Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 90773 kertaa)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #795 : 27.10.18 - klo:19:08 »
Raamattu tarkoittaa kirjaimellisesti juuri sitä, mitä siinä lukee.

Toinen kysymys on, ymmärtääkö ihminen mitä siinä lukee. Jos Raamatun tektien muuttelun tielle lähtee, niin eksyy varmasti.


Pestäänkö kaikissa teidän seurakuntanne tilaisuuksissa jalat vai vain messujen yhteydessä?

14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.

Voitaisiinko siis tuon perusteella päätellä, ettei Jeesuksen muistakaan sanoista tarvitse välittää?

Ei se pahitteeksi välttämättä olisi - jos sillä ei tavoiteltaisi omaa vanhurskautta 8)

Miksi tuo aivan selvä käsky jätetään noudattamatta?

Mitä itse vastaisit tuohon?

Minusta se ei ainakaan oikeuta sivuuttamaan niitä Raamatussa olevia lukuisia kohtia jotka kertovat kasteesta ja sen merkityksestä. Jos tuolla koetettaisiin sellaista perustella (?), ei sille voisi mielestäni kovin paljon painoa laittaa.

Nähdäkseni Jeesus opettaa tuolla "esikuvalla" -  kuten Hän siinä toteaa - opetuslapsiaan asettumaan ennemmin palvelijan kuin palveltavan asemaan. Hän kysyy myös:"Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?" Jos olisi kyse vain jalkojen pesusta, ei kai sitä olisi ollut niin vaikea ymmärtää?

Mielestäni tuo (myöskin ainoa asiasta kertova kohta) ei ole mitenkään verrannollinen lukuisiin kasteesta kertoviin kohtiin. Muutama näkökohta siihen:

1) Jalkojen pesuun ei liity lupauksia kuten kasteen yhteyteen.
2) Siihen ei viitata evankeliumin vastaanottamisen yhteydessa kertaakaan. Kasteeseesen viitataan toistuvasti.
3) Apostolit eivät kirjeissään siitä muistuta tai siihen kehoita. Paavali toisin mainitsee leskista puhuessaan pyhien jalkojen pesemiseen. Ei liioin muuta. Kasteesta Paavali muistuttaa monissa kirjeissaan vahvasti.
4) Siihen aikaan aterialle ryhdyttäessä tarvittiin jalkojen pesua ihan siisteys syistäkin. Se kuului yleensä orjan tehtäviin. Nykyään ei yleensä olla aterialla jalat lähellä toisen nenää. Jalat on yleensä jo pestyinä. Mutta lähimmäisten palveluun kyllä riittää edelleen tilaisuuksia.

Mutta synti taas on edelleen yhtä ajankohtainen jokaisen kohdalla. Siihen ei ole muutosta tullut. Kaikki tarvitsevat anteeksiantamusta.

"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #796 : 27.10.18 - klo:19:21 »
Jopolle, kun joku kastamaton ihminen kuulee evankeliumin ja Pyhä Henki herättää hänessä synnintunnon ja edelleen uskon, saako tämä ihminen uskon kautta Jeesukseen syntinsä anteeksi?

En nyt kirjoita tähän enempää. Aloitetaan tällä.

Tuohon vois näin aluksi laittaa myös kysymyksen. Miten sellainen tilanne, että ihminen uskoo evankeliumin todeksi, että Jeesus on Juman Poika joka on sovittanut ihmiskunnan synnin ja on nyt ylösnouseena taivaassa. Mutta ei ole "tehnyt ratkaisua" tai "antanut elämäänsä Jeesukselle" tai miten sitä nyt yleensä kutsutaankin, onko hän saanut uskon kautta syntinsä anteeksi?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #797 : 27.10.18 - klo:19:24 »
Minulla ei ehkä ole nyt aikaa heti taas vastailla (kuten olette ehkä huomanneet, pidän aika pitkiä taukoja välillä).

Mutta hyvän kysymyksen Ifa esitit. Olen kuulolla ja pyrin vastailemaan mielelläni kunhan taas olen sivustoilla.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #798 : 27.10.18 - klo:19:36 »
Raamattu tarkoittaa kirjaimellisesti juuri sitä, mitä siinä lukee.

Toinen kysymys on, ymmärtääkö ihminen mitä siinä lukee. Jos Raamatun tektien muuttelun tielle lähtee, niin eksyy varmasti.


Pestäänkö kaikissa teidän seurakuntanne tilaisuuksissa jalat vai vain messujen yhteydessä?

14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.

Voitaisiinko siis tuon perusteella päätellä, ettei Jeesuksen muistakaan sanoista tarvitse välittää?

Ei se pahitteeksi välttämättä olisi - jos sillä ei tavoiteltaisi omaa vanhurskautta 8)

Miksi tuo aivan selvä käsky jätetään noudattamatta?

Mitä itse vastaisit tuohon?

Minusta se ei ainakaan oikeuta sivuuttamaan niitä Raamatussa olevia lukuisia kohtia jotka kertovat kasteesta ja sen merkityksestä. Jos tuolla koetettaisiin sellaista perustella (?), ei sille voisi mielestäni kovin paljon painoa laittaa.

Nähdäkseni Jeesus opettaa tuolla "esikuvalla" -  kuten Hän siinä toteaa - opetuslapsiaan asettumaan ennemmin palvelijan kuin palveltavan asemaan. Hän kysyy myös:"Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?" Jos olisi kyse vain jalkojen pesusta, ei kai sitä olisi ollut niin vaikea ymmärtää?


Okei, aloit siis tulkitsemaan, että jalkojen pesu ei ole tarkoitettukaan kirjaimellisesti otettavaksi.
Miksi kaste olisi?

Lainaus
Mielestäni tuo (myöskin ainoa asiasta kertova kohta) ei ole mitenkään verrannollinen lukuisiin kasteesta kertoviin kohtiin. Muutama näkökohta siihen:
Ne lukuisat kasteesta kertovat kohdat eivät puhu vesikasteesta.

Lainaus
1) Jalkojen pesuun ei liity lupauksia kuten kasteen yhteyteen.
Eikö?
Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".

Lainaus
2) Siihen ei viitata evankeliumin vastaanottamisen yhteydessa kertaakaan. Kasteeseesen viitataan toistuvasti.
3) Apostolit eivät kirjeissään siitä muistuta tai siihen kehoita. Paavali toisin mainitsee leskista puhuessaan pyhien jalkojen pesemiseen. Ei liioin muuta. Kasteesta Paavali muistuttaa monissa kirjeissaan vahvasti.

http://puimatanner.net/index.php?topic=950.msg38544#msg38544

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #799 : 27.10.18 - klo:19:51 »
Jopolle, kun joku kastamaton ihminen kuulee evankeliumin ja Pyhä Henki herättää hänessä synnintunnon ja edelleen uskon, saako tämä ihminen uskon kautta Jeesukseen syntinsä anteeksi?

En nyt kirjoita tähän enempää. Aloitetaan tällä.

Tuohon vois näin aluksi laittaa myös kysymyksen. Miten sellainen tilanne, että ihminen uskoo evankeliumin todeksi, että Jeesus on Juman Poika joka on sovittanut ihmiskunnan synnin ja on nyt ylösnouseena taivaassa. Mutta ei ole "tehnyt ratkaisua" tai "antanut elämäänsä Jeesukselle" tai miten sitä nyt yleensä kutsutaankin, onko hän saanut uskon kautta syntinsä anteeksi?
Sydämen usko Jeesukseen on se, joka pelastaa ja jonka kautta synnit saadaan anteeksi. Usko tulee kuulemisesta Jumalan antamana. Näin ymmärrän Raamatusta. Ei siihen tarvita metodiikkaa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #800 : 27.10.18 - klo:20:13 »
Vielä tuohon kommentti.

Oletko Natanael kovasti eri mieltä siitä, miten "tulkitsin" tuota jalkojen pesua?

Kaikki me tulkitsemme Raamatua jollain tavalla. Se on tosiasia. En liene koskaan väittänyt, että kaikki Raamatussa pitää ottaa "kirjaimellisesti"? Tai se tietysti riippuu vähän siitäkin, mitä "kirjaimellisuudella" tarkoitetaan. Kukaan ei tosiasiassa ota kaikkea - riippuen taas, mitä kirjaimellisuudella tarkoitetaan. Jos vertaukset käsitetään vertauksina, onko se kirjaimellista tulkintaa?

Juu, olet lähelle oikeassa, että olihan siinä jalkojen pesun yhteydessäkin tavallaan lupaus, tai enneminkin uhkaus - "ellen pese". Muualla ei taida olla siihen viittaavaa? Löytyykö Apostolien julistuksesta tai kirjeistä? En ainakaan muista. Kaste esiintyy aivan toisenlaisena.

Se liittyy nimenomaan evankeliumin vastaanottamisen yhteyteen. Ja perin outoa, että sekä Apostolien teoissa että kirjeissä esitetyt asiat kasteen merkityksestä pyritään selittämään symboliseksi. Tai mielestäni kiertämään siihen liittyvät lupaukset mitä kummallisimmalla selityksillä. Jopa koko kaste Kristuksen nimeen turhaksi!

Paavali antaa hyvän ohjeen kirjeidensä lukijoille:

"Sillä eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana ja minkä te myös ymmärrätte; ja minä toivon teidän loppuun asti ymmärtävän"

Lähtökohtana täytyy olla tuo. Täytyy olla hyvät perusteet jos aletaan tulkinnoissamme selittää kirjoituksia vertauskuvallisiksi milloin vain halutaan. Tai jos asia ei sovi meidän aiempaan teologiaamme. Muuten joudumme mielivaltaisen tulkintojen tielle.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #801 : 27.10.18 - klo:20:18 »
Jopolle, kun joku kastamaton ihminen kuulee evankeliumin ja Pyhä Henki herättää hänessä synnintunnon ja edelleen uskon, saako tämä ihminen uskon kautta Jeesukseen syntinsä anteeksi?

En nyt kirjoita tähän enempää. Aloitetaan tällä.

Tuohon vois näin aluksi laittaa myös kysymyksen. Miten sellainen tilanne, että ihminen uskoo evankeliumin todeksi, että Jeesus on Juman Poika joka on sovittanut ihmiskunnan synnin ja on nyt ylösnouseena taivaassa. Mutta ei ole "tehnyt ratkaisua" tai "antanut elämäänsä Jeesukselle" tai miten sitä nyt yleensä kutsutaankin, onko hän saanut uskon kautta syntinsä anteeksi?
Sydämen usko Jeesukseen on se, joka pelastaa ja jonka kautta synnit saadaan anteeksi. Usko tulee kuulemisesta Jumalan antamana. Näin ymmärrän Raamatusta. Ei siihen tarvita metodiikkaa.

Pitkälle samaa mieltä. Jumalan sana ja lupaukset kaikkineen synnyttää uskon.

Saadaanko mielestäsi siis synnit anteeksi ennen "ratkaisun tekemistä"?

("Ratkaisua" lienee aika vaikea tehdä ennen kuin uskoo?)

Pakko mennä..
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #802 : 27.10.18 - klo:20:47 »
Hei Jopo, en ole puhunut ratkaisuista tai metodeista yleensäkään. En ole selvillä, mitä tarkoitat ratkaisulla, siksi kysymyksesi ei avaudu sen enempää.

Tämän ketjun aloituksesta yritän kirjoittaa ja kysellä, mitä muut keskustelijat asiasta ajattelevat.

Syntinsä anteeksisaanut ihminen ei siten tarvitse kastetta "syntien anteeksisaamiseksi" eikä armon välittäjäksi. Koko kirkollinen kasteoppi romahtaa tässä kohdassa heidän kohdallaan, jotka tunnustavat, että ihminen saa synnit anteeksi ja uskon Jumalalta myös kastamattomana ollessaan. Missään en ole törmännyt kirkolliseen opetukseen kasteesta ja sen merkityksestä, JOS tunnustetaan, että uskoon voi tulla myös ilman kastetta. Ainakin Kansanlähetys avoimesti näin julistaa, mutta ei opeta kasteesta uskoontulleiden kohdalla muuta kuin, että "heidät kastetaan, joita ei ole aiemmin kastettu". Ilmeisesti tästä ei haluta puhua.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #803 : 27.10.18 - klo:21:04 »
Vielä tuohon kommentti.

Oletko Natanael kovasti eri mieltä siitä, miten "tulkitsin" tuota jalkojen pesua?

Kaikki me tulkitsemme Raamatua jollain tavalla. Se on tosiasia. En liene koskaan väittänyt, että kaikki Raamatussa pitää ottaa "kirjaimellisesti"? Tai se tietysti riippuu vähän siitäkin, mitä "kirjaimellisuudella" tarkoitetaan. Kukaan ei tosiasiassa ota kaikkea - riippuen taas, mitä kirjaimellisuudella tarkoitetaan. Jos vertaukset käsitetään vertauksina, onko se kirjaimellista tulkintaa?

Juu, olet lähelle oikeassa, että olihan siinä jalkojen pesun yhteydessäkin tavallaan lupaus, tai enneminkin uhkaus - "ellen pese". Muualla ei taida olla siihen viittaavaa? Löytyykö Apostolien julistuksesta tai kirjeistä? En ainakaan muista. Kaste esiintyy aivan toisenlaisena.

Se liittyy nimenomaan evankeliumin vastaanottamisen yhteyteen. Ja perin outoa, että sekä Apostolien teoissa että kirjeissä esitetyt asiat kasteen merkityksestä pyritään selittämään symboliseksi. Tai mielestäni kiertämään siihen liittyvät lupaukset mitä kummallisimmalla selityksillä. Jopa koko kaste Kristuksen nimeen turhaksi!

Paavali antaa hyvän ohjeen kirjeidensä lukijoille:

"Sillä eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana ja minkä te myös ymmärrätte; ja minä toivon teidän loppuun asti ymmärtävän"

Lähtökohtana täytyy olla tuo. Täytyy olla hyvät perusteet jos aletaan tulkinnoissamme selittää kirjoituksia vertauskuvallisiksi milloin vain halutaan. Tai jos asia ei sovi meidän aiempaan teologiaamme. Muuten joudumme mielivaltaisen tulkintojen tielle.

Pyrin tuolla jalkojen pesu esimerkillä osoittamaan, että eri suuntien uskovat ottavat jonkun asian kirjaimellisesti, toisen asian ei. Eikä sitä logiikkaa pystytä kunnolla perustelemaan millä perusteella valikointi tapahtuu.
Olen käynyt seurakunnassa, jossa pestään jalkoja.
Ja onhan niitä paljon muitakin kohtia, joissa Jeesus käskee jotakin ja niitä ei oteta kirjaimellisesti.

-

Kasteesta Kristukseen:

Mielestäni ne, jotka sanovat tuon olevan vesikaste, tekevät suurta vääryyttä.


3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

ja

12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.


Raamattu puhuu aivan selvästi, että Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä.
Ei noissa edellä olevissa kohdissa puhuta yhtään mitään vesikasteesta.
Jos vesikasteessa joku hukutettaisiin, silloin kuoltaisiin. En tiedä miten herättäminen silloin tehtäisiin.

Pyhän Hengen kasteessa on yhteys Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja elämään.
Ei vesikasteessa ole mitään uudessa elämässä vaeltamista. Pyhän Hengen kasteessa on.

Suomessa on viisi miljoonaa vesikastettua, jotka eivät taatusti vaella missään uudessa elämässä - näin lauantai-iltana jokainen voi käydä sen toteamassa vaikkapa kaupungin keskustassa.

Ne, jotka ovat tulleet uskoon ovat saaneet Kristuskasteen eli Pyhän Hengen kasteen. Siitähän se uusi elämä alkaa.





Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #804 : 27.10.18 - klo:21:23 »
Jopo jossakin viestissä mainitsi "elämän antamisen Jeesukselle". Muistuu mieleen, että Kalevi Lehtinen käytti tätä saarnoissaan paljon. Hän oli evankelista Jumalan armosta. Minään metodina hän ei sitä tarkoittanut, eikä sellaisena sitä keksitty tulkitakaan. Hän julisti sydämellisesti Jeesuksen rakkaudesta ja varmasti todella paljon oli niitä, jotka antoivat elämänsä Jeesukselle hänen julistustyönsä kautta.

Tuo "ratkaisu" on minulle tuntematon sana. Arvelen, ettei sitäkään ole tarkoitettu miksikään kaavaksi, sen enempää kuin "syntisen rukoustakaan". Näitä aika ajoin nostetaan esille, kun halutaan vähän antaa kritiikkiä tietyille tahoille.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #805 : 27.10.18 - klo:21:48 »
Muiden uskovien halveksiva leimaaminen ei ole mitään muuta, kuin hengellistä ylpeyttä. Sellaisilla ei ole mitään annettavaa. Jumala ei tarvitse mitään erinomaisia ihmisiä, (itsepetoksessa eläviä) vaan heitä, jotka ovat tulleet tuntemaan syntinsä ja tarvitsevat armoa ja anteeksiantamusta.

Huomaa kyllä miten pihalla tällaiset gnostilöaisuutta edustavat leimaajat ovat kristinopissa, uskoessaan muita perempaan asemaansa ja tietoonsa Jumalan edessä. 

Jumala odottaa sitä että ihminen tajuaa Jumalan edessä olevansa kadotettu ja tuomittu. Siitä tietoisuudesta lähtee askeleet, jotka kulkevat Jeesuksen luokse anomaan armoa ja syntiensä anteeksiantoa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #806 : 27.10.18 - klo:21:53 »
Muiden uskovien halveksiva leimaaminen ei ole mitään muuta, kuin hengellistä ylpeyttä. Sellaisilla ei ole mitään annettavaa. Jumala ei tarvitse mitään erinomaisia ihmisiä, (itsepetoksessa eläviä) vaan heitä, jotka ovat tulleet tuntemaan syntinsä ja tarvitsevat armoa ja anteeksiantamusta.

Huomaa kyllä miten pihalla tällaiset gnostilöaisuutta edustavat leimaajat ovat kristinopissa, uskoessaan muita perempaan asemaansa ja tietoonsa Jumalan edessä. 

Jumala odottaa sitä että ihminen tajuaa Jumalan edessä olevansa kadotettu ja tuomittu. Siitä tietoisuudesta lähtee askeleet, jotka kulkevat Jeesuksen luokse anomaan armoa ja syntiensä anteeksiantoa.

Kuka täällä halveksuu ja ketä?
Kuka täällä on edustaa gnostilaisuutta? Tiedätkö edes mitä gnostilaisuus on?

Tuolla edellä on sinulle kysymyksiä.
Edellytän, että opettelet keskustelemaan.
Edellytän, että vastaat, kun sinulta kysytään.

Olet pari kertaa kysynyt minulta miksi kirjoitan täällä ja olen vastannut.
Kysyn sinulta, miksi kirjoitat täällä, mutta et keskustele?

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #807 : 27.10.18 - klo:23:13 »
Natanael, ei ole sinun toimivaltuuksiisi kuuluva asia arvioida Suomen kristittyjen tilaa. Niistä asioista päättää ihan eri tahot, kun sinä.

Se on TÄYSIN Jumalan asia, kenet hän armahtaa ja pelastaa.

Hengellinen työ ja julistus on sellainen asia, että se lähtee julistuksen kohteiden kunnioituksesta saman arvoisina ihmisinä, kun julistaja itsekin on. Kenelläkään meistä ei ole latiakaan antaa pelastuksemme lunnaiksi, jos Jumala ei meitä armahda on helvetti edessä. Tästä on kysymys.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #808 : 28.10.18 - klo:11:05 »
Natanael, ei ole sinun toimivaltuuksiisi kuuluva asia arvioida Suomen kristittyjen tilaa. Niistä asioista päättää ihan eri tahot, kun sinä.

Arviointi ja toimivaltuudet ovat mielestäni kaksi eri asiaa. Jokaisella on oikeus ja jopa velvollisuus arvioida asioita. Suossa ollaan, jos ei edes arvioida.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #809 : 28.10.18 - klo:17:11 »
Natanaelin edellä lainaamaan ekaan jaejaksoon kommentti. Siinä kuvataan uudestisyntymän jälkeen alkanutta uskovan vaellusta Jeesuksen seuraajana. Tästä kaste on vertauskuva. Pyhitys on sekä kertakaikkinen (uudestisyntyminen Jumalan Hengestä) että elämänmittainen prosessi.

Jälkimmäistä siis symboloi kaste. Kyse on muuttumisesta mielen uudistuksen kautta, synninruumiin kukistamisprosessista jumalattomuuden hylkäämisessä, muuttumisesta kirkkaudesta kirkkauteen, vanhan ihmisen ristiinnaulitsemisesta, maallisten jäsenten kuolettamisesta ym. Ja toisaalta ylösnousemusvoiman kokemisesta uudessa elämässä, jumalattomuuden väistyessä kirkkauden kokemisesta, himojen lakkaamisesta, kirkastuneen ilon kokemisesta, armon ja voiman kokemisesta heikkoudessa, ja niin edelleen.

Eli lyhyesti sanottuna kyse on yltäkylläisen elämän ilmitulemisesta vanhan kuollessa. Tätä julistaa kaste ihanalla tavalla!