Kirjoittaja Aihe: Harhaopit seurakunnassasi  (Luettu 9046 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #45 : 06.01.19 - klo:21:37 »
Mutta siis yllä jossain toin esiin ajatuksen, että vihollinen voi myös syöttää ajatusta, että kaikki seurakunnat ovat harhassa. Jos sellaista uskoo, ei enää luota Jumalan sanaan ja siihen että Jumala todella pitää omistaa huolen. Ja se voi johtaa siihen että yksittäinen uskova täysin eristäytyy muista uskovista.
Eristäytymisellä on myös usein epäterveitä seurauksia pitkälle vietynä.

Otan tähän vielä kantaa. Olen nykyisin sitä mieltä, että vihollinen toimii seurakunnissa. Ihan nimestä riippumatta, joissakin enemmän, joissakin vähemmän. Seurakuntien johtajat ymmärtävät tätä varsin heikosti. Kuulin erään lähetysseuran johtajasta, joka oli ohjeistanut henkilökuntaansa siten, että kiinnittäisivät huomiota hänen opetuksiinsa ja huomauttavat heti, jos jokin asia ei ole kohdallaan. Tällainen nöyryys on harvinaista.

Tietyistä syistä olen itse ollut jo kauan irti seurakunnan varsinaisesta jäsenyydestä. Se ei  ole kuitenkaan merkinnyt eroa uskovien yhteydestä. Tällä hetkellä en kuitenkaan tiedä, mikä olisi paikkakunnallani se seurakunta, johon liittyisin. Liitynkö siihen, jonka harhat tunnen, vaiko siihen, jonka harhoja en tunne? Tuo ekavaihtoehto tarkoittaisi ev.lut. seurakuntaa.

Itse en ole koskaan ollut vakituinen kävijä Lähetysseurakunnassa tai missään helluntaiseurakunnassa.
Kävin kyllä Saalemissa opiskeluaikana. Kerroin joku aika sitten täällä miten Herra auttoi minua paljon heidän kauttaan. Mutta samalla kävin Kallion kirkossa Helsingin Raamattukoulun yleisöluennoilla ja joskus KLn tilaisuuksissa ja KRSn tilaisuuksissa. Samoin Bible Speaks seurakunnassa, mikä on reformoitu baptistiseurakunta teologisesti.

Minulla oli myös raamattupiiri Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan kautta uskoon tulleiden opiskelijoiden kanssa. Kokoonnuimme Helsingissä ja matkustimme usein kimpassa junalla Mikkeliin.  Eli meillä oli sama hengellinen synnyinkoti. Siellä on yhä hengelliset isäni ja äitini. Seurakuntana olimme paljon yhteydessä Kansanlähetykseen, ja sitä kautta olen saanut sen opetuksen mikä on kantanut minua tänne asti.

Herra antoi minulle minulle uskovan vanhemman naisen rukousystäväkseni. Tapasimme bussi nro 40ssa Hesassa. Asuimme kumpikin Haagassa. Hänkin oli luterilainen kansanlähetysläinen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #46 : 06.01.19 - klo:22:00 »
Jatkan vastausta Paulukselle. Kuten jo sanoin, minulle ei ole aivan niin pessimististä näkemystä seurakunnasta kuin sinulla. Tietenkin vihollinen yrittää sotkea kaikkialla ja kuten Jeesus sanoi että vihollinen kylvää lustetta viljan sekaan.
Paavalikin sanoi että vihollisen juonet eivät ole meille tuntemattomia.

Mutta uskon myös että Jumalan sana, siis Raamattu on turvallinen perusta oman uskon ruokkimiselle ja vahvistamiselle. Olen nauttinut sen ravintoa vuodesta 1975 ja se on tuonut minut lopulta turvaan kaikista vaaroista mitä olen kohdannut. Uskon että Henki ja Sana voi johtaa uskovan kotiin asti.

Ja olen omassa elämässäni kokenut että kun myönnän Herralle heikkouteni ja kykenemättömyyteni liittyä muihin uskoviin ja että olen ikäänkuin eksynyt siinä suhteessa, huomaan tulleeni ikäänkuin kannetuksi uskovien yhteyteen, terveeseen sellaiseen aina kun olen sitä ohjausta tarvinnut. Itse en ollut ollut edes tietoinen niistä uskovien ryhmistä mistä olen itseni löytänyt lähes kuin ihmeen kautta. Uskon että Herralla on omansa Suomessakin.

Eli tuota kautta olen jotenkin joutunut huomaamaan että uskovien yhteyteen pääseminen on ikäänkuin hengellinen asia. Herra on hoitanut sen siten että inhimillisesti en olisi kyennyt. Aivan selvä johdatus, Jumalan väliintulo on ollut siinä useamman kerran.  Oma järkeily ja analysointi ei ole tuottanut samaa. Ehkä Jumala ei salli ainakaan minun ajatella että itsessäni kykenen liittymään hengelliseen yhteyteen. En tiedä miksi se on mennyt niin, mutta ällistyttävän selvä johdatus on ollut.

