Kirjoittaja Aihe: Kun Jumala kääntää pahan hyväksi  (Luettu 3354 kertaa)

Charlotte

  • Vieras
Kun Jumala kääntää pahan hyväksi
« : 03.11.15 - klo:18:59 »
Viime aikoina olen miettinyt sitä, miten Kaikkivaltiaalle Jumalalle on mahdollista kääntää paha siunakseksi ja vaikeudet voitoksi. Eräs esimerkki siitä, kun Jumala kääntää pahan hyväksi löytyy Apostolien teoista 16.

Apostolien teoissa luvussa 16 kerrotaan, kun Paavali ja Silas joutuvat vankilaan, tultuaan sitä ennen raipoilla lyödyksi. Tapahtumaketjun lopussa vanginvartija perheineen tuli uskoon. Ehkä tarvittiin nuo tapahtumat, jossa vanginvartija oli jo aikeissa surmata itsensä, että hänen sydämensä avautui evankeliumille.

Paavali ja Silas olivat vankilassa rukouksessa ja veisasivat ylistystä Jumalalle, sen sijaan että olisivat surkutelleet kohtaloaan.
Ihmettelin Paavalin ja Silaksen suurta uskoa ja luottamusta Jumalaan.

Kyllähän Raamatussa kehoitetaan odottamaan Herraa ja Hänen apuaan, mutta se ei aina tunnu niin helpolta, haluaisi, että Jumala saman tien puuttuu asioihin. Malttaisipa odottaa pienemmissäkin asioissa Jumalan apua, sen sijaan että alkaa itse ajamaan asioita "lihan käsivarrella" ja saa aikaan lopulta vain sotkua.

Tässä ketjussa voi keskustella yleisesti aiheesta, kuinka Jumala voi kääntää pahan/vaikeudet hyväksi. Ja kaikkea mitä siihen liittyykin, epäuskoa/uskoa jne.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kun Jumala kääntää pahan hyväksi
« Vastaus #1 : 03.11.15 - klo:19:35 »
Tässä ketjussa voi keskustella yleisesti aiheesta, kuinka Jumala voi kääntää pahan/vaikeudet hyväksi. Ja kaikkea mitä siihen liittyykin, epäuskoa/uskoa jne.

Moni varmaan täälläkin voisi kertoa omakohtaisia kokemuksia tästä. Raamatun yksi vaikuttavimpia kertomuksia on Joosefin elämään liittyvät tapahtumat. Toinen tällainen maailmanhistoriallinen tapahtuma on Paavalin kääntymys, josta Ap. t. 9:16 sanoo mm. näin: "Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Charlotte

  • Vieras
Vs: Kun Jumala kääntää pahan hyväksi
« Vastaus #2 : 04.11.15 - klo:19:06 »
Tosiaan, Jeesushan kertoi Paavalille etukäteen, että hän tulee paljon kärsimään Jeesuksen tähden.
Paljonkohan se etukäteen tietäminen auttoi Paavalia kestämään ne tulevat kärsimykset ja vaikeudet.
Jos oikein muistan niin Joosefille tuli ne tapahtumat yllätyksenä?

Tämä teema on tosin erittäin laaja, kun koko kristinuskon perustaan liittyy oleellisesti se, kun Jumala käänsi pahan ja kärsimyksen hyväksi Jeesuksen ristinkuolemassa ja ylösnousemuksessa.

Kirjoitin ketjun alkuun, että voi keskustella yleisesti aiheesta, toki voi kertoa myös omia esimerkkejä, jos haluaa. Ajattelin kuitenkin, että monella voi liittyä esimerkkitilanteisiin sillä tavalla henkilökohtaisia asioita, ettei halua välttämättä niistä julkisella nettifoorumilla kertoa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kun Jumala kääntää pahan hyväksi
« Vastaus #3 : 05.11.15 - klo:16:43 »
Tähän keskusteluun sopisivat mielestäni omakohtaiset vaikeatkin kokemukset, joita varmaan itsekullakin on matkan varrelta. 
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Charlotte

  • Vieras
Vs: Kun Jumala kääntää pahan hyväksi
« Vastaus #4 : 05.11.15 - klo:19:14 »
Tuli mieleen pari kohtaa Raamatusta, mitkä ehkä jotenkin liittyvät tämän ketjun aiheeseen

Johanneksen evankeliumin luvusta 12:

24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.
25 Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään

Ja sitten Roomalaiskirjeen luvusta 8:

28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut


Onko nisun jyvän kuolema jatkuva prosessi vai uudestisyntymisessä tapahtunut asia?
Jotenkin tuntuisi, että se on jatkuva prosessi, missä myös kärsimykset ja vaikeudet ovat jossain osassa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kun Jumala kääntää pahan hyväksi
« Vastaus #5 : 05.11.15 - klo:19:29 »
Onko nisun jyvän kuolema jatkuva prosessi vai uudestisyntymisessä tapahtunut asia?
Jotenkin tuntuisi, että se on jatkuva prosessi, missä myös kärsimykset ja vaikeudet ovat jossain osassa.

Sanoisin, että sekä/että. Voittopuolisesti kuitenkin jatkuva prosessi loppuun asti.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kun Jumala kääntää pahan hyväksi
« Vastaus #6 : 08.11.15 - klo:17:32 »
Kyllä tätä aihetta on tullut paljon mietittyä ajoittain. Ainakin silloin kun on ahtaalla, on pakko pyytää apua. Ja kyllä sitä ajan kuluessa on huomannut että koettelemukset ja kokemukset ovat jollain salatulla tavalla vahvistaneet uskoa ja kasvattaneet. On se silti nöyryyttävää joutua kohtaamaan oma rajallisuutensa ja vajavaisuutensa kerta toisensa jälkeen.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kun Jumala kääntää pahan hyväksi
« Vastaus #7 : 08.11.15 - klo:19:17 »
Kyllä tätä aihetta on tullut paljon mietittyä ajoittain. Ainakin silloin kun on ahtaalla, on pakko pyytää apua. Ja kyllä sitä ajan kuluessa on huomannut että koettelemukset ja kokemukset ovat jollain salatulla tavalla vahvistaneet uskoa ja kasvattaneet. On se silti nöyryyttävää joutua kohtaamaan oma rajallisuutensa ja vajavaisuutensa kerta toisensa jälkeen.
Koettelemukset saattavat tuoda hyvää kasvua vaikka kymmenen vuoden päästä,
tai vielä pitemmän ajan kuluttua. Kuritus ei tunnu koskaan hyvältä sillä hetkellä,
mutta jälkeenpäin siitä voi olla kiitollinen.

Omat virheet ja itse aiheutetut kärsimykset voivat myös tuottaa hyvää hedelmää
jossakin vaiheessa. Jumala on pitkämielinen ja suuri armossa.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kun Jumala kääntää pahan hyväksi
« Vastaus #8 : 09.11.15 - klo:22:52 »
Juuri näin. Elämäni kipeimmät asiat joiden läpi olen joutunut kulkemaan. Juuri ne polut joita en olisi halunut kulkea. Jotka olivat silloin kokemuksena suoraan sanoen helvetillisiä.

Kuitenkin näin jälkeenpäin noiden kipeiden asioiden kautta Jumala on murtanut kovuutta, ylpeyttä ja rakkaudettomuutta minussa. ( Ja miten paljon sitä murrettavaa onkin vielä jäljellä...). Näin jälkeenpäin tuo kuritus. Ihan maallisten arkipäivästen asioiden kautta onkin osoittautunut suureksi siunaukseksi, jotka avasivat suomuksia silmiltäni.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kun Jumala kääntää pahan hyväksi
« Vastaus #9 : 10.11.15 - klo:21:49 »
Juuri näin. Elämäni kipeimmät asiat joiden läpi olen joutunut kulkemaan. Juuri ne polut joita en olisi halunut kulkea. Jotka olivat silloin kokemuksena suoraan sanoen helvetillisiä.

Kuitenkin näin jälkeenpäin noiden kipeiden asioiden kautta Jumala on murtanut kovuutta, ylpeyttä ja rakkaudettomuutta minussa. ( Ja miten paljon sitä murrettavaa onkin vielä jäljellä...). Näin jälkeenpäin tuo kuritus. Ihan maallisten arkipäivästen asioiden kautta onkin osoittautunut suureksi siunaukseksi, jotka avasivat suomuksia silmiltäni.
Se että asioiden hyvän vaikutuksen huomaa jälkeenpäin, kertoo meille
kuka meidän elämäämme johtaa. Vajavaisuudestamme huolimatta.

Jumalan suunnitelmat ylittävät käsityskykymme silloin kun on vaikeuksia,
myöhemmin voimme nähdä, että "niin paljon korkeampi kuin taivas on maata,
ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne
."