Puimatanner

Puimatanner => Raamattupiiri => Aiheen aloitti: sandia - 14.03.19 - klo:18:58

Otsikko: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: sandia - 14.03.19 - klo:18:58
Miksiköhän Daavidin määräämä väenlasku oli niin paha teko?
Hänen sotapäällikkönsä Joabkin kauhistui sitä ja pyysi, että sitä ei suoritettaisi.
Jumala tuomitse sen ankarasti.

Ainut mikä minulle tulee mieleen, että Daavid ikäänkuin keskittyi ihmisvoimaan sen sijaan että sydämessään luottaisi kokonaan Jumalaan. Onko teillä muita selityksiä asiaan??
1. Aikakirja 21.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: sandia - 14.03.19 - klo:19:13
Jatkoin hieman otsikkoa, että tämäkin juttu mahtuu. 1 Aikak. 19. kertoo erikoisen tai ehkä melko tavallisen koukeron, mikä voi tapahtua. Daavid halusi osoittaa ystävyyttä ammonilaisten kuningasperheelle, koskapa heidän kuninkaansa oli osoittanut ystävällisyyttä Daavidille. Niinpä Daavid lähetti pari kaveria osoittamaan myötätuntoa heidän kuninkaansa kuoltua. Olisi ehkä lähettanyt sähköpostia tai twiitannut jos olisi ollut mahdollisuus.

Mutta hänen aikeensa tulkittiin aivan väärin ja tämä ystävyydenosoitus johtikin sotaan. :(

Joskus tulee todella väärinymmärretyksi.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Natanael - 14.03.19 - klo:23:03

Ei laskemisessa tainnut väärää olla, mutta motiivi oli väärä niin kuin aloituksessa todettiin.


Toinen näkökulma on se, että
Daavidin laskennassa unohtui sovitusmaksu.
Ilmeisesti taustalla on esikuvallinen sanoma. En ole tutkinut aihetta tarkemmin.

2.Moos.30
12 "Kun sinä lasket israelilaisten lukumäärän-niiden, joiden on oltava katselmuksessa-niin jokainen heistä suorittakoon, heistä katselmusta pidettäessä, hengestään sovitusmaksun Herralle, ettei mikään rangaistus heitä kohtaisi, heistä katselmusta pidettäessä.
13 Jokainen katselmuksessa oleva antakoon puoli sekeliä, pyhäkkösekelin painon mukaan, kaksikymmentä geeraa laskettuna sekeliin; puoli sekeliä olkoon anti Herralle.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: sandia - 15.03.19 - klo:15:51
Raamatussa on selvästi nämä kohdat:
Saatana nousi Israelia vastaan ja viekoitteli Daavidin toimittamaan Israelissa väenlaskun. I Aikak.21:1

7Jumala piti pahana sitä, mitä Daavid oli tehnyt, ja päätti rangaista Israelia.

Hyvin nopeasti Daavid tajusi tehneensä pahoin.
Mutta minulta vielä on kateissa miksi se oli niin paha teko.

Kuten sanoin, ainoa tulee mieleen, että Daavid alkoi inhimillisesti tutkailemaan resurssejaan.....

Herra salli Daavidin nähdä enkelin miekka kädessä Jerusalemia vastaan. Tuomio kohtasi Israelia, mutta sitten Herra käski enkeliä laittamaan miekan tuppeen.

Lopussa Daavidista kerrotaan:Mutta Daavid ei uskaltanut mennä sinne kysymään neuvoa Herralta, sillä hän oli pahoin pelästynyt Herran enkelin miekkaa.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: sandia - 15.03.19 - klo:15:54

Ei laskemisessa tainnut väärää olla, mutta motiivi oli väärä niin kuin aloituksessa todettiin.


Toinen näkökulma on se, että
Daavidin laskennassa unohtui sovitusmaksu.
Ilmeisesti taustalla on esikuvallinen sanoma. En ole tutkinut aihetta tarkemmin.

2.Moos.30
12 "Kun sinä lasket israelilaisten lukumäärän-niiden, joiden on oltava katselmuksessa-niin jokainen heistä suorittakoon, heistä katselmusta pidettäessä, hengestään sovitusmaksun Herralle, ettei mikään rangaistus heitä kohtaisi, heistä katselmusta pidettäessä.
13 Jokainen katselmuksessa oleva antakoon puoli sekeliä, pyhäkkösekelin painon mukaan, kaksikymmentä geeraa laskettuna sekeliin; puoli sekeliä olkoon anti Herralle.

Joo tuota en ottanut huomioon. Vasta nyt tajusin, että tuo liittyy juuri väenlaskuun.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Marjatta - 16.03.19 - klo:11:09
Lainaus
1 Aik. 27:24
Jooab, Serujan poika, oli aloittanut väestönlaskennan mutta ei saanut sitä valmiiksi. Laskennan vuoksi viha kohtasi Israelia, eikä lukumäärää kirjoitettu kuningas Daavidin aikakirjaan.

Tästä saa käsityksen, ettei Israelin kansan laskeminen ollut Jumalan suunnitelman mukaista.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Natanael - 16.03.19 - klo:13:10
Tämä taas kertoo sitä, että oli jotain muuta, minkä piti tulla väestölaskennan kautta julki.

2.Sam.24:1

 Mutta Herran viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: "Mene ja laske Israel ja Juuda".


Taustalla siis israelilaisten tekemiset tai asenteet.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: sandia - 16.03.19 - klo:16:28
Pitää todella  lukea noi kohdat. Kiitos infosta.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: sandia - 16.03.19 - klo:17:31
Lainaus
1 Aik. 27:24
Jooab, Serujan poika, oli aloittanut väestönlaskennan mutta ei saanut sitä valmiiksi. Laskennan vuoksi viha kohtasi Israelia, eikä lukumäärää kirjoitettu kuningas Daavidin aikakirjaan.

Tästä saa käsityksen, ettei Israelin kansan laskeminen ollut Jumalan suunnitelman mukaista.


Juu se aiempi ekan Aikakirjan luku kertoo koko tilanteen. Jostain syystä se ei todellakaan ollut Jumalan suunnitelmien mukaista. Natanael toi mielenkiintoisia raamatunkohdan mitkä antanevat lisätietoa asiasta.  Olen lukemassa Raamattua läpi ja olen tuossa kohden. Harmittaa kun kuitenkin on mennyt minulta täysin ohi se mitä Natanael kertoi Samuelin kirjan kohdasta.

Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Natanael - 16.03.19 - klo:19:02
Samuelin kirjoissa on usein samoja tai sivuavia tapahtumia kuin kuningasten kirjoissa tai aikakirjoissa.
Olen miettinyt mistä se johtuu tai miksi asiat kerrotaan hieman eri tavoin.

Olisiko niin, että Samuelin kirjoissa painotetaan yksilön näkökulmaa Samuelin, Saulin ja Daavidin kautta ja noissa muissa koko kansan tekemisten ja asenteiden kautta?

Samuelin kirjassa on myös useita kohtia, joissa Daavid on Jeesuksen esikuva.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: sandia - 17.03.19 - klo:21:00
Luin Samuelin kirjasta samasta tilanteesta.

2. Sam. 24:1 Herra vihastui jälleen Israeliin, ja yllyttääkseen Daavidia kansaa vastaan hän sanoi: »Mene ja laske Israelin ja Juudan väki.»

1.Aikak. 21: 1
Saatana nousi Israelia vastaan ja viekoitteli Daavidin toimittamaan Israelissa väenlaskun.

Tuossa on aika raju vastakkainasettelu. Ainakin näennäisesti
Eli oliko se Jumala vai Saatana??

