Kirjoittaja Aihe: Viha  (Luettu 4476 kertaa)

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Viha
« Vastaus #45 : 25.11.20 - klo:22:45 »
Ei ole. Tuo on osa Jobin tuskan ilmaisua tilanteessa missä hän on, eika ymmärrä miksi siihen joutui.

Jotkut ovat kokeneet olevan kuin kaikkinäkevän arvioivan tai arvostelevan silmän alaisena, ja se on ollut ahdistava kokemus. Jean-Paul Sartrelle Jumala oli ainakin jossain vaiheessa kuin näkymätön näkijä. Sartren mukaan ajatus ja kokemus siitä, että Jumala näkee jatkuvasti ihmisen, on helvetillinen. Kun olen lukenut yllä näkyvän Jobin kirjan kohdan (7:19), mieleen on tullut Sartren ajatus, jonka taustalla on hänellä kenties henkilökohtainen kokemus.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Viha
« Vastaus #46 : 25.11.20 - klo:23:44 »
Niin. Mustavalkoinen ajattelu on melko todennäköistä epärealistista ja äärimmäisiä ajatuksia ja tunteita kehittävää.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Viha
« Vastaus #47 : 26.11.20 - klo:00:25 »
Vihaan ja muihin ihmisen kielteisiin, elämää vaurioittaviin ilmiöihin ei kannata takertua ja mietiskellä niiden syitä, oikeutuksia ja
ilmenemismuotoja.
Ne ovat asioita, joihin jokainen silloin tällöin sortuu,
mutta niitä pitää käsitellä rehellisesti Jumalan edessä
ja tehdä niiden suhteen parannus.

Jos jossakin kristillisessä piirissä annettaisiin ymmärtää, ettei negatiivisia tunteitaan ja niihin liittyviä ajatuksiaan, joista ajoittain kärsii, tarvitse sen kummemmin ymmärtää, mitä tulee niihin syihin, jotka aiheuttavat tai ylläpitävät niitä; tai jos annettaisiin ymmärtää, että kaikki terapia on pahasta, niin negatiiviset tunteet ja niihin liittyvät ajatukset toistuisivat esim. stressihäiriöstä kärsivän kohdalla, vaikka niitä pyytäisikin toistuvasti anteeksi Jumalalta.

Esim. posttraumaattisesta stressihäiriöstä kärsivä, joka kokee ajoittain toistuvaa vihaa, voi päästä vapaaksi vihaan liittyvistä kärsimyksistään kognitiivisen käyttäytymisterapian avulla, paniikkihäiriöstä tai eksessiivisestä pelosta kärsivä samoin, jne. Kun stressitilat helpottuvat oikean ymmärryksen, uudenlaisen asennoitumisen tai reagoimisen välityksellä, ja hyvän ravinnon, liikunnan ja levon ansiosta, niin voimakkaat ja usein toistuvat negatiiviset ajatuksetkin väistyvät.

Jos stressillä ei olisi mitään yhteyttä negatiivisiin tai pahoihin ajatuksiin, silloin stressiä ei tarvitsisi hoitaa tai helpottaa vapautuakseen negatiivisista tai pahoista ajatuksista. Jos vain ja ainoastaan negatiivisten tai pahojen ajatusten tunnustaminen Jumaluudelle vapauttaisi stressistä ja stressiin liittyvistä negatiivisista tai pahoista ajatuksista, silloin ne, jotka tunnustavat syntinsä Jumalalle, olisivat sen avulla tehokkaasti vapaita stressistä ja stressiin liittyvistä negatiivisista tai pahoista ajatuksista.

Olen cognitive processing treatment for trauma (CPT) - koulutuksen saanut. Sain koulutuksen Texasin yliopiston lääkiksen piirissä olevasta Puolustusministeriön ja veteraani hallinnon kustantamasta systeemistä.

Tykkään siitä. Hieno nähdä miten se toimii. Vieläkin yleisempi vihan lisäksi on lopultakin itsesyyttely PTSDssä ja sen kautta tuleva häpeä. Se on jännä ilmiö.

Ihmisellä on universaali taipumus yrittää antaa traumalle luonnollinen selitys, ja sen lisäksi ihmisessä istuu tiukasti uskonnosta tai kulttuurista riippumatta ajatus, että asioille on löydettävä looginen selitys ja sitä kautta ihminen toivoo saavansa ikäänkuin uudestaan otteen asioiden hallittavuudesta.

