Kirjoittaja Aihe: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?  (Luettu 55876 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #390 : 07.01.20 - klo:04:50 »
...
 Jos ei kodissa koe olevansa perheenjäsen ja kuuluvansa yhtenä osana siihen.
on se ahdistuksen ja turvattomuuden paikka.

Kodissa pitäisi saada olla oma itsensä,
tykätty, rakastettu, tervetullut,
 jopa epäonnistuneena,
*tuhmana lapsena*

että siellä ymmärretään ja rakastetaan.
Ei heitetä ulos.

Tällaisena koen
että se atmosfäri= ilmapiiri meidän seurakunnissamme,
SEURAKUNTAKODEISSAMME
tulisi olla


Entäpä jos on eri mieltä seurakunnan opista ja opetuksesta jossakin kohden, ja tuo sen esiin? Vieläpä niin, että pystyy perustellusti tuomaan Raamatusta esiin, missä kohden srk opettaa väärin.

 Vaikea ajatella, että silloin siellä ymmärretään ja rakastetaan. Minusta jotenkin tuntuu, että srk:n oppi on se "kaikkein pyhin" ja sitä ei saa arvostella.


Poissa Karina-lile

  • Viestejä: 154
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #391 : 07.01.20 - klo:05:46 »
...
 Jos ei kodissa koe olevansa perheenjäsen ja kuuluvansa yhtenä osana siihen.
on se ahdistuksen ja turvattomuuden paikka.

Kodissa pitäisi saada olla oma itsensä,
tykätty, rakastettu, tervetullut,
 jopa epäonnistuneena,
*tuhmana lapsena*

että siellä ymmärretään ja rakastetaan.
Ei heitetä ulos.

Tällaisena koen
että se atmosfäri= ilmapiiri meidän seurakunnissamme,
SEURAKUNTAKODEISSAMME
tulisi olla


Entäpä jos on eri mieltä seurakunnan opista ja opetuksesta jossakin kohden, ja tuo sen esiin? Vieläpä niin, että pystyy perustellusti tuomaan Raamatusta esiin, missä kohden srk opettaa väärin.


 Vaikea ajatella, että silloin siellä ymmärretään ja rakastetaan. Minusta jotenkin tuntuu, että srk:n oppi on se "kaikkein pyhin" ja sitä ei saa arvostella.
     

Olen aina kuulunut vakaasti Sanan pohjalla toimivaan vapaan suunnan seurakuntaan.

Mitä arvosteluun, samoin kuin kannustukseen, tulee,
on jokaisella seurakunnan jäsenellä äänioikeua
~ valitettavasti useat käyttävät sitä selän takana 😥

Kunnioitan suorasanaista, selkärankaista dialogia !



« Viimeksi muokattu: 07.01.20 - klo:17:54 kirjoittanut Karina-lile »
* Minun turvani on ikiaikojen Jumala,
minua kannattavat iankaikkiset käsivarret*

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #392 : 25.02.20 - klo:19:20 »
Olen ollut pitkään turhautunut Sunnuntai aamun kokouksissa istumisesta. Pastorin puheet ovat ihan hyviä, mutta ne ovat voimakkaasti evankelioivia ja sinänsä siis hieno juttu. Mutta jotenkin kaipaa hieman vahvempaa ruokaa. Kaikki rukoushetket ovat siinä seurakunnassa joskus klo 7.00 aamulla. En mä jaksa niin aikaisin nousta, kun tulen usein töistä vasta kelo 21.00 jälkeen.
Sunnuntaisin on Raamattutunti klo 9.00. Kun lapsia oli vielä kotona, sekin oli sunnuntaina aikaisin, koska usein lapset tulivat viikonlopputöistä pikkutunneilla oltuaan ravintolan keittiössä töissä, ja jännitin heidän puolestaan joskus kahteenkin asti.

Mutta nyt ei tarvii pitää huolta kuin omasta itsestä ja tietty ottaa puoliso huomioon. Facebookissa näin että seurakunnassa juuri alkaa uusi raamattutunnin aihe : Ilmestyskirja.

Päätin että sitoudun menemään sinne. Ja niin olen tehnyt. Pitkästä aikaa Raamatun tutkiskelua muiden uskovien kanssa! Pastori sitäkin pitää, mutta se on niinkuin seminaari, eli ei ole pelkkää opetusta vaan keskustelua luetusta. Pastori kuitenkin pitää hommat hanskassa siten, että opetus on nro 1. Parempi niin.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #393 : 25.02.20 - klo:21:30 »
Viime sunnuntaina olin kokouksessa, jossa vanha saarnamies puhui sinänsä hyvän puheen. Jossakin vaiheessa minua kuitenkin alkoi häiritä se, että hän toisti monesti saman asian: että Jumala voisi koskettaa meitä. Hän toi nimenomaan esille sen, että srk:n kokous on se paikka missä Jumala voi koskettaa ihmistä. Ja hän sanoi jopa niin, että hän toivoo että siinä tilaisuudessa saisimme sellaisen ilmapiirin että Jumala voisi koskettaa meitä.

Silloin minun alkoi yhä enemmän mietityttää ja häiritä hänen ajattelunsa. Tietyn ilmapiirin tavoitteluhan on tunnetilan tavoittelua. Ja jos tavoitteena on saada kosketus Jumalalta, niin silloinhan ajatellaan niin että Jumala on ulkopuolellamme, ja juuri seurakunnan kokous (vain seurakunnan kokous?) on paikka jossa saavutetaan jonkinlainen yhteys tai kosketus Jumalaan.

Tiedättekö kuinka monessa kohdassa Raamattua sanotaan että Jumala koskettaa ihmistä? Ei kovin monessa...
Eikö se ole kuitenkin niin, että Jumala on meissä, eikä ulkopuolellamme?

"Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan."Joh 14:23
"Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?" 1 Kor 3:16

Siis Poika, Isä, ja Jumalan Henki on meissä. Miksi sitten pitäisi tavoitella kokouksissa ilmapiiriä, jossa Jumala koskettaa meitä? Tätä sopii miettiä.

Anton

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #394 : 25.02.20 - klo:21:52 »
Se että "Jumala koskettaa" on vähän abstrakti asia, jonka voi käsittää aika monella tavalla. Mulle tulee siitä mielikuva, että saan jonkunlaisen oivalluksen tai ymmärryksen sellaisesta hengellisestä totuudesta, jonka ehkä olen arjen kiireiden ja taistelujen keskellä unohtunut. Ei ole ajatellut että se tarkoittais jotain irrallista tunnekokemusta.

Kyllä mä myös allekirjoitan sen, että ilmapiirillä on vaikutuksensa. Ilmapiiri muodostuu siitä, minkälaisessa mielen tilassa läsnäolevat ihmiset on. Jos ollaan katkeria ja kiukkuisia, ei ilmapiiri ole kovin otollinen. Mutta jos Pyhä Henki saa Jumalan sanan kautta murtaa ja muuttaa meitä mieleltä, niin ilmapiiri myös muuttuu. Kyllä mä uskon ja olen tosi usein kokenut, että Jumalan Henki toimii enemmän siellä missä ollaan murtuneena hänen edessään.

Anton

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #395 : 25.02.20 - klo:22:06 »
Saan kyllä kiinni siitä huolesta, että jos alettais tekemään jotain kummallista ja raamatun vastaista jolla kiitettäviä tavoitella jotain ilmapiiriä. Mutta käsitin viestistä että puhuja oli vain toivonut ilmapiirin olevan otollinen, siinä ei kai ole mitään väärää että sellaista toivoo. Minäkin toivon aina, että ilmapiiri olisi mahdollisimman hyvä.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #396 : 18.03.20 - klo:19:21 »
Joskus vuosia sitten tuli käytyä jonkin verran sleyn tilaisuuksissa, ja kun youtubessa bongasin jonkun hyvän saarnan heiltä, päätin seurata kanavaa. Nyt sitten tilattuani tuli ilmoitus Sleyn virtuaalisesta -ensimmäinen ikinä- evankelisten opiskelijoiden illasta livenä. En ole opiskelija mutta uteliaisuuttani päätin vilkaista. Juontaja pitää alkurukouksen ja alustuksen, jonka jälkeen käydään osallistujien kysymyksiä läpi. Vuorovaikutteisuus antaa ihan oman osallistumisen tunnun kuin jos katsoisi valmista tallennetta. Sain kokemuksen osallistumisesta, läsnäolosta sekä tuli ihan ikävä sanankuuloon ja näkemään, kuulemaan uskovia ihmisiä.

Olisiko tässä nykyisen koronaepidemian aikana hyvä sauma tavoittaa paljon ihmisiä ilman kanssakäymistä? Ja epidemian jälkeenkin tällainen on varmasti monelle hyvä, helppo matalan kynnyksen ratkaisu. Lisää tällaisia live-seuroja virtuaalisesti soisin mielelläni.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #397 : 18.03.20 - klo:20:19 »
Saan kyllä kiinni siitä huolesta, että jos alettais tekemään jotain kummallista ja raamatun vastaista jolla kiitettäviä tavoitella jotain ilmapiiriä. Mutta käsitin viestistä että puhuja oli vain toivonut ilmapiirin olevan otollinen, siinä ei kai ole mitään väärää että sellaista toivoo. Minäkin toivon aina, että ilmapiiri olisi mahdollisimman hyvä.
Tuossa tilaisuudessa, josta kirjoitin, kyseessä oli selvästi tietyn tunnetilan tavoittelua. Kyllähän se hyvältä puhujalta usein onnistuu, mutta mutta... tunteet ovat tunteita, ne kestävät jonkin aikaa mutta sitten kokouksen jälkeen tunnetila "lässähtää" ja sitä jää ihmettelemään, että mitäs tästä nyt oikein jäi käteen? Eipä paljon mitään.

Minun mielestäni on väärin "mestaroida" toisten sieluilla, ja sitä sitten pidetään hengellisenä kokemuksena tai Jumalan kosketuksena. Sitä se ei ole. Vaan jos siihen lähtee mukaan, niin sitten seuraavissa kokouksissa tavoitellaan hieman voimakkaampaa tunnekokemusta, kun se entinen ei kauaa pysynyt päällä. En tiedä, onko tuo muuta kuin vahingollista, loppujen  lopuksi.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #398 : 20.03.20 - klo:13:33 »
Minun mielestäni on väärin "mestaroida" toisten sieluilla, ja sitä sitten pidetään hengellisenä kokemuksena tai Jumalan kosketuksena. Sitä se ei ole. Vaan jos siihen lähtee mukaan, niin sitten seuraavissa kokouksissa tavoitellaan hieman voimakkaampaa tunnekokemusta, kun se entinen ei kauaa pysynyt päällä. En tiedä, onko tuo muuta kuin vahingollista, loppujen  lopuksi.

Näen asian hyvin samankaltaisena kuin Taisto. Joku aikoinaan lausui: "Uskonto on oopiumia kansalle." Sitä uskonnollisilla lupauksilla kiihotettu sielunelämä on ja koska se synnyttää nopeasti voimakkaan toleranssin niin toivotaan ja etsitään yhä voimakkaampia kokemuksia.

Jeesus Kristus tuli ihmiseksi vain yhtä tarkoitusta varten: lunastamaan ihmissuvun kadotustuomiosta ja palauttamaan sen takaisin Jumalan yhteyteen. Tämän lunastuksen koko täyteydestä pääsemme nauttimaan taivaassa, joskin Jumalan rakkaus vaatii joskus antamaan meille syntisille vähän esimakua eli förskottia tulevasta jo täällä ajassakin.

ikh

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #399 : 07.04.20 - klo:22:54 »
Aina kun näistä asioista on minulta kyselty, niin olen sanonut, että meillä kuulutaan kirkkoon, mutta en pidä siitä mitään meteliä. Se on arkielämän suvaitsevaa kristillisyyttä, joka noudattaa kirkon linjauksia.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #400 : 20.05.20 - klo:18:39 »
Tässä vanhassa Ylen ohjelmassa ihmiset kertovat miksi haluavat kuulua siihen seurakuntaan mihin he kuuluvat.


https://areena.yle.fi/1-3737668


Poissa papi

  • Viestejä: 42
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #401 : 15.10.20 - klo:21:28 »
Vaikka tämä ketju on jo vanha, enkä ole jaksanut kaikkia viestejä lukea, niin sanompahan vaan että..... Aikaisemmin oli helppo kysymykseen vastata, mutta nyt niin monessa seurakunnassa olleena, toteaisin etten haluaisi olla missään. Tämä on tietysti uskovaiselta väärä vastaus. Mutta nyt kun netistä kuulee ja näkee parhaat saarnat ja valikoidut jumalanpalvelukset, ei tavalliset arkiset tilaisuudet  omassa seurakunnassa tunnu missään. Mehän ollaan totuttu saamaan kaikki hengellinenkin tarjonta valmiiksi pureskeltuna tarjottimella tuotuna sohvallemme. Minäkään en aina muista mikä on seurakunnan alkuperäinen tarkoitus. Ainakin se on uskovien yhteyttä, eli yhdessä oloa ja asioiden jakamista. Esirukousta, toistemme tukemista ja myös oloa siinä varmuudessa, että jos itse emme jaksa, niin toiset kantavat asioitamme Jumalan eteen. Raamattu kehoittaa meitä ahkeroimaan Jumalan valtakunnan puolesta ja missä sitä paremmin voisimme tehdä kuin oman seurakuntamme sisällä. Ja niin edelleen, niin kuin tiedätte. Kaikki tämä ja paljon muuta on totta. Se siis siitä, ettei kotiin saa jämähtää, niinkuin minä nyt.
Nyt yritän mennä siihen kurjaan ja vajavaiseen omaan seurakuntaani ja toteuttaa raamatun kehoitusta >kärsikää toinen toisianne Ef 4:2.  Ja siellä rukoillen, että Pyhä Henki puhuisi

Poissa papi

  • Viestejä: 42
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #402 : 15.10.20 - klo:21:33 »
Jäi edellinen vähän kesken, eli jatkan >>Nyt yritän mennä siihen kurjaan ja vajavaiseen omaan seurakuntaani ja toteuttaa raamatun kehoitusta >kärsikää toinen toisianne Ef 4:2.  Ja siellä rukoillen, että Pyhä Henki puhuisi sydämmeeni huononkin saarnan välityksellä ja jos tuntuu hengettämältä jumalanpalvelukselta, niin siihenkin voin rukoilla Jumalan henkäystä. Koska olenhan itsekin vajavainen ja sovin vajavaisten seuraan. Olkoot mielestään täydelliset... missä lie?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #403 : 16.10.20 - klo:13:13 »
Entäs sitten, jos se "oma" seurakunta lähtee mukaan semmoisiin asioihin, joita et mitenkään voi hyväksyä? Tiedän, että sekin voi olla mahdollista. Jos olet tavallinen rivijäsen, niin mahdollisuuksia on kovin vähän.

Ehkä olis jollekin hyödyksi pohtia näitä vaihtoehtoja ja niiden seurauksia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #404 : 16.10.20 - klo:16:12 »
Vaikka tämä ketju on jo vanha, enkä ole jaksanut kaikkia viestejä lukea, niin sanompahan vaan että..... Aikaisemmin oli helppo kysymykseen vastata, mutta nyt niin monessa seurakunnassa olleena, toteaisin etten haluaisi olla missään. Tämä on tietysti uskovaiselta väärä vastaus. Mutta nyt kun netistä kuulee ja näkee parhaat saarnat ja valikoidut jumalanpalvelukset, ei tavalliset arkiset tilaisuudet  omassa seurakunnassa tunnu missään. Mehän ollaan totuttu saamaan kaikki hengellinenkin tarjonta valmiiksi pureskeltuna tarjottimella tuotuna sohvallemme. Minäkään en aina muista mikä on seurakunnan alkuperäinen tarkoitus. Ainakin se on uskovien yhteyttä, eli yhdessä oloa ja asioiden jakamista. Esirukousta, toistemme tukemista ja myös oloa siinä varmuudessa, että jos itse emme jaksa, niin toiset kantavat asioitamme Jumalan eteen. Raamattu kehoittaa meitä ahkeroimaan Jumalan valtakunnan puolesta ja missä sitä paremmin voisimme tehdä kuin oman seurakuntamme sisällä. Ja niin edelleen, niin kuin tiedätte. Kaikki tämä ja paljon muuta on totta. Se siis siitä, ettei kotiin saa jämähtää, niinkuin minä nyt.
Nyt yritän mennä siihen kurjaan ja vajavaiseen omaan seurakuntaani ja toteuttaa raamatun kehoitusta >kärsikää toinen toisianne Ef 4:2.  Ja siellä rukoillen, että Pyhä Henki puhuisi

Tervetuloa foorumille, papi  :)

Juu miten se seurakunta-asia(kin) on niin vaikea meille ihmisille. Tiedän tosi hyvin tunteen, että menee seurakuntaan jo toivoo että oppisin jotain uutta Herrasta ja että Pyhä Henki puhuisi minulle. On hirveän turhauttavaa jos ainoastaa löytää ihmisten omia ideoita ja heidän itsensä esillä pitämistä.