Kirjoittaja Aihe: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.  (Luettu 52192 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #75 : 14.05.14 - klo:21:03 »
Jos henkilöseurakuntamalli toteutuisi, siihen voisi tietyin edellytyksin vaikkapa liittyä. Ja moni muukin harkitsisi liittymistä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #76 : 14.05.14 - klo:22:18 »

En minä valita, jos herätys alkaa vaikka ev.lut:sta, en vain näe miten se voisi olla mahdollista. Minusta ev.lut.fi:n tulevaisuus näyttää olevan takanapäin.

Kirkon sisällä toimii monia raittiita pienpiirejä, joissa etsitään totuutta. Se on mahdollista vielä kirkon sisällä ja paradoksaalista on, että seurakuntakurin puuttuminen tekee sen mahdolliseksi. Kun papit menettävät mielenkiintonsa varsinaiseen asiaan, niin eivät puutu edes raittiin evankeliuminkaan julistukseen, joten se voi jatkua. Siinä on mielestäni se toivo ihan nykyajassakin. Ei herätyksen tarvitse olla suuri ja näyttävä ollakseen merkityksellinen. Aina ei tarvita suuria massoja eikä vetonauloja.

Mahd. herätyksessä toimijoina olisivat siis maallikot.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #77 : 14.05.14 - klo:22:20 »
---
« Viimeksi muokattu: 14.05.14 - klo:22:21 kirjoittanut Hilema »

Taisto

  • Vieras
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #78 : 14.05.14 - klo:22:42 »
Olisko jollakin ideaa siitä, mitä tehdään herätystä odotellessa? Herätys, josta kyllä paljon puhutaan,
voi tulla joskus tai olla tulematta meidän elinaikanamme. Herätyksen odottelu voi siis olla
hukkaan heitettyä aikaa.

Miten se olikaan, käskiköhän Jeesus tai apostolit meidän odottaa herätystä? Jos eivät,
niin ketkä siihen sitten kehoittavat, ja millaisilla motiiveilla?

Lydia

  • Vieras
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #79 : 14.05.14 - klo:22:49 »
Olisko jollakin ideaa siitä, mitä tehdään herätystä odotellessa? Herätys, josta kyllä paljon puhutaan,
voi tulla joskus tai olla tulematta meidän elinaikanamme. Herätyksen odottelu voi siis olla
hukkaan heitettyä aikaa.

Miten se olikaan, käskiköhän Jeesus tai apostolit meidän odottaa herätystä? Jos eivät,
niin ketkä siihen sitten kehoittavat, ja millaisilla motiiveilla?

Ora et labora.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #80 : 15.05.14 - klo:00:01 »
Vuodenvaihteessa kuulin Uusi verso -yhteisöstä. Nuoria aikuisia ja perheitä osallistuu kuulemma kirkontäysi. Rinteen come home -porukkakin on kuulemma siirtynyt sinne. New wine-verkoston jäsen.
 
Sen jälkeen olen lueskellut tuon minulle entuudestaan tuntemattoman tahon verkkosivuja ja kuunnellut yli viisi mutta alle  kymmenen saarnaa, enimmät vastuupastorin pitämiä.

http://www.uusiverso.fi/sivustot/uusi_verso

Paljon on hyvää niin saarnoissa kuin toiminnassa, mutta päällimmäiseksi sanomaksi jää kaikessa "innostuneisuus". Saarnoissa on toistuvina sanoina tuo i -eri taivutusmuodoissaan. Viimeistään pois lähtiessään messusta pitäisi puhkua innostusta. Tähän astisesta on noussut mieleen kysymys, että mistä pitäisi  olla innostunut / innostua? Mitä sen jälkeen, kun ensi innostus on mennyt ohitse, kuten väistämättä käy asiassa kuin asiassa?

Toimintaa korostetaan. Facebook sivun kuvaus kertookin mistä on kyse: toimintaverkosto. Kuva ilmaisee myös osuvasti millaista toimintaa ihannoidaan: vastuupastori kuin urheiluvalmentaja ikään joukkonsa keskellä.

https://fi-fi.facebook.com/pages/Uusi-Verso/158874674125711

On hyvä että pyrkimys on tavoittaa ikäväestö, joka ei kirkoissa käy. Mutta porukka keski-ikäistyy pikemminkin kuin toivoisivatkaan. En ole vielä huomannut, miten siihen suhtaudutaan, onko mahdollisuus vanhentuakin yhteisön piirissä vai pitääkö aikanaan siirtyä muualle? (Paitsi tietenkin pastorin, joka saa palkkaa innostajana toimimisestaan.)

Messua on tekemässä "laadukkaaksi" joku huippuohjaaja, joka on euroviisujakin ohjannut. On värivalot ja jumppaa alttarin edessä. Toistuu sanapari "laadukas messu", joka kuulostaa minusta omituiselta ja omahyväiseltä jumalanpalveluksesta puhuttaessa. (Meidän srk:mme messu ei taida olla laadukas.)

Toistuva on myös "uusi sukupolvi". Siitä olen kuullut ens. maininnat jo neljännesvuosisata sitten sitten uskonsanalaisuuden piirissä. Tuolloiset nuoret ovat jo keski-ikäistyneet (eikä mitään ihmeellistä ole tapahtunut.) Milloinkahan se uusi sukupolvi oikein ilmaantuu, ja mikä siinä on uutta.

Oppia on käyty hakemassa Willow Creekistä Usasta. Googletin. Tunemattoman megasrk:n takaa tuli esiin pari tuttua nimeä: Bill Hybels kaiken johtaja ja alullelaittaja, jonka kirjan erehdyin ostamaan -90-luvulla. Jotain itsensäkehittämistä ja positiivisuutta.
Toinen tuttu käsite oli Global leadership summit, josta taivasteltiin joku vuosi sitten, että mikä hengell. puhuja Tony Blair on.

Tulevan tapahtuman mainoksessa muovihampaitaan esittelevät useampi menestyskirjailija, Ugandan keskusvero-jotain, ent. HewlettPackardin pääjohtaja, yritysvalmentajia ja johtavia pastoreita.  Tuota kolulutusta Verson pastori sanoo  "korkean paikan leiriksi".

http://glssuomi.fi/puhujat.shtml

Tässä muutamia huomioita sieltä täältä kirjoitettuna. Perusvirhe minusta  on, että liike-elämän mallia yritetään soveltaa seurakuntaan. Srk ei ole eikä toimi samoin lainalaisuuksin kuin liike - ja yritysmaailma.

Mihin uskoon tuokin toiminta lopulta johtaa alkuun "oikeassa" ja terveessä uskossa olevan nuoren henkilön? En valitettavasti näe kirkolle myönteitä tulevaisuutta tuonkaan verson kautta. Pisteitä heille siitä, että nimi on suomenkielinen.
« Viimeksi muokattu: 15.05.14 - klo:10:40 kirjoittanut Hilema »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #81 : 15.05.14 - klo:07:30 »
Jos julistettua sanomaa joutuu erikseen mainostamaan erillaisilla määreillä (innostuneisuus jne.) niin minulle nousee kysymykseksi, että millainen se sanoma oikein on? Evankeliumia ei ainakaan tarvitse erikseen pönkittää mainospuheilla. Evankeliumi itsessään on Jumalan voima ja oikein julistettuna tyydyttää ihmisen sydämen syvimmät tarpeet. Se luo intoa ja vastarakkautta Jumalaan. Sitä ei tarvitse "koristella" mainosmiesten puheilla, eikä käyttää markkinointipsykologiaa.

Jos jumalanpalveluksen laadukkuus on kiinni ulkoisista puitteista ja "meiningistä", niin sellainen jumalanpalvelus ei ole ainakaan minua varten. En tiedä olenko uutta sukupolvea vai jo vanhaa, mutta itselleni laadukas jumalanpalvelus muodostuu saarnan sisällöstä. Aivan sama vaikka laulut säestettäisiin polkuharmonilla kynttilänvalossa.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #82 : 15.05.14 - klo:07:40 »
Jos jumalanpalveluksen laadukkuus on kiinni ulkoisista puitteista ja "meiningistä", niin sellainen jumalanpalvelus ei ole ainakaan minua varten. En tiedä olenko uutta sukupolvea vai jo vanhaa, mutta itselleni laadukas jumalanpalvelus muodostuu saarnan sisällöstä. Aivan sama vaikka laulut säestettäisiin polkuharmonilla kynttilänvalossa.

Samaa mieltä Micen ja Hileman kanssa. Musiikiksi riittää pari virttä ihan omilla äänillä laulettuina. Pääosan tulee olla itse evankeliumissa ja sen julistuksessa. Kun asia on kohdallaan, muuta ei tarvita. Meneeköhän tämä milloinkaan ymmärrykseen asti? Minulla muuten on kokemusta tuollaisista kokouksista, joista lähtee kotiin kylläisenä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #83 : 15.05.14 - klo:09:36 »
Mielenkiintoinen keskustelu, mutta poistin kahteen kertaan tulleen tekstin.
« Viimeksi muokattu: 06.01.15 - klo:17:48 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #84 : 15.05.14 - klo:19:55 »
Olisko jollakin ideaa siitä, mitä tehdään herätystä odotellessa? Herätys, josta kyllä paljon puhutaan,
voi tulla joskus tai olla tulematta meidän elinaikanamme. Herätyksen odottelu voi siis olla
hukkaan heitettyä aikaa.

Miten se olikaan, käskiköhän Jeesus tai apostolit meidän odottaa herätystä? Jos eivät,
niin ketkä siihen sitten kehoittavat, ja millaisilla motiiveilla?

Ora et labora.
Kyllä kyllä. Mutta mitä arkielämässä tulisi pitää mielessä "päällimmäisenä"? En oikein usko sitä,
että herätyksen odottaminen olisi kaikki kaikessa - kun ei edes tiedä onko mitään erityistä herätystä
edes luvattu meille. Jotkut kyllä siitä usein puhuvat ja kääntävät meidän mielemme siihen -
mutta miksi? Ei meidän herätystä pidä etsiä, vaan Jumalaa!

Lydia

  • Vieras
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #85 : 15.05.14 - klo:20:08 »
Olisko jollakin ideaa siitä, mitä tehdään herätystä odotellessa? Herätys, josta kyllä paljon puhutaan,
voi tulla joskus tai olla tulematta meidän elinaikanamme. Herätyksen odottelu voi siis olla
hukkaan heitettyä aikaa.

Miten se olikaan, käskiköhän Jeesus tai apostolit meidän odottaa herätystä? Jos eivät,
niin ketkä siihen sitten kehoittavat, ja millaisilla motiiveilla?

Ora et labora.
Kyllä kyllä. Mutta mitä arkielämässä tulisi pitää mielessä "päällimmäisenä"? En oikein usko sitä,
että herätyksen odottaminen olisi kaikki kaikessa - kun ei edes tiedä onko mitään erityistä herätystä
edes luvattu meille. Jotkut kyllä siitä usein puhuvat ja kääntävät meidän mielemme siihen -
mutta miksi? Ei meidän herätystä pidä etsiä, vaan Jumalaa!

Arkielämässä päällimmäisenä Jeesus, yhteys hänen kanssaan sen mukana tulee kaikki, myös herätys.
Usovat olemme maallistuneet ja pensistyneet.  :(

Taisto

  • Vieras
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #86 : 16.05.14 - klo:00:44 »
Olisko jollakin ideaa siitä, mitä tehdään herätystä odotellessa? Herätys, josta kyllä paljon puhutaan,
voi tulla joskus tai olla tulematta meidän elinaikanamme. Herätyksen odottelu voi siis olla
hukkaan heitettyä aikaa.

Miten se olikaan, käskiköhän Jeesus tai apostolit meidän odottaa herätystä? Jos eivät,
niin ketkä siihen sitten kehoittavat, ja millaisilla motiiveilla?

Ora et labora.
Kyllä kyllä. Mutta mitä arkielämässä tulisi pitää mielessä "päällimmäisenä"? En oikein usko sitä,
että herätyksen odottaminen olisi kaikki kaikessa - kun ei edes tiedä onko mitään erityistä herätystä
edes luvattu meille. Jotkut kyllä siitä usein puhuvat ja kääntävät meidän mielemme siihen -
mutta miksi? Ei meidän herätystä pidä etsiä, vaan Jumalaa!

Arkielämässä päällimmäisenä Jeesus, yhteys hänen kanssaan sen mukana tulee kaikki, myös herätys.
Usovat olemme maallistuneet ja pensistyneet.  :(
Maallistuneet ja pensistyneet ... kunpa uskaltaisin / uskaltaisimme tässä mielessä arvioida itseämme,
"viiltävän rehellisesti".

Lydia

  • Vieras
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #87 : 16.05.14 - klo:10:22 »
Olisko jollakin ideaa siitä, mitä tehdään herätystä odotellessa? Herätys, josta kyllä paljon puhutaan,
voi tulla joskus tai olla tulematta meidän elinaikanamme. Herätyksen odottelu voi siis olla
hukkaan heitettyä aikaa.

Miten se olikaan, käskiköhän Jeesus tai apostolit meidän odottaa herätystä? Jos eivät,
niin ketkä siihen sitten kehoittavat, ja millaisilla motiiveilla?

Ora et labora.
Kyllä kyllä. Mutta mitä arkielämässä tulisi pitää mielessä "päällimmäisenä"? En oikein usko sitä,
että herätyksen odottaminen olisi kaikki kaikessa - kun ei edes tiedä onko mitään erityistä herätystä
edes luvattu meille. Jotkut kyllä siitä usein puhuvat ja kääntävät meidän mielemme siihen -
mutta miksi? Ei meidän herätystä pidä etsiä, vaan Jumalaa!

Arkielämässä päällimmäisenä Jeesus, yhteys hänen kanssaan sen mukana tulee kaikki, myös herätys.
Usovat olemme maallistuneet ja pensistyneet.  :(
Maallistuneet ja pensistyneet ... kunpa uskaltaisin / uskaltaisimme tässä mielessä arvioida itseämme,
"viiltävän rehellisesti".

Siitä se lähtee omalla kohdallani kun uskallan rehellisesti katsoa peiliin, joka on Jumalan sana.

   Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme. Jumalalta ei voi salata mitään. Kaikki, mikä on luotu, on avointa ja alastonta hänelle, jolle meidän on tehtävä tili. (Hepr. 4:12-13)

Että minä olisi myös uskollinen siinä tehtävässä eli pikku peltotilkussani jonka olen saanut, siinä ahkeroiden, odotan sitten heldelmää siitä tai herätystä tai Herran tuloa, mutta ennen kaikkea valmiina kohtaamaan IKuisuuden Jumalan.


Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #88 : 16.05.14 - klo:10:47 »
Olisko jollakin ideaa siitä, mitä tehdään herätystä odotellessa? Herätys, josta kyllä paljon puhutaan,
voi tulla joskus tai olla tulematta meidän elinaikanamme. Herätyksen odottelu voi siis olla
hukkaan heitettyä aikaa.

Miten se olikaan, käskiköhän Jeesus tai apostolit meidän odottaa herätystä? Jos eivät,
niin ketkä siihen sitten kehoittavat, ja millaisilla motiiveilla?

Erittäin hyvä kysymys.

Js kehoitti katselemaan vaalenneita vainioita, ja rukoilemaan työmiehiä sadonkorjuuseen. Sen mukaan herätys olisi jatkuva tila, jota ei tarvi oottaa.

Milloin ja mistä tämä uskonkappale lopunajan herätyksestä on lähtenyt liikkeelle?
« Viimeksi muokattu: 16.05.14 - klo:10:51 kirjoittanut Hilema »

tikli

  • Vieras
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #89 : 16.05.14 - klo:11:06 »
Saman kaltaisia ovat olleet omat pohdintani tämän "herätys" vouhotuksen kanssa (en halua ketään loukata tuolla sanalla, mutta joskus se tuntuu jopa vouhotukselta) ja olen aina silloin tällöin kysäissytkin, mitä kukakin lopunajan herätyksellä ymmärtää tai herätyksellä yleensäkin?

Onko se vain sitä, että ihmisiä kerääntyy suurina massoina yhteen ja silloin heistä joitakin tulee uskoon, vai voiko se olla myöskin sitä, että siellä täällä säännöllisesti tulee ihmisiä uskoon ja ja jo uskossa olevat tekevät parannusta?

Koen omassa itsessäni useinkin jonkin asteista herätyksen tilaa, kun Jumala herättelee näkemään joitain asioita uudesta tai vanhasta näkökulmasta tai antaa vastauksia joihinkin kysymyksiin, eli herättää näkemään, mikä on mitäkin ja miksi.