Kirjoittaja Aihe: Ihmisroska  (Luettu 20590 kertaa)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #30 : 19.09.18 - klo:19:42 »
Jeesus sanoi että on ansainnut helvetin tulen jos sanoo lähimmäiselleen: "sinä tyhjänpäiväinen".

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #31 : 19.09.18 - klo:19:46 »

Matt.5:22. Mutta minä sanon teille, että: jokainen joka ilman syytä vihastuu veljeensä, tuomitaan tuomarin edessä, ja jokainen joka sanoo veljelleen: 'Syljen sinua!', tuomitaan kokouksen edessä, ja joka sanoo: 'Sinä hullu!', tuomitaan tulisen Gehennan edessä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #32 : 19.09.18 - klo:20:02 »
En ymmärrä nykyisen muodissa olevaa sanoista loukkaantumista.

Niin kauan kuin Afrikassa on valtiot Niger ja Nigeria on hassua, ettei voi puhua neekereistä.

Aika moni uskovainen on saanut kuulla olevansa hihhuli tms. vaan mitäpä se haittaa, vaikka sanoja luulisi pitävän ja osoittavan muille noin ilmaisten pitävän esim. minua taikauskoisena ja vähä-älyisenä. Sehän on sen vähä-älyisen sanojan ongelma mitä hän minusta ajattelee tai on ajattelematta, eikä minun ongelmani. Ei se minua loukkaa.
Siitä ei olekaan kysymys, että nee-rit itse loukkaantuisivat ko. sanasta, siis oman rotunsa määritelmästä.
Sen tekevät ns. suvaitsevaiset, jotka vaanivat joka hetki tilaisuutta saada joku kiinni suvaitsemattomuudesta.
Kun he kuulevat jonkun puhuvan nee-reistä, he riemastuvat:  taas joku on häpäisemässä vähemmistöjä.

Sama koskee sanaa tyttö. 
Jos joku erehtyy sanomaan feminiinisukuista olentoa tytöksi, hän syyllistyy väestönosan alentamiseen.
Tyttömäisyys on sallittua vain murrosikään asti, ja sitten muututaan naisiksi.

Homojen tapauksessa minkään ko. ominaisuutta määrittelevän sanan ei kai ole vielä keksitty olevan loukkaava.
Mutta voi sitä onnetonta, joka ilmaisee valtaväestön yleisen mielipiteen eli puhuu poikkeavuudesta, perverssiydestä, sairaalloisuudesta tms. 
Suvaitsevaisto loukkaantuu heti verisesti ja vaatii homofoobikon kaulan katkaisua.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #33 : 19.09.18 - klo:21:17 »
Milloinkahan muuten suomen kielestä katosi sana perversio, tai seksuaalinen perversio?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #34 : 19.09.18 - klo:21:37 »
Milloinkahan muuten suomen kielestä katosi sana perversio, tai seksuaalinen perversio?
Entisaikoina perverssiä (luonnon ja ihmisyyden vastaista) käytöstä ymmärrettiin pitää torjuttavana ilmiönä.
Nykyään sellaista harjoittavien katsotaan "toteuttavan ihmisoikeuksiaan".
Sanoilla voidaan suuresti hämätä ihmisiä ja hämärtää totuutta.
Mustan opetetaan olevankin valkoista.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #35 : 20.09.18 - klo:16:19 »
Tuosta Sandian kertomuksesta jossa hän käytti sanaa rapu? tuli mieleeni ettei niistä oikeasti kukaan loukkaannu vaan halutaan pelkästään käyttää valtaa toisia kohtaan. Tarkoitus on lähinnä nöyryyttää toista alas asti samalla kun itse ei arvosteta edes lähimmäisen henkeä.
Suomessahan aletaan mennä siihen ettei ketään saa sanoa terroristiksi koska tulevia uhreja ei saa varoittaa vaarasta vaan on nöyrryttävä kutsumaan kauheinpiakin murhaajateurastajia ties millä kauniimmilla nimillä välittämättä yhtään sen ihmisen hengestä jonka joku on sadistisesti teurastanut tai tulee tulevaisuudessa teurastamaan.

Aikoinaanhan keskustelimme väkivalta ohjelmien vaikutuksesta ja siitä että ne mahdollisesti turruttavat pahuuteen. Olisiko tässä käynyt niin että teurastusuutinenkaan ei liikuta enää ketään koska sellaisia ohjelmiahan katsotaan joka ilta TVstä.

Eli sinä uskovainen joka olet nöyrä ja arvostat lähimmäisesi henkeä joudut tulevaisuudessa pahuuden palvelijoiden tahdosta nöyrtymään maahan asti jos mainitset jotain "pahaa" heidän pahuudestaan. Muutamat ovat jo tietääkseni saaneet kovia sakkoja totuuksien kirjoittelusta Facessa. Onneksi en itse enää ole siinä sontalaatikossa.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #36 : 20.09.18 - klo:17:41 »
Ei sana rapu ollut. Rapu taitaa olla crab.

