Kirjoittaja Aihe: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?  (Luettu 56075 kertaa)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #180 : 01.09.19 - klo:16:32 »


Amen, Oloneuvos. Silloin Jeesus kirkastuu totuuden tuntemisen kautta, samoin totuudessa terveeseen uskoon ojentautunut uskova kirkastuu Hänessä.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #181 : 01.09.19 - klo:16:41 »


Soltero, päinvastoin, eli pois seurakunnattomuudesta.
Sitten pitää vain etsiä ja löytää seurakunta, jossa muutkin ovat yhtä
"vapaiksi uloskasvaneita".

Nämä kaanaankieliset termit ovat niin korkealentoisen moniselitteisiä,
että ne voi ymmärtää vaikka miten monella tavalla.

Mitä suomeksi tarkoittaa "uloskasvaminen totuuden tuntemisen rinnalla"
ja "totuudessa terveeseen uskoon ojentautunut uskova kirkastuu"?

Näin hankalat ilmaisut tarvitsisivat selityksen ja käytännön esimerkkejä.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #182 : 01.09.19 - klo:16:51 »

Mutta Raamattu sanoo, että yksinkertaiset ymmärtävät ja heille Jumalan tie on suora ja tasainen. Nöyrät eivät ylennetä itseään, vaan alennetaan, niin Sanan opetus avaa ymmärrystä.
Jos ylentää, hänet Jumala alentaa. Jos alentaa, hänet Jumala ylentää.

Kanaalinkieli tulee nöyrästä. Koska nöyrä saa ymmärrystä.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #183 : 01.09.19 - klo:17:00 »

Mutta Raamattu sanoo, että yksinkertaiset ymmärtävät ja heille Jumalan tie on suora ja tasainen. Nöyrät eivät ylennetä itseään, vaan alennetaan, niin Sanan opetus avaa ymmärrystä.
Jos ylentää, hänet Jumala alentaa. Jos alentaa, hänet Jumala ylentää.

Kanaalinkieli tulee nöyrästä. Koska nöyrä saa ymmärrystä.
Minun mielestäni nöyrä ihminen puhuu ja kirjoittaa sillä tavalla,
että toiset ymmärtävät, mitä hän haluaa sanoa.

Hengellisistä asioista voi puhua aivan tavallista yleiskieltä käyttämällä.

Kaanaankieli on suppeille sisäpiireille tarkoitettua erikoissanastoa,
jonka sanojen ja ilmaisujen merkitykset vaihtelevat sen mukaan,
mihin uskonsuuntaukseen henkilö kuuluu.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #184 : 01.09.19 - klo:17:10 »
Niin, jotkut sanoivat, että olen itse kanaaninkielinen uskova. Yritän pitää huolen, että kirjoitan selkokielen mukaan.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #185 : 01.09.19 - klo:17:21 »
Niin, jotkut sanoivat, että olen itse kanaaninkielinen uskova. Yritän pitää huolen, että kirjoitan selkokielen mukaan.
Voisitko siis suomentaa esim. tämän lauseen,
jonka kirjoitit edellä:
"Totuuden tuntemisen rinnalla vapaaksi uloskasvamisen kautta löytää totuuden."

Se siis on suomea, mutta siinä sanoilla on niin suuresti normaalista poikkeavia merkityksiä,
että ymmärtäminen jää hämäräksi.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #186 : 01.09.19 - klo:17:23 »

En ole nyt läppärillä. Ehkä illemmalla...

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #187 : 01.09.19 - klo:20:26 »

Soltero, nyt olen läppärillä ja läppärillä kirjoittaminen on paljon helpompi, kuin kännykällä.

Lainaus käyttäjältä: Soltero
Voisitko siis suomentaa esim. tämän lauseen,
jonka kirjoitit edellä:
"Totuuden tuntemisen rinnalla vapaaksi uloskasvamisen kautta löytää totuuden."

Maailman alkeisvoimien alla orjuuttaminen ja vapaaksi uloskasvaminen on toisille vastenkohtaista. Esimerkiksi uskonnollinen oppi orjuuttaa maailman alkeivoimien alle noudatettavaksi, eikä tällä tavalla voi kasvaa vapaaksi. Mutta jos totuuden tuntemisen kautta se pääsee vapaaksi, eli uloskasvamaan vapaaksi, koska totuus tekee siitä vapaaksi.

Eli mitä tahansa väärä oppi tai epäraamatullinen opetus estää ojentautumisen terveeseen uskoon, niin silloin se ei vielä päässyt vapaaksi eli uloskasvanut vapaaksi. Mutta jos totuuden tuntemisen kautta totuus tekee vapaaksi, niin se pääsee vapaaksi, eli pääsee uloskasvamaan vapaaksi ja ojentautumaan terveeseen uskoon.

Joh. 8:36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

Jos pääsee tuntemaan totuuden ja sen jälkeen alkaa ojentautua ja pyhittyä kohti Jeesusta ja se löytää entistä enemmän Jeesuksen tuntemisen ja Jeesus alkaa kirkastaa hänelle.



Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #188 : 01.09.19 - klo:21:24 »
Jeesus opettaa mainitsemassasi Johanneksen evankeliumin 8. luvussa juutalaisia,
joista suurin osa ei uskonut Häntä.
Juutalaiset väittivät olevansa Abrahamin lapsina vapaita orjuudesta,
mutta Jeesus osoitti heidän todellisuudessa olevan Paholaisen lapsia ja synnin orjia,
koska halusivat tappaa Hänet.
Paholainen on murhaaja ja valehtelija. 

Jeesus kertoi heille puhuvansa totta, mutta juutalaiset eivät usko Hänen puhettaan,
koska eivät ole Jumalasta. (jakeet 33-47)

Mutta Häneen uskoville juutalaisille Hän lupasi todellisen vapauden synnin orjuudesta,
koska he kuulevat Hänen sanansa ja siksi saavat tuntea totuuden.
Heistä tulee Hänen opetuslapsiaan.
Ne, jotka eivät usko, että Jeesus puhuu Isänsä sanoja, pysyvät synnin orjuudessa ja kuolevat synteihinsä. (jakeet 24-32)

En siis näe tuossa raamatunkohdassa opetusta mistään "vapaaksi uloskasvamisesta" tai harhaopeista.
Oikea oppi on evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta niin kuin Raamattu sen opettaa,
jo Vanhasta testamentista alkaen.
Tämä on ainoa oppi, joka vapauttaa siihen uskovan synnin orjuudesta,
ja johon turvaamalla saa aikanaan pelastuksen lahjan.

Tietysti alkuperäisessä yhteydessä Jeeesus puhui väärästä opista,
joka tulee torjua.
Mutta Hän tarkoitti sillä sitä vääristynyttä juutalaisuutta, joka toisaalta luotti Abrahamiin ja hänen lapseutensa tuomiin lupauksiin,
mutta oli kuitenkin valmis ummistamaan silmänsä Vanhan liiton profeettojen Messias-ennustuksilta.
Ja kuitenkin itse Messias juuri puhui heidän kanssaan.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #189 : 01.09.19 - klo:21:31 »

Soltero, se liittyy myös totuuden tuntemiseen, jonka kautta kasvaa vapaaksi väärästä orjuudesta. Raamattu tarkoittaa väärällä orjuudella myös väärää oppia ja epäraamatullista opetusta.

Kol. 2:8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #190 : 01.09.19 - klo:21:45 »

Soltero, se liittyy myös totuuden tuntemiseen, jonka kautta kasvaa vapaaksi väärästä orjuudesta. Raamattu tarkoittaa väärällä orjuudella myös väärää oppia ja epäraamatullista opetusta.

Kol. 2:8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
Niinpä.
Siksi mainitsinkin, että ainoa oikea ja pelastava oppi
on evankeliumi Jeesuksesta niin kuin se on kirjoitettu Raamattuun.

Jos on omaksumassa harhaoppeja, niistä ei kannata yrittää kasvaa hitaasti ulos,
vaan hylätä ne kerta kaikkiaan,
kun on todennut ne Raamatun vastaisiksi.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #191 : 01.09.19 - klo:21:47 »

Niin. Minua unettaa... Hyvää yötä Jeesus myötä!

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #192 : 02.09.19 - klo:09:13 »
Kummallsta, että olo on vielä väsynyt ja puoliuninen...

No niin, Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikana Jeesus omisti Isän opin ja teki Isän tahdon mukaan. Siten Jeesus astui taivaaseen, niin siitä lähtien apostolit omistivat Kristuksen opin.

Esitän esimerkillisen erotuksen. En kohdista tällä kirjoituksilla ketään, vaan tämä on vain esimerkki, mitä haluaisin näyttää. Kun liittyy kirkkoon, alkaa omistaa luterilaisen opin. Sivustakatsojana olen nähnyt uskovien keskinäistä riitaa siitä, mikä olisi raamatullinen seurakunta, joko kirkko tai helluntaiseurakunta, koska he elävät yhä seurakunnattomuuden opetuksen mukaan, mikä ei pohjaudu Raamattuun ja keskinäinen riita ei tunnu loppuvan. On monesti kehoitettu unohtamaan erimielisyyttä tuloksetta, koska eletään yhä seurakunnattomuuden opetuksen mukaan.

Helluntaiseurakunnassa, vapaakirkossa ja luterilaisessa seurakunnassa käydessäni minulle tuli sellainen tunne, että minulla olisi hajallinen olo. Yritin unohtaa sen tunteen ja keskittyä muihin asioihin. Mutta minulla oli jatkuvasti sellainen tunne, joka vaivasi minua. En voinut hyvin sen takia. Miksi? Koska Pyhä Henki asuu siinä ja Hän tahtoi näyttää minulle. Siten asia paljastui, että niissä, missä kävin, uskoo yhä siitä opetusta seurakunnattomuudesta.

Kun minä tutustuin uusiin kasvoihin. Minulta AINA kysyttiin, mihin seurakuntaan minä kuulun. Siihen olen lopen kyllästynyt. Jouduin vastaamaan, että uskoontuloni kautta kuulun jo Jeesuksen ruumiilliseen seurakuntaan. Siten tuli kuolemanhiljaisuus. Ei kukaan kysynyt, mitä se tarkoittaa.

Yhtenä kesäpäivänä menin yhteiskristilliselle leirialueelle. Sinne oli pitkä ajomatka, koska menin sinne saarnan takia, koska olin Sanan nälkäinen ja halusin kuulla lisää vesittämätöntä saarnaa. Mutta tulin petetyksi, koska saarnaaja puhui kokoajan Martti Lutherista ja luterilaisesta opista kerskaten.

Väärä opetus hapattaa kokoajan taikinaa.

1Kor. 5:6 Ei ole hyvä, että kerskaatte. Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan?
7   Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.

Gal. 5:9 Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.

Samoin seurakunnattomuuden opetus hapattaa.


« Viimeksi muokattu: 02.09.19 - klo:09:19 kirjoittanut rupattelija »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #193 : 02.09.19 - klo:09:26 »

Tuli mieleen vielä se juttu. Minä aloin säännöllisesti käydä helluntaiseurakunnassa. Siten pastori tuli kysymään, miksen liity helluntaiseurakuntaan. Siten ohjasin häntä selittäen, mitä Raamattu sanoo. Siten hän lopetti heti kysymisen ja antoi minun käydä helluntaiseurakunnassa.

Mutta joku jäsen sieltä alkoi kysellä, mihin seurakuntaan kuulun ja kehotti minua etsimään oma seurakunta ja liittymään. Siihen olen väsynyt. Se ei tunnu loppuvan.





Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #194 : 02.09.19 - klo:09:39 »
Helluntaiseurakunnassa, vapaakirkossa ja luterilaisessa seurakunnassa käydessäni minulle tuli sellainen tunne, että minulla olisi hajallinen olo. Yritin unohtaa sen tunteen ja keskittyä muihin asioihin. Mutta minulla oli jatkuvasti sellainen tunne, joka vaivasi minua.

Tässä on jotain tuttua. Ja tätä vaihetta on omalla kohdalla kestänyt hieman yli 20 vuotta. Liittymistäkin on tullut ajateltua, mutta vastassa on se ongelma, että "hajallinen olo" ikäänkuin vakinaistuisi pysyväksi. En voi ajatella mistään tuntemastani yhteisöstä niin, että juuri tämä yhteisö on minun paikkani ja se sulkee muut pois. Enkä voi sille ajatukselle mitään, että jokaisen yhteisön opissa ja opetuksessa on jotain sellaista, mitä en sydämestäni voi hyväksyä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell