Raamattua voidaan selittää monella tavalla.
Yksi tapa on se, että annetaan Raamatun itsensä selittää itseään.
Ensiksi katsotaan onko asiayhteydessä jotain sellaista mikä selittäisi vaikeamman kohdan.
Jos sellaista ei löydy, katsotaan saman kirjoittajan samasta tai toisesta kirjasta hänen tapaansa käyttää kieltä tai kohdehenkilön tavasta käyttää kieltä.
Jos sekään ei auta, katsotaan Raamattua laajemmin.
Nyt esillä on siis tämä kohta:
Joh.3:5
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Seuraava jae puhuu lihasta ja Hengestä.
"Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki."
Tuo jae vie kahtaalle. Joidenkin mukaan vesi liittyy luonnollisen elämän syntymiseen ja alkuun.
Joku toinen saa tuoda esille tuon selitysmallin, jos haluaa.
Seuraavat jakeet puhuvat sekä Hengestä että Jeesuksen kuolemasta.
Toinen selitysmalli yhdistää veden Jeesuksen kyljestä vuotaneeseen veteen.
".. yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä."
Kolmas tapa on ajatella, että tuossa jakeessa on Raamatulle tyypillinen tapa sanoa sama asia kahdella tavalla ja siten vahvistetaan ajatusta.
Seuraavassa luvussa Joh.4, vedelle annetaan joku muu merkitys kuin mikä on luonnollisella vedellä
13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".
Luvussa 7 Jeesus itse antaa vedelle tietyn merkityksen.
37 Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen;