Kirjoittaja Aihe: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit  (Luettu 34287 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #75 : 25.10.13 - klo:14:02 »
Ymmärrän. 
Luterilaisen kirkon ehtoollinen ei siis pyrikään olemaan Raamatussa
opetettu ehtoollinen, vaan kirkon itsensä luoma sakramentti.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #76 : 25.10.13 - klo:14:26 »
Sinäkin voit ottaa osaa helluntaiseurakunnan ehtoolliseen, riippuen minkä kasteen "valtuutuksella" sen teet. Eihän sinun missään tarvi ilmoittaa farisealaiseksi lankeemistasi, koska olet jo varmaan siitä tehnyt parannuksen. - Käytän siis omaa määritelmääsi uskovien kasteelle menon motiiveistasi. Varmaan voit nollata sen kasteen merkityksen kuin haluat, koska se on sinun ja Jumalan välinen asia.

Minäkin voin mennä "Herran pöytään" missä tahansa ja olen mennytkin, vaikka en kuulukaan ko. yhteisöön. Helluntaiseurakunnassakin olen saanut ehtoollisen, vaikka en kuulu seurakuntaan.

Selvyyden vuoksi sanottakoon, etten ole uskovien kastetta vastaan, mutta en myöskään ole lapsikastetta vastaan. En näe mitään väärää kummassakaan, ellei niihin liity väärää opetusta. On varsin helppo löytää Raamatusta kaksi eri käytäntöä. Näillä kahdella tarkoitan sitä, että toiset saivat Pyhän Hengen ennen vesikastetta, toiset vesikasteen jälkeen. Ehkä jotkut samanaikaisestikin. Tähän ei tarvita korkeaa teologista tietämystä, tarvitaan ainoastaan sisälukutaito. Niin, ja tarvitaan myös nöyryyttä ja rakkautta totuuteen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #77 : 25.10.13 - klo:16:38 »
Sinäkin voit ottaa osaa helluntaiseurakunnan ehtoolliseen, riippuen minkä kasteen "valtuutuksella" sen teet. Eihän sinun missään tarvi ilmoittaa farisealaiseksi lankeemistasi, koska olet jo varmaan siitä tehnyt parannuksen. - Käytän siis omaa määritelmääsi uskovien kasteelle menon motiiveistasi. Varmaan voit nollata sen kasteen merkityksen kuin haluat, koska se on sinun ja Jumalan välinen asia.

Minäkin voin mennä "Herran pöytään" missä tahansa ja olen mennytkin, vaikka en kuulukaan ko. yhteisöön. Helluntaiseurakunnassakin olen saanut ehtoollisen, vaikka en kuulu seurakuntaan.

Selvyyden vuoksi sanottakoon, etten ole uskovien kastetta vastaan, mutta en myöskään ole lapsikastetta vastaan. En näe mitään väärää kummassakaan, ellei niihin liity väärää opetusta. On varsin helppo löytää Raamatusta kaksi eri käytäntöä. Näillä kahdella tarkoitan sitä, että toiset saivat Pyhän Hengen ennen vesikastetta, toiset vesikasteen jälkeen. Ehkä jotkut samanaikaisestikin. Tähän ei tarvita korkeaa teologista tietämystä, tarvitaan ainoastaan sisälukutaito. Niin, ja tarvitaan myös nöyryyttä ja rakkautta totuuteen.
Sama kokemus.
Kumpikaan vaihtoehto ei ole selvästi epäraamatullinen.

Tarkoitan siis kastetta.
« Viimeksi muokattu: 25.10.13 - klo:17:42 kirjoittanut Soltero »

Charlotte

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #78 : 25.10.13 - klo:17:40 »
Minun oli hyvin vaikeaa osallistua luter.kirkon ehtoolliselle siihen aikaan, kun olin vain lapsikastettu. Syynä oli se, että ehtoollista ei määritellä kirkossa uskovien kesken tapahtuvaksi leivänmurtamiseksi ja viinin nauttimiseksi, vaan mukana voi olla ei-uskovia, jopa ateisteja. Myöskään ehtoollista jakava pappi ei välttämättä ole uskossa. Ehtoollinen on siis silloin mielestäni epäraamatullinen.

