Kirjoittaja Aihe: Kristinuskon ja uskontojen ero  (Luettu 14877 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #30 : 01.04.18 - klo:17:20 »

Synti on eräs kristinuskon keskeisimpiä käsitteitä, jota vaivaa melkoinen epämääräisyys. Synnit kun tuntuvat muuttuvan ajan saatossa.


Mitä tarkoitat sillä, että synnit muuttuvat?

Kyllä, henkilökohtaisestikin tiedän, että jonkun uskonsuunnan syntinä pitämä asia ei ole enää siellä syntiä.

Ei, ei muutu. Raamatussa synti on pysynyt kaiken aikaa samana.

Se, mikä liittyy juutalaisten rituaalisiin asioihin VT:n aikaisessa jumalanpalveluksessa ei ole koskaan koskenut kristittyjä.
Silti niihinkin liittyvät yksityiskohdat voisivat kertoa hyvin paljon lisää synnistä nykyisellekin kristitylle, jos vain osattaisiin niitä lukea. Esim. saastaisuuteen ja spitaaliin liittyvät.
Se, että kaikkea eivät kaikki ymmärrä, minut mukaan lukien, ei tee tyhjäksi sitä, että voi ymmärtää aivan riittävästi.


Esimerkiksi UT kirjoittaa "kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla"

Sen ymmärtäminen, miten syntiseksi tulee, ei muuta tuo loppupäätelmää.

« Viimeksi muokattu: 01.04.18 - klo:17:26 kirjoittanut Natanael »

albert1

  • Vieras
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #31 : 01.04.18 - klo:17:51 »
Natanael: " Mitä tarkoitat sillä, että synnit muuttuvat?"


Kun tutkin vanhoja kirkonkirjoja, löytyi sieltä usein merkintöjä "ripitetyistä" naisista. He olivat saaneet avioliiton ulkopuolisen lapsen, eikä isästä kirkonkirjojen mukaan ollut tietoa, vaikka kaikki paikkakunnalla kyllä tiesivät, että se oli irstaaksi tunnettu talon isäntä.

Enää nämä yksinäiset äidit eivät koe näin nöyryyttävä kohtelua kirkon taholta eli tämä "synti" on saanut erilaisen kohtelun, asenne asiaan  on muuttunut ymmärtäväisemmäksi. Väestöliitto ja neuvolat auttavat ja tukevat näitä aiemmin uskonnon julmalla tavalla "huonoiksi naisiksi" leimaamia ihmisiä.

Vielä siitä perisynnistä (1 Moos.3). Eikö ole todella väärin ja kohtuutonta, että yhden ihmisen -  Aadamin -teko leimaa  koko ihmiskuntaa, jopa syntymättömiä sukupolvia? On turha korostaa sitä, että Kristus tuli vapauttamaan tästä kirouksesta, koska perisynnin tapahtumahetkestä oli ajallisesti pitkä matka - luultavasti tuhansia vuosia - Kristuksen syntymään.

Mihin nämä onnettomat raukat joutuivat, jotka kuolivat ennen Kristuksen syntymää? Vastaatko jälleen: en tiedä, vai kerrotko minne joutuivat? Minä olettaisin Paavalin sanojen perusteella, että kastamattomina kadotukseen. Kaste oli pelastumisen ehto.

Toivottavasti en ole nyt irroitellut asioita yhteyksistään. Esivanhempiemme "alkusynti" leimasi tuhansia miljoonia ihmisiä luomisesta alkaen. Mielestäni se on eettisesti väärin ja julmaa ihmiskuntaa kohtaan, joka sekin on luojan kätten töitä Raamatun mukaan..

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #32 : 01.04.18 - klo:18:09 »
Raamattu viittaa esikuvissa usein kolmanteen päivään.

Jokaisen Raamatun lukijan kannattaisi aina kysyä itseltään, kun tulee lukiessa vastaan joku maininta kolmannesta päivästä, liittyykö tuo kohta jollain tapaa Jeesukseen.

