Kirjoittaja Aihe: Usko ja uskonnollisuus  (Luettu 18477 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #30 : 11.10.18 - klo:08:13 »
Enkä mä ole yhtään varma tajuanko ollenkaan mitä yrität selittää. Tää on paras mihin pystyn.

Onko sitten ihan sama mihin uskoo, jos uskoo lujasti?

Sama minkä suhteen? Pelastuksenko?

Niin.
Oikea usko pelastaa, uskonnollisuus ei vai miten se meneekään.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #31 : 11.10.18 - klo:08:22 »
Enkä mä ole yhtään varma tajuanko ollenkaan mitä yrität selittää. Tää on paras mihin pystyn.

Onko sitten ihan sama mihin uskoo, jos uskoo lujasti?

Sama minkä suhteen? Pelastuksenko?

Niin.

Ei ole sama, vaikka kuinka olisi mielestään oikeassa ja vaikka kuinka lujasti uskoisi.
Vain usko Jeesukseen pelastaa. Ei ole mitään muuta tietä Isän luokse. Pelastuksen suhteen ei riitä se, että on vilpittömästi väärässä.

Mun tarkoitus oli sanoa se, että väärässäkin olevat luulevat usein olevansa oikeassa, eivätkä tiedä mitä tekevät.

Näin pitkälle se voi mennä:

"He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle"
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #32 : 11.10.18 - klo:08:25 »

Oikea usko pelastaa, uskonnollisuus ei vai miten se meneekään.

Usko Jeesukseen pelastaa. Ja minä en siinä tuomariksi ala.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #33 : 11.10.18 - klo:09:06 »
Enkä mä ole yhtään varma tajuanko ollenkaan mitä yrität selittää. Tää on paras mihin pystyn.

Onko sitten ihan sama mihin uskoo, jos uskoo lujasti?

Sama minkä suhteen? Pelastuksenko?

Niin.

Ei ole sama, vaikka kuinka olisi mielestään oikeassa ja vaikka kuinka lujasti uskoisi.
Vain usko Jeesukseen pelastaa. Ei ole mitään muuta tietä Isän luokse. Pelastuksen suhteen ei riitä se, että on vilpittömästi väärässä.

Mun tarkoitus oli sanoa se, että väärässäkin olevat luulevat usein olevansa oikeassa, eivätkä tiedä mitä tekevät.

Näin pitkälle se voi mennä:

"He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle"

Jos kaksi keskenään eri mieltä oleva sanoo noin, kumpi on oikeassa?
Kristinuskon sisällä tulee väittely ehkä laista ja armosta sekä siitä mikä on harhaoppia ja mikä vain kulttuuria tms.


Jos toinen keskustelija on kristitty ja toinen on muslimi ja molemmat sanovat uskovansa aidosti ja kieltävät olevansa vain muotojumalisia, mikä tekee toisen uskosta sen oikean uskon?
« Viimeksi muokattu: 11.10.18 - klo:09:49 kirjoittanut Natanael »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #34 : 11.10.18 - klo:17:16 »
Enkä mä ole yhtään varma tajuanko ollenkaan mitä yrität selittää. Tää on paras mihin pystyn.

Onko sitten ihan sama mihin uskoo, jos uskoo lujasti?

Sama minkä suhteen? Pelastuksenko?

Niin.

Ei ole sama, vaikka kuinka olisi mielestään oikeassa ja vaikka kuinka lujasti uskoisi.
Vain usko Jeesukseen pelastaa. Ei ole mitään muuta tietä Isän luokse. Pelastuksen suhteen ei riitä se, että on vilpittömästi väärässä.

Mun tarkoitus oli sanoa se, että väärässäkin olevat luulevat usein olevansa oikeassa, eivätkä tiedä mitä tekevät.

Näin pitkälle se voi mennä:

"He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle"

Jos kaksi keskenään eri mieltä oleva sanoo noin, kumpi on oikeassa?
Kristinuskon sisällä tulee väittely ehkä laista ja armosta sekä siitä mikä on harhaoppia ja mikä vain kulttuuria tms.


Jos toinen keskustelija on kristitty ja toinen on muslimi ja molemmat sanovat uskovansa aidosti ja kieltävät olevansa vain muotojumalisia, mikä tekee toisen uskosta sen oikean uskon?

Se että vain toinen voi olla Jumalalta lahjaksi saatu usko. Voihan sitä uskoa vaikka sahapukkiin, mutta itse ajattelen tätä pelastavan uskon kannalta. Ilman uskoa Jeesukseen ei pelastu.

Uskon siis, että monet uskovat oikeasti jumaliinsa, mutta ei se usko pelasta.

En varmaan vieläkään hahmota mistä tässä on kyse.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #35 : 11.10.18 - klo:17:36 »
Enkä mä ole yhtään varma tajuanko ollenkaan mitä yrität selittää. Tää on paras mihin pystyn.

Onko sitten ihan sama mihin uskoo, jos uskoo lujasti?

Sama minkä suhteen? Pelastuksenko?

Niin.

Ei ole sama, vaikka kuinka olisi mielestään oikeassa ja vaikka kuinka lujasti uskoisi.
Vain usko Jeesukseen pelastaa. Ei ole mitään muuta tietä Isän luokse. Pelastuksen suhteen ei riitä se, että on vilpittömästi väärässä.

Mun tarkoitus oli sanoa se, että väärässäkin olevat luulevat usein olevansa oikeassa, eivätkä tiedä mitä tekevät.

Näin pitkälle se voi mennä:

"He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle"

Jos kaksi keskenään eri mieltä oleva sanoo noin, kumpi on oikeassa?
Kristinuskon sisällä tulee väittely ehkä laista ja armosta sekä siitä mikä on harhaoppia ja mikä vain kulttuuria tms.


Jos toinen keskustelija on kristitty ja toinen on muslimi ja molemmat sanovat uskovansa aidosti ja kieltävät olevansa vain muotojumalisia, mikä tekee toisen uskosta sen oikean uskon?

Se että vain toinen voi olla Jumalalta lahjaksi saatu usko. Voihan sitä uskoa vaikka sahapukkiin, mutta itse ajattelen tätä pelastavan uskon kannalta. Ilman uskoa Jeesukseen ei pelastu.

Uskon siis, että monet uskovat oikeasti jumaliinsa, mutta ei se usko pelasta.

En varmaan vieläkään hahmota mistä tässä on kyse.

Millä perustelet sen, että juuri sinun uskosi ja sinun Jumalasi pelastaa ja toisen usko ei?
Laitetaan vertailuun kristinuskon rinnalle islam tai jesidismi.
Esim. takin heiluttajauskoiset ja mooseksenuskoiset voi käsitellä omana kokonaisuutenaan.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #36 : 11.10.18 - klo:18:09 »
Enkä mä ole yhtään varma tajuanko ollenkaan mitä yrität selittää. Tää on paras mihin pystyn.

Onko sitten ihan sama mihin uskoo, jos uskoo lujasti?

Sama minkä suhteen? Pelastuksenko?

Niin.

Ei ole sama, vaikka kuinka olisi mielestään oikeassa ja vaikka kuinka lujasti uskoisi.
Vain usko Jeesukseen pelastaa. Ei ole mitään muuta tietä Isän luokse. Pelastuksen suhteen ei riitä se, että on vilpittömästi väärässä.

Mun tarkoitus oli sanoa se, että väärässäkin olevat luulevat usein olevansa oikeassa, eivätkä tiedä mitä tekevät.

Näin pitkälle se voi mennä:

"He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle"

Jos kaksi keskenään eri mieltä oleva sanoo noin, kumpi on oikeassa?
Kristinuskon sisällä tulee väittely ehkä laista ja armosta sekä siitä mikä on harhaoppia ja mikä vain kulttuuria tms.


Jos toinen keskustelija on kristitty ja toinen on muslimi ja molemmat sanovat uskovansa aidosti ja kieltävät olevansa vain muotojumalisia, mikä tekee toisen uskosta sen oikean uskon?

Se että vain toinen voi olla Jumalalta lahjaksi saatu usko. Voihan sitä uskoa vaikka sahapukkiin, mutta itse ajattelen tätä pelastavan uskon kannalta. Ilman uskoa Jeesukseen ei pelastu.

Uskon siis, että monet uskovat oikeasti jumaliinsa, mutta ei se usko pelasta.

En varmaan vieläkään hahmota mistä tässä on kyse.

Millä perustelet sen, että juuri sinun uskosi ja sinun Jumalasi pelastaa ja toisen usko ei?
Laitetaan vertailuun kristinuskon rinnalle islam tai jesidismi.
Esim. takin heiluttajauskoiset ja mooseksenuskoiset voi käsitellä omana kokonaisuutenaan.

Sillä, että sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Uskoni ei ole omaa uskoani, vaan Jumalan Pojan uskoa.

Luotan evankeliumin voimaan. Tietenkään se ei riitä perusteluksi sellaiselle joka haluaa pitää kiinni uskostaan johonkin toiseen jumalaan. Mutta on mahdollista, että evankeliumin julistuksen kautta joku kokee Jumalan kutsun. Kyse on sanomasta mikä muuttaa ihmisen. Sen julistajalta ei vaadita suuria esiintyjän taitoja, eikä miekkaa.

Olen sinut sen asian kanssa, että osa pitää kiinni omista jumalistaan. Sen kanssa olen myös sinut, että usko Jeesukseen ja sen syntyminen ei ole auki selitettävissä. Se on mysteeri, vaikka monet sitä sanaa inhoavatkin.
Ihmisroska

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #37 : 16.10.18 - klo:17:45 »
Olen ihmetellyt mikä on se energia mikä pitää jehovan todistajan jehovantodistajana, mormonin mormonina jne.
Kristitylle uskovalla se on omakohtainen kokemus tai tiedostaminen että olen uudestisyntynyt, vaikka ei tietäisikään juuri sitä hetkeä milloin se tapahtui.

Kuten kerroin olin yön yli pienen pienessä kylässä nimeltä Colorado City pohjois Arizonassa ihan Utahin rajan vieressä. Rajan toisella puolella on ikään kuin jatkoa sille kylälle, millä on eri nimi.

Mutta se syntyi siten, että Utahista lähti joskus vuonna 1900 lahko mikä erosi mormonien pääväylästä. Tää lahko halusi pitää kiinni moniavioisuudesta ja se ihmisryhmä muutti tuolle alueelle harrastamaan moromonisuuttaan mihin kuului moniavioisuus. Se oli jonkun aikaa kai melko hyvin voiva yhteisö ainakin materiaalisesti. Nyt se on todella ränsistynyt, jotenkin kummallinen paikka, hurjan leveät kadut mutta ne on kaikki hiekkateitä. Talot näyttävät autioituneilta, oli vaikea sanoa missä taloissa vielä asuttiin missä ei.  Olin nimittäin sielä Expedian kautta varannut yösijan bed and breakfast jutusta, mikä siis oli yksityinen koti. se on listattu myös Airbnd:ssä.

Oli aika jännä ajaa sinne myöhään illalla ihan pimeässä, katuvaloja ei ollut ollenkaan. Kadut olivat kuoppaisia ja sateen jälkeen kuraisia. Mutta olin nähnyt arvostelut siitä paikasta ja ne oli tosi hyvät ja kuviakin olin nähnyt, joten rohkenin edetä suunnitelmassani. :)

Vihdoin löysimme talon ja jopa pääsimme sisälle. Se talo oli ihan kunnollisen näköinen ulkoa ja päältä.
Majapaikka osoittautui ihan kivaksi, he olivat kunnostaneet talon omakätisesti ja se oli hyvinkin viihtyisä ja meidän huone oli kiva ja puhdas. Keittiö oli tosi viehättävä ja saimme käyttää sitä kuin omaamme. Rouva tarjosi meille ja toiselle vierasparsikunnalla aamiaisen.