Nyt kun osallistun oikean kasteen jälkeen helluntaiseurakuntamme ehtoolliselle, siellä sanotaan aina, että tämä ehtoollinen on tarkoitettu Jeesukseen henkilökohtaisesti uskoville. Siksi koen oikeaa uskovien yhteyttä ja raamatullisen ehtoollisen vieton toteutuvan.
Suomen ev.lut. kirkossa on käytössä ehtoollisvieraanvaraisuus, ja siksi messussa pappi toivottaa kädet siunausasennossa kuin Rio de Janeiron Jeesus- veistoksella myös ei uskovat, ateistit, julkisyntiset, salasyntiset, homot ja helluntailaisetkin tervetulleeksi polvistumaan alttarin sakramentille: "Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina. Tulkaa, ottakaa vastaan Kristuksen ruumis. Tulkaa, juokaa kuolemattomuuden lähteestä”, eikä ketään käännytetä pois. :)

Helluntailaisethan ovat antaneet elämänsä Jeesukselle, ja olen iloinen, että voit yhdessä samanmielisten uudestikastettujen kanssa saada ehtoollisessa leipää ja mehua, muistelua, yhdessäoloa ja siunauksia. :)

Eikös Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa ollut määritelty virallisesti tahot, joiden kanssa on ehtoollisyhteys?


Charlotte

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #79 : 25.10.13 - klo:17:57 »
En löytänyt netistä listaa, mutta virallinen ehtoollisyhteys Suomen evankelisluterilaisella kirkolla on nykyään anglikaanien, Suomen metodistikirkon ja joidenkin muiden protestanttisten kirkkojen kanssa?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #80 : 25.10.13 - klo:20:11 »
Mitä kirkon "ehtoollisyhteys" tarkoittaa?
Siihenkö suuntaan on yhteys, että luter. kirkon jäsenet saavat mennä jonkin muun
ryhmittymän ehtoolliselle, vaiko päinvastoin?

Jos toimii väärin, mikähän on rangaistus?

Lydia

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #81 : 25.10.13 - klo:20:13 »
Mielestäni ehtoollinen ilman uskoa on pilkantekoa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #82 : 25.10.13 - klo:20:20 »
Ehtoollisyhteys merkitsee yhteisen uskon tunnustamista.

Luterilaisuudessa on monenlaista käytäntöä.

Tässä tiukemman reunan tulkintaa.

http://www.luterilainen.com/files/Luterilainen/10/Lut_10_02.pdf

Lehdessä on myös tiukkoja kannanottoja uskomaan alkamisen päätöksiä vastaan.
"Omaan päätökseen perustuva usko ei auta hädän hetkellä. "
« Viimeksi muokattu: 25.10.13 - klo:20:22 kirjoittanut KnutL »

Charlotte

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #83 : 25.10.13 - klo:20:36 »
Mitä kirkon "ehtoollisyhteys" tarkoittaa?
Siihenkö suuntaan on yhteys, että luter. kirkon jäsenet saavat mennä jonkin muun
ryhmittymän ehtoolliselle, vaiko päinvastoin?

Jos toimii väärin, mikähän on rangaistus?

Tuo yhteys on sovittu jotenkin siten, että kyseisen sopimuksen tehneiden kirkkojen jäsenet voivat käydä ehtoollisella toistensa kirkoissa. Ovat siinä määrin yhtä mieltä opin kohdista, että voivat hyväksyä toisen ehtoollisen. Tuohon liittyy myös "saarnatuoliyhteys". En muista virallista termiä, mutta tarkoittaa suuripiirtein sitä, että kyseisten kirkkojen papit/pastorit tunnustavat toistensa saarnaviran ja voivat siten käydä pitämässä saarnaa toistensa kirkoissa.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #84 : 25.10.13 - klo:20:43 »
Ja kaikkien kirkkojen porukat pitävät itseään kuitenkin raamatullisina?

Saldo

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #85 : 26.10.13 - klo:03:03 »
Sinäkin voit ottaa osaa helluntaiseurakunnan ehtoolliseen, riippuen minkä kasteen "valtuutuksella" sen teet. Eihän sinun missään tarvi ilmoittaa farisealaiseksi lankeemistasi, koska olet jo varmaan siitä tehnyt parannuksen. - Käytän siis omaa määritelmääsi uskovien kasteelle menon motiiveistasi. Varmaan voit nollata sen kasteen merkityksen kuin haluat, koska se on sinun ja Jumalan välinen asia.

Minäkin voin mennä "Herran pöytään" missä tahansa ja olen mennytkin, vaikka en kuulukaan ko. yhteisöön. Helluntaiseurakunnassakin olen saanut ehtoollisen, vaikka en kuulu seurakuntaan.