Aabrahamin mennessä uhraamaan Iisakia
"Kolmantena päivänä Aabraham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa."

Tuo paikka, jossa Aabraham aikoi uhrata Iisakin, oli Moorian vuori.
Sama, jonne myöhemmin rakennettiin temppeli.

"Sitten Salomo alkoi rakentaa Herran temppeliä Jerusalemiin, Moorian vuorelle, jossa Herra oli ilmestynyt hänen isällensä Daavidille, siihen paikkaan, jonka Daavid oli valmistanut, jebusilaisen Ornanin puimatantereelle"

Jeesuksen kuolema tapahtui noilla seuduilla.
-
Israelin erämaavaelluksen aikana Jumalan arkki kulki kolme päivänmatkaa edellä kansaa.

"Niin he lähtivät liikkeelle Herran vuoren luota ja vaelsivat kolme päivänmatkaa. Ja Herran liitonarkki kulki heidän edellänsä kolme päivänmatkaa etsimässä heille levähdyspaikkaa."

Kyllä, esikuvissa näin. Raamatussa on paljon esikuvalista aineistoa. Jotka uskon näkökulmasta viittaavat selvästi Jeesukseen. Niitä on todella lukuisia. Alkaen 1.Moos.3:15 lupauksesta. Ei ole vaikea nähdä yhteyttä Jeeukseen. Luin juuri tällä viikolla Hugo Odebergin kirjan "Kristus Vanhassa Testamentissa".

Mutta epäuskon kanssa kyselevää ne eivät välttämättä auta - jos nyt mikään liikuttaa mikäli torjuva asenne on lyöty lukkoon jo ennalta.  Konkreettisempia todistuksia VT:sta tässä on em. syystä koetettu ensijassa hakea.

Sellainenkin näkökulma, että kun sanotaan "Kristus nousi kuolleista 3. päivänä kirjoitusten mukaan", se ei välttämättä tarkoita, että olisi kirjoitettu 3. päivänä. Vaan että Hän nousi 3. päivänä "kirjoitusten mukaan". Ymmärretty pointti?

Tuon ajatuksen muistaakseni esittää mm. edellinen Paavi Benedictus kirjassaan "Jeesuksen viimeiset päivät", jonka Perussanoma on kustantanut. Vahva teologi, pakko tunnusta vaikka onkin katolinen.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #33 : 01.04.18 - klo:18:14 »
Jeesuksen suhtautuminen syntisiin (ja miehiin) oli toisenlainen kuin kirkkolaitosten.

Nainen Samarian kaivolla. Joh.4:4-
Aviorikoksesta kiinniotettu nainen Joh.8:3-

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #34 : 01.04.18 - klo:18:16 »
Vielä keskeisestä erosta kristinuskon ja muiden uskontojen välillä.

Kristinuskon keskuksena on Jeesuksen ristin sovitustyö ja sitä seuraava ylösnousemus. Apostolit olivat nimenomaan Kristuksen ylösnousemuksen todistajia.

Kaikki apostolit olivat paenneet Jeesuksen kiinniottajia Getsemanen puutarhassa. Jonkin aikaa Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen heistä sanottiin:"Ja apostolit todistivat suurella voimalla Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta".

Mistä tuollainen rohkeus ja varmuus?

Paavali laittaa koko kristinuskon totuudellisuuden sen varaan, onko Kristus herätetty kuolleista. Jos ei, turhaa koko usko!

1.Kor.15:
"Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte
2. ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet.
3. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan,
4. ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,
5. ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista.
6. Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois.
7. Sen jälkeen hän näyttäytyi Jaakobille, sitten kaikille apostoleille.
8. Mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin, joka olen ikäänkuin keskensyntynyt.
9. Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
10. Mutta Jumalan armosta minä olen se, mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka on minun kanssani.
11. Olinpa siis minä tai olivatpa he: näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet.
12. Mutta jos Kristuksesta saarnataan, että hän on noussut kuolleista, kuinka muutamat teistä saattavat sanoa, ettei kuolleitten ylösnousemusta ole?
13. Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut.
14. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne;
15. ja silloin meidät myös havaitaan vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan, että hän on herättänyt Kristuksen, jota hän ei ole herättänyt, jos kerran kuolleita ei herätetä.
16. Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty.
17. Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha!


Mistä tuollainen rohkeus ja varmuus? Vielä entiseltä Jeesuksen vainoajalta! Ja millaisen vaivan Paavali näki elämässään tuon uskon eteenpäin viemiseksi! Kaikki olisi turhaa jos ylösnusemus ei olisi totta. Se vaatii selityksen!

Jonkin aikaa Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen, usko Jeesuksen ylösnousemukseen on kiistämätön tosiasia.  Ilman sitä ei kristinuskoa olisi olemassa.

Miten Albert selität tuon ylösnousemususkon?

Ja Paavalin radikaalin kääntymisen tuohon samaan uskoon?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #35 : 01.04.18 - klo:18:27 »
Jokainen ihminen olisi tehnyt ja tekisi Aadamin synnin, jos se olisi vielä tekemättä.

Miksi kirouksesta ei voitaisi vapauttaa jälkikäteen?
Eihän edes israelilaisten syntiuhrit ottaneet syntejä pois. Ne olivat vertauskuvia tulevasta uhrista.


Hepr.10:4
"Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä."



-
Vesikaste ei ole pelastuminen ehto. Henkikaste on, mutta ei kuitenkaan helluntailaisilla käsitteillä ajatellen.
Vesikastekeskustelut käymme sitä varten perustetussa ketjussa.
Pitäisin myös tuon henkikastekeskustelun omana aihepiirinään.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #36 : 01.04.18 - klo:18:32 »
Kapinaa Jumalaa vastaan on harjoittanut koko ihmiskunta.
He ovat liittyneet mukaan Aadamin aloittamaan kapinaliikkeeseen.

Sitä ennen kapinan aloitti jo joku muu.

albert1

  • Vieras
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #37 : 01.04.18 - klo:19:48 »
Jopa: " Miten Albert selität tuon ylösnousemususkon? "


Evankeliumeista varhaisimmat ovat kirjoitetut noin 40 vuotta sen hetken jälkeen, jona Raamattu kertoo Kristuksen kuolleen ja ylösnoustuaan astuneen taivaaseen isänsä luo. Se on pitkä aika, liian pitkä. Markuksen evankeliumi lienee varhaisin evankeliumeista. Yksikään Jeesuksen omista opetuslapsista ei ole kirjoittanut mitään, mikä on hämmästyttävää. Heidän jos kenenkä olisi uskonut kirjoittavan kokemastaan, erityisesti ylösnousemuksesta.

Evankeliumeja syntyi aikanaan  kymmenittäin, mutta katolisen kirkon johtajat hyväksyivät vain nykyiset neljä. Evankeliumit ovat siis seulonnan tulosta. Ne on välitetty meille kreikankielisinä käännöksinä Jeesuksen äidinkielestä arameasta. Luther käänsi ne saksaksi ja Agricola suomeksi. Käännöstyö on ollut vaikeaa ja vaativaa ja erehtymisen mahdollisuus suuri.

Kristilliseen uskoon liittyi aikanaan paljon riitoja ja kristillinen uskonliike hajosikin, aluksi katoliseksi ja ortodoksiseksi kirkoksi, myöhemmin hajaannus lisääntyi, kun syntyivät protestoijat eli protestantit. Calvin ja Luther olivat johtohenkilöitä, mutta riitaantuivat uskonkäsityksissään. Englanti erosi Rooman kirkosta ja syntyi anglikaaninen kirkko. Kirkollinen sekaannus ja toisten kirkkojen arvostelu on ollut suurta.

Opetuslasten rohkeuden Jeesuksen julman kuoleman jälkeen koen haluna kostaa - näyttää!- juutalaisille ja roomalaisille eli Jeesuksen surmaajille. Opetuslapset halusivat viestittää, ettei meitä pelon avulla saada vaikenemaan. Opettajan julma ja epäoikeudenmukainen kuolema yhdisti heitä. Ymmärrän heidän katkeruutensa. 

Jeesuksen ylösnousemus on tapahtumana valtava. On ihmeellistä, että Uuden testamentin kokonaisuudessa se saa jotenkin aivan liian pienen ja pinnalliselta tuntuvan osuuden asian merkitykseen nähden. Teloitettu nousee haudastaan, tapaa Marian ja opetuslapsensa! Sellaista ei ennen tätä ollut tapahtunut!

Päivänselvä tosiasia on, että kukaan teloitettu ei koskaan nouse haudastaan, ei Jeesuksen aikana eikä sen jälkeenkään. Kuolema on aina lopullinen tapahtuma, myös Jeesuksen kohdalla. Tekemällä Jeesuksesta kuoleman voittaja hänestä luodaan samalla jumalallinen olento, mitä hän ei ollut. Jumalallinen olento ei kiroa viikunapuuta, jossa ei ole hedelmää.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #38 : 01.04.18 - klo:20:20 »
Apostolien teot ei kerro mitään Jerusalemin tuhosta, mikä tapahtui vuonna 70.

Se tarkoittaa sitä, että Luukas kirjoitti kirjeensä Teofiliukselle jo aiemmin.

Hänen kuvauksensa roomalaisista ja elämästä on suhteellisen rauhallista verrattuna kristittyjen vainoihin, jotka alkoivat vuonna 64.

Apostolien teot on siis kirjoitettu ennen sitä.

Raamattu ei kerro Paavalin kuolemasta. Tietysti Luukas olisi siitä kirjoittanut, jos se olisi jo tapahtunut.
Historian kirjoitus kertoo Paavalin kuolleen todennäköisesti vuonna 63 tai viimeistään vuonna 64.

Apostolien teot kertovat Pietarista ja Paavalista kymmenien vuosien ajalta, vähintään 15 vuodesta.

Luukas ei sano niistä tapahtumista yhtään mitään evankeliumissaan. Ei edes vihjaa. Miksi?



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #39 : 01.04.18 - klo:20:35 »
Luukkaan evankeliumi alkaa näillä sanoilla:

" Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
2 sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
3 niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
4 että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu."


Ainoa järkevä johtopäätös tuosta on, että muutkin evankeliumit kirjoitettiin ennen vuotta 60, koska Luukkaalla meni paljon aikaa sekä evankeliuminsa että Apostolien aineiston kokoamiseen ja tarkkaan tutkimiseen.
Silloin ei ollut käytössä nettiä eikä kännykkää.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #40 : 01.04.18 - klo:20:40 »
Päivänselvä tosiasia on, että kukaan teloitettu ei koskaan nouse haudastaan, ei Jeesuksen aikana eikä sen jälkeenkään. Kuolema on aina lopullinen tapahtuma, myös Jeesuksen kohdalla. Tekemällä Jeesuksesta kuoleman voittaja hänestä luodaan samalla jumalallinen olento, mitä hän ei ollut. Jumalallinen olento ei kiroa viikunapuuta, jossa ei ole hedelmää.

Olet ottanut liian ison mission itsellesi, Albert. Kun huomaat perusteellisesti erehtyneesi, niin kääntyminen saattaa käydä ylivoimaiseksi, koska se vaatii nöyryyttä, jota ihmisellä ei luonnostaan ole. On vielä mainittava, että sielunvihollinen tahtoo ajaa ihmisen umpikujaan, josta ei ole paluuta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #41 : 01.04.18 - klo:20:58 »
Matteuksen evankeliumin kirjoitti veronkerääjä, jonka Jeesus kutsui opetuslapsekseen. Hän oli toiselta nimeltään Leevi.
Johannes Markus yhdistetään Pietariin.
Luukas Paavaliin.
Johannes oli yksi kahdestatoista, se, joka mainitaan usein Pietarin ja Jaakobin ohella.


