Kirjoittaja Aihe: Seurakunnan valinta  (Luettu 16362 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #15 : 23.03.14 - klo:11:15 »
Toisen vakaumuksen sohiminen ei liene asiallista. Moni voi tällä foorumillakin olla hyvin erimieltä niistä "teeseistä", joihin olet päätynyt opillisesti ja vakaumuksellisesti. Oma tiesi on oma tiesi ja toinen kuin toinenkin on samalla tavalla vapaa omaan vakaumukseensa.

Taannoin soitti eräs nainen, joka oli saanut uutta opetusta kasteesta. Hän oli tullut siihen vakaumukseen, että hänen kaksi edellistä kastettaan olivat vääriä, siksi hän oli käynyt kolmannella. Joskus on velvollisuus "sohia" ja parempi olisi, jos sohiminen tapahtuisi riittävän ajoissa.

Tiedän, että monet ovat eri mieltä siitä mitä kirjoittelen. Mutta en pidä sitä mitenkään esteenä kirjoittamiselle. Eikä se taida olla foorumin sääntöjen vastaistakaan. Sitäpaitsi olen jo ehtinyt tottua virtuaaliseen kivitykseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #16 : 23.03.14 - klo:11:27 »
Jokaisella ihmisellä on oma elämänhistoriansa, joka vaikuttaa asioihin. Jos syntyy esim. luterilaiseen perheeseen, on luontevaa uskoon tultua mennä mukaan luterilaiseen seurakuntaan. Jos sama ihminen olisi syntynyt helluntailaiseen tai vapaakirkkolaiseen perheeseen, hän olisi mennyt mukaan näiden toimintaan uskoon tulonsa jälkeen. On siis ihan ns. sattumaa, mihin syntyy ja millaiset eväät saa uskonelämälleen.

Olen saanut luterilaisesta seurakunnasta tervehenkisen pohjan ilman uuskarismaattisuutta tai menestysteologiaa. Tästä olen kiitollinen.

Jos nyt pohtisin liittymistä johonkin seurakuntaan, niin vaa'assa painaisi ehkä enemmän se, liitynkö siihen, jonka harhat tunnen vai siihen, jonka harhoja en tunne. Jos liityn johonkin pieneen yhteisöön, niin en voi mitenkään varmistua siitä, millainen se on esim. vuoden kuluttua.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #17 : 23.03.14 - klo:11:33 »
Toisen vakaumuksen sohiminen ei liene asiallista. Moni voi tällä foorumillakin olla hyvin erimieltä niistä "teeseistä", joihin olet päätynyt opillisesti ja vakaumuksellisesti. Oma tiesi on oma tiesi ja toinen kuin toinenkin on samalla tavalla vapaa omaan vakaumukseensa.

Taannoin soitti eräs nainen, joka oli saanut uutta opetusta kasteesta. Hän oli tullut siihen vakaumukseen, että hänen kaksi edellistä kastettaan olivat vääriä, siksi hän oli käynyt kolmannella. Joskus on velvollisuus "sohia" ja parempi olisi, jos sohiminen tapahtuisi riittävän ajoissa.

Tiedän, että monet ovat eri mieltä siitä mitä kirjoittelen. Mutta en pidä sitä mitenkään esteenä kirjoittamiselle. Eikä se taida olla foorumin sääntöjen vastaistakaan. Sitäpaitsi olen jo ehtinyt tottua virtuaaliseen kivitykseen.
Henkilökohtaisuudet eivät koskaan ole asiallisia, varsinkaan kun argumenttina on oma kokemus. Näkemysten ilmaisu on kokonaan toinen asia.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #18 : 23.03.14 - klo:11:37 »
Muutama vuosi sitten kyselin kovasti paikkaani Jumalalta ja oikean seurakunnan valintaa.

Minulla oli 3 vaihtoehtoa ja valitsin niistä yhden ehkä noin vuoden mietinnän jälkeen. Olin onnellinen valinnastani. Kaikki meni hyvin ehkä pari vuotta kunnes
jouduin toteamaan ettei minua sinne ihmiset oikeasti halunneet. Vastuutehtäviin valittiin sellaisia jotka osoittivat käytöksellään pitävänsä minua "kummallisena ja ulkopuolisena" , minulle ei puhuttu edes vaikka istuin samassa pöydässä jne jne.

erosin seiltä joku aika sitten ja etsin edelleen paikkaani. Nyt mietin olenko luopio kun olen totaalisen kyllästynyt seurakuntien touhuihin, enkä keksi mitään paikkaa mihin oikeasti haluaisin mennä. en ole pariin kuukauteen taas käynyt edes missään kokouksessa :(

Katselen kyllä netistä ja TV7:lta kokouksia mutta en saa aikaseksi mennä minnekään. Pelkään pensiytyväni  :-[

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #19 : 23.03.14 - klo:11:39 »
Jokaisella ihmisellä on oma elämänhistoriansa, joka vaikuttaa asioihin. Jos syntyy esim. luterilaiseen perheeseen, on luontevaa uskoon tultua mennä mukaan luterilaiseen seurakuntaan. Jos sama ihminen olisi syntynyt helluntailaiseen tai vapaakirkkolaiseen perheeseen, hän olisi mennyt mukaan näiden toimintaan uskoon tulonsa jälkeen. On siis ihan ns. sattumaa, mihin syntyy ja millaiset eväät saa uskonelämälleen.

Olen saanut luterilaisesta seurakunnasta tervehenkisen pohjan ilman uuskarismaattisuutta tai menestysteologiaa. Tästä olen kiitollinen.

Jos nyt pohtisin liittymistä johonkin seurakuntaan, niin vaa'assa painaisi ehkä enemmän se, liitynkö siihen, jonka harhat tunnen vai siihen, jonka harhoja en tunne. Jos liityn johonkin pieneen yhteisöön, niin en voi mitenkään varmistua siitä, millainen se on esim. vuoden kuluttua.
Aiemmin luterilaisesta kirkosta tosiaankin tiesi sen harhat. Joku pystyi niiden kanssa elämään, toinen ei. Nyt ollaan kuitenkin siinä tilanteessa, että homppeliaatetta ja muuta jumalattomuutta vyörytetään kirkkoihin ja silloin saattaa tulla nopea lähtö. Paikallinen tilanne voi eri puolilla maata olla hyvinkin erilainen. Omalla paikkakunnallani on monta uskovaista pappia luterilaisessa kirkossa.

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #20 : 23.03.14 - klo:11:42 »
Minun korvissani sana "yhteiskristillinen" kuulostaa lähes kirosanalta, koska sen varjoon voidaan kätkeä melkein mitä tahansa. Käytännössä yhteiskristillisyys tarkoittaa sitä, että toimitaan yhdessä esim. jossakin aktiossa, mutta ei voida keskustella erottavista asioista.

Kokonaan toista on kristittyjen yhteys. Se on jo olemassa, sitä ei tarvitse eikä voi luoda. Mutta jos se joukko alkaa jotenkin organisoitua, siitä tulee uusi lahko entisten lisäksi.

Yhteiskristillisyys on lähinnä yritystä näyttää maailmalle, että kuinka rakastetaan toisiaan. Todellinen kristittyjen yhteys ei ole näyttelykamaa.

Niin, minunkin korvissani sana "yhteiskristillinen" kuulostaa aika epämääräiseltä ja epäluotettavalta, paitsi tässä tilanteessa. OWM:n toiminta on minun kokemukseni mukaan raitista toimintaa ja on lähtenyt liikkeelle Jumalan kehotuksesta. Alunperinhän Suonto sai Jumalalta kehotuksen koota 200 uskovaa eri seurakunnista tekemään katutyötä. Siitä koko toiminta lähti liikkeelle.

Sitä en tiedä, miten on lähtenyt liikkeelle tämä ajatus seurakunnan perustamisesta. Kuitenkin nyt olen suunnitellut kokeilevani tällaista vaihtoehtoa. Pääseehän sieltä pois, jos toiminta käy epämääräiseksi. Vaikka tähän saakka en ole mitään epämääräistä havainnut. TV7:lta voi kuunnella joitakin niiden puhujien puheita sieltä OWM:sta, tosin kaikkien OWM:n puhujien puheita ei tv:ssä näy. Onhan siinä tosin sellainen seikka, että kun osa porukasta on luterilaisia ja osa vapaista seurakunnista niin opetuksessa voi olla vähän vaihtelua joistakin asioista puhuttaessa. Siinä kohdassa kuulija voi itse harkita asioita ja "valita sopivan vaihtoehdon".

Tällaiseen toimintaan osallistuminen vaatii sen, ettei ole niin ehdoton kaikissa asioissa vaan ottaa huomioon sen, että ihmiset on erehtyväisiä eikä kaikissa asioissa päästä yksimielisyyteen.
« Viimeksi muokattu: 23.03.14 - klo:11:44 kirjoittanut Tarck Aili J.A. »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #21 : 23.03.14 - klo:11:45 »
Henkilökohtaisuudet eivät koskaan ole asiallisia, varsinkaan kun argumenttina on oma kokemus. Näkemysten ilmaisu on kokonaan toinen asia.

Mitähän tarkoitat noilla henkilökohtaisuuksilla? Miksi ei saisi kertoa omista kokemuksista? Voihan olla, että omat kokemukset auttavat jotain toista vaikeassa valinnassa.
« Viimeksi muokattu: 23.03.14 - klo:13:26 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #22 : 23.03.14 - klo:11:48 »
Mielestäni luterilainen herätyskristillisyys on kaikkein paras vaihtoehto, siihen vain pitäisi saada lisätyksi se, että lasten kastaminen lopetettaisiin ja siirryttäisiin kastamiseen vasta uskoontulon jälkeen. Luterilainen herätyskristillisyys on tervettä uskoa minun käsitykseni mukaan.

Helena

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #23 : 23.03.14 - klo:11:49 »
Henkilökohtaisuudet eivät koskaan ole asiallisia, varsinkaan kun argumenttina on oma kokemus. Näkemysten ilmaisu on kokonaan toinen asia.

Mitähän tarkoitan noilla henkilökohtaisuuksilla? Miksi ei saisi kertoa omista kokemuksista? Voihan olla, että omat kokemukset auttavat jotain toista vaikeassa valinnassa.
Omien kokemusten kertominen on tottakai ok. Mutta se ei ole ok, että leimaa toisen ihmisen vakaumuksen virheelliseksi.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #24 : 23.03.14 - klo:11:50 »

erosin seiltä joku aika sitten ja etsin edelleen paikkaani. Nyt mietin olenko luopio kun olen totaalisen kyllästynyt seurakuntien touhuihin, enkä keksi mitään paikkaa mihin oikeasti haluaisin mennä. en ole pariin kuukauteen taas käynyt edes missään kokouksessa :(
Elämässäni oli tilanne, etten käynyt yli kymmeneen vuoteen missään jotain satunnaista tilannetta kuten joulukirkkoa tms. lukuunottamatta. Jotkut pitivät minua luopiona. Itse en itseäni sellaiseksi ole ajatellut. Viimeksi olen käynyt säännöllisesti kokouksissa noin 2v. sitten. Väsähdin silloin totaalisesti ylistystouhuihin - on parempi pysyä uskossa yksinään kuin menettää uskonsa porukassa. Sitä aiemmin kävin toisessa seurakunnassa, mutta siellä taas oli lakihenkinen meininki ja kun lisäksi tuli varoituksia jopa puhujapöntöstä, katsoin parhaaksi väistyä takavasemmalle.

Helena

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #25 : 23.03.14 - klo:11:53 »
Mielestäni luterilainen herätyskristillisyys on kaikkein paras vaihtoehto, siihen vain pitäisi saada lisätyksi se, että lasten kastaminen lopetettaisiin ja siirryttäisiin kastamiseen vasta uskoontulon jälkeen. Luterilainen herätyskristillisyys on tervettä uskoa minun käsitykseni mukaan.
Tämä on varmasti totta. Harmillista on se, että jäsenyys osoittautuu omaan vakaumukseen nähden ongelmalliseksi.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #26 : 23.03.14 - klo:12:01 »

erosin seiltä joku aika sitten ja etsin edelleen paikkaani. Nyt mietin olenko luopio kun olen totaalisen kyllästynyt seurakuntien touhuihin, enkä keksi mitään paikkaa mihin oikeasti haluaisin mennä. en ole pariin kuukauteen taas käynyt edes missään kokouksessa :(
Elämässäni oli tilanne, etten käynyt yli kymmeneen vuoteen missään jotain satunnaista tilannetta kuten joulukirkkoa tms. lukuunottamatta. Jotkut pitivät minua luopiona. Itse en itseäni sellaiseksi ole ajatellut. Viimeksi olen käynyt säännöllisesti kokouksissa noin 2v. sitten. Väsähdin silloin totaalisesti ylistystouhuihin - on parempi pysyä uskossa yksinään kuin menettää uskonsa porukassa. Sitä aiemmin kävin toisessa seurakunnassa, mutta siellä taas oli lakihenkinen meininki ja kun lisäksi tuli varoituksia jopa puhujapöntöstä, katsoin parhaaksi väistyä takavasemmalle.

vähän sama olotila on itselläni mutta haaveilen sitlti että joskus löytäisin srk:n jossa rakastetaan toisiamme. ehkä se toteutuu vasta taivaassa.

mutta enemmän pelkään että pensistyn tai rupean taas "pahan puhujaksi" kuten viimeksi kun olin vuosia vain uskottomien seurassa, silloin myös sairastuin ja pelkäsin kuolemaa tosissani  :-\

siihen aikaan sattui myös wtc-isku ja olin täysin vakuuttunut että jos olisin ollut "hereillä" olisin tiennyt jotain sellaista olevan tulossa koska

"ei Herra Herra tee mitään ilmoittamatta salaisuuttan palvelijoilleen, profeetoille".

Tuonhan aavistivat Wilkersonin seurakunnassa kun lopettivat kokoukset ja paastosivat ennen kuin isku sitten tapahtui  ???

samoin nyt tulisi olla valveilla kun maailman sota kärkkyy ovella  :(

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #27 : 23.03.14 - klo:12:04 »
mitä jos vainot syttyy ja minulla ei ole ketään jonka yhteydessä olisin niiden keskellä  :(

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #28 : 23.03.14 - klo:12:16 »
Yksin ei ole kiva olla. Se, että jää pois jostain seurakunnasta katkoo sosiaalisia suhteita. Jos niitä on ennättänyt tulla. Tällä hetkellä minun seurakuntani on miesten piiri kerran kuussa, satunnaiset ystävien kohtaamiset, käyn epäsäännöllisesti hyvin monenlaisissa piireissä. Sitten on lisäksi tämä foorumi.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #29 : 23.03.14 - klo:12:25 »
viesti hävis kun painoin väärää nappia   :-[

noh, olkoon , ei tätä tarvii enempää käsitellä , mitä väliä yhdellä sielulla on  :(

olkoot ne perhettä jotka siihen vielä uskoo  :-X