Kirjoittaja Aihe: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?  (Luettu 55950 kertaa)

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #270 : 03.09.19 - klo:17:58 »


Ok. Entä 1Kor. 2:5?
"Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.

Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme."
(1.Kor. 2: 1-7)

Tuossa Paavali kertoo, että koska hän aikaisemmin Korintissa käydessään oli ollut pelokas ja heikko, hänen puheensakaan ei ollut kiehtovaa eikä loistavaa.
Kuitenkin Henki ja voima tulivat niissä näkyviin,
joka onkin tärkeämpää kuin ihmisviisaus.
Usko perustuu Jumalan voimaan.
Siksi Paavali kertoo puhuvansa salattua Jumalan viisautta.

Tuo on tärkeä Raamatun kohta.
Jotkut hengelliset puheet ja opetukset ovat kaunista, suostuttelevaa ja älykästä kieltä,
jota on helppo kuunnella.
Mutta jos niistä puuttuu Hengen voima ja viisaus,
ne ovat vain ihmisen selitystä ja mielipiteitä.

Onneksi nykyisenä nettiaikana voi valita lukemattomista vaihtoehdoista opetuksia,
joissa todella Jumala opettaa armoittamansa puhujan kautta.
Olen tosin kuullut ja lukenut myös livenä todella siunauksellisia puheita.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #271 : 03.09.19 - klo:23:40 »


Ok. Entä 1Kor. 2:5?
"Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.

Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme."
(1.Kor. 2: 1-7)

Tuossa Paavali kertoo, että koska hän aikaisemmin Korintissa käydessään oli ollut pelokas ja heikko, hänen puheensakaan ei ollut kiehtovaa eikä loistavaa.
Kuitenkin Henki ja voima tulivat niissä näkyviin,
joka onkin tärkeämpää kuin ihmisviisaus.
Usko perustuu Jumalan voimaan.
Siksi Paavali kertoo puhuvansa salattua Jumalan viisautta.

Tuo on tärkeä Raamatun kohta.
Jotkut hengelliset puheet ja opetukset ovat kaunista, suostuttelevaa ja älykästä kieltä,
jota on helppo kuunnella.
Mutta jos niistä puuttuu Hengen voima ja viisaus,
ne ovat vain ihmisen selitystä ja mielipiteitä.

Amen!


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #272 : 03.09.19 - klo:23:40 »

Oletko, Soltero, lukenut Oloneuvoksen kommenttia?

Lainaus käyttäjältä: Oloneuvos
Korvasyyhy-sana löytyy suomalaisesta KR33/38 laitoksesta vain kerran (tarkistin asian). Esko Haapa kommentaarissaan Kirkolliset kirjeet (Gummerus 1978) kääntää tuon kohdan "knetho'menoi ten akoen - nautiskellen kuulemastaan". Jakeessa varoitetaan ajasta, jolloin kuulijat omien mieltymystensä mukaan haalivat itselleen opettajia. Tällaista esiintyi jo Jesajankin aikana, kun kansa ei halunnut kuulla profeetan nuhdetta ja varoituksia. He sanoivat: "Älkää ennustako meille tosia, puhukaa meille mieluisia, ennustakaa silmänlumeita" Jes. 30:10.

Tuohon 2.Tim.4:3 kohtaan liittyy runsaasti raamatunpaikkoja, jotka käsittelevät oikeaa oppia ja opetusta sekä väärää ja harhaoppista opetusta. Kohdasta ja seuraavasta jakeesta käy mielestäni ilmi, että sanan kuulijat itse valitsevat kuulla julistajia, jotka puhuvat heidän tunteisiinsa ja haluihinsa mieluisia, käännyttyään pois terveestä opista ja opetuksesta.



Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #273 : 04.09.19 - klo:00:34 »

Oletko, Soltero, lukenut Oloneuvoksen kommenttia?

Lainaus käyttäjältä: Oloneuvos
Korvasyyhy-sana löytyy suomalaisesta KR33/38 laitoksesta vain kerran (tarkistin asian). Esko Haapa kommentaarissaan Kirkolliset kirjeet (Gummerus 1978) kääntää tuon kohdan "knetho'menoi ten akoen - nautiskellen kuulemastaan". Jakeessa varoitetaan ajasta, jolloin kuulijat omien mieltymystensä mukaan haalivat itselleen opettajia. Tällaista esiintyi jo Jesajankin aikana, kun kansa ei halunnut kuulla profeetan nuhdetta ja varoituksia. He sanoivat: "Älkää ennustako meille tosia, puhukaa meille mieluisia, ennustakaa silmänlumeita" Jes. 30:10.

Tuohon 2.Tim.4:3 kohtaan liittyy runsaasti raamatunpaikkoja, jotka käsittelevät oikeaa oppia ja opetusta sekä väärää ja harhaoppista opetusta. Kohdasta ja seuraavasta jakeesta käy mielestäni ilmi, että sanan kuulijat itse valitsevat kuulla julistajia, jotka puhuvat heidän tunteisiinsa ja haluihinsa mieluisia, käännyttyään pois terveestä opista ja opetuksesta.
Varmaan noita korvasyyhyyn opettavia on aina ollut.
He tietävät, mitä ihmiset haluavat kuulla ja mitä eivät, ja valitsevat sanansa
sen mukaan.

Tästähän Paavali opettaa Timoteusta jo aikaisemmin:

"Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.

Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.
Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija,
joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut.
Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen."
(1. Tim. 4: 1-7)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #274 : 04.09.19 - klo:00:44 »

Oletko, Soltero, lukenut Oloneuvoksen kommenttia?

Lainaus käyttäjältä: Oloneuvos
Korvasyyhy-sana löytyy suomalaisesta KR33/38 laitoksesta vain kerran (tarkistin asian). Esko Haapa kommentaarissaan Kirkolliset kirjeet (Gummerus 1978) kääntää tuon kohdan "knetho'menoi ten akoen - nautiskellen kuulemastaan". Jakeessa varoitetaan ajasta, jolloin kuulijat omien mieltymystensä mukaan haalivat itselleen opettajia. Tällaista esiintyi jo Jesajankin aikana, kun kansa ei halunnut kuulla profeetan nuhdetta ja varoituksia. He sanoivat: "Älkää ennustako meille tosia, puhukaa meille mieluisia, ennustakaa silmänlumeita" Jes. 30:10.

Tuohon 2.Tim.4:3 kohtaan liittyy runsaasti raamatunpaikkoja, jotka käsittelevät oikeaa oppia ja opetusta sekä väärää ja harhaoppista opetusta. Kohdasta ja seuraavasta jakeesta käy mielestäni ilmi, että sanan kuulijat itse valitsevat kuulla julistajia, jotka puhuvat heidän tunteisiinsa ja haluihinsa mieluisia, käännyttyään pois terveestä opista ja opetuksesta.
Varmaan noita korvasyyhyyn opettavia on aina ollut.
He tietävät, mitä ihmiset haluavat kuulla ja mitä eivät, ja valitsevat sanansa
sen mukaan.

Tästähän Paavali opettaa Timoteusta jo aikaisemmin:

"Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.

Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.
Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija,
joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut.
Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen."
(1. Tim. 4: 1-7)

Amen!


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #275 : 04.09.19 - klo:01:00 »

Soltero, hyvä, että pääsimme nyt yhteisymmärrykseen.

Niinä viimeisinä päivinä omien himojensa mukaan ihmiset haalivat itselleen valheopettajia, jotka opettavat ihmisviisauden varassa omaksi mieltymykseksi korvasyyhyyn, sillä he eivät kestä kuulla totuutta kärsiäkseen, sillä puhdas ja väärentämätön Sana aiheuttaa lihan vieroitusoireita, joita kärsittäväksi he eivät enää kestä ja haluavat kuulla vain omaksi mieltymykseksi ihmisviisaudella vesitettyä saarnaa korvasyyhyyn.

Se ei saa mitään aikaan hengen hedelmää, eikä rakkauden hedelmää, vaan sekamelskaa ja lihallisuutta ja eripuraisuutta ja napinaa uskovien keskuudessa.

Vielä siitä kaksiteräisestä miekasta, joka on Jumalan Sana. Väärentämätön Sana on kaksiteräinen miekka, joka tunkeutuu lävitse ja erottaa sydämen lihalliset ajatukset ja aikeet aiheuttamalla lihan vierotusoireita, siksi ihminen vieroksuu.

Siksi se ei tunnu kivalta kuullessaan Raamatun terveellistä opetusta. Niin uskonkasvun myötä aistit alkavat kehittyä harjaantumaan ja erottamaan oikean väärästä, - vain puhtaan ja väärentämättömän Sanan kautta parannuksen hedelmäksi.

Vesitetty saarna ei synnytä mitään synnintuntoa, vaan lihan mieltymystä omaan korvasyyhyyn, niin tällä tavalla aistit eivät voi kehittyä erottamaan ja harjaantumaan, eikä tällä tavalla hengen hedelmää saa mitään aikaan.

Uskon luopuminen alkaa terveeseen oppiin ja Jeesukseen, joka on itse Sana lihaksitulleena.

Tulee sellainen aika, jolloin uskovat eivät etsi Herran tahtoaan, vaan vesitettyä saarnaa luullen Raamatun mukaiseksi evankeliumiksi ja Raamatun mukaiseksi opetukseksi. Vesitetty evankeliumi ei ole pelastuksen evankeliumi, eikä ole Raamatun mukainen opetus, vaan vesitetty evankeliumi, johon on sekoitettu järjen päätelmät, jotka mitätöi Jumalan voimaa ja tällä tavalla Kristuksen ristin sanoma mitätöidään, eikä tällä tavalla voi saada aikaan mitään. Järjen päätelmät nostavat Herran tuntemista vastaan.

2Kor. 10:5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle



Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #276 : 04.09.19 - klo:02:06 »
Viimeiset ajat alkoivat silloin, kun Jeesus nousi maan päältä Taivaaseen.
Koko tänä aikana, kun Jeesus on elänyt Hänen seuraajiensa sydämissä,
on ollut Jumalan Sanaa oikein julistavia, mutta myös harhaoppisia ja
kuulijoiden korvasyyhyyn saarnaavia.
Ilmiö ei siis ole uusi.

Paavalikin tiesi, että kun seurakuntia alkaa tulla lisää,
myös väärä opetus lisääntyy.
Siksi hän varoitti asiasta kirjeissään seurakuntia ja mm. Timoteusta.

Mielestäni on turhaa päivitellä sitä tosiasiaa,
että korvayyhyyn julistajia ja harhaoppien opettajia on olemassa.
Heihin pitää ottaa yhteyttä ja sanoa suoraan näkemyksensä,
mikäli mahdollista.
Tärkeintä on tietysti pysyä itse hereillä uskon tiellä kulkiessaan.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #277 : 04.09.19 - klo:10:05 »
Viimeiset ajat alkoivat silloin, kun Jeesus nousi maan päältä Taivaaseen.
Koko tänä aikana, kun Jeesus on elänyt Hänen seuraajiensa sydämissä,
on ollut Jumalan Sanaa oikein julistavia, mutta myös harhaoppisia ja
kuulijoiden korvasyyhyyn saarnaavia.
Ilmiö ei siis ole uusi.

Paavalikin tiesi, että kun seurakuntia alkaa tulla lisää,
myös väärä opetus lisääntyy.
Siksi hän varoitti asiasta kirjeissään seurakuntia ja mm. Timoteusta.

Mielestäni on turhaa päivitellä sitä tosiasiaa,
että korvayyhyyn julistajia ja harhaoppien opettajia on olemassa.
Heihin pitää ottaa yhteyttä ja sanoa suoraan näkemyksensä,
mikäli mahdollista.
Tärkeintä on tietysti pysyä itse hereillä uskon tiellä kulkiessaan.

Amen.

Muuten Saulus Tarsolainen on minun lempiaiheeni. Saulus Tarsolainen oli lakiin katsottuna teologinen fariseus. Fariseuksena hän luulii tuntevansa ne Pyhät Kirjoitukset ja piti paheksuen kristinuskoa häpäistynä. Kun juutalaiset kääntyivät kristityiksi ja se suututti Saulusta. Koska Saulus piti itseään oikeaoppisena ja piti fariseuksellisuutta oikeana oppina, joka tapahtuu ihmisviisauden varassa.

Myöhemmin Damaskon matkan ja kasteen jälkeen hän perehtyi totuuteen uusin silmin ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta 3 vuotta Arabiassa. Niin tällä tavalla Saulus eli Paavali hylkäsi ihmisviisauden, jolla ei voi oppia tuntemaan Herraa. Fariseuksena Saulus eli ihmisviisauden varassa, siksi hän hylkäsi sen ihmisviisauden.

Hänen sydämellä oli peite siltä kirkkauden evankeliumilta. Voi sanoa, että lihallinen ymmärrys on se peite - siltä kirkkauden evankeliumilta. Siksi ne Pyhät Kirjoitukset eivät avautuneet hänelle ihmisviisauden perusteella. Hän tuli terveeseen uskoon ja katsoi eli luki Kristuksen sisäisen tuntemisen rinnalla kaikki tappioksi ja piti sen roskana. Hän luki tappioksi kaikki, se koskee myös fariseuksellisuutta.

2Kor. 3:14 Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.

Fil. 3:8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen

Nyt Paavali totuuteen perehdyttyään kirjoitti sanoen, että Jumala saarnauttaa ihmisviisautta hullutuksi, koska ihmisviisaudella ei ole mitään tekemistä Jumalan tuntemisen kanssa. Paavali sanoi, että Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat Häneen. Niin Paavali sanoi itse olevansa Kristuksen seuraaja sillä Hän löysi Kristuksen sisäisen tuntemisen niin hän kehotti sanoen: 'Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja'.

1Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

1Kor. 11:1 Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.

Niin siksi Paavali pidättäytyi inhimillisestä ja lihallisesta ihmisviisaudesta, joka voi mitätöidä Jumalan voiman siinä evankeliumin julistamisessa. Julistaminen ei tapahdu inhimillisellä ihmisviisaudella, koska Jumala on säätänyt, että pelastuminen tapahtuu uskon kautta Jeesukseen, - ei inhimillisen ihmisviisauden kautta ja silloin usko on totisesti Jumalan teko ihmisissä, niin silloin ihminen on Jumalan armon sisäpuolella ja yksikään ei kerskaisi, ei itsensä kautta, ei omien tekojen kautta, vaan se on Jumalan työ ja uskon lahja ihmisessä.

Paavalin, joka oli Pyhässä Hengessä, julistamansa evankeliumi ei ollut ihmismielen mukaista, joka tapahtuu ihmisviisauden varassa eli perusteella. Siksi meidän usko perustuu vain ainoastaan Jumalan voimaan.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Niin Raamattu tuo salaisuuden esille, sen hengelliset ymmärtävät, koska meidän usko ei perustu ihmisviisauteen, vaan Jumalan voimaan. Kun viimeisinä päivinä ihmisviisaus alkaa nousta ja kasvaa kokoajan kunnes, Jeesus tulee, on itseasiassa jo luopunut uskosta Jeesukseen, eikä ymmärtänyt salaisuutta, että usko tulee yksin perustua Jumalan voimaan.

Ef. 6:19 ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta

Kol. 4:3 rukoillen samalla meidänkin edestämme, että Jumala avaisi meille sanan oven puhuaksemme Kristuksen salaisuutta, jonka tähden minä myös olen sidottuna,

Ihmisviisauteen uskoaan asettaneet uskovat pitävät ihmisviisautta uskon työkaluna, jonka kautta evankelioiminen, julistaminen, saarnaaminen ja opettaminen toimii. Niin tällä tavalla on itse luopumustilassa, vaikka uskoo Herraan pään tasolla.

Raamattu sanoo, että Jumala on ylpeitä vastaan, koska he tekevät itse kaiken ilman Jumalan voimaa, joka saa ihmisessä aikaan.

Jaak. 4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #278 : 04.09.19 - klo:13:51 »
Ennen kuin Jeesus ilmestyi Paavalille (Saulukselle) ja antoi hänelle uskon lahjan,
Paavali oli syvällisesti oppinut juutalainen, joka oli saanut koulutuksensa
mm. lainoppinut Gamalielin johdolla.
Siksi ei voi sanoa, että Paavali olisi ollut ennen uskoon tuloaan
vain inhimillisesti ja lihallisesti viisas.

Hänhän oli syntynyt Jumalan omaisuuskansan jäsenenä.
Hän oli erityisen perehtynyt Jumalan lakiin, muuhun pyhään ilmoitukseen ja oman kansansa historiaan Jumalan valittuna.
Pyhät Kirjoitukset eivät ole lihallista ihmistietoa.

Mutta kun Jeesus oli näyttäytynyt henkilökohtaisesti Paavalille ja täyttänyt hänet muutaman päivän kuluttua Pyhällä Hengellä,
Paavali sai ottaa vastaan uudestisyntymisen ja uskon lahjan. (Ap.t. 9)
Silloin hän ymmärsi hengellisesti, että Jeesus on Messias,
juutalaisten ja pakanoiden pelastaja, lunastaja ja Herra.

Paavali osasi odottaa perusteellisesti tuntemiensa ja uskomiensa
Kirjoitusten perusteella Messiasta,
mutta ilman Jeesuksen henkilökohtaista ilmoitusta ja uskon lahjaa
hän ei voinut ymmärtää,
että nimenomaan jo maan päällä ollut  Jeesus oli Messias.

Paavali sai siis tiedollisen viisautensa yläpuolelle Jumalan viisautta,
kun Herra valitsi hänet aseekseen viemään evankeliumia toisille juutalaisille ja pakanoille.
Juutalaisia opettaessaan Paavali vetosi silloin tällöin siihen,
että he tunsivat Kirjoitukset,
mutta pakanoille hänen täytyi puhua aivan eri tasolta, koska he eivät tunteneet
Abrahamin Jumalaa, lakia eivätkä profetioita.

"Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia;
lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia,
vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot;
kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi."
(1.Kor. 9: 19-23)

Paavali oli inhimillisesti katsoen ilmeisen oppinut, älykäs ja viisas.
Mutta Jeesus Kristus valitsi hänet saarnaamaan "evankeliumin hullutusta",
koska ihminen voi pelastua kadotustuomiolta ainoastaan Jumalan viisauden
kautta, joka näyttää ihmisjärjellä ajateltuna hulluudelta.

"Saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus."
(1.Kor. 1:23)







Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #279 : 04.09.19 - klo:17:05 »
Lainaus käyttäjältä: Soltero
Siksi ei voi sanoa, että Paavali olisi ollut ennen uskoon tuloaan
vain inhimillisesti ja lihallisesti viisas.

Tässä olisi vastaus. Anteeksi puolestani, että olen väsynyt keskustelemaan. Ainoastaan voin vastata ja siten pidän tänään tauon.

Lainaus käyttäjältä: Soltero
"Saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus."
(1.Kor. 1:23)

Ja

24   mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

Evankeliumi on Jumalan voima, johon usko perustuu. Lyydia oli jossain joen rannalla kuulemassa ja Jumala avasi Lyydian sydämen ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui. Silloin usko on totisesti Jumalan teko Lyydiassa, niin silloin hän on Jumalan armon sisäpuolella ja yksikään ei kerskaisi, ei itsensä kautta, ei omien tekojen kautta, vaan se on Jumalan työ ja uskon lahja ihmisessä.


Room. 1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle
pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Apt. 16:13   Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.
14   Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
« Viimeksi muokattu: 04.09.19 - klo:17:13 kirjoittanut rupattelija »

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #280 : 04.09.19 - klo:17:38 »
Lainaus käyttäjältä: Soltero
Siksi ei voi sanoa, että Paavali olisi ollut ennen uskoon tuloaan
vain inhimillisesti ja lihallisesti viisas.

Tässä olisi vastaus. Anteeksi puolestani, että olen väsynyt keskustelemaan. Ainoastaan voin vastata ja siten pidän tänään tauon.

Lainaus käyttäjältä: Soltero
"Saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus."
(1.Kor. 1:23)

Ja

24   mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

Evankeliumi on Jumalan voima, johon usko perustuu. Lyydia oli jossain joen rannalla kuulemassa ja Jumala avasi Lyydian sydämen ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui. Silloin usko on totisesti Jumalan teko Lyydiassa, niin silloin hän on Jumalan armon sisäpuolella ja yksikään ei kerskaisi, ei itsensä kautta, ei omien tekojen kautta, vaan se on Jumalan työ ja uskon lahja ihmisessä.


Room. 1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle
pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Apt. 16:13   Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.
14   Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
Näin on. 
Olemme siis ymmärtäneet asian samalla tavalla.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #281 : 04.09.19 - klo:23:33 »

[/quote]

Mutta esim. jossakin luterilaisessa messussa, jossa on paljon muodollisuutta ja perinnäistapoja, on todennäköisesti ainakin muutama uudestisyntynyt,
joka kokee vahvasti Jeesuksen veren voimaa osallistuessaan virsiin, rukouksiin, ylistyksiin ja vuorolauluihin.
Ihmisen omalla asenteella on paljon vaikutusta siihen, kuinka Herra saa vaikuttaa sydämessä.


[/quote]

Tuosta tuli muuten mieleeni, että koin Jumalan puhuvan viime sunnuntaina minulle erään virren kautta mesussa. Virren sanat olivat juuri sellaiset, jotka osuivat juuri sen hetken tilanteeseen. Minun piti lukea pari kertaa tuon virren sanat uudelleenkin vaikka se oltiin jo veisattu, niin puhuttelevat ne olivat.

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #282 : 05.09.19 - klo:00:10 »
Olen kokenut monta kertaa Jumalan puhuttelevan vahvasti jossain tilanteessa,
jossa olen ollut välinpitämätön tai ennakkoluuloinen.
Silloin Herra näyttää voimansa ja sen, että usko tulee Häneltä.
Hän on aivan kaiken luoja ja ylläpitäjä.
Herra puhuu usein epätodennäköisissä yhteyksissä,
joskus aivan maallisen tapahtuman kautta,
tai jonkun ei-uskovan tapaamisen välityksellä.

Minun omat pyrkimykseni esim. hakeutua mahdollisimman korkeatasoiseen
hengelliseen yhteisöön eivät ehkä olekaan Jumalan tahto.
Haluni etsiä netistä jokin hyvä saarna, virsi tms. voi olla vain omaa harrastustani.
Kun Herra puhuttelee, Hän tekee sen omalla tavallaan.
Hän pukee ja riisuu, Hän avaa ovia ja sulkee niitä.
Hän luo uutta ja Hänen Henkensä ohjailee ja rukoilee puolestani sanattomilla
huokauksilla.

Saatan takertua omiin epäonnistumisiini ja puutteisiini.
Silloin Jumala joskus kehottaa yllättävilläkin tavoilla muistamaan,
mitä kaikkea minulla on ja mitä lahjoja olen saanut.
Hän opettaa unohtamaan sen, mitä ehkä haluan ja vaadin,
ja kiittämään siitä, että Hän antaa ja ottaa,
sallii ja estää.  Hän rakastaa minua ja haluaa hyvää,
vaikka rimpuilisin ja potkisin vastaankin.

Ajaudun helposti luulemaan, että minun toimintani, hartaudenharjoittamiseni,
pyytämiseni, kiittämiseni ja oikea asennoitumiseni ovat
armon ehtoja.
Silloin Herra näpsäyttää joskus tuntuvasti ja puhuttelee ankarastikin.
Hän kehottaa katsomaan Jeesusta ristillä, haudassa ja ylösnousseena Vapahtajana.
Armo on jo ansaittu ja lunastus jo tapahtunut.
Ja se on kaikki vain Jeesuksen ansiota, johon en voi mitään lisätä
omilla tekemisilläni tai tekemättömyyksilläni.




Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #283 : 05.09.19 - klo:00:23 »
Hyvin kirjoitettu Soltero. Asia on juuri noin ja tunsin yhtäläisyyttä ja samaistumista kuvailemiisi asioihin omien kokemusteni pohjalta siitä kuinka Herra on kasvattanut minua.

Ei me voida itse valita polkujamme. Jumala yllättää meidät, koska tietää asiat meitä paremmin.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #284 : 06.09.19 - klo:21:36 »
Oletko itse sitä mieltä, että uskovien pitäisi erota kirkosta tästä syystä?
Onko parempi se, että uskovat pysyvät kirkon jäseninä vaikka kirkko yhä enemmässä määrin hyväksyy selkeästi synnin, puolustaa syntiä, ja kritisoi niitä jotka uskaltavat sanoa syntiä synniksi? Ja toisaalta papit yhä enevässä määrin julistavat niin liberaalia teologiaa, että Jeesuksen sovitustyö ei olekaan enää keskeinen asia - koska synti ei olekaan enää ihmisen ongelma heidän mielestään. Mihin saakka sinä suostut olemaan kirkon jäsen kun tuo kehitys vain jatkuu?

Tai vaihtoehtona se, että uskovat suurin joukon eroaisivat kirkosta ja antaisivat synnin harjoittajien ja heidän tekojensa puolustajien "pitää kirkkonsa".

Kumpi näistä vaihtoehdoista on mielestäsi parempi, ja miksi?