Uskossa sanoisin, että uskon Herran voivan tehdä sen sinullekin.
« Viimeksi muokattu: 06.01.19 - klo:22:12 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #47 : 07.01.19 - klo:09:12 »
Jatkan vastausta Paulukselle. Kuten jo sanoin, minulle ei ole aivan niin pessimististä näkemystä seurakunnasta kuin sinulla. Tietenkin vihollinen yrittää sotkea kaikkialla ja kuten Jeesus sanoi että vihollinen kylvää lustetta viljan sekaan.
Paavalikin sanoi että vihollisen juonet eivät ole meille tuntemattomia.

Mutta uskon myös että Jumalan sana, siis Raamattu on turvallinen perusta oman uskon ruokkimiselle ja vahvistamiselle. Olen nauttinut sen ravintoa vuodesta 1975 ja se on tuonut minut lopulta turvaan kaikista vaaroista mitä olen kohdannut. Uskon että Henki ja Sana voi johtaa uskovan kotiin asti.

Ja olen omassa elämässäni kokenut että kun myönnän Herralle heikkouteni ja kykenemättömyyteni liittyä muihin uskoviin ja että olen ikäänkuin eksynyt siinä suhteessa, huomaan tulleeni ikäänkuin kannetuksi uskovien yhteyteen, terveeseen sellaiseen aina kun olen sitä ohjausta tarvinnut. Itse en ollut ollut edes tietoinen niistä uskovien ryhmistä mistä olen itseni löytänyt lähes kuin ihmeen kautta. Uskon että Herralla on omansa Suomessakin.

Eli tuota kautta olen jotenkin joutunut huomaamaan että uskovien yhteyteen pääseminen on ikäänkuin hengellinen asia. Herra on hoitanut sen siten että inhimillisesti en olisi kyennyt. Aivan selvä johdatus, Jumalan väliintulo on ollut siinä useamman kerran.  Oma järkeily ja analysointi ei ole tuottanut samaa. Ehkä Jumala ei salli ainakaan minun ajatella että itsessäni kykenen liittymään hengelliseen yhteyteen. En tiedä miksi se on mennyt niin, mutta ällistyttävän selvä johdatus on ollut.

Uskossa sanoisin, että uskon Herran voivan tehdä sen sinullekin.

Kun luin tuon, niin huomasin, että siinä on paljon yhtäläisyyksiä omaan elämääni. Mutta tuossa vuosiluvussa on ero. Sinulla oli vuosi 75, minulla 57  ;)

Ja tultuani tähän ikään, olen alkanut nähdä yhä enemmän johdatusta erinäisissä asioissa, joita minulle on tapahtunut. Uskovien yhteydessä laatu on alkanut korvata määrän.

Ja kirjallisuus on ollut korvaamaton tietolähde, kun olen herännyt ajattelemaan erilaisia oppeja ja virtauksia, jotka muodossa tai toisessa ovat riepotelleet seurakuntaa historian eri vaiheissa. Ja mikä kaikkein järkyttävintä, on se havainto, että ulkoinen hyvinvointi koituu usein vaaraksi liian monelle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #48 : 07.01.19 - klo:15:04 »
Toinen ero lienee se, että muutettuani USAhan hengellisen yhteyden määrä JA laatu oli 0 minulla.
Siitä pitää sitten lähteä jotenkin eteenpäin. Mitkään tutut olettamukset eivät auttaneet, vaan piti alkaa kartoittaa todellisuutta nollapisteestä.

Taalla ei ole KLaa eika KRSta. Luterilainen kirkko on yksittainen etninen kuriositeetti, mutta heratyskristillisyydesta ei ollut tietoakaan
« Viimeksi muokattu: 07.01.19 - klo:16:29 kirjoittanut sandia »

Poissa Andromeda

  • Viestejä: 33
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #49 : 07.01.19 - klo:18:18 »
Kun itse tulin uskoon 3 vuotta sitten, niin ihmettelin kovasti miksi suomessa on niin paljon erilaisia uskovien yhteisöjä. On ev. lut, ortodoksit, helluntailaiset, jehovat ja mormonit, vapaakirkon tiesin myös olevan. Minulla ei ollut mitään hajua mihin seurakuntaan mennä tutustumaan. Eräänä päivänä älysin vihdoin sanoa Isälle: Ilmoita sinä minulle, minne haluat minun menevän. Kaksi päivää myöhemmin elämääni johdatettiin helluntaiseurakunnan pastori, ja hän tupsahti elämääni erään harrastukseni parista  :). Meistä tuli myös hyvät ystävykset, ja hän on ollut luotettava opettaja näissä uskonasioissani. Olen huomannut ilokseni että hän tukeutuu opetuksissaan ja saarnoissaan visusti Raamattuun. Seurakunnassa en myöskään muiden uskovien parissa ole kuullut esim. Raamatunsanaa vääristeltävän.
Jumalan armo on sillan ja veden välissä
-Augustinus

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #50 : 07.01.19 - klo:18:23 »
Tarinasi vahvisti juuri sen ajatuksen, että Isä itse ohjaa meidät omiensa yhteyteen :)
Se on hengellinen asia.
« Viimeksi muokattu: 07.01.19 - klo:18:48 kirjoittanut sandia »

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #51 : 07.01.19 - klo:18:52 »
Tunnen tulleeni useamman kerran ohjatuksi Jumalan omien yhteyteen siten, että olen ollut niin heikoilla, ettei minulla ole enää ollut varaa vetäytyä heistä eroon.
« Viimeksi muokattu: 07.01.19 - klo:19:31 kirjoittanut xyz »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #52 : 08.01.19 - klo:01:18 »
Joo tuossakin varmaan on totuuden jyvänen. Mutta taustalla varmaan se sama: Jumala johtaa lampaansa toisten lampaiden luokse.

