuhun syöttäminen perättömällä asialla.
Olen vain vastaillut viesteihisi omilla näkemyksilläni.
En ole keksinyt mitään perätöntä.
Jokainen voi lukea kaikki viestisi, samoin minun puheenvuoroni.

Sinunkin pitää pysyä sanojesi takana ja olla valmis selventämään niitä,
jos joku on ymmärtänyt jotakin väärin.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #251 : 03.09.19 - klo:15:59 »


Soltero, älä tästä lähtien syötä suuhuni enää. Siksi tämän vuoksi olen haavoittunut ja minulla on pitkä eheytymisprosessi ja ahdistun, kun haava nousee pintaan. Lopeta syöttämästä suuhuni perättömällä jutulla väittäen, että tätä muka opetan!

Luopumisesta vielä.. Se on tuttu ja vanha opetus minulle. Olen kuullut siitä opetusta aiemmin jossain. Monelle se on myös tuttu opetus. Mutta en tiedä sinusta, oletko kuullut siitä aiemmin. Mutta en nyt enää jaksa selittää.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #252 : 03.09.19 - klo:16:07 »


Soltero, älä tästä lähtien syötä suuhuni enää. Siksi tämän vuoksi olen haavoittunut ja minulla on pitkä eheytymisprosessi ja ahdistun, kun haava nousee pintaan. Lopeta syöttämästä suuhuni perättömällä jutulla väittäen, että tätä muka opetan!

Luopumisesta vielä.. Se on tuttu ja vanha opetus minulle. Olen kuullut siitä opetusta aiemmin jossain. Monelle se on myös tuttu opetus. Mutta en tiedä sinusta, oletko kuullut siitä aiemmin. Mutta en nyt enää jaksa selittää.

Et ole vieläkään kertonut, mikä on asia, jonka olen "syöttänyt suuhusi".
Ilmeisesti olen käsittänyt väärin jonkin kirjoituksesi,
mutta en tiedä, mistä on kysymys.

Mitä tarkoitat opetuksella luopumisesta?
Siis uskosta luopumisesta?
Raamatussa siitä opetetaan, esim.:

"Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,
vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi."
(Hepr. 3: 12-13)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #253 : 03.09.19 - klo:16:10 »

En tiedä, onko luopumine vieras käsite sinulle. Mutta olen täysin haluton selittämään. Se vei minulta mehut, kun haava nousi pintaan.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #254 : 03.09.19 - klo:16:19 »

En tiedä, onko luopumine vieras käsite sinulle. Mutta olen täysin haluton selittämään. Se vei minulta mehut, kun haava nousi pintaan.
Luopuminen on tuttu käsite.
Eri yhteyksissä se tarkoittaa monenlaisia asioita.
Edellä mainitsin yhden esimerkin, mitä Raamatussa sillä tarkoitetaan.