Emäntämme jutteli meidän kanssa ja kysyin siitä sen kylän historiasta. Hän kertoi että talo missä olimme oli hänen lapsuudenkotinsa minkä hän oli lunastanut veroveloista kymmenien vuosien takaa. Hän kertoi kasvaneensa siinä mormoniyhteisössä mutta oli jättänyt sen yhteisön vuonna 86 ja muuttanut Coloradoon. Hän kertoi että lapsuus siellä oli ollut tosi hyvä, "paljon rakkautta", ja sanoi ettei vaihtaisi sitä menneisyyttään mihinkään.

Hän näytti äitinsä valokuvan. Äidillä oli sellaiset amish tyyppisen tamineet nuorena päällä. Vaikka en nähnyt yhden yhtä ihmistä siinä kylässä, sen ulkopuolella olevassa kahdessa uudessa kaupassa lähes kaikki työntekijät olivat pukeutuneen niihin "amishtyyppisiin" tamineisiin. Hän kertoi sisaruksistaan ja mutta isän kuvaa ei ollut missään eikä isästä puhuttu mitään.

Tämä nainen uskoi että se kylä alkaa siitä uudistua ja kehittyä ja siksi oli itsekin siellä pienyrittäjänä.

Nainen kertoi että joskus reilu 10 vuotta sitten siellä oli ollut joku heidän keskuudestaan noussut tyyppi joka väitti olevansa profeetta ja oli terrorisoinut koko kylän, lähettänyt lukuisia miehiä pois siitä yhteisöstä ja anastanut näiden vaimot itselleen ja kavereilleen. Vihdoin joko Utahin hallitus tai liittovaltio oli pidättänyt hänet ja hän istuu vankilassa lasten hyväksikäytöstä.

Emäntämme kertoi että siellä kylällä on vieläkin ihmisiä jotka uskovat että tämä tyyppi on oikea Herran profeetta.

Luin sitten lomalla Joseph Smithistä ja siitä miten hän päätti että oli profeetta ja että USA on luvattu maa. Hurjia juttuja mitkä ilmeisesti on Mormonien kirjassa.

Mutta miten ihmeessä tuosta sitten kehittyi niinkin järjestynyt uskonto???

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #38 : 16.10.18 - klo:17:49 »
Tuosta luin sen kylän historiasta ja sitten sen rouva kertoikin minulle omakohtaisesti samoja juttuja.
https://en.wikipedia.org/wiki/Colorado_City,_Arizona

Kuin luin Joseph Smithistä, hän käyttäytyi yllättävän samalla tavalla kuin tuo ilmeisestikin psykopaatti, joka terrorisoi tuota pientä yhteisöä. Ajattelin että ehkä hän ajatteli että jos heidän suuri profeettansa voi käyttäytyä noin niin kai hänkin....

Ai joo ja tää on mieletön juttu. Se maailman kuulu genettisesti määräytyneistä kylähulluista, jos sellaista termiä voi käyttää.

The Colorado City/Hildale, Utah area has the world's highest incidence of fumarase deficiency, an extremely rare genetic condition which causes severe Intellectual disability. Geneticists attribute this to the prevalence of cousin marriage between descendants of two of the town's founders, Joseph Smith Jessop and John Y. Barlow; at least half the double community's roughly 8,000 inhabitants are descended from one or both.[21]

Mormonien perustajan Joseph Smithin ja toisen johtajan geenejä löytyy vähintään puolesta sitä väestöä.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #39 : 16.10.18 - klo:18:19 »
Sandian kirjoitukseen; olikohan kyse tästä lahkosta joka oli eronnut mormoneista ja josta oli tv-sarja "pako lahkosta": https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/201702092200067877_tw.shtml

Pukeutuvat vähän kuin Amishit, kampaus on naisilla samanlainen. Tuli katseltua tv.sta kun se tuli. Siinä kerrottiin nuorista jotka pakenivat tuosta eristäytyneestä lahkosta ja heidän sopeutumisestaan tavalliseen elämään joka oli aivan muuta kuin mihin he olivat tottuneet. Osalla heistä heittäytyminen maalliseen elämään oli rajumpaa kuin toisilla. Hengellisyys ei näkynyt puheissa, enemmänkin säännöt ja lahkoelämän ahdistavuus.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #40 : 16.10.18 - klo:20:37 »
Juu tuo on se tyyppi.
Mutta tuossa annetaan kuva että tuo lahko olisi ollut hänen. Se lahko siis alkoi jo jotain vuonna 1900.

« Viimeksi muokattu: 16.10.18 - klo:20:48 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #41 : 16.10.18 - klo:21:00 »
Mutta siis mietin mikä on se "liima" mikä pitää erilaiset uskonnolliset ryhmät koossa??
Tunnen erään jehovan todistajiin kuuluvan perheen melko hyvin ja huomaan että heidän ajatuksensa ovat hyvin konformoituneet ja he todella paljon myös tuntevat Raamattua ja ottavat sieltä arvot itselleen. Ja siirtävät saman uskon lapsilleen.

Silti heiltä puuttuu se mikä on kristityllä: Jumalan lapseus ja luottamus armoon ja Pyhän Hengen osallisuus.

Huomaan senkin heistä. Jotenkin siten surettaa kun näen että he perustuvat oman hurskauselämänsä täysin itsensä varaan.

Poissa Polykarpos

  • Viestejä: 32
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #42 : 24.10.18 - klo:16:12 »

Sanoja "uskonnollisuus" ja "uskonto" käytetään modernissa protestanttisessa kristilisyydessä hieman mielivalatisesti. Protestanttisissa kristillisyydessä uskonnolla tarkoitetaan pelkkiä muotomenoja ilman yhteyttä Jumalaan, mutta tämä ei ole sanan alkuperäinen merkitys. Jaakob kirjoitti, että "puhas ja tahraton jumalanpalvelus isän Jumalan silmissä..." tämä sana "jumalanpalvelus" on kreikaksi sama sana kuin sana "uskonto". Uskonnossa ei siis ole mitään väärää. Todellinen kristillisyyss on oikeaa uskonnollisuutta. Oikea uskonnollisuus pitää sisällään Jumalasuhteen.

On siis mieletöntä asettaa uskoa ja uskontoa vastakkain. Se on kuin sanoisi, että linja-autot on vaarallisia mutta bussit turvallisia.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #43 : 24.10.18 - klo:21:51 »
Mutta siis mietin mikä on se "liima" mikä pitää erilaiset uskonnolliset ryhmät koossa??
Tunnen erään jehovan todistajiin kuuluvan perheen melko hyvin ja huomaan että heidän ajatuksensa ovat hyvin konformoituneet ja he todella paljon myös tuntevat Raamattua ja ottavat sieltä arvot itselleen. Ja siirtävät saman uskon lapsilleen.

Silti heiltä puuttuu se mikä on kristityllä: Jumalan lapseus ja luottamus armoon ja Pyhän Hengen osallisuus.

Huomaan senkin heistä. Jotenkin siten surettaa kun näen että he perustuvat oman hurskauselämänsä täysin itsensä varaan.

Uskonnolliset ryhmät saa pysymään koossa ja kasvamaan niiden opillinen tiukkuus ja sisäinen kontrolli. Jokaisen menestyvän lahkon menestyksen salaisuus on yhteinen ulkopuolinen vihollinen.

(nykyään suomen helluntailaiset eivät pidä muita uskonnollisia ryhmiä vihollisena vaan heidän kanssa tehtään sovintoja, mutta sehän liike ei ole menestynyt sitten ylivainion aikojen.)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #44 : 25.10.18 - klo:10:02 »
Tuo sana "ryhmät" kertoo kaiken oleellisen.

Kristuksella ei näet ole kuin YKSI ryhmä. Ja tähän ryhmään Jeesus itse kutsuu ja valitsee jäsenet sanansa ja Henkensä kautta.