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #53 : 08.01.19 - klo:10:49 »
Mutta taustalla varmaan se sama: Jumala johtaa lampaansa toisten lampaiden luokse.

Niin minäkin ajattelin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #54 : 08.01.19 - klo:18:08 »
Jäin miettimään sitä seurakuntavierailukiertuettani alkuvuosina täällä.
Se meni jotenkin näin.
Taisin ekaksi mennä alueen pikkukaupunkini helluntaiseurakuntaan. Vierailin varmaan 2 kertaa siellä. Ihan okei. Eräs naissaarnaaja puhui siitä että Herra piti kansaansa niin kauan erämaassa jotta heistä lähtisi Egyptin ikävä pois. No sehän kai toteutui siten, että koko se sukupolvi kuoli, tai ainakin suurin osa. Tai jotain.
Mutta tämä nainen veti siitä ajatuksen että meidän sydämestä tulee lähteä "egypti" siis maailma pois….

Ihan hyvä ajatus. Minulta Herra on poistanut puolestaan Suomen ikävää pois. Olinhan tavallaan tehnyt jo kauan sitten sopimuksen Herran kanssa, että se missä asun, ei merkkaa sinänsä mitään, koska joka paikassa on Taivaan Valtakunnan kansalaisia. Tai ei ihan joka paikassa, mutta niin syrjäisille seuduille maailmassa Herra ei sentään ole minua johdattanut.

Seuraavaksi vierailin East Putnam Community seurakunnassa. Se oli myös selvästi uskovien yhteisö. Hyvin konservatiinen tavallaan. En tiedä heidän teologista taustastaan. Pyysin siellä kerran esirukoustukea kun koin että Herra johti siihen.

Seuraava taisi olla Rhode Islandin puolella Cranston Community Church. Se oli upouusi karismaattinen srk. Ei mitään pahaa siinäkään. Paljon uskovia oli sielläkin.

Seuraavaksi vierailin Putnam Baptist seurakunnassa. Se oli baptistien liberaalimpaa haaraa edustava srk.
Minua vähän loukkasi siellä kun eräs vanha herrasmies puhui miten meidän pitää tukea Bushin Desert Storm operaatiota. En ollut vielä niin amerikkalainen että olisin kyennyt sellaista ottamaan vastaan kun minulla oli hengellinen nälkä.

Seuraavaksi vierailinkin Brooklyn Evangelica Lutheran kirkossa. Siellä oli suomalaisyntyisia ja eestiläissyntyisiä ihmisiä. Melko paljon muodollinen, en tullut siellä ravituksi.  Kävin varmaan pari kertaa sielläkin.

Seuraavaksi vierailin ns. Alliance seurakunnassa. Samaa jengiä kuin missä Tozer oli vaikuttanut, mutta eri osavaltiossa. Se oli jännä. Paljon nuoria selvästi redneckejä. Ja nuori komea pastori sanoi: tää seurakunta on kuolleistanerättänyt itsensä.
Minua huvitti se ilmaisu. En uskaltanut enää mennä seurakuntaan mikä itse nostaa itsensä.

Seuraava oli toinen ns. Community srk. Itsenäinen uskova seurakunta. Melko iso ja paljon hengellistä toimintaa. Mutta kummastelin sitä että kokouksen jälkeen kukaan ei koskaan puhu mistään hengellisestä asiasta. Mennää kahville ja tuntuu ettei mitään hengellistä tilannettta ei edes ollut. Tuli hyvin yksinäinen olo. Tosin tuo sama ilmiö on lähes kaikissa seurakunnissa missä olen vieraillut. Hengellisistä ei siviilielämässä puhuta.

Seuraava taisi olla ihan lähellä oleva vanha Congreagationaalien Meeting House. Yksi vanhimpia jatkuvasti toimiva kirkkoja tässä osavaltiossa. Kiva pastori, matemaatikko ja säkkipillien soittaja. Mutta se oli tosi jäykkä ja formaali paikka muuten.


Nyt pitää lähteä töihin. Jatkan listaa myöhemmin.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Harhaopit seurakunnassasi
« Vastaus #55 : 11.01.19 - klo:00:16 »
No tuossa se lista suurummalta osin onkin.
Paitsi sitten ne 4 seurakuntaa tai uskovien ryhmää, joilla on ollut merkittävämpi osuus elämässäni kuin nuo pikavisiitit.