Yksi asia tulee voimakkaasti esille kummassakin luvussa: Daavid tiedosti tekonsa epäviisauden Jumalan edessä ja hän täysin nöyrtyi Jumalan edessä! Se on selvästi hänen sydämensä asenne suhteessa Herraan. Ja Jumala kykenee auttamaan häntä tiukassakin tilanteessa luultavasti juuri siitä syystä.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Natanael - 17.03.19 - klo:21:07
Jumala voi käyttää myös saatanaa omien tarkoitustensa toteuttamiseksi.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: sandia - 17.03.19 - klo:21:12
Ei vain "voi" vaan niin tekeekin. Hän on kaikkivaltias.
Täkäläisen uskovan tutun seurakunnassaan pitämä raamattutunti käsitteli sitä miten Jumala käytti faaraotakin omiin suunnitelmiinsa. Eli se että ihminen kapinoi Jumalaa vastaan ei vapauta ihmistä Jumalan kaikkivaltiudelta ja herraudelta. Me olemme todella pieniä Hänen edessään. Tuttavani puhui siitä hyvin armolliseen sävyyn. Ihminen ei yksinkertaisesti voi paeta Jumalaa.

Eikä voi saatanakaan.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: sandia - 19.03.19 - klo:16:02
Olen usein ajatellut tehdä täällä kysymyksen, että miten Salomon temppeli näytti olevan ikäänkuin suunnittelua myöten hänen käsialaansa vaikka liitonarkki on täysin Jumalan mittojen ja kuvauksen mukainen, samoin Hesekielissä on se tarkka kuvaus temppelistä.

Mutta lukemalla asiat selviävät. Ekan Aikakirjan luvussa kerrotaan miten Pyhä Henki oli näyttänyt Daavidille minkälainen Salomon rakentaman temppelin tuli olla.  Daavidilla todella Jumalan todellisuus on keskeisellä sijalla hänen elämässään. Se on tullut vahvasti esille.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Natanael - 20.03.19 - klo:17:10
Jotenkin Raamattua lukiessa tulee sellainen vaikutelma, että se mitä kirjoitetaan Ilmestysmajasta on täydellistä ja siellä oleva ja siellä tapahtuva kuvaa Jeesusta.

Mooses sai tällaisen ohjeistuksen.
2. Moos. 25:9 Tehkää asumus ja kaikki sen kalusto tarkoin sen kaavan mukaan, jonka minä sinulle näytän.


Salomon temppelin kuvauksessa on sellaisia viitteitä, että se kuvaisi joissakin kohdin maanpäällistä seurakuntaa ja toisissa kohdissa taivaaseen rakentavaa seurakuntaa.
Tietenkään esimerkiksi uhrien merkitys ei muutu.

Salomon temppelissä, ei kuitenkaan Kaikkein pyhimmässä, oli ikkunat, Ilmestysmajassa ei.
Myös maailma näkee tiettyjä osia seurakunnan toiminnasta.

Uskovat kasvavat uskossaan ja ovat valmiita vasta taivaassa.


1.Kun.6
4 Ja hän teki temppeliin sisäänpäin avartuvat ikkuna-aukot.


1.Kun.6
7 Ja kun temppeli rakennettiin, tehtiin se kivistä, jotka tulivat valmiina louhimosta, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rauta-aseen kalketta temppeliä rakennettaessa.

1.Piet.2:5
ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.

Ilm.11:1
Sitten minulle annettiin mittakeppi, joka oli kuin sauva, ja minulle sanottiin: "Mene mittaamaan Jumalan temppeli ja alttari ja laske ne, jotka siellä rukoilevat.

1.Kor.6:9
Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?

Ef.2
...kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

Ilm.3
Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Pökkelö - 20.03.19 - klo:21:54
Tästä samaa mieltä, vaikka en osaa aina niin syvällisesti ymmärtää Raamattua kuin arvostettu Moderaattorimme.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: sandia - 21.03.19 - klo:17:00
Kun luin Aikakirjasta Daavidin ohjeita temppelin rakentamiseen, tuli voimakkaasti mieleen Suomen luterilaiset kirkkorakennukset. Siellä on alttaria ja kynttilänjalkoja jne.jne. Osa kullalla päällystettyjä. En ole koskaan ennen tuota ajatellut. ??? Otettiinkohan VTstä mallia kun suunniteltiin vanhoja kirkkorakennuksia.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Natanael - 21.03.19 - klo:17:30
Mistähän tässä on oikein kysymys?
Mooseksen kirjoissa sanotaan, että pappi ei saa nousta alttarille.

2. Moos. 20:26

33/38-käännös
Äläkä nouse portaita myöten minun alttarilleni, ettei häpysi sen päällä paljastuisi."

92-käännös
Älkääkä tehkö minun alttarilleni portaita, ettei niitä noustessanne häpynne paljastuisi.


Kuitenkin piirrokset Salomon temppelistä esittävät, että alttarissa olisi ollut portaat.

Ehkä joku kysyy mitä merkitystä sillä on noustaanko portaita vai ei.
Silloin kun alttari on maan tasalla, uhrieläimen tuoja voi tulla alttarin viereen.
Jos alttarille noustaan rappusia myöten, pappi asettuu muiden yläpuolelle tekemään teatraalista toimitusta.
Tuo käytäntö oli pakanakansojen keskuudessa.

Jerobeam
1. Kun. 12:33
Hän nousi sille alttarille, jonka oli teettänyt Beeteliin, viidentenätoista päivänä kahdeksatta kuuta, jonka kuukauden hän oli omasta päästään keksinyt. Hän laittoi silloin juhlan israelilaisille ja nousi alttarille polttamaan uhreja.
(kannattaa kurkata seuraavaankin lukuun)

Aahas
2. Kun. 16:12
Ja kun kuningas palasi Damaskosta ja näki alttarin, astui hän alttarin ääreen ja nousi sen päälle,
http://puimatanner.net/index.php?topic=757.msg28002#msg28002



(http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sites/default/files/imagecache/content-img-thumb/domain-3513/kuvat/Holy_of_Holies.jpg)
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Mice - 21.03.19 - klo:17:56
Ihan mielenkiintoisia juttuja. Kiitän teitä jotka jaksatte tuoda pohdituttavaa sisältöä foorumille.

Ps. Pidän hyvin koomisena tuota "jonka kuukauden hän oli omasta päästään keksinyt" kohtaa :D Se ihmisen kertakaikkinen omahyväinen typeryys tuodaan niin kaunistelematta ilmi.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: sandia - 21.03.19 - klo:18:01
Juu :D
Raamatun uudemmassa käännöksessä jotkut asiat ovat esitetty kursailemattoman realistisesti. Huomasin sen kanssa ihan pari päivää sitten.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Paulus - 21.03.19 - klo:18:06
Olisi kiva, jos kuvan saisi isommaksi. Mulla ei ainakaan suurene. Luulin, että mun vanhassa läppärissä on vika, mutta ei suurene uudemmassakaan.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Natanael - 21.03.19 - klo:18:26
https://www.google.com/search?q=salomon+temppeli&client=ms-android-huawei&prmd=imnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiFl4mB05PhAhXyxcQBHZANDK8Q_AUoAXoECA4QAQ&biw=598&bih=280
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Paulus - 21.03.19 - klo:19:37
https://www.google.com/search?q=salomon+temppeli&client=ms-android-huawei&prmd=imnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiFl4mB05PhAhXyxcQBHZANDK8Q_AUoAXoECA4QAQ&biw=598&bih=280

Kiitos. Nyt on kuvamateriaalia pitkäksi aikaa. Olen luultavasti nähnyt asiaan liittyvän pienoismallin Jerusalemissa.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Natanael - 21.03.19 - klo:20:39
Mikä on tuo omasta päästä keksitty kuukausi?

Rooman keisarit nimesivät kuukausia omalle nimelleen.

Tässä ei ole kyse siitä.

Tuo kuukausi, johon Jerobeamin juhla viittaa ei ole siis kahdeksannessa kuussa, koska se on hänen keksimänsä.

Mitä juhlaa israelilaisten piti viettää viidestoista päivä, mutta ei kahdeksannessa kuussa?

Happamattoman leivän juhlaa piti vietettiin toisen kuukauden viidestoista päivä. 3. Moos. 23:6
Seitsemännen kuukauden viidentenätoista päivänä vietettiin lehtimajajuhlia juhlaa.
3. Moos. 23:34

Hes.45:25
Seitsemännessä kuussa, kuukauden viidentenätoista päivänä, juhlana, hän uhratkoon samalla tavoin-niin seitsemänä päivänä-samankaltaisen syntiuhrin, polttouhrin ja ruokauhrin sekä saman määrän öljyä.


Taitaa olla niin, että Jerobeam kehitteli oman 'lehtimajan juhlansa' kultaisten vasikoiden ympärille kuukautta myöhemmäksi kuin mitä oikeaa Lehtimajan juhlaa vietettiin.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Pökkelö - 21.03.19 - klo:21:44
VT;n pappeus esimerkkinä katolilaisessa papistossa, josta se on tullut myös luterilaiseen.
Sieltäkin polku näyttää kulkevan takaisin kohti katolilaista mm. Jumalanpalveluksen muuttuminen messuksi.

Jeesus teki uuden liiton, ja vanha pappisjärjestelmä lakkasi uhreineen olemasta voimassa.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: sandia - 21.03.19 - klo:22:57
Niin siinä on mennyt vähän vellit ja jauhot sekaisin.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Alvari - 21.03.19 - klo:23:38
Ehkä toisen Mooseksen kirjan kirjoittamisen aikaan alttarissa oli portaat mutta myöhemmin Salomon temppelissä ei ollut.
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Natanael - 22.03.19 - klo:07:59
Eiku päin vastoin. Ehkä.

Näen kaksi vaihtoehtoa.
-Nuo kuvat ovat vain taiteilijoiden näkemyksiä, joihin malli on otettu pakanatemppeleistä.
-Salomon temppeli ei ollut enää sen kuvan mukainen, minkä Jumala Moosekselle näytti.

Ydinkysymys ei mielestäni ole ulkonainen muoto, vaan se mitä mikin toiminto, esine opettaa. Jos joku muuttuu, sille on syy.

Esimerkiksi Ilmestysmajassa oli yksi kultainen lampun jalka, temppelissä 10. Miksi?
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Natanael - 07.04.19 - klo:21:47
Ilmeisesti Salomon alttarilla ei ollut portaita, koska niitä oli kielletty tekemästä.
Koska alttari oli kymmenen kyynärää korkea, jotenkin oli saatava uhrieläin alttarille.
Ratkaisu ongelmaan oli ilmeisesti alla olevan kuvan kaltainen.
Hesekielin temppelissä oli portaat.


https://www.bible-history.com/ibh/images/fullsized/altar_burnt_offering.jpg
 
Tuo ratkaisu tuo mieleen jonkunlaisen kompromissin eli Salomo ei teettänyt maan tasalla olevaa polttiuhrialttaria, mutta ei myöskään alttaria, jonne oli portaat.

Miksi noin toimittiin?
Otsikko: Vs: Kysymys Daavidin väenlaskusta ja muuta ihmettelyä
Kirjoitti: Oloneuvos - 10.04.19 - klo:15:19
Miksiköhän Daavidin määräämä väenlasku oli niin paha teko?
Hänen sotapäällikkönsä Joabkin kauhistui sitä ja pyysi, että sitä ei suoritettaisi.
Jumala tuomitse sen ankarasti.

Ainut mikä minulle tulee mieleen, että Daavid ikäänkuin keskittyi ihmisvoimaan sen sijaan että sydämessään luottaisi kokonaan Jumalaan. Onko teillä muita selityksiä asiaan??
1. Aikakirja 21.

Olen seurannut sivusta tätä keskustelua ja oppinutkin uutta tuosta Daavidin toimeenpanemasta väenlaskusta. Tapahtumista kerrotaan, kuten joku jo mainitsikin, kahdessa Raamatun kirjassa - 2.Samuel luvussa 24 ja 1.Aikakirja luvussa 21. Tarinoissa on merkittäviä eroavaisuuksia. Olen niitäkin pohtinut, mutta nyt erityisesti tuota Araunan puimatannerta, jossa Jumalan tuomio kohtasi kansaa ja Herran enkelin miekka osoitti kohti Jerusalemia tuhotakseen sen (1. Aik. 23:16). Tässä vaiheessa rutto oli tappanut jo useita tuhansia juutalaisia rangaistukseksi siitä, että Daavid oli pannut toimeen väenlaskun.

Tässä tapahtumassa on monia yksittäisiä tapahtumia, jotka esikuvat viittaavat sekä menneisiin että tuleviin.
+ Aurean puimatanner sijaitsi Moorian vuorella
+ Moorian vuorella Aabraham valmistautui uhraamaan rakkaan poikansa
+ Aurean puimatantereella Herran enkelin viha asettui kuin Daavid rakensi sinne alttarin ja uhrasi
+ Daavid osti puimatantereen täydestä hinnasta ja päätti sille rakentaa Jumalalle temppelin (1. Aik. 22:1)
+ Aurean puimatantereella Jeesus ristillä sovitti maailman synnin
+ Aurean puimatantereen tapahtumia ja Golgatan tapahtumia edelsi väenlasku.

Tuollaisia olen pohtinut. Olen myös pohtinut missä Daavidin elämän vaiheessa Hän määräsi väenlaskun? Vuosikymmeniä sitten olin itsekseni mieltänyt sen tapahtuneen Daavidin vanhuudessa, mutta nyt minusta tuntuu, että se saattoi tapahtua sinä vuonna, kun Daavid eli vielä Urian murha tunnollaan. Aikakirjoissahan tämä tapahtuma sijoittuu heti Rabban valloituksen jälkeen, jos olen oikein ymmärtänyt. Minun mielestä Aikakirjoissa, Kunungastenkirjoissa ja Samielinkirjoissa ei kaikki kerrottu etene aikajärjestyksessä, vai eteneekö?

Olen vielä ajatellut sitäkin, että miksi Jumala rankaisi niin ankarasti kansaa väenlaskusta? Olen tullut siihen lopputulokseen, että ainakin osaksi se johtui Daavidin halusta osoittaa oma sotilaallinen voimansa. Hän ei luottanut siihen Jumalan lupaukseen, jonka jo Aabraham oli saanut, että "sinun jälkeläistesi luku on määrältään kuin meren hiekka" ja lupaukseen liittyi Jumalan siunaus. Oli ilmeisen vaarallista suorittaa tuollainen väenlasku omin päin ja kuten tuolla aikaisemmin jo mainittiinkin, ilman Mooseksen kirjoissa säädettyä lunnasmaksua.

Tällaisia ajatuksia minulla on syntynyt tuosta Daavidin määräämästä väenlaskusta. Lisää "syvyyttä" tapahtumat saavat, kun Rabbaan Daavid hyökkäsi kaupungin väestön nöytyytettyä hänen sinne hyvässä tarkoituksessa lähettämiään miehiä. Rabban väki oli tehnyt syntiä ja näyttää siltä, että ne aiheuttivat myös Daavidin joukoille ensin merkittävän miestappion (jonka yhteydessä Batseban mies Uria surmattiin, 2.Sam. 11:15-17). Tässä vaiheessa (tämä on siis minulle syntynyt käsitys) Daavid määräsi väenlaskennan. Rabban väki eli synnissä ja samoin Daavid eli synnissä. Ojentakaa jos olen pohdinnoissani aivan hakoteillä?