Selvyyden vuoksi sanottakoon, etten ole uskovien kastetta vastaan, mutta en myöskään ole lapsikastetta vastaan. En näe mitään väärää kummassakaan, ellei niihin liity väärää opetusta. On varsin helppo löytää Raamatusta kaksi eri käytäntöä. Näillä kahdella tarkoitan sitä, että toiset saivat Pyhän Hengen ennen vesikastetta, toiset vesikasteen jälkeen. Ehkä jotkut samanaikaisestikin. Tähän ei tarvita korkeaa teologista tietämystä, tarvitaan ainoastaan sisälukutaito. Niin, ja tarvitaan myös nöyryyttä ja rakkautta totuuteen.
Sama kokemus.
Kumpikaan vaihtoehto ei ole selvästi epäraamatullinen.

Tarkoitan siis kastetta.

Mielestäni olisi syytä selkeyttää ne perusteet minkä vuoksi olet ottanut vastaan uskovien kasteen ja miksi olet jättänyt lapsikasteen. Vain toinen voi olla raamatullinen!
Olen ymmärtänyt, että olet käynnyt läpi perusteet, niin hyljätylle kasteelle kuin ottamallesi kasteelle. Ei ole kuin yksi kaste, Raamatun mukaan. Ja sen perusteellahan asiat käsitellään.
Mielestäni sinun ei kannata vastustaa lapsikastetta, riittää kun olet siitä luopunut.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #86 : 26.10.13 - klo:09:03 »

Mielestäni olisi syytä selkeyttää ne perusteet minkä vuoksi olet ottanut vastaan uskovien kasteen ja miksi olet jättänyt lapsikasteen. Vain toinen voi olla raamatullinen!
On sellainenkin mahdollisuus, että kumpikaan noista ei ole täysin raamatullinen. Esimerkiksi perhekuntakaste on yksi vaihtoehto. Toisekseen en usko, että kasteelle on oikeasti tarkoitettu sellainen painoarvo kuin mitä sille kastekeskusteluissa vuosisatojen aikana annettu. Kolmanneksi en pidä oikeana sitä, että sellaisia Raamatun jakeita käytetään minkä tahansa vesikasteen puolustamiseksi, jotka eivät siitä puhu esimerkiksi 'Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste'. Tuossa kaste on henkikaste.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #87 : 26.10.13 - klo:11:55 »
Jos olen käynyt vain uskovien kasteella ja liityn ev.lut. kirkkoon, niin minua ei enää kasteta. Mutta jos minut kastettu "lapsikasteella" vaikka 5-vuotiaana ja haluaisin liittyä esim. helluntaiseurakuntaan, niin epäilen, hyväksyttäisiinkö kastettani.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #88 : 26.10.13 - klo:12:30 »
Ymmärrän pienen lapsen
(mieluummin ei aivan vauva-asteella olevan) kastamisen silloin,
jos molemmat vanhemmat ovat uudestisyntyneitä uskovia,
ja kastaja tietysti myös.

Silloin on aika varmaa (elleivät vanhemmat luovu uskostaan), että lapsi saa sellaista
kulloisenkin ikätasonsa mukaista raamatullista opetusta,
että hän pystyy aikanaan valitsemaan, haluaako Jeesuksen henkilökohtaisesti
Vapahtajakseen.

Mutta jos ei-uskovien tai nimikristittyjen (kulttuurikristittyjen) vauvan kastaa joku
ev.lut. kirkon pappi, joka ei välttämättä ole edes uskossa,
silloin ei mielestäni voi puhua millän lailla raamatullisesta kasteesta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #89 : 26.10.13 - klo:13:19 »
Ymmärrän pienen lapsen (mieluummin ei aivan vauva-asteella olevan) kastamisen silloin,
jos molemmat vanhemmat ovat uudestisyntyneitä uskovia,
ja kastaja tietysti myös.

En näe mitään estettä sille, että uskovat vanhemmat antavat kastaa lapsensa edellyttäen, että lapsi saa aikanaan kristillistä opetusta, kun hän sitä pysyy omaksumaan. Jos vaaditaan jotain ymmärryksen tasoa, niin joitakin kehitysvammaisia ei voitaisi koskaan kastaa, vaikka olisivat syntyneet uskovaan perheeseen.

Ja onko siinä mitään mieltä, että ennen kastetta on välttämättä tehtävä syntiä tai elettävä siinä?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell