Kirjoittaja Aihe: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?  (Luettu 55892 kertaa)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #255 : 03.09.19 - klo:16:27 »
Ei ole tarkoitus osoittaa sormella sinua, mutta kirjoituksesi antoi minun ymmärtää, että sinulla ei ole se käsite. Se käsite tuli aiemmasta opetuksesta, siksi se on tuttu ja vanha opetus minulle, samoin monelle uskovalle.

Olen täysin haluton jatkamaan keskustelua kanssasi, koska sinä aina pommitat Raamatun kohdat selittäen, että asia ei ole näin, eikä Raamattu tarkoita tätä, mitä kirjoitin.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #256 : 03.09.19 - klo:16:45 »
Ei ole tarkoitus osoittaa sormella sinua, mutta kirjoituksesi antoi minun ymmärtää, että sinulla ei ole se käsite. Se käsite tuli aiemmasta opetuksesta, siksi se on tuttu ja vanha opetus minulle, samoin monelle uskovalle.

Olen täysin haluton jatkamaan keskustelua kanssasi, koska sinä aina pommitat Raamatun kohdat selittäen, että asia ei ole näin, eikä Raamattu tarkoita tätä, mitä kirjoitin.
Mitä "käsitettä" tarkoitat?

Yritän tarkistaa Raamatun Sanalla kaikki hengelliset mielipiteet,
sekä omani että toisten.
Jos joku perustelee jotakin näkemystään jollakin raamatunkohdalla,
joka mielestäni tarkoittaa aivan muuta asiaa,
ilmoitan sen suoraan.
Silloin odotan toiselta perustelua omalle käsitykselleen.
Se on keskustelua.

Sellaisesta ei kannata loukkaantua eikä haavoittua.
Näissä keskustelukerhoissahan ei ole opettajia eikä oppilaita,
vaan ihmiset vaihtavat mielipiteitään ja kokemuksiaan
elämän eri alueilta.
Tämä on hengellinen foorumi, jossa useimmat aiheet liittyvät jotenkin
uskoon ja uskossa elämiseen.

Jokaisella on oma taustansa ja oma tiensä.
Koska keskustelukumppanit (useimmat) ovat tuntemattomia, kasvottomia, nimettömiä,
iättömiä, ilmeettömiä ja sukupuolettomia nimimerkkejä,
mitään toisen näkemystä ei kannata ottaa henkilökohtaisena loukkauksena.
Siitä on haittaa vain itselle.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #257 : 03.09.19 - klo:16:54 »
Juuri näin, mutta se ei ole sama asia, kuin suuhun syöttäminen perättömällä jutulla. Se on henkistä väkivaltaa. Minua on leimailtu näön perusteella ja suuhuni on syötetty perättömällä asialla syyllistäen ja osoittaen sormella. Minusta on yritetty tehdä olkinukkeeksi ja samoin sivustakatsojana seuraillessani yksilön kohdalla on yritetty tehdä olkinukkeeksi, niin itse ahdistuin.

Rakentava ja asiallinen keskustelu voi toimia ehdolla, että jätetään pois ne epähedelmän työt, kuten sormella osoittaminen, olkinukeksi tekeminen ja suuhun syöttäminen perättömällä asialla jne. Kysyminen kannattaa yhteisymmärryksen kannalta ja siitä, puhutaanko samasta asiasta, se riittää.

Tiit. 3:14 Oppikoot meikäläisetkin, tarpeen vaatiessa, harjoittamaan hyviä tekoja, etteivät jäisi hedelmättömiksi.

Kysyn, etkö ole kuullut toistuvasta samasta profetiasta ympäri herätysliikkeistä tulevasta luopioseurakunnasta? Ja vielä laitan yhden Raamatun kohdan kysyäkseni, miten sinä käsität tämän kohdan.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.





Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #258 : 03.09.19 - klo:17:10 »
Juuri näin, mutta se ei ole sama asia, kuin suuhun syöttäminen perättömällä jutulla. Se on henkistä väkivaltaa. Minua on leimailtu näön perusteella ja suuhuni on syötetty perättömällä asialla syyllistäen ja osoittaen sormella. Minusta on yritetty tehdä olkinukkeeksi ja samoin sivustakatsojana seuraillessani yksilön kohdalla on yritetty tehdä olkinukkeeksi, niin itse ahdistuin.

Rakentava ja asiallinen keskustelu voi toimia ehdolla, että jätetään pois ne epähedelmän työt, kuten sormella osoittaminen, olkinukeksi tekeminen ja suuhun syöttäminen perättömällä asialla jne. Kysyminen kannattaa yhteisymmärryksen kannalta ja siitä, puhutaanko samasta asiasta, se riittää.

Tiit. 3:14 Oppikoot meikäläisetkin, tarpeen vaatiessa, harjoittamaan hyviä tekoja, etteivät jäisi hedelmättömiksi.

Kysyn, etkö ole kuullut toistuvasta samasta profetiasta ympäri herätysliikkeistä tulevasta luopioseurakunnasta? Ja vielä laitan yhden Raamatun kohdan kysyäkseni, miten sinä käsität tämän kohdan.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
En tosiaan ymmärrä, mihin perättömiin juttuihin olen muka sekaantunut.
Sormella osoittelusta ja olkinukeksi tekemisestä en tiedä mitään.
Puhut nyt täysin arvoituksia.

Juu, olen kuullut joistain profetioista, joiden mukaan tulee jokin luopioseurakunta.
En yleensä lue enkä kuuntele sellaisia.
Tietenkin jokin profetia voi olla Herralta, mutta tuon tyyppiset apokalyptiset jutut voivat myös olla jonkun mielikuvitusta.

Lopunaikojen luopumuksesta ja antikristuksesta kerrotaan mm. tässä:

"Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla.
Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken,
mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan,
niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala."
(2.Tess. 2. 3-4)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #259 : 03.09.19 - klo:17:12 »

Ok, Jukka. Luulin, että me puhumme samasta asiasta. Minä tarkoitan alusta saakka yleistä korvausteologista saarnaa, joka ei koske Israelin kansaa.

Voi hyvin.

Korvausteologiaan on alusta alkaen kuulunut toisena osapuolena Israelin kansa tai laajemmin ottaen kaikki maailman juutalaiset.  Korvausteologiassa Raamattua tulkitaan siten, että Jumalan juutalaisille antamat lupaukset ovat lakanneet olemasta voimassa ja tulleet kristittyjen osaksi, koska juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen kuninkaanaan. Muunlaista korvausteologiaa minä en tunne.

Heh...   En tiedä, mitä sinä tai te käytätte yleisesti sitä terminologiaa. Kysyn, kuuluuko teidän terminologiaan se sana korvasyyhyllinen saarna? Ihmisviisaudella vesitetty saarna? Tai mikä olisi sana, jota sinä enemmän käytät? Voisitko auttaa minua tässä asiassa, koska en tiedä mitä teillä keskenänne se terminologia on yleisesti käytössä?

Minun mielestä täällä keskustellaan ihan yleisesti hyväksytyillä ja Raamatunkin käyttämillä termeillä.

Korvasyyhy-sana löytyy suomalaisesta KR33/38 laitoksesta vain kerran (tarkistin asian). Esko Haapa kommentaarissaan Kirkolliset kirjeet (Gummerus 1978) kääntää tuon kohdan "knetho'menoi ten akoen - nautiskellen kuulemastaan". Jakeessa varoitetaan ajasta, jolloin kuulijat omien mieltymystensä mukaan haalivat itselleen opettajia. Tällaista esiintyi jo Jesajankin aikana, kun kansa ei halunnut kuulla profeetan nuhdetta ja varoituksia. He sanoivat: "Älkää ennustako meille tosia, puhukaa meille mieluisia, ennustakaa silmänlumeita" Jes. 30:10.

Tuohon 2.Tim.4:3 kohtaan liittyy runsaasti raamatunpaikkoja, jotka käsittelevät oikeaa oppia ja opetusta sekä väärää ja harhaoppista opetusta. Kohdasta ja seuraavasta jakeesta käy mielestäni ilmi, että sanan kuulijat itse valitsevat kuulla julistajia, jotka puhuvat heidän tunteisiinsa ja haluihinsa mieluisia, käännyttyään pois terveestä opista ja opetuksesta.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #260 : 03.09.19 - klo:17:16 »
Juuri näin, mutta se ei ole sama asia, kuin suuhun syöttäminen perättömällä jutulla. Se on henkistä väkivaltaa. Minua on leimailtu näön perusteella ja suuhuni on syötetty perättömällä asialla syyllistäen ja osoittaen sormella. Minusta on yritetty tehdä olkinukkeeksi ja samoin sivustakatsojana seuraillessani yksilön kohdalla on yritetty tehdä olkinukkeeksi, niin itse ahdistuin.

Rakentava ja asiallinen keskustelu voi toimia ehdolla, että jätetään pois ne epähedelmän työt, kuten sormella osoittaminen, olkinukeksi tekeminen ja suuhun syöttäminen perättömällä asialla jne. Kysyminen kannattaa yhteisymmärryksen kannalta ja siitä, puhutaanko samasta asiasta, se riittää.

Tiit. 3:14 Oppikoot meikäläisetkin, tarpeen vaatiessa, harjoittamaan hyviä tekoja, etteivät jäisi hedelmättömiksi.

Kysyn, etkö ole kuullut toistuvasta samasta profetiasta ympäri herätysliikkeistä tulevasta luopioseurakunnasta? Ja vielä laitan yhden Raamatun kohdan kysyäkseni, miten sinä käsität tämän kohdan.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
En tosiaan ymmärrä, mihin perättömiin juttuihin olen muka sekaantunut.
Sormella osoittelusta ja olkinukeksi tekemisestä en tiedä mitään.
Puhut nyt täysin arvoituksia.

Juu, olen kuullut joistain profetioista, joiden mukaan tulee jokin luopioseurakunta.
En yleensä lue enkä kuuntele sellaisia.
Tietenkin jokin profetia voi olla Herralta, mutta tuon tyyppiset apokalyptiset jutut voivat myös olla jonkun mielikuvitusta.

Lopunaikojen luopumuksesta ja antikristuksesta kerrotaan mm. tässä:

"Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla.
Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken,
mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan,
niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala."
(2.Tess. 2. 3-4)

Ok. Entä 1Kor. 2:5?


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #261 : 03.09.19 - klo:17:18 »

Ok, Jukka. Luulin, että me puhumme samasta asiasta. Minä tarkoitan alusta saakka yleistä korvausteologista saarnaa, joka ei koske Israelin kansaa.

Voi hyvin.

Korvausteologiaan on alusta alkaen kuulunut toisena osapuolena Israelin kansa tai laajemmin ottaen kaikki maailman juutalaiset.  Korvausteologiassa Raamattua tulkitaan siten, että Jumalan juutalaisille antamat lupaukset ovat lakanneet olemasta voimassa ja tulleet kristittyjen osaksi, koska juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen kuninkaanaan. Muunlaista korvausteologiaa minä en tunne.

Heh...   En tiedä, mitä sinä tai te käytätte yleisesti sitä terminologiaa. Kysyn, kuuluuko teidän terminologiaan se sana korvasyyhyllinen saarna? Ihmisviisaudella vesitetty saarna? Tai mikä olisi sana, jota sinä enemmän käytät? Voisitko auttaa minua tässä asiassa, koska en tiedä mitä teillä keskenänne se terminologia on yleisesti käytössä?

Minun mielestä täällä keskustellaan ihan yleisesti hyväksytyillä ja Raamatunkin käyttämillä termeillä.

Korvasyyhy-sana löytyy suomalaisesta KR33/38 laitoksesta vain kerran (tarkistin asian). Esko Haapa kommentaarissaan Kirkolliset kirjeet (Gummerus 1978) kääntää tuon kohdan "knetho'menoi ten akoen - nautiskellen kuulemastaan". Jakeessa varoitetaan ajasta, jolloin kuulijat omien mieltymystensä mukaan haalivat itselleen opettajia. Tällaista esiintyi jo Jesajankin aikana, kun kansa ei halunnut kuulla profeetan nuhdetta ja varoituksia. He sanoivat: "Älkää ennustako meille tosia, puhukaa meille mieluisia, ennustakaa silmänlumeita" Jes. 30:10.

Tuohon 2.Tim.4:3 kohtaan liittyy runsaasti raamatunpaikkoja, jotka käsittelevät oikeaa oppia ja opetusta sekä väärää ja harhaoppista opetusta. Kohdasta ja seuraavasta jakeesta käy mielestäni ilmi, että sanan kuulijat itse valitsevat kuulla julistajia, jotka puhuvat heidän tunteisiinsa ja haluihinsa mieluisia, käännyttyään pois terveestä opista ja opetuksesta.

Oloneuvos. Kiitos! Tuttu juttu minulle.




Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #262 : 03.09.19 - klo:17:21 »
Muuten Hilja Aaltonen meni luterilaiseen kirkkoon ja kuuli korvasyyhyllista saarnaa ihmisviisauden perusteella ja hän pettyneenä sanoi näin; tämä aika on kadottanut vanhanaikaisen evankeliumin. Jeesuksen veren voimasta puhutaan niin, että se on niin kuin otsakkeena, mutta se ei ole tuossa. Kaipaan sitä jykevyyttä, jota ennen oli. Kokouksissa oli sellainen henki, että niissä itkettiin ja oltiin hiljaa. Se oli syntisen itkua Jumalan tuulen alla.

Se on vaarallinen tekijä, joka ajaa tai kasvaa uskosta ulos luopumaan Jeesukseen.


Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #263 : 03.09.19 - klo:17:34 »
Muuten Hilja Aaltonen meni luterilaiseen kirkkoon ja kuuli korvasyyhyllista saarnaa ihmisviisauden perusteella ja hän pettyneenä sanoi näin; tämä aika on kadottanut vanhanaikaisen evankeliumin. Jeesuksen veren voimasta puhutaan niin, että se on niin kuin otsakkeena, mutta se ei ole tuossa. Kaipaan sitä jykevyyttä, jota ennen oli. Kokouksissa oli sellainen henki, että niissä itkettiin ja oltiin hiljaa. Se oli syntisen itkua Jumalan tuulen alla.

Se on vaarallinen tekijä, joka ajaa tai kasvaa uskosta ulos luopumaan Jeesukseen.


Sun kirjoitukset ikäänkuin sisältävät taka-ajatuksen, että mm. muut uskovat täällä eivät kykene arvioimaan asioita hengellisesti, ja sinulla on tää erityisymmärrys, mikä sun tulee jakaa muille. Minusta itse olet eksyksissä tuossa, ja oletan, että kuuntelet opetusta, että on erityisryhmä, johon kuuluvat ne jotka näin opettavat ja sinä, joilla on tämä hengellinen tieto ja teidän kuuluu julistaa sitä muille. Ja jos uskovat eivät lähde seurakunnistaan..........kuuntelemaan sinun opettajiasi (??), se johtaa auttamattomasti luopumukseen ja porton sokaisemaksi.

Itse näen tuossa sen, että olet alkanut kuuntelemaan jotakuta joka uskoo omaavaansa "oikeamman totuuden" kuin yleensä uskovat. Ja ajattelen, että sua on jymytetty kuuntelemaan lahkohenkistä opetusta.

Jos mielestäsi moni täällä on jotenkin harhassa ja sun tulee varoittaa, eikö sinun kuuluisi totella Paavalia joka sanoo, että harhaoppista vältä varoitettuasi tätä kerran tai kahdesti?
Itse yritän pitää huolen, että en jatka juttua sellaisen kanssa joka ymmärrykseni mukaan on harhassa, koska mielestäni Raamattu niin neuvoo.



Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #264 : 03.09.19 - klo:17:38 »

Ei, Sandia, vaan koitan nostaa esille se, mitä Raamattu tarkoittaa.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #265 : 03.09.19 - klo:17:40 »

Ei, Sandia, vaan koitan nostaa esille se, mitä Raamattu tarkoittaa.

Heh. Et siis luota että meillä on hengellinen ymmärrys Sanasta ja sinun tulee näyttää mitä Raamattu oikeesti tarkoittaa?
Tuota juuri tarkoitin. Sanot saman vain eri sanoilla, ja sitten taas alat opettaa.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #266 : 03.09.19 - klo:17:41 »
Kysyn, oletko saanut väärinymmärryksen jostain asiasta? Minulla ei ole mitään Hilja Aaltosta vastaan, jos sitä tarkoitat.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #267 : 03.09.19 - klo:17:42 »

Sandia, Solteron jälkeen. Tärkeintä on päästä yhteisymmärrykseen ymmärtääksemme toisiamme. Tämä on meidän kahdenkeskeinen keskustelu.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #268 : 03.09.19 - klo:17:44 »
Kysyn, oletko saanut väärinymmärryksen jostain asiasta? Minulla ei ole mitään Hilja Aaltosta vastaan, jos sitä tarkoitat.

Ei kai mullakaan. Mutta yleensä luen vain Raamattua, kuten jo kerroin. Mutta olen kuullut muilta uskovilta että tää Hilja Aaltonen oli hyvin vakaa uskova. En kyseenalaista niiden kykyä arvioida, jotka minulle ovat sen kertoneet. Koska luotan heihin uskovina. Sinuun en luota, koska minusta sinä vedät omaa tai pienen jengin linjaa, missä pelkään on lahkohenkisyys mukana, ja siitähän Raamattu varoittaa.

Mutta kun sanoin, tottelen Raamattua. Olen nää nyt sulle sanonut. En jatka tästä.
« Viimeksi muokattu: 03.09.19 - klo:17:51 kirjoittanut sandia »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #269 : 03.09.19 - klo:17:46 »

Soltero, en voi jatkaa keskustelua kanssasi, koska Sandia luulee minua olevan lahkohenkinen uskova. Ei voi asialle mitään.