Kirjoittaja Aihe: Käärmeen myrkky  (Luettu 3600 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Käärmeen myrkky
« : 03.04.19 - klo:20:26 »
Tämä ketju sai alkunsa Israel-ketjussa

Tulkintamme on rajallista. Tuo synti (nyt en käytä käärmeen myrkkyä, jotta Taisto saisi viisastella :) ) on turmellut myös järkemme ja tulkitsemme omien intressiemme kautta asioita.
Viisastelin kommentissani tarkoituksella. Kuten sanot, tulkintamme on rajallista. Samoin käyttämämme vertauskuvat - jos ne ovat muualta kuin Sanasta otettuja vertauskuvia, kuten se että "veressämme kiertää käärmeen myrkky". Mielestäni tuo vertaus on aivan äärirajoilla synnistä puhuttaessa. Tai sitten menee yli rajojen.

Tähän liittyen löytyy yksi vertaus: käärme puri Jeesusta kantapäähän, mutta Hän polki rikki käärmeen pään 1.Moos 3:15.
Siis puri Jeesusta, ja Hän kuoli. Meitä tuo käärme ei ole purrut, koska Jeesus otti meille kuuluvan rangaistuksen päälleen. Mennään ehkä liian pitkälle, jos sanotaan että meissä on käärmeen myrkkyä.
« Viimeksi muokattu: 04.04.19 - klo:12:52 kirjoittanut Natanael »

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Käärmeen myrkky
« Vastaus #1 : 03.04.19 - klo:20:51 »
"... heidän huultensa alla on kyykäärmeen myrkkyä...", Room. 3:13.

Käärmeet purivat israelilaisia erämaassa ja ne, jotka katsoivat vaskikäärmeeseen jäivät eloon.
« Viimeksi muokattu: 04.04.19 - klo:12:53 kirjoittanut Natanael »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Käärmeen myrkky
« Vastaus #2 : 03.04.19 - klo:22:04 »
Minusta se käärmeenmyrkky suonissa on oikein hyvä kuvaus ihmisen luonnollisesta tilasta.
« Viimeksi muokattu: 04.04.19 - klo:12:53 kirjoittanut Natanael »
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Käärmeen myrkky
« Vastaus #3 : 04.04.19 - klo:07:14 »
Minusta se käärmeenmyrkky suonissa on oikein hyvä kuvaus ihmisen luonnollisesta tilasta.
Myös uskovan jokapäiväisestä tilasta?
« Viimeksi muokattu: 04.04.19 - klo:12:53 kirjoittanut Natanael »

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Käärmeen myrkky
« Vastaus #4 : 04.04.19 - klo:07:46 »
Ei myrkky meissä ole laimenentunut.Sopivan tilaisuuden tullen olemme valmiita roiskaisemaan sitä jonkun ihmisen silmille ja sydämelle.Joka ei enää koe synnin elävän itsessään,on varmaan kuollut fyysisesti (tai paatunut).
« Viimeksi muokattu: 04.04.19 - klo:12:53 kirjoittanut Natanael »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Käärmeen myrkky
« Vastaus #5 : 04.04.19 - klo:09:48 »
Minusta se käärmeenmyrkky suonissa on oikein hyvä kuvaus ihmisen luonnollisesta tilasta.
Myös uskovan jokapäiväisestä tilasta?

Kyllä minä tunnen edelleen sen myrkyn vaikutukset. Joka päivä. Sitä enemmän syytä turvautua yksin käärmeen pään polkijaan.
« Viimeksi muokattu: 04.04.19 - klo:12:53 kirjoittanut Natanael »
Ihmisroska

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Käärmeen myrkky
« Vastaus #6 : 04.04.19 - klo:10:38 »
Kuningas Daavid rukoili mm.näin:"Päästä minut verenviostani,Jumala."Sama ihmisveri kiersi hänenkin suonissaan.
« Viimeksi muokattu: 04.04.19 - klo:12:54 kirjoittanut Natanael »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Käärmeen myrkky
« Vastaus #7 : 04.04.19 - klo:10:56 »
Vertauskuvat voidaan näemmä nähdä monella tavalla. Olkoon niinkuin on.
« Viimeksi muokattu: 04.04.19 - klo:12:54 kirjoittanut Natanael »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Käärmeen myrkky
« Vastaus #8 : 04.04.19 - klo:11:58 »
Vertauskuvat voidaan näemmä nähdä monella tavalla. Olkoon niinkuin on.

Joo :D Näistä jutuista ihan oikeesti saa olla mitä mieltä tahansa. Siis mun mielestä. Itse olen tuppautunut olemaan aina sitä mieltä mitä synkemmän kuvan se antaa ihmisestä. Ja LUJASTI sitä mieltä.
« Viimeksi muokattu: 04.04.19 - klo:12:52 kirjoittanut Natanael »
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #9 : 04.04.19 - klo:12:55 »
Otin myrkyt erilleen Israel-ketjusta - Natanael

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #10 : 04.04.19 - klo:13:33 »
Vertauskuvat voidaan näemmä nähdä monella tavalla. Olkoon niinkuin on.

Joo :D Näistä jutuista ihan oikeesti saa olla mitä mieltä tahansa. Siis mun mielestä. Itse olen tuppautunut olemaan aina sitä mieltä mitä synkemmän kuvan se antaa ihmisestä. Ja LUJASTI sitä mieltä.
Nyt aletaan päästä asian ytimeen! Kyllähän meistä jokaisella niin hyvä ymmärrys on asiasta, että jokaisen mielipide on ehdottomasti oikea.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #11 : 05.04.19 - klo:22:30 »
Tarkoitus ei ollut pahoittaa mieltäsi Taisto.

Ihan kirjaimellisesti söimme käärmeen tarjoamaa omenaa, jota ei ollut lupa syödä.
Käärme ei siis pistänyt meitä, mutta tavallaan tulimme käärmeen myrkystä tämän luonnosta osalliseksi.
Olet ihan oikeassa kirjaimen suhteen kyllä, mutta kuten veljet ja sisaret ovat osoittaneet taidamme olla kuitenkin käärmeen myrkystä osalliset.

Vasta kerran, ajan tuolla puolen iäisyydessä olemme synnistä vapaat.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #12 : 06.04.19 - klo:13:27 »
Tarkoitus ei ollut pahoittaa mieltäsi Taisto.

Ihan kirjaimellisesti söimme käärmeen tarjoamaa omenaa, jota ei ollut lupa syödä.
Käärme ei siis pistänyt meitä, mutta tavallaan tulimme käärmeen myrkystä tämän luonnosta osalliseksi.
Olet ihan oikeassa kirjaimen suhteen kyllä, mutta kuten veljet ja sisaret ovat osoittaneet taidamme olla kuitenkin käärmeen myrkystä osalliset.

Vasta kerran, ajan tuolla puolen iäisyydessä olemme synnistä vapaat.
Jaakob kirjoittaa himoista, jotka sotivat jäsenissämme. Ja mainitsee myös "vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee".
Minun mielestäni näillä kahdella asialla on selvä ero. Synti roikkuu meissä kiinni, mutta ei perkele.

Käärme ei varsinaisesti tarjonnut Eevalle omenaa, vaan valehtelemalla houkutteli ottamaan omenan puusta. Jumalan edessä Eeva sitten puolustautui sanomalla "Käärme petti minut, ja minä söin." Selitys ei kelvannut: Eeva oli itse syyllinen. Emme mekään voi omista kohelluksistamme käärmettä syyttää, vaan itseämme.

Lainaus
Vasta kerran, ajan tuolla puolen iäisyydessä olemme synnistä vapaat.
Olen samaa mieltä.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #13 : 06.04.19 - klo:23:26 »
Näin se on.

Muistui mieleen tänään Jeesuksen sanat fariseuksille. "Te kyykäärmeen sikiöt". Kielikuva tässäkin lienee käytössä kirjaimellisen tulkinnan sijasta.

Jeesus sanoi myös ;   
Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Johanneksen kirjeestä;
Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #14 : 07.04.19 - klo:02:27 »
Näin se on.

Muistui mieleen tänään Jeesuksen sanat fariseuksille. "Te kyykäärmeen sikiöt". Kielikuva tässäkin lienee käytössä kirjaimellisen tulkinnan sijasta.

Jeesus sanoi myös ;   
Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Johanneksen kirjeestä;
Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
Kuinka paljon siis mielestäsi perkeleellä on sijaa Jeesukseen uskovassa, sinussa tai minussa?