Job on tästä itse asiassa hyvä esimerkki. Hän yritti ratkaista sitä, oliko häntä kohdannut paha hänen syytään vai sitä, että Jumala ei enää pidä hänestä huolta. Siis syy oli löydettävä. Hän oli melko epätoivoissaan kuin mikään hänen keksimänsä selitysmalli ei toiminut. Eivätkä ne ystävätkään siinä kyenneet sen parempaan.

Tämä siis menee kyllä myös paljolti viha teeman ohi.

Varmaan aloituksen kauheuden kokeneet ihmiset joutuvat työstämään tuota melko paljon.

En ole asiantuntija siinä mielessä kuin sinä, mutta ajattelen, että jos kärsii itsesyytöksistä, ne ovat usein kamalampia kokemuksellisesti kuin muiden ihmisten taholta tulevat arvostelut. Silloin ei auta välttämättä edes usko armolliseen Jumalaan siinä mielessä, että itsesyytökset ovat ennen kaikkea oman mielen tuottamia syytöksiä, jotka eivät tule Jumalan "suusta", vaikka niillä syytöksillä olisikin yhtymäkohtia siihen, mitä Jumala laissaan pitää vääränä ja tuomittavana. Kamalinta on varmaan, jos itsesyytöksistä kärsivä alkaa uskoa, että Jumalakin häntä syyttää tai on hänelle leppymätön. Uskoisin, että itsesyytösten vallasta voi vapautua ajattelun, lääkinnän tai hyvän ravinnon, ihmissuhteiden ja liikunnan avulla, mutta ei pelkän ajattelun tai pelkästään muiden vaivasta vapautumiseen johtavien seikkojen nojalla.

Jos kärsii ahdistavista itsesyytöksistä, se on mielestäni kuin vihan ilmapiirissä elämistä tai siihen verrattavissa olevaa.
« Viimeksi muokattu: 26.11.20 - klo:00:48 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Viha
« Vastaus #48 : 26.11.20 - klo:01:15 »
Niin. Mustavalkoinen ajattelu on melko todennäköistä epärealistista ja äärimmäisiä ajatuksia ja tunteita kehittävää.

Laajemmasta asiayhteydestä irrotettuina seuraavat Johanneksen kirjeen jakeet voisivat johtaa myös väkivaltaan pahoja kohtaan, jos ryhmää johtaisi joku, joka haluaisi sotia.

Lainaus
1 Joh. 5:18 Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.
19 Me tiedämme, että olemme Jumalasta, ja koko maailma on pahan vallassa.

Siis jos ajattelisi, että kyseinen ryhmittymä ajattelisi olevan pahasta vapaa ja muiden pahan vallassa ja siksi tuhottavissa Jumalan käskystä hyvien toimesta.

Mielestäni on vastenmielistä, kun Raamattua on käytetty sodissa sotilaita sotimiseen innostamassa. 1600-luvulla Cromwellin armeijalla oli oma taskuraamattunsa, jossa sitaatteja oli paljon Vanhasta testamentista:

Lainaus
..."The Souldiers Pocket Bible had just 16 pages that contained some 150 verse quotations from the Geneva Bible, all related to war. All but four of the verses were from the Old Testament. Verses intended to inspire the morale of Cromwell's soldiers included the following from the Geneva Bible:

Deuteronomy 20:4 – For the Lord your God goeth with you, to fight for you against your enemies, and to save you.

Exodus 14:14 – The Lord shall fight for you"...

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Souldiers_Pocket_Bible
« Viimeksi muokattu: 26.11.20 - klo:02:12 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Viha
« Vastaus #49 : 26.11.20 - klo:15:42 »
Tuollainen tulkinta tuosta Johanneksen kirjeen kohdasta ei ole mitenkään oikeutettua Raamatun valossa.

Niin, varmaankin kristinuskoakin voidaan käyttää väärin kuvaamallasi tavalla. Joskus on ihan rehellinen ollakseni tullut mieleen, että käyttääkö USAn puolustusvoimat sitä joissain yhteyksissä vastaavalla tavalla. Katselin erästä youtube videota ja laitoin sen tuonne musaketjuunkin. Tykkäsin siitä, jos se oli "oikea" hengellinen tilanne,mutta oliko siitä kyse, en ole aivan varma. En ole tätä ennen ääneen lausunut.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Viha
« Vastaus #50 : 26.11.20 - klo:15:47 »
Vihaan ja muihin ihmisen kielteisiin, elämää vaurioittaviin ilmiöihin ei kannata takertua ja mietiskellä niiden syitä, oikeutuksia ja
ilmenemismuotoja.
Ne ovat asioita, joihin jokainen silloin tällöin sortuu,
mutta niitä pitää käsitellä rehellisesti Jumalan edessä
ja tehdä niiden suhteen parannus.

Jos jossakin kristillisessä piirissä annettaisiin ymmärtää, ettei negatiivisia tunteitaan ja niihin liittyviä ajatuksiaan, joista ajoittain kärsii, tarvitse sen kummemmin ymmärtää, mitä tulee niihin syihin, jotka aiheuttavat tai ylläpitävät niitä; tai jos annettaisiin ymmärtää, että kaikki terapia on pahasta, niin negatiiviset tunteet ja niihin liittyvät ajatukset toistuisivat esim. stressihäiriöstä kärsivän kohdalla, vaikka niitä pyytäisikin toistuvasti anteeksi Jumalalta.

Esim. posttraumaattisesta stressihäiriöstä kärsivä, joka kokee ajoittain toistuvaa vihaa, voi päästä vapaaksi vihaan liittyvistä kärsimyksistään kognitiivisen käyttäytymisterapian avulla, paniikkihäiriöstä tai eksessiivisestä pelosta kärsivä samoin, jne. Kun stressitilat helpottuvat oikean ymmärryksen, uudenlaisen asennoitumisen tai reagoimisen välityksellä, ja hyvän ravinnon, liikunnan ja levon ansiosta, niin voimakkaat ja usein toistuvat negatiiviset ajatuksetkin väistyvät.

Jos stressillä ei olisi mitään yhteyttä negatiivisiin tai pahoihin ajatuksiin, silloin stressiä ei tarvitsisi hoitaa tai helpottaa vapautuakseen negatiivisista tai pahoista ajatuksista. Jos vain ja ainoastaan negatiivisten tai pahojen ajatusten tunnustaminen Jumaluudelle vapauttaisi stressistä ja stressiin liittyvistä negatiivisista tai pahoista ajatuksista, silloin ne, jotka tunnustavat syntinsä Jumalalle, olisivat sen avulla tehokkaasti vapaita stressistä ja stressiin liittyvistä negatiivisista tai pahoista ajatuksista.

Olen cognitive processing treatment for trauma (CPT) - koulutuksen saanut. Sain koulutuksen Texasin yliopiston lääkiksen piirissä olevasta Puolustusministeriön ja veteraani hallinnon kustantamasta systeemistä.

Tykkään siitä. Hieno nähdä miten se toimii. Vieläkin yleisempi vihan lisäksi on lopultakin itsesyyttely PTSDssä ja sen kautta tuleva häpeä. Se on jännä ilmiö.

Ihmisellä on universaali taipumus yrittää antaa traumalle luonnollinen selitys, ja sen lisäksi ihmisessä istuu tiukasti uskonnosta tai kulttuurista riippumatta ajatus, että asioille on löydettävä looginen selitys ja sitä kautta ihminen toivoo saavansa ikäänkuin uudestaan otteen asioiden hallittavuudesta.

Job on tästä itse asiassa hyvä esimerkki. Hän yritti ratkaista sitä, oliko häntä kohdannut paha hänen syytään vai sitä, että Jumala ei enää pidä hänestä huolta. Siis syy oli löydettävä. Hän oli melko epätoivoissaan kuin mikään hänen keksimänsä selitysmalli ei toiminut. Eivätkä ne ystävätkään siinä kyenneet sen parempaan.

Tämä siis menee kyllä myös paljolti viha teeman ohi.

Varmaan aloituksen kauheuden kokeneet ihmiset joutuvat työstämään tuota melko paljon.

En ole asiantuntija siinä mielessä kuin sinä, mutta ajattelen, että jos kärsii itsesyytöksistä, ne ovat usein kamalampia kokemuksellisesti kuin muiden ihmisten taholta tulevat arvostelut. Silloin ei auta välttämättä edes usko armolliseen Jumalaan siinä mielessä, että itsesyytökset ovat ennen kaikkea oman mielen tuottamia syytöksiä, jotka eivät tule Jumalan "suusta", vaikka niillä syytöksillä olisikin yhtymäkohtia siihen, mitä Jumala laissaan pitää vääränä ja tuomittavana. Kamalinta on varmaan, jos itsesyytöksistä kärsivä alkaa uskoa, että Jumalakin häntä syyttää tai on hänelle leppymätön. Uskoisin, että itsesyytösten vallasta voi vapautua ajattelun, lääkinnän tai hyvän ravinnon, ihmissuhteiden ja liikunnan avulla, mutta ei pelkän ajattelun tai pelkästään muiden vaivasta vapautumiseen johtavien seikkojen nojalla.

Jos kärsii ahdistavista itsesyytöksistä, se on mielestäni kuin vihan ilmapiirissä elämistä tai siihen verrattavissa olevaa.

Kyllä sinä paljon olet ajatellut! Ihan tulee uteliaaksi, että kuka ja mikä olet. ;)

Niin. Itsesyytökset liittynevät häpeän tunteeseen, ja se ei ole kiva.

Itse aloin tiedostaa trauman ja häpeän yhteyttä yli 10 vuotta sitten, kun keskustelin lukioikäisen kaverin kanssa, joka oli ollut järkyttävän seksuaalisen hyväksikäytön kohteena vuosikausia. Vähän vastaava tilanne kuin se mikä näkyy näinä päivinä Suomen uutisissa.

Aloin nähdä että häpeä oli se päällimmäinen kokemus tällä kaverilla, ja sitä oli sitten aloitettava purkamaan ja olen oppinut paljon aiheesta sen jälkeen .

Sama on mm. kotiväkivallan uhrien ja raiskauksien uhrien kohdalla.

CPT kyllä hyvin tehokkaasti auttaa tuossa asiassa trauman kokeneita. Se on jännä nähdä, ja hieno nähdä kun ihminen vapautuu PTSDn ja myös masennuksen oireista ja uskaltaa alkaa elää.
« Viimeksi muokattu: 26.11.20 - klo:17:43 kirjoittanut sandia »

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Viha
« Vastaus #51 : 27.11.20 - klo:00:24 »
Luin Peltolan nettisivustolta toisenkin vihaan liittyvän rovastin kirjoituksen. Siitä lainaus:
Lainaus
"Fredrik Wislöff kuvatessaan vihaan perustuvan natsismin vaikutusta moniin saksalaisiin kirjoittaa: "Nämä ihmiset ovat kuin riivattuja. He eivät ole enää oma itsensä. Heidän luonteensa muuttui, persoonallisuus ikäänkuin jakaantui. Kuka pystyy selittämään sitä, miksi kunnialliset ihmiset ja hyvät perheenisät ovat päiviä ja vuosia kiduttaneet syyttömiä ihmisiä mitä säälimättömimmin murhanneet tuhansittain miehiä, naisia ja lapsia. Päätettyään päivätyönsä keskitysleirin vartijana he ovat menneet kotiinsa nauttimaan illan rauhasta perheensä parissa, antaneet omille lapsilleen hellän hyvän yön suukon. Sodan loputtua oikeudessa he ovat selittäneet olevansa täysin syyttömiä. He ovat nyt yhtä välinpitämättömiä kuin olisivat vain lopettaneet oman liikkeensä (Fredrik Wislöff, Antikristus)."

https://www.rovasti.fi/node/390 (Vihan kohtaaminen)

Kuuntelin jokin aika sitten psykologi James Dobsonin ja Ted Bundyn välisen keskustelun, joka tapahtui vähän ennen Bundyn teloitusta vuonna 1989.

Löytyy täältä: https://www.youtube.com/watch?v=08dpnn0cd10

(Ted Bundy FULL final interview from 23rd January 1989 + Interview with Dr. James Dobson)

Dobson sanoo yllä näkyvässä YouTube-osoitteessa kohdasta 45:05 eteenpäin, ettei natsien ollut vaikea löytää ihmisiä, jotka tekivät samankaltaisia tekoja kuin mitä Bundy teki.

Bundy oli ehkä paljon sadistisempi ja lisäksi psykopaatti toisin kuin monet kansanmurhiin osallistuneet tavalliset ihmiset, mutta on järkyttävää tiedostaa, että kaikkialla on tavallisia ihmisiä, jotka ovat kykeneviä mitä hirveimpiin tekoihin, kun tilanne yhteiskunnassa ajautuu tietynlaiseksi ja esitetään perustelut, joiden valossa tietyt ihmiset saadaan näyttämään pahoilta, epäihmisiltä tai arvottomilta ja siksi tuhottavilta. Desensitisaation tähden hirmutekoja voi tehdä useita kertoja yksi ja sama tavallinenkin ihminen, vaikka aluksi tai ensimmäisillä kerroilla tuntuisi hyvin pahalta.
« Viimeksi muokattu: 27.11.20 - klo:00:31 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Viha
« Vastaus #52 : 27.11.20 - klo:08:14 »
Luin Peltolan nettisivustolta toisenkin vihaan liittyvän rovastin kirjoituksen. Siitä lainaus:
Lainaus
"Fredrik Wislöff kuvatessaan vihaan perustuvan natsismin vaikutusta moniin saksalaisiin kirjoittaa: "Nämä ihmiset ovat kuin riivattuja. He eivät ole enää oma itsensä. Heidän luonteensa muuttui, persoonallisuus ikäänkuin jakaantui. Kuka pystyy selittämään sitä, miksi kunnialliset ihmiset ja hyvät perheenisät ovat päiviä ja vuosia kiduttaneet syyttömiä ihmisiä mitä säälimättömimmin murhanneet tuhansittain miehiä, naisia ja lapsia. Päätettyään päivätyönsä keskitysleirin vartijana he ovat menneet kotiinsa nauttimaan illan rauhasta perheensä parissa, antaneet omille lapsilleen hellän hyvän yön suukon. Sodan loputtua oikeudessa he ovat selittäneet olevansa täysin syyttömiä. He ovat nyt yhtä välinpitämättömiä kuin olisivat vain lopettaneet oman liikkeensä (Fredrik Wislöff, Antikristus)."

https://www.rovasti.fi/node/390 (Vihan kohtaaminen)

Kuuntelin jokin aika sitten psykologi James Dobsonin ja Ted Bundyn välisen keskustelun, joka tapahtui vähän ennen Bundyn teloitusta vuonna 1989.

Löytyy täältä: https://www.youtube.com/watch?v=08dpnn0cd10

(Ted Bundy FULL final interview from 23rd January 1989 + Interview with Dr. James Dobson)

Dobson sanoo yllä näkyvässä YouTube-osoitteessa kohdasta 45:05 eteenpäin, ettei natsien ollut vaikea löytää ihmisiä, jotka tekivät samankaltaisia tekoja kuin mitä Bundy teki.

Bundy oli ehkä paljon sadistisempi ja lisäksi psykopaatti toisin kuin monet kansanmurhiin osallistuneet tavalliset ihmiset, mutta on järkyttävää tiedostaa, että kaikkialla on tavallisia ihmisiä, jotka ovat kykeneviä mitä hirveimpiin tekoihin, kun tilanne yhteiskunnassa ajautuu tietynlaiseksi ja esitetään perustelut, joiden valossa tietyt ihmiset saadaan näyttämään pahoilta, epäihmisiltä tai arvottomilta ja siksi tuhottavilta. Desensitisaation tähden hirmutekoja voi tehdä useita kertoja yksi ja sama tavallinenkin ihminen, vaikka aluksi tai ensimmäisillä kerroilla tuntuisi hyvin pahalta.

Niin, Bundy oli rikollinen ja hänen ajattelunsa oli kauttaaltaan sellaista, millä hän oikeutti tekonsa.
En voi sanoa ymmärtäväni noita Wislöfin kuvaavia ihmisiä.
Mutta tuosta rikollisuudesta tuli mieleen ne kaksi rikollista, jotka oltiin tuomittu kuolemaan Jeesuksen kanssa. Toisella omatunto toimi elämän lopussa, toisella ei, vaan hän käyttäytyi ylimielisesti Jeesusta kohtaan ristilläkin.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Viha
« Vastaus #53 : 27.11.20 - klo:17:01 »
Luin Peltolan nettisivustolta toisenkin vihaan liittyvän rovastin kirjoituksen. Siitä lainaus:
Lainaus
"Fredrik Wislöff kuvatessaan vihaan perustuvan natsismin vaikutusta moniin saksalaisiin kirjoittaa: "Nämä ihmiset ovat kuin riivattuja. He eivät ole enää oma itsensä. Heidän luonteensa muuttui, persoonallisuus ikäänkuin jakaantui. Kuka pystyy selittämään sitä, miksi kunnialliset ihmiset ja hyvät perheenisät ovat päiviä ja vuosia kiduttaneet syyttömiä ihmisiä mitä säälimättömimmin murhanneet tuhansittain miehiä, naisia ja lapsia. Päätettyään päivätyönsä keskitysleirin vartijana he ovat menneet kotiinsa nauttimaan illan rauhasta perheensä parissa, antaneet omille lapsilleen hellän hyvän yön suukon. Sodan loputtua oikeudessa he ovat selittäneet olevansa täysin syyttömiä. He ovat nyt yhtä välinpitämättömiä kuin olisivat vain lopettaneet oman liikkeensä (Fredrik Wislöff, Antikristus)."

https://www.rovasti.fi/node/390 (Vihan kohtaaminen)

Kuuntelin jokin aika sitten psykologi James Dobsonin ja Ted Bundyn välisen keskustelun, joka tapahtui vähän ennen Bundyn teloitusta vuonna 1989.

Löytyy täältä: https://www.youtube.com/watch?v=08dpnn0cd10

(Ted Bundy FULL final interview from 23rd January 1989 + Interview with Dr. James Dobson)

Dobson sanoo yllä näkyvässä YouTube-osoitteessa kohdasta 45:05 eteenpäin, ettei natsien ollut vaikea löytää ihmisiä, jotka tekivät samankaltaisia tekoja kuin mitä Bundy teki.

Bundy oli ehkä paljon sadistisempi ja lisäksi psykopaatti toisin kuin monet kansanmurhiin osallistuneet tavalliset ihmiset, mutta on järkyttävää tiedostaa, että kaikkialla on tavallisia ihmisiä, jotka ovat kykeneviä mitä hirveimpiin tekoihin, kun tilanne yhteiskunnassa ajautuu tietynlaiseksi ja esitetään perustelut, joiden valossa tietyt ihmiset saadaan näyttämään pahoilta, epäihmisiltä tai arvottomilta ja siksi tuhottavilta. Desensitisaation tähden hirmutekoja voi tehdä useita kertoja yksi ja sama tavallinenkin ihminen, vaikka aluksi tai ensimmäisillä kerroilla tuntuisi hyvin pahalta.

Niin, Bundy oli rikollinen ja hänen ajattelunsa oli kauttaaltaan sellaista, millä hän oikeutti tekonsa.
En voi sanoa ymmärtäväni noita Wislöfin kuvaavia ihmisiä.
Mutta tuosta rikollisuudesta tuli mieleen ne kaksi rikollista, jotka oltiin tuomittu kuolemaan Jeesuksen kanssa. Toisella omatunto toimi elämän lopussa, toisella ei, vaan hän käyttäytyi ylimielisesti Jeesusta kohtaan ristilläkin.

Katherine Ramsland, joka on perehtynyt sarjamurhaajiin (esim. Dennis Raderiin), vastaa alla näkyvässä podcastissa kysymykseen Raderin luterilaisesta uskonnollisuudesta. (2:25: "A lot of people think of him, they think of his involvement with the church. What is his religious affiliation at this point? You've heard of people like Berkowitz turned to Christianity. With BTK (= Dennis Rader) it's really odd, because he was already there, and he's still committing the crimes.")

Ramsland vastaa kertomalla Raderin omasta käsitteestä "kuutioiminen" ("cubing"), joka on rinnastettavissa psykologien käyttämään käsitteeseen kompartmentalisaatio. Raderin "kuutioiminen" ei merkitse dissosiatiivista identiteettihäiriötä (multiple personality disorder), vaan sitä, että "yksi ja sama" ihminen voi siirtyä eri aikoina kuution eri lohkoihin, joissa ihmisellä on eri tavat käyttäytyä, erilaiset tunteet, moraali tai moraalittomuus. Kun ihminen elää vuoroin "kuution" eri lohkoissa, niiden välillä voi olla äärimmäistä ristiriitaisuutta. Mielestäni Raderin käyttämä termi ja sen sisällys sopii hyvin selittämään myös monien natsien ristiriitaista käyttäytymistä ja siirtymistä kuin hetkessä toisenlaiseen todellisuuteen. (Vrt. Wislöff: "He eivät ole enää oma itsensä. Heidän luonteensa muuttui, persoonallisuus ikäänkuin jakaantui. Kuka pystyy selittämään sitä"...)

https://www.youtube.com/watch?v=jiZi_7MbycA

(T&V: B.T.K. with Katherine Ramsland (part 2 of 5))

Monien tavallisten ihmisten ristiriitaisen käyttäytymisen selittämiseen sopii mielestäni myös "kuutioiminen", vaikka heillä ei ole Raderin pimeän puolen kaltaista lohkoa "kuutiossaan".

Lainaan yhden kohdan Ramslandin puheesta podcastissa:

"So the cubing concept is really good, because he's able to describe his experience of always having one face of it that he's playing. So if you were asking today if he were in a particularly religious mood..you would definitely talk about religion as if it was very real to him, but if you asked him on a day when he was in a different frame of mind, that would be just not something that he's going to be thinking about, and it seems weird because most of us strive to live our lives consistently. We'd like to believe that we'll act the same across various domains and that we have integrity."

Natsien kohdalla on varmasti ollut monesti moraalisia perusteita heille itselleen heidän tekojensa suhteen, mitä on mahdoton ajatella esim. Raderin sadististen tekojen kohdalla.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Viha
« Vastaus #54 : 27.11.20 - klo:18:18 »
Hauska tuo kuutioselitys. :)

Ikävä kyllä se surullisella tavalla tuo esille psykologian tieteen heikkouden. Siis tuohan on vain mielikuvituksen tuottama tapa KUVAILLA jotain. Sen olisi voinut yhtä hyvin keksiä kuka tahansa. Psykologia siihen ei tarvita.
Se ei kuitenkaan selitä mitään, vaan kuten jo totesin, kuvailee.

Tuo on juuri se syy miksi olen iloinen, että en jäänyt psykologiksi.

Stanton Samenow on ehkä hieman ansiokkaammin kuvaillut rikollista luonnetta mukaan lukien kaikkein vaarallisimmat rikolliset. Hän on tehnyt lukuisia raportteja oikeuteen mm. juuri sarjamurhaajista ja massamurhaajista.
Hän ottaa huomioon juuri henkilön ajattelun.
Minun lempi kirjani on hänen kirjoittamansa The Myth of the Out of Character Crime.

Noita laatikkoteorioita on muitakin. Se muistuttaa paljolti sitä ajattelumallia, millä työkaverini, psykologian tohtori operoi. Heillä on oma terapiamallinsa. Se puhuu puolestaan sisäisistä osista. Internal Family Systems.
Tietty tuo suomennos tuo mieleen Freudin personallisuusteoria minkä mukaan persoonallisuudessa on kolme osaa.

Niiden empirinen arvo lienee hyvin alhainen.

MUTTA. Olen samaa mieltä niistä natsikiduttajista. Siinä on tapahtunut varmaan jonkinlainen dissosiaatio,mitä voisi vaikka kuvailla "laatikoilla". Ei kun kuutioilla. Kuutiot olivat muuttuneet laatikoiksi päässäni. ;D
« Viimeksi muokattu: 27.11.20 - klo:18:34 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Viha
« Vastaus #55 : 27.11.20 - klo:18:52 »
On ällistyttävää, miten  aikaisin Raamatun sivuilla ihmisen viha kuvataan. Aatamin ja Eevan poika vihastui ja tappoi veljensä!

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Viha
« Vastaus #56 : 27.11.20 - klo:19:06 »


Lainaan yhden kohdan Ramslandin puheesta podcastissa:

"So the cubing concept is really good, because he's able to describe his experience of always having one face of it that he's playing. So if you were asking today if he were in a particularly religious mood..you would definitely talk about religion as if it was very real to him, but if you asked him on a day when he was in a different frame of mind, that would be just not something that he's going to be thinking about, and it seems weird because most of us strive to live our lives consistently. We'd like to believe that we'll act the same across various domains and that we have integrity."

Natsien kohdalla on varmasti ollut monesti moraalisia perusteita heille itselleen heidän tekojensa suhteen, mitä on mahdoton ajatella esim. Raderin sadististen tekojen kohdalla.

Jatkan siitä, mihin jäin. Niin kuin Rader nautti siitä, kun sai aiheuttaa tuskaa tietyille ihmisille, samoin natsit. Monilla natseilla oli moraalisia syitä, Raderilla vain täysin itsekäs sadistis-seksuaalinen motiivi. Natsit eivät kuitenkaan olisi pitäneet moraalisesti oikeutettuna, jos muut ihmisryhmät olisivat tuoneet esiin vastaavankaltaisia (toteen näyttämättömiä) perusteluja, joiden varassa teurastetaan muita ihmisiä.

Rader välitti läheisistään niin kuin natsit omista läheisistään, mutta ei välittänyt tietyistä muista niin kuin eivät natsitkaan.

Miten lienee muiden ihmisten kohdalla? Esim. lukuisten ihmisten kohdalla tietyt kotieläimet herättävät rakkauden ja hellyyden ja empatian tunteita, mutta tietyt toiset eläimet eivät, koska ne eivät ole esim. söpöjä tai niiden ahtaissa tiloissa säilyttäminen ja lopulta julma teurastaminen on taloudellisesti edullista (mitä kohtelua ja "perustelua" ei hyväksyttäisi omien söpöjen lemmikkien kohdalle). Tietyt ihmiset, jotka kuuluvat omaan ryhmään tai kansaan tai joukkueeseen, ovat parempia, jalompia tai kannatettavampia. Oman uskonnon piirissä teurastetut ihmiset ovat ansainneet teurastuksensa ja teurastajat ovat toimineet korkeamman ja hyvän tahon palveluksessa, mutta muiden uskontojen vastaavat teot ovat pahasta. Kun moraali erotetaan materiaalisesta tai maallisesta tasosta, jossa samanlaista kärsimystä koetaan toisten vihan tai väkivallan alla riippumatta ihmisryhmästä ja sen uskonnosta tai uskonnottomuudesta, silloin syntyy helposti sokeutta aiheutetulle kärsimykselle ja todelliselle tuholle, jota tukee sokeus oman moraalisen perusteen kestämättömyydelle tai kyseenalaisuudelle.

Jos tai kun useat ihmiset luonnostaan nauttivat muiden kiusaamisesta, alistamisesta (esim. vuosituhantinen orjien pitäminen), vahingonilosta jne., ei ole ihme, jos tietyissä tilanteissa esiin tuleva mahdollisuus oman yhteisön taholta (kansanmurhat) kiduttaa ja tappaa muita ihmisiä otetaan vastaan halukkaasti ja ilman siihen liittyvien moraalisten perusteiden tarkkaa selvittämistä ja kritisoimista.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Viha
« Vastaus #57 : 27.11.20 - klo:19:14 »
Taas puhut siitä minkä Raamattu pitää itsestäänselvyytenä: ihmisessä on silkkaa pahuutta.
Itse asiassa Jeesus sanoo suoraan: "te, jotka olette pahoja".

1 Mistä teidän keskinäiset kiistanne ja taistelunne syntyvät? Mistäpä muusta kuin haluistanne, jotka käyvät taistelua teidän ruumiissanne. 2 Te himoitsette, mutta jäätte vaille, kiihkon ja kateuden vallassa te vaikka riistätte hengen toisiltanne, mutta ette silti saavuta päämääräänne. Te taistelette ja iskette yhteen, mutta jäätte vaille, koska ette pyydä. 3 Ja vaikka pyydätte, te ette saa, koska pyydätte väärässä tarkoituksessa, kuluttaaksenne kaiken mielihaluissanne Jaakobin kirja 3:1-

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Viha
« Vastaus #58 : 27.11.20 - klo:19:24 »
Hauska tuo kuutioselitys. :)

Ikävä kyllä se surullisella tavalla tuo esille psykologian tieteen heikkouden. Siis tuohan on vain mielikuvituksen tuottama tapa KUVAILLA jotain. Sen olisi voinut yhtä hyvin keksiä kuka tahansa. Psykologia siihen ei tarvita.
Se ei kuitenkaan selitä mitään, vaan kuten jo totesin, kuvailee.



"Cubing" on Raderin oma termi, ja mielestäni se hyvin kuvaa sitä, kun ihminen vaihtaa roolia tilanteesta toiseen (esim. työssä, kotona, eri ystävien luona, yksin..).

Esim. kristitty, jonka uskonsisältö kieltää jonkin asian, pystyy sitä jotain tiettyä asiaa tehdessään joskus täysin sumentamaan tajun siitä, että se tietty asia on väärin, mutta paha olo tai synnintunto seuraa monesti välittömästi teon jälkeen. Varmaan moni radikaalisti pahempaa tekevä pystyy myös aktiivisesti tukahduttamaan tietyn varoittavan tai teon tuomitseman puolen itsestään toimiessaan paljon suuremmassa määrin väärin kuin useimmat kristityt. Kun jokin asia on tavoitteena, mutta sitä estää esim. empatiantunne tai jotkut lait, ihminen kykenee usein lahjakkaasti sumentamaan tajun siitä, että hän toimii väärin. Kyse ei ole siitä, että persoonallisuus vaihtuisi. Hän vain kuin kääntää selkänsä tietyille asioille, jotka ovat osia hänen kokonaistodellisuudestaan.

Uskon, että "moraaliset perusteet" ovat joskus todellisuudessa vain keino saada läpi oma tai ryhmän itsekäs tahto.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Viha
« Vastaus #59 : 27.11.20 - klo:19:27 »
Taas puhut siitä minkä Raamattu pitää itsestäänselvyytenä: ihmisessä on silkkaa pahuutta.
Itse asiassa Jeesus sanoo suoraan: "te, jotka olette pahoja".

1 Mistä teidän keskinäiset kiistanne ja taistelunne syntyvät? Mistäpä muusta kuin haluistanne, jotka käyvät taistelua teidän ruumiissanne. 2 Te himoitsette, mutta jäätte vaille, kiihkon ja kateuden vallassa te vaikka riistätte hengen toisiltanne, mutta ette silti saavuta päämääräänne. Te taistelette ja iskette yhteen, mutta jäätte vaille, koska ette pyydä. 3 Ja vaikka pyydätte, te ette saa, koska pyydätte väärässä tarkoituksessa, kuluttaaksenne kaiken mielihaluissanne Jaakobin kirja 3:1-

Kun kirjoitin, että oman uskonnon piirissä teurastetut ihmiset ovat ansainneet teurastuksensa ja teurastajat ovat toimineet korkeamman ja hyvän tahon palveluksessa, tämä pätee mielestäni myös joihinkin Vanhan testamentin teurastuksiin. Mutta koska en halua täällä kritisoida Raamattua, jätän tähän, vaikka muut eivät jättäisi.