Kirjoittaja Aihe: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?  (Luettu 55828 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #375 : 03.01.20 - klo:22:04 »
Nyt kun seurakuntia on monennimisiä, niin kuitenkin ne muistuttavat aika paljon toisiaan. Oletko koskaan pohtinut sitä, että millaisen olisi se seurakunta, jonka voisit tuntea kodiksesi? Onko siinä mahdollisesti joitakin erityispiirteitä, joita nykyseurakunnissa ei ole?
   

Mielestäni seurakunnan tulisi olla paikka, jonne saa mennä sellaisena kuin on ja jonne on tervetullut. Seurakunta, jossa voi aistia ja tuntea lämpöä ja läheisyyttä, empaattista atmosfäriä.

Seurakunta, jossa annetaan mahdollisuus palvella saamillaan lahjoilla tai olla vain rivimies.

Allekirjoittanut oli liki 30 vuotta siirtolaishelluntaiseurakunnan jäsen, aktiivisesti..

..... tällä hetkellä olen ev.lut...
Minä haluaisin löytää seurakunnan, tai yhteyden ilman byrokratiaa, niin että voi puhua toisten uskovien kanssa asioista kuin asioista, vaikeistakin... pelkkä atmosfäärin kokeminen ei pitemmän päälle riitä.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #376 : 03.01.20 - klo:22:13 »
Minä haluaisin löytää seurakunnan, tai yhteyden ilman byrokratiaa, niin että voi puhua toisten uskovien kanssa asioista kuin asioista, vaikeistakin... pelkkä atmosfäärin kokeminen ei pitemmän päälle riitä.

Lutherin on kerrottu sanoneen, että kaksi tai kolme Jeesukseen uskovaa voi muodostaa seurakunnan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #377 : 04.01.20 - klo:09:41 »
Minä haluaisin löytää seurakunnan, tai yhteyden ilman byrokratiaa, niin että voi puhua toisten uskovien kanssa asioista kuin asioista, vaikeistakin... pelkkä atmosfäärin kokeminen ei pitemmän päälle riitä.

Lutherin on kerrottu sanoneen, että kaksi tai kolme Jeesukseen uskovaa voi muodostaa seurakunnan.
Sinäpä se asian ydin onkin. "... missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään".

Poissa Janne

  • Viestejä: 661
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #378 : 04.01.20 - klo:10:16 »
Kyllä minä olen ihan tyytyväinen nykyiseen seurakuntaani. Hyviä saarnoja ja mukavia ihmisiä. Jumalanpalvelukset ovat tärkeitä ja tuleehan seurakunnan jäseniä nähtyä muissakin tilaisuuksissa ja vapaa-ajalla moikattua. Hyviä paimenia seurakunnan papitkin.

Olenhan kuitenkin osa Kristuksen ruumista ja taivaassa ei enää ole seurakuntia siinä mielessä kuin nyt täällä maan päällä.


Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #379 : 04.01.20 - klo:10:51 »
Lutherin on kerrottu sanoneen, että kaksi tai kolme Jeesukseen uskovaa voi muodostaa seurakunnan.

Jostain on jäänyt mieleen semmoinen asia, että Luther itse olisi sanonut, ettei hänen nimeään tulisi käyttää seurakunnan nimen yhteydessä. Näitä on tietenkin vaikea tarkistaa, koska Lutherilla oli niin valtaisa määrä tekstejä. Joku Luther-tutkija saattaisi löytää näistä kannanotoista dokumentteja.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #380 : 05.01.20 - klo:18:10 »
Jostain on jäänyt mieleen semmoinen asia, että Luther itse olisi sanonut, ettei hänen nimeään tulisi käyttää seurakunnan nimen yhteydessä. Näitä on tietenkin vaikea tarkistaa, koska Lutherilla oli niin valtaisa määrä tekstejä...

Tyhjensin vanhan tietokoneeni kaikista siihen talletetuista tiedoista ennen kuin annoin sen pois. Yllätyksekseni kaikki kovalevylle talletetut ja hävittämäni tiedot löytyivät myöhemmin koneen uumenista. Siinä yhteydessä ystäväni sanoi minulle sanat, jotka syöpyivät mieleeni:

"Taivaassa on sellainen tietokone ja kovalevy josta mitään tietoa ihminen ei voi pyyhkiä pois!"





Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #381 : 05.01.20 - klo:18:43 »
Jostain on jäänyt mieleen semmoinen asia, että Luther itse olisi sanonut, ettei hänen nimeään tulisi käyttää seurakunnan nimen yhteydessä. Näitä on tietenkin vaikea tarkistaa, koska Lutherilla oli niin valtaisa määrä tekstejä...

Tyhjensin vanhan tietokoneeni kaikista siihen talletetuista tiedoista ennen kuin annoin sen pois. Yllätyksekseni kaikki kovalevylle talletetut ja hävittämäni tiedot löytyivät myöhemmin koneen uumenista. Siinä yhteydessä ystäväni sanoi minulle sanat, jotka syöpyivät mieleeni:

"Taivaassa on sellainen tietokone ja kovalevy josta mitään tietoa ihminen ei voi pyyhkiä pois!"

Kovasti ajankohtainen havainto. Jostain syystä koneeni antoi tiedon, että vapaa muistitila on loppumassa. Niinpä olen touhunnut koneen kanssa ja ihmeekseni havaitsin, että sieltä löytyy monia tiedostoja kahteen tai useampaan kertaan. En vain ymmärrä, mistä moinen johtuu. Täyttyyhän sillä tavalla mikä kone tahansa.

Kun alkaa tyhjentämään ylimääräisiä niin aina on se vaara, että tyhjentää niitäkin, joista on vain yksi tiedosto. Laitan tuohon alle kuvan, joka vaikuttaa sikäli harhaanjohtavalta, että vapaata kapsiteettia olisi 120 Gt, vaikka sitä on vain 3 Gt. Tänään olen saanut tyhjennetyksi vaivaiset 1 Gt. Valkoinen palkin osuus kuvaa sitä vapaata tilaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #382 : 05.01.20 - klo:19:04 »
Otsikkoon viitaten:
Ajatelkaas kuinka ahdistavaa veljillä ja sisarilla on alussa ollut, kun Jeesus perusti seurakuntansa? Ei ollut valinnan varaa eikä vapautta, kun kullakin paikkakunnalla oli vain yksi seurakunta. Aivan kauheaa; kuinka uskovaiset ovat silloin kestäneet?

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #383 : 05.01.20 - klo:19:21 »
Tyhjensin vanhan tietokoneeni kaikista siihen talletetuista tiedoista ennen kuin annoin sen pois. Yllätyksekseni kaikki kovalevylle talletetut ja hävittämäni tiedot löytyivät myöhemmin koneen uumenista. Siinä yhteydessä ystäväni sanoi minulle sanat, jotka syöpyivät mieleeni:

"Taivaassa on sellainen tietokone ja kovalevy josta mitään tietoa ihminen ei voi pyyhkiä pois!"

Ihminen ei voi pyyhkiä, mutta Jumalahan on tehnyt niin. Hän on pyyhkinyt pois tiedon synneistämme, jotka Jeesus on sovittanut.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #384 : 05.01.20 - klo:20:17 »
Otsikkoon viitaten:
Ajatelkaas kuinka ahdistavaa veljillä ja sisarilla on alussa ollut, kun Jeesus perusti seurakuntansa? Ei ollut valinnan varaa eikä vapautta, kun kullakin paikkakunnalla oli vain yksi seurakunta. Aivan kauheaa; kuinka uskovaiset ovat silloin kestäneet?
Eikös sinunkin kotipaikkakunnallasi ole vain yksi seurakunta?

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #385 : 06.01.20 - klo:01:07 »
Tyhjensin vanhan tietokoneeni kaikista siihen talletetuista tiedoista ennen kuin annoin sen pois. Yllätyksekseni kaikki kovalevylle talletetut ja hävittämäni tiedot löytyivät myöhemmin koneen uumenista. Siinä yhteydessä ystäväni sanoi minulle sanat, jotka syöpyivät mieleeni:

"Taivaassa on sellainen tietokone ja kovalevy josta mitään tietoa ihminen ei voi pyyhkiä pois!"

Ihminen ei voi pyyhkiä, mutta Jumalahan on tehnyt niin. Hän on pyyhkinyt pois tiedon synneistämme, jotka Jeesus on sovittanut.

Tuo kirjoitukseni oli vastaus "Pauluksen Luther-tekstiin".

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #386 : 06.01.20 - klo:01:27 »
Otsikkoon viitaten:
Ajatelkaas kuinka ahdistavaa veljillä ja sisarilla on alussa ollut, kun Jeesus perusti seurakuntansa? Ei ollut valinnan varaa eikä vapautta, kun kullakin paikkakunnalla oli vain yksi seurakunta. Aivan kauheaa; kuinka uskovaiset ovat silloin kestäneet?
Eikös sinunkin kotipaikkakunnallasi ole vain yksi seurakunta?
Asuinpaikkakunnallani (Lohjan kaupunki) on useita seurakuntia. Ehkä tarkoitit Karjalohjan kaupunginosaa? 

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #387 : 06.01.20 - klo:13:37 »
Otsikkoon viitaten:
Ajatelkaas kuinka ahdistavaa veljillä ja sisarilla on alussa ollut, kun Jeesus perusti seurakuntansa? Ei ollut valinnan varaa eikä vapautta, kun kullakin paikkakunnalla oli vain yksi seurakunta. Aivan kauheaa; kuinka uskovaiset ovat silloin kestäneet?
Eikös sinunkin kotipaikkakunnallasi ole vain yksi seurakunta?
Asuinpaikkakunnallani (Lohjan kaupunki) on useita seurakuntia. Ehkä tarkoitit Karjalohjan kaupunginosaa?
No, tarkoitin Lohjan kaupungin seurakuntaa... sitä jonka jäsenluetteloa pitää Jumala itse.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #388 : 06.01.20 - klo:15:05 »
Otsikkoon viitaten:
Ajatelkaas kuinka ahdistavaa veljillä ja sisarilla on alussa ollut, kun Jeesus perusti seurakuntansa? Ei ollut valinnan varaa eikä vapautta, kun kullakin paikkakunnalla oli vain yksi seurakunta. Aivan kauheaa; kuinka uskovaiset ovat silloin kestäneet?
Eikös sinunkin kotipaikkakunnallasi ole vain yksi seurakunta?
Asuinpaikkakunnallani (Lohjan kaupunki) on useita seurakuntia. Ehkä tarkoitit Karjalohjan kaupunginosaa?
No, tarkoitin Lohjan kaupungin seurakuntaa... sitä jonka jäsenluetteloa pitää Jumala itse.

No jopas, yritin olla edellisessä vastauksessani nokkela, mutta se osuikin omaan nenään -vai olikos se nilkkaan- auts  ::)

Poissa Karina-lile

  • Viestejä: 154
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #389 : 06.01.20 - klo:21:52 »
Nyt kun seurakuntia on monennimisiä, niin kuitenkin ne muistuttavat aika paljon toisiaan. Oletko koskaan pohtinut sitä, että millaisen olisi se seurakunta, jonka voisit tuntea kodiksesi? Onko siinä mahdollisesti joitakin erityispiirteitä, joita nykyseurakunnissa ei ole?
   

Mielestäni seurakunnan tulisi olla paikka, jonne saa mennä sellaisena kuin on ja jonne on tervetullut. Seurakunta, jossa voi aistia ja tuntea lämpöä ja läheisyyttä, empaattista atmosfäriä.

Seurakunta, jossa annetaan mahdollisuus palvella saamillaan lahjoilla tai olla vain rivimies.

Allekirjoittanut oli liki 30 vuotta siirtolaishelluntaiseurakunnan jäsen, aktiivisesti..

..... tällä hetkellä olen ev.lut...
Minä haluaisin löytää seurakunnan, tai yhteyden ilman byrokratiaa, niin että voi puhua toisten uskovien kanssa asioista kuin asioista, vaikeistakin... pelkkä atmosfäärin kokeminen ei pitemmän päälle riitä.
   

Taisto hyvä ♡

Enhän minä nyt tarkoittanutkaan,
että seurakunnassa oltas VAIN  atmosfärin= ilmapiirin takia/ kanssa..

Tarkoitin nimenomaan sitä,
että srk:ssa  VALLITSISI sellainen ilmapiiri, henki,
että siellä kokisi KODIN LÄMMÖN ja RAKKAUDEN, YHTEENKUULUVAISUUDEN !!!

Aivan jokainen, joka ovista sisään astuu,
olipa sitten jäsen tai vieras.

Ajatellaanpa esimerkiksi KOTIA.

Jos kotiin, turvalliseen paikkaan,
EI VOI mennä sellaisena kuin on,

onko se silloin KOTI
~ se lämmön ja turvallisuuden tyyssija niinkuin sen kuuluisi olla   !?

Jos ei kodissa koe olevansa perheenjäsen ja kuuluvansa yhtenä osana siihen.
on se ahdistuksen ja turvattomuuden paikka.

Kodissa pitäisi saada olla oma itsensä,
tykätty, rakastettu, tervetullut,
 jopa epäonnistuneena,
*tuhmana lapsena*

että siellä ymmärretään ja rakastetaan.
Ei heitetä ulos.

Tällaisena koen
että se atmosfäri= ilmapiiri meidän seurakunnissamme,
SEURAKUNTAKODEISSAMME
tulisi olla

~ KRISTUKSEN RAKKAUDELLA VOIDELTU SEURAKUNTA,
josta henkii ja tuoksuu todellinen RAKKAUS ja LÄMPÖ ♡♡♡♡♡♡



 
« Viimeksi muokattu: 06.01.20 - klo:22:00 kirjoittanut Karina-lile »
* Minun turvani on ikiaikojen Jumala,
minua kannattavat iankaikkiset käsivarret*