Kirjoittaja Aihe: Vaikeita Raamatun kohtia  (Luettu 11183 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #15 : 07.11.15 - klo:17:37 »
Tuo Stöckhardtin kirja kyllä vaikuttaa selaamisen perusteella todella "raskaalta", ehkä se on liikaa minun aivokapasiteetilleni. Ei siitä ole ajankäytöllisesti mitään hyötyä, jos unohtaa yhden sivun lukemisen jälkeen, että mitä juuri hetki sitten luki. ::)

Kirja, joka "ei vie mukanaan", on parempi jättää sivuun ja palata siihen myöhemmin vaikka vuosien päästä. Oma kokemukseni on se, että kirkasta evankeliumia saa hakemalla hakea. Tämä koskee monia hyvinkin kuulujen ja suosittujen kirjoittajien teoksia.

On hyvin yleistä, että monilla kirjoittajilla on osa täysin hyvää ja kelvollista, mutta sitten on osa niin lakipitoista ettei pahemmasta väliä. Ja nämä löytyvät samasta kirjasta. Kustantajienkin ongelma on siinä, etteivät osaa erottaa. Tietenkin kysymys on taloudesta, puhdas evankeliumi ei ole kaupallisesti tuottoisaa. Kun on vaatimusta ja "omaa hikeä", niin se jotenkin vetoaa ihmisen luonnolliseen (=lihalliseen) minään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Charlotte

  • Vieras
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #16 : 07.11.15 - klo:18:05 »
Tuo Stöckhardtin kirja kyllä vaikuttaa selaamisen perusteella todella "raskaalta", ehkä se on liikaa minun aivokapasiteetilleni. Ei siitä ole ajankäytöllisesti mitään hyötyä, jos unohtaa yhden sivun lukemisen jälkeen, että mitä juuri hetki sitten luki. ::)

Kirja, joka "ei vie mukanaan", on parempi jättää sivuun ja palata siihen myöhemmin vaikka vuosien päästä. Oma kokemukseni on se, että kirkasta evankeliumia saa hakemalla hakea. Tämä koskee monia hyvinkin kuulujen ja suosittujen kirjoittajien teoksia.

On hyvin yleistä, että monilla kirjoittajilla on osa täysin hyvää ja kelvollista, mutta sitten on osa niin lakipitoista ettei pahemmasta väliä. Ja nämä löytyvät samasta kirjasta. Kustantajienkin ongelma on siinä, etteivät osaa erottaa. Tietenkin kysymys on taloudesta, puhdas evankeliumi ei ole kaupallisesti tuottoisaa. Kun on vaatimusta ja "omaa hikeä", niin se jotenkin vetoaa ihmisen luonnolliseen (=lihalliseen) minään.

Luin jonkun verran johdantoa tuosta kirjasta ja se vaikuttaa ihan ymmärrettävältä tekstiltä.

Kirjan esipuheessa myös on huomautus, että "Saksalainen Stöckhardtin elämäkerran kirjoittaja ja hänen ystävänsä Otto Willkomm huomauttaa, ettei ole ketään erehtymätöntä Raamatun selittäjää, vaan kaikkea pitää käyttää varoen ja arvioiden."

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #17 : 07.11.15 - klo:18:12 »
Kirjan esipuheessa myös on huomautus, että "Saksalainen Stöckhardtin elämäkerran kirjoittaja ja hänen ystävänsä Otto Willkomm huomauttaa, ettei ole ketään erehtymätöntä Raamatun selittäjää, vaan kaikkea pitää käyttää varoen ja arvioiden."

Tuossa on ainakin viisautta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Charlotte

  • Vieras
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #18 : 07.11.15 - klo:18:12 »
Tarkoitin "raskaalla" sitä, kun kirjassa on niin paljon lainauksia suoraan kreikaksi jne, mutta ne on kyllä myös suomennettu. Mutta esipuheessa mainitaan myös, että suomennoksessa ei ole seurattu suomalaisten Kirkkoraamattujen käännöksiä, vaan suomentaja on laatinut kirjoittajan käännökseen ja selitykseen perustuvan suomennoksen. Näin säilyy yhteys Stöckhardtin selityksen ja tässä olevan Roomalaiskirjeen suomennoksen välillä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #19 : 07.11.15 - klo:18:24 »
Tästä tuli mieleen eräs hyvä ohje, joka pätee eritoten kristilliseen kirjallisuuteen. Kaikkea on hyvä peilata pääasiaan.

Wilhelmi Malmivaara sanoi tämän ytimekkäästi:
”Koko Jumalan armotaloudessa on vain kaksi asiaa: Kristus ja syntinen. Näitä kahta koettaa Jumala sovittaa yhteen. Meidän pelastuksemme riippuu kokonansa siitä, pääsevätkö ne toistensa pariin vai ei”.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #20 : 24.07.16 - klo:11:43 »
Tämän päivän evankeliumiteksti, joka kirkoissa luettiin, on vaikeasti ymmärrettävä. Onko täällä ketään, joka osaisi tämän tekstin avata ymmärrettävästi? Nivalasta tuli radiojumalanpalvelus, jossa naispastori koetti tätä avata, mutta ei asia ainakaan minulle kirkastunut yhtään paremmin.

Evankeliumiteksti (Luuk. 16: 1-9) vuoden 92-käännöksen mukaan:

Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen: "Oli rikas mies, jolla oli taloudenhoitaja. Hänelle kanneltiin, että taloudenhoitaja tuhlasi hänen omaisuuttaan. Hän kutsui tämän luokseen ja sanoi: ’Mitä minä sinusta kuulen! Tee tili toimistasi, minun talouttani sinä et enää hoida.’ Mies mietti: ’Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa. - Nytpä tiedän! Järjestän niin, että toiset ottavat minut taloonsa, kun joudun lähtemään työpaikastani.’ Hän kutsui isäntänsä velalliset vuoron perään luokseen. ’Paljonko olet velkaa isännälleni?’ hän kysyi ensimmäiseltä. ’Sata astiaa öljyä’, tämä vastasi. Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, istu ja merkitse äkkiä viisikymmentä.’ Sitten hän kysyi toiselta: ’Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?’ Tämä vastasi: ’Sata tynnyriä vehnää.’ Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, merkitse kahdeksankymmentä.’”
    Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta. Hän sanoi:
    ”Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset. Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Daavidin Huone

  • Viestejä: 8
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #21 : 06.08.16 - klo:13:06 »
Sananlaskut 30:29-31

Kolmella on komea astunta, ja neljä komeasti kulkee:
leijona, sankari eläinten joukossa, joka ei vääjää ketään,
hevonen, solakkakylki,
tai kauris,
ja kuningas joukkonsa johdossa.

--

Näistä siis kolmella on komea astunta mutta neljä kulkee komeasti.

Kuka tämän ratkaisee?

Tässähän kuitenkin on: leijona, hevonen, kauris ja kuningas.

Yksi näistä siis ei astu komeasti mutta se kulkee komeasti.

Tämähän vaikuttaa täysin mahdottomalta?

Eikö kulkea ja astua, ole aivan sama asia kuitenkin: synonyymejä?

Paljastan ratkaisun, jos ei kukaan keksi kun ensin on 12 ihmistä yrittänyt omaansa. :)
« Viimeksi muokattu: 06.08.16 - klo:13:15 kirjoittanut Daavidin Huone »

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #22 : 31.08.16 - klo:11:26 »
Tässä kohta:
"Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta" (Room. 1:17). Kun huomioimme jakeen 16 niin tuo teksti voitaisiin mielestäni kirjoittaa näinkin: "Sillä evankeliumissa Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: 'Vanhurskas on elävä uskosta'" Ilmoitus ei muuttuisi. Evankeliumin sanassa on se Jumalan voima, joka synnyttää uskon ja pelastaa ihmisen... mutta miksi siinä sanotaan uskosta uskoon?

Tuo kohta "uskosta uskoon" on siis se asia, mitä juuri nyt mietin. Kuinka te muut lukijat olette sen ymmärtäneet? Voiko sen ymmärtää useammalla tavalla?
Alkutekstissä kohdassa lukee juuri samoin kuin suomalaiseenkin Raamattuun on käännetty εκ πιστεως εις πιστιν - ek pisteos eis pistin - uskosta uskoon .


Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #23 : 31.08.16 - klo:12:14 »
Parikin ajatusta tulee mieleen, mutta voisiko edellinen jae avata asiaa?
Ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille. Siis, että se olisi tavallaan "ajallinen määre", joka viittaa ajassa ristiltä eteenpäin.Voisiko se "uskosta uskoon" olla siis tapa ilmaista se Jumalan vanhurskauden ilmestyminen evankeliumin kautta kaikille oleville ja tuleville? Siis että olemme jokainen sen saman uskon "alaisia". Tavallaan vähän kuin sanoisi "polvesta polveen".

