Kirjoittaja Aihe: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?  (Luettu 7702 kertaa)

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #45 : 05.03.20 - klo:21:14 »
Herra kanssasi Oloneuvos.


Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #46 : 05.03.20 - klo:21:16 »

 Mutta kovin harva selviää elämästä hengissä ja se on vaan hyväksyttävä.


Kuolemaa vastaan on vain yksi lääke. Vanheneminen. Sekin lopulta menettää voimansa.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #47 : 05.03.20 - klo:22:54 »
Kuolemaa ei ole!

Jeesus voitti kuolemalla kuoleman.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #48 : 06.03.20 - klo:02:18 »
Eivätkö lääkärit todellakaan suostu antamaan sinulle riittävän tehokkaita kipulääkkeitä?

Yritän nyt lyhyesti vastata Taiston kysymykseen. Tilanne on vuoden aikana muuttunut kivun lievityksen osalta niin, että en saa riittävää kipulääkitystä eikä sadat, ehkä jopa tuhannet kipupotilaat lisäkseni. Olen ystävieni kanssa kartoittanut tätä kivunhoitotilannetta eri puolilla Suomea ja havainnut kivunhoidossa paikkakuntakohtaisesti merkittäviä eroja. Itse olen kohdallani kokenut, että en saa enää riittävää kipulääkitystä kuten aikaisemmin useamman vuoden ajan sain ja joka mahdollisti minut liikkumaan ilman rollaattoria ja pyörätuolia. Kipulääkkeitäni on merkittävästi vähennetty.

ilmeisesti nykyisissä Valviran hoito-ohjeissa painotetaan voimakkaiden kipulääkkeiden riippuvuutta aiheuttamia kontraindikaatioita yhtälössä suurempana tekijänä kuin potilaan inhimillistä ja ihmisarvoista elämää.

Näppituntuma itselläni on sellainen, että iäkkäät lääkärit määräävät kipupotilaille rohkeammin keskushermoston kautta vaikuttavia analgeetteja kuin nuoret lääkärit. Tosiasia kuitenkin on, että yhä useampi potilas kärsii merkittävistä ja kovistakin kivuista saamatta riittävää lääkitystä. Tämä ei ole minun kuvittelua vaan tunnen heitä henkilökohtaisesti ja olen itsekin eräs heistä, jokapäiväisissä kivuissa elävä ihminen.

Tämä kipuasia on niin laaja ja monitahoinen ettei sitä voi tyhjentävästi lyhyesti käsitellä. Lääkitykseen liittyy mm. väärinkäytön ongelmia, terveysriskejä ja ohjeiden mukaankin käytettynäkin riippuvuuksia. Kumpi sitten on tärkeämpää; että lääkäri vanhan ohjeen mukaisesti "poistaa kivun ja säilyttää elämän" vai antaa potilaan riutua kivuissaan. Osa heistä turvautuu viimeisenä keinonaan pimeiltä markkinoilta hankkimiinsa kipulääkkeisiin tai ajautuu lopettamaan elämänsä. Lääkärit tietävät kyllä nämä viimeiseksi turvattuihin epätoivoisiin ratkaisuihin kuten mm. lääkkeiden yliannostuksiin tai auto-onnettomuuksiin. Oman näkemykseni mukaan lääkärit olisivat voineet estää näitä surullisia kuolemantapauksia, mutta ajassamme he ovat kuin puun ja kuoren välissä: lääkäri päättää, Valvira säätää.

Minulla olisi tästä paljon kokemusperäistä tietoa, mutta keskustelufoorumilla ei lienee ole tarkoitusta kirjoittaa romaaneja vaan pyrkiä keskustelemaan ja vaihtamaan näkemyksiä asiasta. Nyt unisena en muista vastasinko Taiston kysymykseen selkeästi, vastaan siis lopuksi: lääkärit eivät anna minulle kyllin voimakasta lääkitystä kivun poistamiseksi (mitä he useita vuosia ennen ovat antaneet, mutta nyt ottaneet ne pois).

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #49 : 06.03.20 - klo:18:32 »
ilmeisesti nykyisissä Valviran hoito-ohjeissa painotetaan voimakkaiden kipulääkkeiden riippuvuutta aiheuttamia kontraindikaatioita yhtälössä suurempana tekijänä kuin potilaan inhimillistä ja ihmisarvoista elämää.

Kumpi sitten on tärkeämpää; että lääkäri vanhan ohjeen mukaisesti "poistaa kivun ja säilyttää elämän" vai antaa potilaan riutua kivuissaan.
On varsin raakaa, jos hoito-ohjeet johtavat kivuissa riutumiseen. Eikö tässä voisi antaa lääkäreille harkintaoikeutta, tilanteen mukaan...

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #50 : 06.03.20 - klo:22:35 »
ilmeisesti nykyisissä Valviran hoito-ohjeissa painotetaan voimakkaiden kipulääkkeiden riippuvuutta aiheuttamia kontraindikaatioita yhtälössä suurempana tekijänä kuin potilaan inhimillistä ja ihmisarvoista elämää.

Kumpi sitten on tärkeämpää; että lääkäri vanhan ohjeen mukaisesti "poistaa kivun ja säilyttää elämän" vai antaa potilaan riutua kivuissaan.
On varsin raakaa, jos hoito-ohjeet johtavat kivuissa riutumiseen. Eikö tässä voisi antaa lääkäreille harkintaoikeutta, tilanteen mukaan...

Varmasti akuuteissa sairaskohtauksissa lääkärit saavat oman harkintansa mukaan käyttää tarpeellisia kipulääkkeitä potilasta hoitaessaan, mutta jatkohoidoissa ohjeet ovat tulleet tiukemmiksi. Tiedän useamman tapauksen, jossa jatkohoidossa on voimakkaista kipulääkkeistä luovuttu potilaiden ollessa vielä kovin kivuliaita. Toinen ryhmä olemme me, joilta kipulääkkeet on vuosien käytön jälkeen otettu pois "tarpeettomina". Ymmärrän lääkäreiden varovaisuutta potilaisen kohdalla, joiden sairaus- ja lääkehistoria on epäselvä, mutta entä me, joita on hoidettu kymmeniä vuosia, tehty lukuisia leikkauksia, amputoitu raajoja ja lääkehistoriasta on vuosien merkinnät? Miksi lääkkeitä ei enää voida määrätä kuten ennen? Enhän minäkään omalla kohdallani pyytänyt OxyNormi-lääkitystä vaan se aloitettiin minulta kysymättä ja sain avun ja kykenin jälleen liikkumaan paremmin. Nyt se on otettu pois ja liikkuminen rajoittuu muutamaan kymmeneen metriin. Tuntuu irvokkaalta, kun fysioterapeutti ja lääkäri kehottaa liikkumaan enemmän, mutta kivut estävät sen.

Ymmärrän kirjoittavani liikaa omista kokemuksistani, mutta maallikkona en osaa kuin verrata kivun vaikutuksia itseeni ja sen tuomia rajoitteita elämääni. Ymmärrän myös hyvin historiassa kivulla kidutettuja tai muilla tavoilla äärimmäisyyksiin uuvutettuja, jotka eivät jaksaneet enää elää. Ihminen joka ei ole elänyt näitä asioita todeksi ei ymmärrä mistä kirjoitan. Itselläni on nyt ollut helpompaa jo pari päivää enkä ajattele tekeväni pahaa itselleni - elämä on suuri lahja. Pyydän kuitenkin, että rukoilisitte Herraa ottamaan minut pois; jospa Hän kuulisi rukouksianne. Tai sitten auttaisi jollakin muulla tavalla. Tarkoitukseni ei ole siis tehdä mitään pahaa itse itselleni, eli siitä ei tarvitse kantaa huolta.

Rukoillaan tuhansien kodittomien puolesta ja kipua tai muuta tuskaa kärsivien puolesta. Matteus 25-luvussa Jeesus kertoo olevansa ilman ruokaa, asuntoa, vaatteita, vankilassa ja pahoinpideltynä. "Totisesti Minä sanon teille; minkä teitte yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te teitte Minulle. Tulkaa Minun Isäni siunatut! "

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #51 : 08.03.20 - klo:09:32 »
Oloneuvos, millainen on vointisi tänään?

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #52 : 08.03.20 - klo:12:01 »
Oloneuvos, millainen on vointisi tänään?

Tänään on ollut helpompi aamuyö ja -päivä -ainakin psyykkisesti- kuin pitkiin aikoihin. Kivut lienevät rakastuneet minuun niin lujasti, että tuskin päästävät irti "ennen kuin kuolema meidät erottaa (ne ovat ehkä oppineet sen noilta rasvasoluilta  ;D).

Tänään on siinä mielessä erikoisen hyvä päivä, että klo 16 alkaa One Way Mission perustama srk:n ensimmäinen kokous Lohjalla. Monta vuotta olen sitä rukoillut ja kanssani useat muutkin ja tänään se on totta. 10 vuoden aikana olen pääosin käynyt vain EVOPin järjestämissä tapahtumissa sekä kuunnellut tapahtumista tallenteita.

Tämä päivä voi olla minulle kuin "uuden alun päivä", jota kyllä edelsi vaikea kriisi. Olen sydämestäni kiitollinen kaikille, jotka muistitte minua. Arvostan myös sitä, että vointiani yhä kysytään. En koe sitä uteliaisuutena vaan huolen kantamisena lähimmäisestä. Kiitos siis Taisto, kun kysyit. Parempaahan tänne kuuluu kuin muutama päivä sitten. Ja nuo viranomaissoitotkin (3 kpl) auttoivat ja rohkaisivat minua. Siksi kiitos Sinulle tai teille, jotka ilmoititte aloituksestani viranomaisille,  koska pelkäsitte puolestani.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #53 : 08.03.20 - klo:19:16 »
Oloneuvos, millainen on vointisi tänään?

Tänään on ollut helpompi aamuyö ja -päivä -ainakin psyykkisesti- kuin pitkiin aikoihin. Kivut lienevät rakastuneet minuun niin lujasti, että tuskin päästävät irti "ennen kuin kuolema meidät erottaa (ne ovat ehkä oppineet sen noilta rasvasoluilta  ;D).

Tänään on siinä mielessä erikoisen hyvä päivä, että klo 16 alkaa One Way Mission perustama srk:n ensimmäinen kokous Lohjalla. Monta vuotta olen sitä rukoillut ja kanssani useat muutkin ja tänään se on totta. 10 vuoden aikana olen pääosin käynyt vain EVOPin järjestämissä tapahtumissa sekä kuunnellut tapahtumista tallenteita.

Tämä päivä voi olla minulle kuin "uuden alun päivä", jota kyllä edelsi vaikea kriisi. Olen sydämestäni kiitollinen kaikille, jotka muistitte minua. Arvostan myös sitä, että vointiani yhä kysytään. En koe sitä uteliaisuutena vaan huolen kantamisena lähimmäisestä. Kiitos siis Taisto, kun kysyit. Parempaahan tänne kuuluu kuin muutama päivä sitten. Ja nuo viranomaissoitotkin (3 kpl) auttoivat ja rohkaisivat minua. Siksi kiitos Sinulle tai teille, jotka ilmoititte aloituksestani viranomaisille,  koska pelkäsitte puolestani.
En ole ilmoittanut mitään viranomaisille, mutta huolissani kyllä olin. Rukoilin puolestasi, ja on hyvä kuulla että olosi on nyt parempi!

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #54 : 08.03.20 - klo:23:02 »
Oloneuvos, millainen on vointisi tänään?

Tänään on ollut helpompi aamuyö ja -päivä -ainakin psyykkisesti- kuin pitkiin aikoihin. Kivut lienevät rakastuneet minuun niin lujasti, että tuskin päästävät irti "ennen kuin kuolema meidät erottaa (ne ovat ehkä oppineet sen noilta rasvasoluilta  ;D).

Tänään on siinä mielessä erikoisen hyvä päivä, että klo 16 alkaa One Way Mission perustama srk:n ensimmäinen kokous Lohjalla. Monta vuotta olen sitä rukoillut ja kanssani useat muutkin ja tänään se on totta. 10 vuoden aikana olen pääosin käynyt vain EVOPin järjestämissä tapahtumissa sekä kuunnellut tapahtumista tallenteita.

Tämä päivä voi olla minulle kuin "uuden alun päivä", jota kyllä edelsi vaikea kriisi. Olen sydämestäni kiitollinen kaikille, jotka muistitte minua. Arvostan myös sitä, että vointiani yhä kysytään. En koe sitä uteliaisuutena vaan huolen kantamisena lähimmäisestä. Kiitos siis Taisto, kun kysyit. Parempaahan tänne kuuluu kuin muutama päivä sitten. Ja nuo viranomaissoitotkin (3 kpl) auttoivat ja rohkaisivat minua. Siksi kiitos Sinulle tai teille, jotka ilmoititte aloituksestani viranomaisille,  koska pelkäsitte puolestani.
En ole ilmoittanut mitään viranomaisille, mutta huolissani kyllä olin. Rukoilin puolestasi, ja on hyvä kuulla että olosi on nyt parempi!

En tarkoittanutkaan, että olisit ilmoittanut viestiäni viranomaisille. Sen saattoi ymmärtää väärin tuosta muodosta kun kirjoitin "Siksi kiitos Sinulle tai teille, jotka ilmoititte aloituksestani viranomaisille,  koska pelkäsitte puolestani". Tarkoitin "sinua" anonyyminä.

Tahdon tästä eteenpäin kertoa vähän kerrallaan ONE WAY tapahtumista Lohjan alueella uuden aloituksen alla. Toivon teidän tulevan mukaan keskusteluun.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #55 : 02.04.20 - klo:07:58 »
Ehkä tähän aloitukseen on syytä kirjoittaa hieman lisää. Kuten teksteistäni kävi ilmi harkitsin itsemurhaa jatkuvien ja lisääntyvien kipujeni vuoksi. Kipuja minulla toki on ollut 1982 sattuneesta auto-onnettomuudesta lähtien, mutta viimeiset kuukaudet kävivät "kuin liian vaikeiksi kestää".

Eilen sain HUS:sta  tutkimustulokset. Ruokatorven yläosasta löytyi jo isoksi kasvanut syöpäkasvain ja etäpesäke selkärangasta (viimeksi mainittu saattaa olla lisääntyvien selkä- ja lonkkakipujen syy eikä 7 kertaa leikattu jalkani). No, tässä nyt ollaan ja nyt annettiin kotiin riittävästi kipulääkettä. Huomenna tehdään HUS:ssa varjoaineilla magneettikuvaus ja saan tietää jatkosta. Käsitin, että joku leikkausoperaatio tehdään aikailematta viikonlopun jälkeen tai jo viikonloppuna. Hoitaja sanoi, että tällaisissa tapauksissa ei aikailla. Vähän on sellainen tunne, että olen loppusuoralla, mutta onneksi ei nyt tarvitse ajatella oman elämänsä lopettamista kipujen tähden.

Muuten, pohdin tässä sitä, että eikö lääkärit ottaneet aikaisemmin tosissaan kipujani? Tässä kävi vielä sellainenkin vastoinkäyminen, että sain lähetteen tutkimuksiin jo joulukuussa, mutta kahdesti se katosi jonnekin  (ilmeisesti potilastietojärjestelmän vaihtumisen tähden) ja pääsin näihin tutkimuksiin vasta nyt kuun vaihteessa. Varmasti syöpä ehti sinä aikana kasvaa ja ehkä lähettää etäpesäkkeitä. No sen puolen sairaala pyrkii selvittämään huomisella magneettikuvauksella.

Näin siis asiat juuri nyt.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #56 : 02.04.20 - klo:11:48 »
Toivon, että monet täälläkin edelleen muistavat asiaasi rukouksessa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #57 : 02.04.20 - klo:12:25 »
Oloneuvos: ole turvallisella mielellä, asiasi on Jumalan käsissä!

Rukoilin puolestasi.

Poissa junnu77

  • Viestejä: 35
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #58 : 02.04.20 - klo:13:31 »
Muistan myös sinua Jukka päivittäin

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6428
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #59 : 02.04.20 - klo:18:17 »
Tiedän toisenkin henkilön jolle kävi noin. Yhä pahenevat selkäkivut osoittautuivatkin syövästä johtuvaksi.
Minäkin rukoilen Oloneuvoksen puolesta.