Papias, Irenaeus, Eusebius, Origenes ja Kleemens Aleksandrialainen vahvistavat kirjoittajien henkilöllisyyden.


Jos nykyaikana laitettaisiin joku tekemään jonkun elämänkertaa, miten todennäköisesti siihen hommaan laitettiin sellainen, jota yleisesti vihattaisiin?

No, Raamatussa on erään vihatun ammattikunnan virkamiehen kirjoittama evankeliumi. Matteuksen siis.
Jos olisi haluttu tehdä suuri huijaus, Matteusta ei olisi taatusti valittu kirjoittajaksi, koska hän oli lähtökohtaisesti suuren kansan silmissä vähän epäilyttävä.
Kristityt eivät ole kuitenkaan hänen kirjoittamassa kiistäneet.
Markus ja Luukas eivät olleet kuuluisuuksia. Silti seurakunta ei kiistänyt heidänkään kirjoituksiaan.

Sen sijaan erilaisten huijareiden tekemät muut kirjoitukset laitettiin Pietarin, Marian tai Jaakobin nimiin.


Evankeliumien tietyt lopetusjakeet ovat todennäköisesti muiden kuin alkuperäisten kirjoittajien lisäämiä tai muokkaamia.

albert1

  • Vieras
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #42 : 01.04.18 - klo:21:02 »
Paulus: " Olet ottanut liian ison mission itsellesi, Albert."


Minkä ihmeen mission? Ei minulla mitään sellaista ole. Koetan pitäytyä tosiasioissa, en myyttisissä legendoissa vettenpäällä-kävelyineen ja ihmeruokintoineen kaikkineen. Ajattelu ja järjen käyttö ei liene kiellettyä.

Kuinka jumala voi tuomita ihmiset, jotka heikkouksineen kaikkineen ovat hänen luomiaan, iankaikkiseen helvetin piinaan? Ja kuinka on mahdollista, että jumalan pyhäksi luoma enkeli - korkeimpia enkelten joukossa - lankesi ja samalla suuri joukko muita enkeleitä, jotka konkreettisesti näkivät ja kokivat jumalan ehdottoman valtasuuruuden?

Jokin näissä legendoissa klikkaa pahasti.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #43 : 01.04.18 - klo:21:18 »
Markuksen evankeliumia pidetään vanhimpana evankeliumina.
Matteus kuitenkin lainaa Markusta.
Matteus oli Jeesuksen opetuslapsi, joten miksi ihmeessä hän olisi lainannut jonkun sellaisen kirjoittamaa, joka ei kuulu sisäpiiriin?
En löydä muuta selitystä kuin, että syystä tai toisesta Matteus varmisti kirjoittamansa joltain toiselta, joka tunsi asiat vähintään yhtä hyvin kuin Matteus itse.
Vastaus on Pietari, joka kertoi asiat Markukselle.

Jos olisi olemassa joku muu lähde, esim. hypoteettinen Q-lähde, asia ei muutu, koska tällöinkin sen lähteen takana pitäisi olla sisäpiiriläinen, käytännössä joku kahdestatoista, jota myös Markus lainaa.
Se joku ei voi olla ainakaan Juudas Iskariot.
Jaakob mestattiin aikaisessa vaiheessa ja Johanneksella on oma evankeliumina, joten eipä kannata muita vaihtoehtoja edes miettiä kuin Pietaria alkuperäisenä lähteenä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #44 : 01.04.18 - klo:21:28 »
Todellinen syy siihen miksi evakeliumit halutaan ajoittaa myöhemmäksi kuin mitä ne on kirjoitettu, on se, että ei haluta uskoa, että Jeesus ennusti tulevia tapahtumia kuten Jerusalemin tuhon.

Koskapa Apostolien teot on kirjoitettu ennen Jerusalemin tuhoa ja Luukas ja kumppanit kirjoittivat evankeliuminsa sitä ennen, tämän maailman viisaat ovat vaikeuksissa.