Vai tarkoittaako se sitä, että uskosta Pojan uskoon, jonka saamme lahjaksi? Eli ei liittyisi aikaan, vaan enemmänkin uskomme "objektiin"?

No, tuo jälkimmäinen kuulostaa kyllä kaukaa haetulta.

Lisäys: olen kuvitellut sen tarkoittavan "polvesta polveen" tyyppistä ilmaisua, mutta viisaammat neuvokaa.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #24 : 31.08.16 - klo:12:24 »
Nyt kun tuota mielessään pyörittelee, niin ontuvalta kuulostaa tuo eka näkemyksenikin. Ehkä.
Täytyy hetki huilata tuon kanssa ja odottaa muiden ajatuksia. Eiköhän tämä yhdessä selviä.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #25 : 31.08.16 - klo:14:21 »
Vai tarkoittaako se sitä, että uskosta Pojan uskoon, jonka saamme lahjaksi? Eli ei liittyisi aikaan, vaan enemmänkin uskomme "objektiin"?

No, tuo jälkimmäinen kuulostaa kyllä kaukaa haetulta.

Lisäys: olen kuvitellut sen tarkoittavan "polvesta polveen" tyyppistä ilmaisua, mutta viisaammat neuvokaa.

En suinkaan väitä, että tätä ymmärtäisin, mutta tuo alku johdatteli siihen ajatukseen, että tarvitsemme Jumalan Pojan uskon (sillä te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja, Ef. 2:8 ), ennenkuin voimme puhua omasta uskostamme. Pelastumiseen ei siis riitä "oma usko", vaan siihen tarvitaan lahjana saatu usko.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #26 : 31.08.16 - klo:14:32 »
Vai tarkoittaako se sitä, että uskosta Pojan uskoon, jonka saamme lahjaksi? Eli ei liittyisi aikaan, vaan enemmänkin uskomme "objektiin"?

No, tuo jälkimmäinen kuulostaa kyllä kaukaa haetulta.

Lisäys: olen kuvitellut sen tarkoittavan "polvesta polveen" tyyppistä ilmaisua, mutta viisaammat neuvokaa.

En suinkaan väitä, että tätä ymmärtäisin, mutta tuo alku johdatteli siihen ajatukseen, että tarvitsemme Jumalan Pojan uskon (sillä te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja, Ef. 2:8 ), ennenkuin voimme puhua omasta uskostamme. Pelastumiseen ei siis riitä "oma usko", vaan siihen tarvitaan lahjana saatu usko.

Joo, kirjoitin itseasiassa ihan samasta asiasta ekaan tekstiini, mutta korjailin sitä ennen lähettämistä ja se jäi hieman epäselväksi. Ideani oli juuri se, että emme ole omassa uskossamme, vaan Pojan uskossa.
Ihmisroska

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #27 : 13.04.17 - klo:10:42 »
En muista, onko tällaista keskustelua ollut aiemmin.

Olisi hyvä, jos voisimme kerätä yhteen paikkaan sellaisia Raamatun kohtia, jotka ovat vaikeasti ymmärrettäviä.

Otan aluksi yhden Luuk. 14:33:

"Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni."

Joku on täällä sanonut, ettei Raamattua pidä tulkita eikä selittää, vaan ottaa se asia niin, kuten sanotaan. Mietin vaan, että tuskinpa näin ajattelevalla on mahdollisuutta olla Jeesuksen opetuslapsi.

Luuk. 16:9 Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.

Tämän kohdan kanssa olen ymmyrkäisenä.
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #28 : 13.04.17 - klo:10:53 »
Luuk. 16:9 Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.

Tämän kohdan kanssa olen ymmyrkäisenä.

Samma här.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #29 : 13.04.17 - klo:11:16 »
Luuk. 16:9 Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.

Tämän kohdan kanssa olen ymmyrkäisenä.

Samma här.

Juutalaisilla oli ja on paljon sanallisia kommervenkkejä, faabelit, sananlaskut, arvoitukset, sanonnat, laulut. Tässäkin saattaa olla jokin sanonta yms. haudattuna. Vanhasta juutalaisesta kirjallisuudesta ehkä pääsisi vähän kärryille.
Jotkut toisetkin kohdat vaikuttavat siltä, että Jeesus olisi käyttänyt sanontoja.

Vaikka toisaalta, moni salaperäinen kohta on auennut vasta niinä päivinä, kun sitä tietoa on tarvittu.

« Viimeksi muokattu: 13.04.17 - klo:11:31 kirjoittanut Magda-sisko »
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali