Jeesuksen kerrottua "kylväjän vertauksen, tapahtuu seuraavanlainen keskustelu:
Mark. 4:9 Ja hän sanoi: "Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon."
Mark. 4:10 Ja kun hän oli jäänyt yksin, niin ne, jotka olivat hänen ympärillään, ynnä ne kaksitoista kysyivät häneltä näitä vertauksia.
Mark. 4:11 Niin hän sanoi heille: "Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa,
Mark. 4:12 että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi."
Mark. 4:13 Ja hän sanoi heille: "Ette käsitä tätä vertausta; kuinka sitten voitte ymmärtää kaikki muut vertaukset?
Raamattua ei pidä lainkaan lähestyä ihmiskeskeisesti, niin että aletaan voimistelemaan ja kisailemaan sillä, kuka parhaiten osaa kaikki selittää.
Kuten opetuslapset Jeesuksenkin aikana, meidänkin tulee kysyä JUmalalta Jeesuksen nimeen vastausta, koska emme tiedä sitä.
Jos Jumala näkee tarpeelliseksi vastata kysyjälle tämän omiksi tarpeiksi, niin Pyhä Henki avaa tuon kirjoituksen sisällön. Ellei avaa, niin silloin ei pidä yrittää selitellä itselleenkään, saatikka muille.
Jumalan sana on sellaista sanaa, jota ainoastaan Pyhä Henki voi avata. Ja hän avaa sille jolle hän tahtoo avata. Ja jos on kyseessä on seurakunnassa Jumalan sanan saarnavirkaan vihitty oordinoitu henkilö, niin Pyhä henki voi avata joillekkin kuulijoista tuon sanan, - tuon puhujan suun kautta.
Kuten luonnollisillekin lapsille, ei huoltaja mahat oksennusta vaille täynnä oleville lapsille leipää räävittäväksi anna.
Jo pelkkä ajatuskin on ... no en sano nyt, mutta että Jumala jakaisi leipää sitä varten, että hänen lapsensa leipäsotaa (heittelisivät toinen toisiaan levillä) kävisivät toinen toisiaan vastaan. Sellaiseen tarpeeseen en usko Jumalan sanasta olevan mitään hyötyä kenellekkään. Silloin jo lähtökohta Jumalan sanan tutkimiselle on täysin väärä.