Kirjoittaja Aihe: Pehmeä lasku foorumille  (Luettu 5579 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Pehmeä lasku foorumille
« : 10.06.14 - klo:21:22 »
Foorumilla vierailee melkoinen joukko ei-jäseniä. Onko teknisesti mahdollista, että vieraille voitaisiin järjestää vaikka rajattu mahdollisuus ilmaista ajatuksiaan foorumilla? Niitä olisi mielenkiintoista lukea. Vai onko täysjäsenyys ainoa vaihtoehto?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Pehmeä lasku foorumille
« Vastaus #1 : 10.06.14 - klo:21:59 »
Ainakin sellaisen erillisen osion tekeminen olisi mahdollista, jonne voisi kirjoittaa vierailijan statuksella.

Moni noista katselijoista taitaa ip-osoitteesta päätellen olla tosin verkkobotteja tietoa keräämässä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pehmeä lasku foorumille
« Vastaus #2 : 18.02.16 - klo:10:10 »
Ainakin sellaisen erillisen osion tekeminen olisi mahdollista, jonne voisi kirjoittaa vierailijan statuksella.

Moni noista katselijoista taitaa ip-osoitteesta päätellen olla tosin verkkobotteja tietoa keräämässä.

Piti etsiä tämä vanha keskustelunpätkä, kun se jostain tuli tänä aamuna mieleen. Olen ihan ulkona tästä(kin) tekniikasta enkä ymmärrä pätkääkään noista verkkoboteista. Voiko asiaa jotenkin selvittää esim. jonain tiettynä ajankohtana? Mikäli vieraat ovat ihan aitoja ihmisiä, niin pitäisi olla jotain, mikä heitä innostaisi ihan aitoon mielipiteiden vaihtoon.

Toivoisin jäsenienkin kirjoittelevan enemmän, koska varsin monella on erittäin hyviä ajatuksia, joista koen saaneeni rakennustarpeita omaankin vaellukseeni. Ilon aiheena on ollut se, että keskustelukulttuuri on edennyt yleensäkin rakentavaan suuntaan.

Puolen päivän jälkeen vieraita oli 18, nyt 20
« Viimeksi muokattu: 18.02.16 - klo:17:27 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Pehmeä lasku foorumille
« Vastaus #3 : 18.02.16 - klo:18:46 »

Toivoisin jäsenienkin kirjoittelevan enemmän, koska varsin monella on erittäin hyviä ajatuksia, joista koen saaneeni rakennustarpeita omaankin vaellukseeni. Ilon aiheena on ollut se, että keskustelukulttuuri on edennyt yleensäkin rakentavaan suuntaan.
Toiveesi on varmasti hyvä.

Välillä kylläkin tulee sellainen olo, että mikä minä olen täällä viisastelemaan
asiasta jos toisestakin. Ehkä pitäisi välillä puhua (kirjoittaa) vähemmän ja
elää enemmän.  Joku taisikin sanoa, että elämää ei ole tehty ymmärrettäväksi
vaan elettäväksi, tai jotakin sinnepäin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pehmeä lasku foorumille
« Vastaus #4 : 18.02.16 - klo:19:48 »

Toivoisin jäsenienkin kirjoittelevan enemmän, koska varsin monella on erittäin hyviä ajatuksia, joista koen saaneeni rakennustarpeita omaankin vaellukseeni. Ilon aiheena on ollut se, että keskustelukulttuuri on edennyt yleensäkin rakentavaan suuntaan.
Toiveesi on varmasti hyvä.

Välillä kylläkin tulee sellainen olo, että mikä minä olen täällä viisastelemaan
asiasta jos toisestakin. Ehkä pitäisi välillä puhua (kirjoittaa) vähemmän ja
elää enemmän.  Joku taisikin sanoa, että elämää ei ole tehty ymmärrettäväksi
vaan elettäväksi, tai jotakin sinnepäin.

Toivon, että jaksaisit kirjoittaa enemmän, sillä olen kokenut kirjoituksesi rakentaviksi. Siitäkin huolimatta, että emme aina ole olleet samoilla linjoilla. Omasta puolestani olen miettinyt sitäkin, että foorumin etu saattaisi vaatia sitä, että minä kirjoittaisin vähemmän tai että jäisin joksikin aikaa syrjään. Eräällä foorumilla kävi niin, että yksi henkilö kirjoitti yli 4000 viestiä. Ei hän mitään tyhmiä kirjoitellut, mutta kaikki muut jäivät vähitellen pois.

Näyttää kuitenkin olevan niin, että kristilliset foorumit ovat syystä tai toisesta aika lyhytikäisiä. Puuttuu rakentava keskustelukulttuuri kuten seurakunnistakin. Semmoinen foorumi voi olla pitkäikäinen, joka on tiukasti valvottu ja yhden oppisuunnan hallinnassa.
« Viimeksi muokattu: 18.02.16 - klo:21:12 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Pehmeä lasku foorumille
« Vastaus #5 : 18.02.16 - klo:21:22 »
Näyttää kuitenkin olevan niin, että kristilliset foorumit ovat syystä tai toisesta aika lyhyt ikäisiä. Puuttuu rakentava keskustelukulttuuri kuten seurakunnistakin. Semmoinen foorumi voi olla pitkäikäinen, joka on tiukasti valvottu ja yhden oppisuunnan hallinnassa.
Minulla on tuosta hyvän keskustelukulttuurin puuttumisesta tällä hetkellä sellainen näkemys,
että se johtuu ammottavasta aukosta keskustelijoiden kesken. Aukko on se, että ei tunneta
keskustelukumppaneita vaan he ovat ikäänkuin ei-niin-todellisia ihmisiä joille voi paukuttaa
omia näkemyksiään. Väitellä itsekkäästi tavalla, jota ei tulisi tehdyksi kasvotusten näiden
samojen keskustelukumppaneiden kanssa.

No, osa keskustelijoista tuntee toisensa ja se on mielestäni kyllä aistittavissa heidän
viesteistään toisilleen. Osa taas on vieraita toisilleen, ja se voi johtaa väittelyyn joka on
toisinaan melko lapsellistakin, suoraan sanoen. Itsekin sorrun siihen silloin tällöin.

Lyhytikäisyyteen voi vaikuttaa tämän keskustelukulttuurin "valuvian" vuoksi myös se,
että keskustelijoita on niin vähän. Eihän sitä puhumista aina vain riitä, saman pienen porukan kesken.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pehmeä lasku foorumille
« Vastaus #6 : 18.02.16 - klo:21:44 »
Minulla on tuosta hyvän keskustelukulttuurin puuttumisesta tällä hetkellä sellainen näkemys,
että se johtuu ammottavasta aukosta keskustelijoiden kesken. Aukko on se, että ei tunneta
keskustelukumppaneita vaan he ovat ikäänkuin ei-niin-todellisia ihmisiä joille voi paukuttaa
omia näkemyksiään. Väitellä itsekkäästi tavalla, jota ei tulisi tehdyksi kasvotusten näiden
samojen keskustelukumppaneiden kanssa.

Totta haastat. Kasvokkain oltaessa voidaan käyttää ihan samoja sanoja, mutta toinen ei silti loukkaannu. Kirjoiteltaessa tämä puoli ja llmeet jäävät näkemättä. En pidä hymiöiden käytöstä, koska niitä voi tulkita väärin.

No, osa keskustelijoista tuntee toisensa ja se on mielestäni kyllä aistittavissa heidän viesteistään toisilleen. Osa taas on vieraita toisilleen, ja se voi johtaa väittelyyn joka on toisinaan melko lapsellistakin, suoraan sanoen. Itsekin sorrun siihen silloin tällöin.

Kyllä toisen (historiankin) tunteminen ihan omana itsenään luonnollisesti auttaa yhteisymmärryksen saavuttamisessa, mutta vielä enemmän se, että kirjoittajilla on samoja kokemuksia eletystä elämästä.

Lyhytikäisyyteen voi vaikuttaa tämän keskustelukulttuurin "valuvian" vuoksi myös se, että keskustelijoita on niin vähän. Eihän sitä puhumista aina vain riitä, saman pienen porukan kesken.

Minulla on hieman erilainen näkemys. Uskovilla on tai ainakin tulisi olla paljon asioita, joista haluaa vaihtaa ajatuksia toisen kanssa. Siinä pienessä ukkopiirissä, jossa olen ollut aktiivisesti mukana jo 18 vuotta, on aina riittänyt keskusteltavaa. Oikein odotan seuraavaa kertaa. Jotenkin miesten kesken juttu luistaa ja ollaa avoimia. Hyvin harvoin jää paha mieli.

Ilmeisesti tällä foorumilla on merkityksensä, koska vieralijoita kuitenkin näyttää olevan aika paljon. En oikein jaksa uskoa siihen, että olisivat vain "verkkobotteja".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Pehmeä lasku foorumille
« Vastaus #7 : 20.02.16 - klo:12:37 »
Minusta foorumeilla tulee kestää erimielisyyksiä. Voidaan olla kavereita, vaikka sanallisesti ottaisimmekin yhteen jostain asioista. Ovien paukuttelijat eivät nauti suurta arvostusta täällä suunnassa. Näyttäviä lähtöjä osaa jokainen järjestää, mutta harvemmassa ovat ne, jotka kestävät poistumatta sen, että omia näkemyksiä ja tapoja arvostellaan.

Täällä on sitkeetä jengiä ja arvostan sitä.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pehmeä lasku foorumille
« Vastaus #8 : 20.02.16 - klo:13:01 »
Minusta foorumeilla tulee kestää erimielisyyksiä. Voidaan olla kavereita, vaikka sanallisesti ottaisimmekin yhteen jostain asioista. Ovien paukuttelijat eivät nauti suurta arvostusta täällä suunnassa. Näyttäviä lähtöjä osaa jokainen järjestää, mutta harvemmassa ovat ne, jotka kestävät poistumatta sen, että omia näkemyksiä ja tapoja arvostellaan.

Täällä on sitkeetä jengiä ja arvostan sitä.

Jännitteetön foorumi on tylsä. Kun on sopivasti jännitteitä, niin keskustelu on paljon antoisampaa kuin että kaikki olisi joo-joo- miehiä. Silti yksi Jees-mies on aina tervetullut.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Pehmeä lasku foorumille
« Vastaus #9 : 20.02.16 - klo:13:47 »
Minusta foorumeilla tulee kestää erimielisyyksiä. Voidaan olla kavereita, vaikka sanallisesti ottaisimmekin yhteen jostain asioista.
Oikeassa olet.

Minulla vain on edelleenkin jäljellä jotakin siitä sielun haavasta (tai miksi sitä sitten nimitetäänkin)
joka on peräisin jo lapsuudesta. Oman isän kanssa oli sellainen vaikeus, että eri mieltä ei oikein
voinut olla, koska siitä seurasi (tai minä ainakin koin että seurasi) välirikko. Puhumattomuus.

Kokonaan toinen asia on sitten se, miksi isäni käyttäytyi niin. Hänelle oli omat haavansa, joita olen
pikku hiljaa oppinut käsittämään. Lapsena en tietenkään pystynyt sitä puolta asiasta ymmärtämään.

Pitkiä aikoja näköjään menee, ennenkuin jotkut haavat paranevat...

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Pehmeä lasku foorumille
« Vastaus #10 : 20.02.16 - klo:14:54 »
Minusta foorumeilla tulee kestää erimielisyyksiä. Voidaan olla kavereita, vaikka sanallisesti ottaisimmekin yhteen jostain asioista.
Oikeassa olet.

Minulla vain on edelleenkin jäljellä jotakin siitä sielun haavasta (tai miksi sitä sitten nimitetäänkin)
joka on peräisin jo lapsuudesta. Oman isän kanssa oli sellainen vaikeus, että eri mieltä ei oikein
voinut olla, koska siitä seurasi (tai minä ainakin koin että seurasi) välirikko. Puhumattomuus.

Kokonaan toinen asia on sitten se, miksi isäni käyttäytyi niin. Hänelle oli omat haavansa, joita olen
pikku hiljaa oppinut käsittämään. Lapsena en tietenkään pystynyt sitä puolta asiasta ymmärtämään.

Pitkiä aikoja näköjään menee, ennenkuin jotkut haavat paranevat...

Uskoisin, että kaikilla meillä on noita sielun haavoja. En tarkoita ollenkaan vähättellä kokemustasi. Tarkoitan sitä, että osa tunnistaa haavansa paremmin kuin toiset. Samalla tavalla ne silti usein meissä vaikuttavat.

Pidän siitä, että olet kestänyt minunkin sepityksiäni täällä.
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Pehmeä lasku foorumille
« Vastaus #11 : 20.02.16 - klo:21:39 »
Minusta foorumeilla tulee kestää erimielisyyksiä. Voidaan olla kavereita, vaikka sanallisesti ottaisimmekin yhteen jostain asioista.
Oikeassa olet.

Minulla vain on edelleenkin jäljellä jotakin siitä sielun haavasta (tai miksi sitä sitten nimitetäänkin)
joka on peräisin jo lapsuudesta. Oman isän kanssa oli sellainen vaikeus, että eri mieltä ei oikein
voinut olla, koska siitä seurasi (tai minä ainakin koin että seurasi) välirikko. Puhumattomuus.

Kokonaan toinen asia on sitten se, miksi isäni käyttäytyi niin. Hänelle oli omat haavansa, joita olen
pikku hiljaa oppinut käsittämään. Lapsena en tietenkään pystynyt sitä puolta asiasta ymmärtämään.

Pitkiä aikoja näköjään menee, ennenkuin jotkut haavat paranevat...

Uskoisin, että kaikilla meillä on noita sielun haavoja. En tarkoita ollenkaan vähättellä kokemustasi. Tarkoitan sitä, että osa tunnistaa haavansa paremmin kuin toiset. Samalla tavalla ne silti usein meissä vaikuttavat.

Pidän siitä, että olet kestänyt minunkin sepityksiäni täällä.
Osaat hyvin ilmaista asioita niin, että ihmissuhteet - tai no, netin "naamioidut" ihmissuhteet -
pysyvät kunnossa. Hatunnosto siitä.