Toisaalta me ihmiset teemme tuota samaa jopa huomaamattamme.
Toisten rikkeet on helpompi huomata kuin omat. Itse asiassa se on tosi iso teema ihmiselämässä. Jeesuskin antoi aiheesta opetusta kertoessaan sen rikkan ja tukin vaikutuksista silmässä.

Mutta joo. Olen osaksi myös samaa mieltä kuin mitä Lemmikki tuossa kirjoitti.
Jeesuskin joutui tuon kohteeksi. UTssa selvästi sanotaan, että fariseukset pitivät häntä silmällä saadakseen hänet kiinni jostain rikkeestä.

Onneksi Jeesus sanoi, että kun opetuslapsia viedään oikeuteen jostain syystä, Pyhä Henki antaa viisauden vastata oikein vastustajille.

Mun tapauksessa oli kyse nuoresta, jolla on rikosrekisteri, ja joka on terävöittänyt kykyjään kiertää vastuuta teoistaan tavalla tai toiselle. Tällä kertaa se ei kuitenkaan onnistunut ja minun edessäni äiti torui poikaa ja sanoi, että pidäkin huoli että teet läksysi mitkä Sandia antoi sulle. Äiti oli myös uskova  !

USAn sisäpolitiikka on tuollaista vikoilua täynnä. Puoleen ja suuntaan. Ja se tuottaa jatkuvaa viihdytystä kansalle ja miljoonavoittoa näille kahdelle uutisfirmalle kahdelle uutisfirmalle, jotka siis myyvät tuotteenaan toisen uutisfirman vastaisia uutisia.
« Viimeksi muokattu: 20.09.18 - klo:18:16 kirjoittanut sandia »

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #37 : 21.09.18 - klo:22:44 »
Ihan oikein, kun sai potkut. Ihmisten kutsuminen ihmisroskaksi herättää pelottavia kaikuja 30-luvulta. Suomessa, jopa Oulussa, on oltava nollatoleranssi vihapuheelle.

Ehkä rouvalle tekisi hyvää kokeilla joskus vähäosaisuutta.

Sai potkut koska tuollainen ei sovi bisnekseen ja some kohusta olisi haittaa jos ei makseta kultaista monoa, rahalla tästäkin selvittiin.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #38 : 22.09.18 - klo:11:22 »
Hienoa, että Sandian juttussa kävi hyvin ja äiti toimi viisaasti .  :)

Kyllä saa olla tarkkana koko ajan. Jotenkin minua on puhutellut juonittelut erilaisissa elokuvissa ja joissain elämäntilanteissa
itselläkin. Kuten Jeesus sanoi "olkaa viekkaat kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset" vai miten se nyt meni.

Mutta esim politiikassa. Jokainen vallassaolija tuntuu keräävän ympärilleen myös muutaman vähemmän tärkeän ihmisen jotka voi sitten uhrata syntipukeiksi kun tiukkapaikka tulee. Tästä voisi itse muistaa sen että vaikka saisi kuinka hienolta kuulostavan tarjouksen niin on paras harkita tarkkaan josko haluaa tilevaisuudessa mahdolliseksi syntipukiksi. Toki
mitätöntä maijameikäläistä tuskin sellaisiin kysytään mutta kun mielikuvitus hallitsee elämässä niin tällaisia sitä pohdiskelee. Toki siitä on se hyöty ettei uutisissa paljon ole yllätyksiä kuten esim viimeiset vihervasemmiston taxiseikkailut ei yllättäneet tippaakaan.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #39 : 22.09.18 - klo:21:36 »

Matt.5:22. Mutta minä sanon teille, että: jokainen joka ilman syytä vihastuu veljeensä, tuomitaan tuomarin edessä, ja jokainen joka sanoo veljelleen: 'Syljen sinua!', tuomitaan kokouksen edessä, ja joka sanoo: 'Sinä hullu!', tuomitaan tulisen Gehennan edessä.

Oma käännös korvasyyhyyn :)


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #40 : 22.09.18 - klo:22:07 »

Matt.5:22. Mutta minä sanon teille, että: jokainen joka ilman syytä vihastuu veljeensä, tuomitaan tuomarin edessä, ja jokainen joka sanoo veljelleen: 'Syljen sinua!', tuomitaan kokouksen edessä, ja joka sanoo: 'Sinä hullu!', tuomitaan tulisen Gehennan edessä.

Oma käännös korvasyyhyyn :)

Kerropa minulle miksi Matteus, joka useimpien teologien mukaan osoitti kirjoituksensa juutalaisille, olisi kirjoittanut kreikaksi?

Toinen asua mitä tuossa viestin oli se, että ei tyhjänpäiväiseksi nimittelijälle osoitettu helvettiä, vaikka käytettäisiin kreikan kielistä alkutekstiä.

22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.


Helvetin ansaitseminen on kai hieman eri juttu kuin tulisen Gehennan edessä tuomitseminen.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #41 : 23.09.18 - klo:06:36 »
Ihan oikein, kun sai potkut. Ihmisten kutsuminen ihmisroskaksi herättää pelottavia kaikuja 30-luvulta. Suomessa, jopa Oulussa, on oltava nollatoleranssi vihapuheelle.

Ehkä rouvalle tekisi hyvää kokeilla joskus vähäosaisuutta.

Sai potkut koska tuollainen ei sovi bisnekseen ja some kohusta olisi haittaa jos ei makseta kultaista monoa, rahalla tästäkin selvittiin.

Olipa hyvä tuuri, että sattui olemaan sellaisessa bisneksessä, johon tuo ei sovi. Muuten ei olisi pian saanut potkuja.

Ja totta puhuen tuollainen ei sovi edustamaansa puolueeseenkaan. Se kun on näitä puolueita, joilla on arvopohja.
« Viimeksi muokattu: 24.09.18 - klo:07:09 kirjoittanut Alvari »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #42 : 23.09.18 - klo:16:22 »
Hienoa, että Sandian juttussa kävi hyvin ja äiti toimi viisaasti .  :)

Kyllä saa olla tarkkana koko ajan. Jotenkin minua on puhutellut juonittelut erilaisissa elokuvissa ja joissain elämäntilanteissa
itselläkin. Kuten Jeesus sanoi "olkaa viekkaat kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset" vai miten se nyt meni.

Mutta esim politiikassa. Jokainen vallassaolija tuntuu keräävän ympärilleen myös muutaman vähemmän tärkeän ihmisen jotka voi sitten uhrata syntipukeiksi kun tiukkapaikka tulee. Tästä voisi itse muistaa sen että vaikka saisi kuinka hienolta kuulostavan tarjouksen niin on paras harkita tarkkaan josko haluaa tilevaisuudessa mahdolliseksi syntipukiksi. Toki
mitätöntä maijameikäläistä tuskin sellaisiin kysytään mutta kun mielikuvitus hallitsee elämässä niin tällaisia sitä pohdiskelee. Toki siitä on se hyöty ettei uutisissa paljon ole yllätyksiä kuten esim viimeiset vihervasemmiston taxiseikkailut ei yllättäneet tippaakaan.

Juu ja tuota tapahtuu tyoelamassakin. Se oli lahinna mun tyopaikan toimitusjohtajan toimintaperiaate, etta jaahas kuka seuraavaksi heitetaan bussin alle.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #43 : 23.09.18 - klo:20:29 »

Matt.5:22. Mutta minä sanon teille, että: jokainen joka ilman syytä vihastuu veljeensä, tuomitaan tuomarin edessä, ja jokainen joka sanoo veljelleen: 'Syljen sinua!', tuomitaan kokouksen edessä, ja joka sanoo: 'Sinä hullu!', tuomitaan tulisen Gehennan edessä.

Oma käännös korvasyyhyyn :)

Kerropa minulle miksi Matteus, joka useimpien teologien mukaan osoitti kirjoituksensa juutalaisille, olisi kirjoittanut kreikaksi?

Toinen asua mitä tuossa viestin oli se, että ei tyhjänpäiväiseksi nimittelijälle osoitettu helvettiä, vaikka käytettäisiin kreikan kielistä alkutekstiä.

22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.


Helvetin ansaitseminen on kai hieman eri juttu kuin tulisen Gehennan edessä tuomitseminen.

Joka tapauksessa teksti on niin ankara että on parempi kun ei koskaan tapaa toista ihmistä eikä puhu kenenkään kanssa.
Vai miten muka itse tulkitsette tuon? Ohitatte hymisten vertauskuvia?
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #44 : 23.09.18 - klo:20:43 »
Ei se sen ankarampi ole kuin se että joudumme vastuuseen jokaisesta sanasta minkä sanomme.

Jeesus neuvoo meitä ottamaan hänen omat sanansa vastaan ja toteaa että se joka rakastaa häntä tottelee hänen sanojaan.
Hänhän myös sanoo että olemme pahoja. Eli hän tuntee meidät täysin läpikotaisin ja on antanut itsensä puolestamme syntiuhriksi. Oletan siis, että on turvallista uskaltaa kohdata hänen kaikki sanansa.

Itse käytän niitä sanan kohtia punnitsemaan jo ajatteluni ja asenteeni. Eli missä määrin sydämeni sopukoissa on toisen ihmisen halveksimista, vähättelemistä. Jeesuksen sanat ovat kumman tehokas osoittamaan totuuden tuossa asiassa jos haluaa pyrkiä rehellisyyteen.