Jaakobin kirje 2
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
Laitan näitä Raamatun kohtia tähän, jos jollakin herää ajatuksia. Tuossa Jaakobin kirjeen kohdassa puhutaan tottelemisesta, joka nousee uskosta. Toisaalla Raamatussa puhutaan uskon teoista, tarkoittanee samaa asiaa. Puhutaan myös uskonkuuliaisuudesta, samasta asiasta on siinäkin kyse.
Raamatun ajatus on, että usko ei voi olla vaikuttamatta tekoja ja että teoista usko tulee täydelliseksi. Millaisia tekoja usko vaikuttaa? Jos tätä kysytään Toora-uskovilta, he varmastikin vastaavat, että Tooran tottelemista. Tämä totteleminen merkitsee käytännössä mm. juhlasäädösten ja -aikojen noudattamista, sapatin pitämistä Tooran säädösten mukaan, tietynlaista pukeutumista "huppuviittaan", jossa on tupsut kulmissa, miehillä myös parran ajamattomuutta jne. Mutta tällä erotuksella: se ei ole ympärileikkaamis-käskyn eikä uhrisäädösten noudattamista. Miten sitten suhtaudutaan alla olevaan 3. Mooseksen kirjan säädöksiin, en tiedä.
Tässä vielä tämä kohta.
3. Moos. 12
1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
1 Herra sanoi Moosekselle:
2 "Puhu israelilaisille ja sano: Kun vaimo tulee hedelmälliseksi ja synnyttää poikalapsen, olkoon hän saastainen seitsemän päivää; yhtä monta päivää kuin hänen kuukautisensa kestävät, hän olkoon saastainen.
2 "Sano israelilaisille: Kun nainen on synnyttänyt pojan, hän on sen jälkeen seitsemän päivää epäpuhdas, samalla tavoin kuin kuukautisvuodon aikana. [3. Moos. 15:19]
3 Ja kahdeksantena päivänä ympärileikattakoon pojan esinahan liha.
3 Kahdeksantena päivänä pojan esinahka on leikattava. [1. Moos. 17:10+]
4 Mutta vaimo pysyköön kotona kolmekymmentä kolme päivää puhdistavan verenvuotonsa aikana; älköön hän koskeko mihinkään, mikä on pyhää, älköönkä tulko pyhäkköön, ennenkuin hänen puhdistuspäivänsä ovat kuluneet umpeen.
4 Nainen pysyköön kotonaan vielä kolmekymmentäkolme päivää puhdistuakseen verenvuodosta. Hän ei saa koskea mihinkään, mikä on pyhää, eikä tulla pyhäkköön, ennen kuin hänen puhdistumisaikansa on kulunut umpeen.
5 Mutta jos hän synnyttää tyttölapsen, olkoon hän saastainen kaksi viikkoa, samoinkuin kuukautisissaan, ja pysyköön kotona kuusikymmentä kuusi päivää puhdistavan verenvuotonsa aikana.
5 Kun nainen on synnyttänyt tytön, hän on kaksi viikkoa epäpuhdas samalla tavoin kuin kuukautisvuodon aikana. Sen lisäksi hänen on odotettava verenvuodostaan epäpuhtaana vielä kuusikymmentäkuusi päivää, ja vasta sitten hän on puhdas.
6 Mutta kun hänen puhdistuspäivänsä pojan tai tyttären jälkeen ovat kuluneet umpeen, vieköön hän vuoden vanhan karitsan polttouhriksi ja kyyhkysenpojan tai metsäkyyhkysen syntiuhriksi ilmestysmajan oven eteen papille.
6 "Kun pojan tai tytön synnyttämisestä määrätty puhdistumisaika on kulunut umpeen, naisen on tuotava papille pyhäkköteltan oven eteen vuoden vanha karitsa polttouhriksi ja metsäkyyhky tai muu kyyhkynen syntiuhriksi.
7 Ja tämä tuokoon ne Herran eteen ja toimittakoon hänelle sovituksen, niin hän on puhdas verenvuodostansa. Tämä on laki lapsensynnyttäjästä, olipa hän synnyttänyt poika-tai tyttölapsen.