Kirjoittaja Aihe: Kristinuskon ja uskontojen ero  (Luettu 14849 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #45 : 01.04.18 - klo:21:48 »
Paavalin kirjeet on kirjoitettu 50-luvulla.
Apostolien tekojen kertomuksista voidaan päätellä niiden lähetysajankohtia.


Evankeliumeissa on paljon samaa teologiaa ja myös historiaa kuin Paavalin kirjeissä.
Kopioivatko evankelistat siis Paavalia vai Paavali evankelistoja?
Vai oliko niin, että kaikkien heidän kirjoittamansa oli silloin yhteisesti ja yleisesti tunnettua?


Esimerkiksi

Luuk.19:10
sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on".
1.Tim.1:15
Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.


Luuk 23:33
Ja kun saavuttiin paikalle, jota sanotaan Pääkallonpaikaksi, niin siellä he ristiinnaulitsivat hänet sekä pahantekijät, toisen oikealle ja toisen vasemmalle puolelle.

1 Kor 2:8
sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut - sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet -

2 Kor 13:4
Sillä vaikka hänet ristiinnaulittiin, kun hän oli heikko, elää hän kuitenkin Jumalan voimasta; olemmehan mekin hänessä heikot, mutta me elämme hänen kanssaan Jumalan voimasta teitä kohtaan.
 

Gal 3:1
Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?



Joh 14:6
Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

1 Kor 3:11
Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.


Ef 3:12
jossa meillä, uskon kautta häneen, on uskallus ja luottavainen pääsy Jumalan tykö


albert1

  • Vieras
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #46 : 01.04.18 - klo:22:29 »
On kaiken inhimillisyyden vastaista perisyntikäsitteellä painaa ihmiseen orjan polttomerkki, synnin orjan.
Kristinusko tekee ihmisestä alaspainetun, surkean olennon, joka on kykenemätön tahtomaan muuta kuin syntiä.

Euroopan kulttuurihistoria todistaa sen, että lähes kaikki ihmiskunnan vapauttamiseksi yhteiskunnallisista vääryyksistä kohtasivat kirkon eli uskovaisten yhteisön taholta ankaraa vastustusta. Jopa Etelä-Afrikan apartheid-hallinto oli maan kirkon hyväksymä ja sitä koetettiin perustella Raamatulla. Näytelmä oli suorastaan uskomaton.

Kristinuskon nimissä - ja muidenkin uskontojen - on tehty liian paljon pahaa, että niiden sanomaa voisi ottaa vakavasti. Jos pyhä henki on todellisena jumalhahmona olemassa, ei se kirkkoa juurikaan ole ohjannut sen toimissa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #47 : 01.04.18 - klo:23:03 »

Minkä ihmeen mission? Ei minulla mitään sellaista ole. Koetan pitäytyä tosiasioissa, en myyttisissä legendoissa vettenpäällä-kävelyineen ja ihmeruokintoineen kaikkineen. Ajattelu ja järjen käyttö ei liene kiellettyä.


Miksi kymmenet tuhannet alkuseurakunnan ajat uskovat olisivat henkensä uhalla levitelleet sepitettyjä tarinoita?
Eikö olisi ollut järkevämpi kehitellä, yleisesti hyväksyttävämpi uskonto?
Miksi evankeliumin kertojiksi valjastettiin naisia, joiden uskottavuusarvo tuon ajan maailmassa lähenteli nollaa?
Miksi ensimmäiset uskovat kuvataan antisankareina? Pietari ei pystynyt vetten päällä kävelyyn. Hän kielsi Jeesuksen naisen edessä. Pietari myös harhaantui raittiista evankeliumista, kunnes Paavali laittoi hänet seinää vasten. Miksi tuollaisia kerrotaan?
Miksi Paavali kirjoitti tällaisia?:
"Sillä tähän nykyiseen maailmaan rakastuneena jätti minut Deemas ja matkusti Tessalonikaan, Kreskes meni Galatiaan ja Tiitus Dalmatiaan."

Raamattu pullistelee kertomuksia antisankareista, Jumalaan uskovien lankeemuksista ja monenlaisista tappioista. Täysin poikkeavaa kerrontaa verrattuna mihin tahansa historian kerrontaan.
Jopa Aabrahimin kohdalla mainitaan ainakin kolme pahaa mokaa.
Myöskään kertomukset juoposta merikapteenista (Nooa), kansanmurhaan syyllistyneestä pappissuvun kantaisästä (Leevi), naisiin menevästä tuomarista (Simson) olisi tavanomaisessa kerronnassa häivytetty.

-

Kristittyjä marttyyreja on erään lähteen mukaan 70 miljoonaa?
Uskonsa vuoksi vainotuista 80 prosenttia on ollut kristittyjä.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kristittyjen_vainot

Ymmärtääkseni tuohon lukuun eivät sisälly maalliset uskonsodat. Sellaiset, joissa uskonnon varjolla tavoitellaan poliittisia päämääriä.

albert1

  • Vieras
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #48 : 02.04.18 - klo:08:03 »
Kiitos kristittyjen vainoja koskevasta artikkelista, perehdyn siihen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #49 : 02.04.18 - klo:09:12 »
Käsitykseni mukaan viha Raamattua, kristinuskoa ja Israelia kohtaan nousee samasta lähteestä. Jos uskotaan Jumalaan, niin uskotaan myös Jumalan vastustajaan, joka yrittää kaikin keinoin saada kristinuskon ja sen vaikutukset kitketyksi pois ihmissydämestä ja yhteiskunnasta. Kyseessä on siis sotatila.

Surullista on se, kun tämä sotatila konkretisoituu läheisissä ihmisissä. Surullisinta on kuitenkin se, että oma sydänkin on altis tälle sodalle.  >:(
« Viimeksi muokattu: 02.04.18 - klo:09:31 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #50 : 03.04.18 - klo:11:40 »
Kristinusko ei tee ihmisestä alaspainettua. Sen sijaan Jumalan sana paljastaa, kuinka ihminen on perisynnin vuoksi turmeltu ja kykenemätön toimimaan niin, että tuottaisi hyvää itselleen, lähimmäisilleen ja Jumalalle.
Tietoisina vallitsevasta tilanteesta he voivat pyrkiä vaikuttamaan omalta osaltaan lieventävästi vallitsevaan tilanteeseen, omassa esinympäristössään.

Epäuskoisetkin näkevät ja kuulevat perisynnin seurauksia joka hetki, niin itsessään kuin muissakin ihmisissä, politiikassa, ihmissuhteissa, kaupankäynnissä, huvituksissa ja kaikessa ihmisten tekemisissä.

Uskovat TIETÄVÄT mistä kaikki johtuu, epäuskoiset eivät tiedä tätä miksi ihminen toimii,niinkuin toimii,
siinä on ero. Jumalaton ajelehtii kuin tukki virrassa, turmelee toiminnallaan itsensä ja toiset, mutta ei tiedosta, kuka on syyllinen hänen tukalaan tilanteeseensa.

albert1

  • Vieras
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #51 : 03.04.18 - klo:15:57 »
Evlutkristitty: Kristinusko ei tee ihmisestä alaspainettua.

Pauliina Rauhala kertoo romaanissaan "Synninkantajat" lasten kokemuksista uskon maailmasta. Lapsille kerrotaan tulisesta järvestä ja synnin painosta. Heitä pyydetään saarnaamaan aikuisten syntejä anteeksi "Jeesuksen nimessä ja veressä". Pappa, yksi seurakunnan vanhimmista, puhuu lopun hirvittävistä ajoista ja mainostaa samalla Jeesuksen armoa, joka tarjotaan vain oikeamielisille (eli hänen uskonlahkonsa edustajille). Lapsille todella julmaa ja kovaa tekstiä!

Eletään ns. hoitokokousten aikaa, en tiedä, jatkuuko tämä julma menettely enää. Jos jatkuu, niin viranomaisten olisi niihin puututtava. Jos kärähdät rikkeestä, on mentävä kokouslavalle seurakunnan eteen ja tunnustettava kaikki synnit. Sitten on tehtävä parannus. Rikkeitä on paljon, mm. television katselu ja kirkkokuorossa laulaminen. Kamalia juttuja!

Liikumme todellisessa pimeyden ja henkisen väkivallan maailmassa, kun seuraamme näiden vanhoillis-laestadiolaisten uskonnollisten kokousten kulkua. On selvää, että lasten mielet järkkyvät uskonnollisista kauhukuvista.

Kirja on rohkea keskustelunavaus alueelle, jossa pohditaan, mitä kaikkea uskonnollisuus voi saada aikaan. Lasten syyllistäminen tuntuu julmalta. Uskonnollisuudessa onkin paljon pimeitä pisteitä, jotka tulisi tuoda päivänvaloon. Paljon sellaista tapahtuu, mikä ei koskaan nouse esiin.

Ne, jotka eivät usko näitä houruhenkisiä puheita, joutuvat automaattisesti kadotuksen kirnuun. Minä kuulun niihin!

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #52 : 03.04.18 - klo:16:17 »
Päivänselvä tosiasia on, että kukaan teloitettu ei koskaan nouse haudastaan, ei Jeesuksen aikana eikä sen jälkeenkään. Kuolema on aina lopullinen tapahtuma, myös Jeesuksen kohdalla. Tekemällä Jeesuksesta kuoleman voittaja hänestä luodaan samalla jumalallinen olento, mitä hän ei ollut. Jumalallinen olento ei kiroa viikunapuuta, jossa ei ole hedelmää.

Ylösnousemuksesta on kirjoittanut muuan kiistanalainen pappi ja teologi Kari Kuula mielenkiintoisen kirjoituksen. Kuulaa on pidetty yhtenä kirkon harhaoppisimmista papeista, jonka vuoksi hän on saanut lempinimen "harhaluoti". Kuula on kuitenkin joutunut muuttamaan kantaansa, mutta lukekaa itse, mitä hän kirjoitti:

https://www.karikuula.com/150
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #53 : 03.04.18 - klo:16:58 »
Evlutkristitty: Kristinusko ei tee ihmisestä alaspainettua.

Pauliina Rauhala kertoo romaanissaan "Synninkantajat" lasten kokemuksista uskon maailmasta. Lapsille kerrotaan tulisesta järvestä ja synnin painosta. Heitä pyydetään saarnaamaan aikuisten syntejä anteeksi "Jeesuksen nimessä ja veressä". Pappa, yksi seurakunnan vanhimmista, puhuu lopun hirvittävistä ajoista ja mainostaa samalla Jeesuksen armoa, joka tarjotaan vain oikeamielisille (eli hänen uskonlahkonsa edustajille). Lapsille todella julmaa ja kovaa tekstiä!

Eletään ns. hoitokokousten aikaa, en tiedä, jatkuuko tämä julma menettely enää. Jos jatkuu, niin viranomaisten olisi niihin puututtava. Jos kärähdät rikkeestä, on mentävä kokouslavalle seurakunnan eteen ja tunnustettava kaikki synnit. Sitten on tehtävä parannus. Rikkeitä on paljon, mm. television katselu ja kirkkokuorossa laulaminen. Kamalia juttuja!

Liikumme todellisessa pimeyden ja henkisen väkivallan maailmassa, kun seuraamme näiden vanhoillis-laestadiolaisten uskonnollisten kokousten kulkua. On selvää, että lasten mielet järkkyvät uskonnollisista kauhukuvista.

Kirja on rohkea keskustelunavaus alueelle, jossa pohditaan, mitä kaikkea uskonnollisuus voi saada aikaan. Lasten syyllistäminen tuntuu julmalta. Uskonnollisuudessa onkin paljon pimeitä pisteitä, jotka tulisi tuoda päivänvaloon. Paljon sellaista tapahtuu, mikä ei koskaan nouse esiin.
Tietenkään tuollaista ei saisi tapahtua. Hyvä, että asiaan on jo jonkin verran puututtu, mutta aika paljon taitaa olla vielä tekemistä tuossa yhteisössä. Myönnän, että en tiedä ko. yhteisöstä juuri mitään, vaan olen lähinnä julkisuudessa esillä olevien tietojen varassa.
Asun lestadiolaiskylällä, mutta siellä en ole havainnut mitään erityistä muutoin kuin, että varttuneemmat lapset ovat erittäin kohteliaita, pärjäävät hyvin koulussa ja, että pienistä lapsista lähtee kova meteli, kun heitä on ollut kymmenkunta puutarha-aidan takana ja toinen mokoma vähän matkan päässä.

Lainaus
Ne, jotka eivät usko näitä houruhenkisiä puheita, joutuvat automaattisesti kadotuksen kirnuun. Minä kuulun niihin!

Tuohan ei pidä ollenkaan paikkaansa.
Jos joku sanoo ja tekee jotain ihan muuta mitä Jumala on kehoittanut, miten se voisi jonkun iankaikkisuuskohtaloon suoraan vaikuttaa.
Tietenkin niiden kohdalla, jotka ovat olleet vääryyden maalitauluna, on elämään voinut tulla monenlaista vaikeutta ja se taas sitten vaikuttaa kielteisesti siihen miten ko. henkilö ajattelee Jumalasta.

albert1

  • Vieras
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #54 : 03.04.18 - klo:22:13 »
Albert:Ne, jotka eivät usko näitä houruhenkisiä puheita, joutuvat automaattisesti kadotuksen kirnuun. Minä kuulun niihin!
Natanael: Tuohan ei pidä ollenkaan paikkaansa.Jos joku sanoo ja tekee jotain ihan muuta mitä Jumala on kehoittanut, miten se voisi jonkun iankaikkisuuskohtaloon suoraan vaikuttaa.


Tarkoitin sitä, että heidän mielestään joudun kadotukseen, kun en usko heidän uskonnollista puhettaan. Itse en usko koko kadotuksen olemassaoloon enempää kuin sen hyvän paikan eli taivaan.

Maailman monien uskontojen suuri ongelma on siinä, että ne kaikki katsovat omistavansa sen ainoan ja oikean totuuden, muut ovat väärässä. Luulen, että nykyhetken uskonnoista islam saattaa olla kaikkein suvaitsemattomin, ainakin sen äärisuuntaukset, jota uskovat pyhään sotaan eli jihadiin.

Tappaminen saa tämän uskonnollisen käsitteen kautta moraalisen oikeutuksen, kun kyseessä ovat vääräuskoiset. Maailma olisi turvallisempi paikka ilman tällaisia uskontoja.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #55 : 03.04.18 - klo:22:47 »
Albert:Ne, jotka eivät usko näitä houruhenkisiä puheita, joutuvat automaattisesti kadotuksen kirnuun. Minä kuulun niihin!
Natanael: Tuohan ei pidä ollenkaan paikkaansa.Jos joku sanoo ja tekee jotain ihan muuta mitä Jumala on kehoittanut, miten se voisi jonkun iankaikkisuuskohtaloon suoraan vaikuttaa.


Tarkoitin sitä, että heidän mielestään joudun kadotukseen, kun en usko heidän uskonnollista puhettaan. Itse en usko koko kadotuksen olemassaoloon enempää kuin sen hyvän paikan eli taivaan.


Kaikki on sitten varmaan ihan hyvin. Iankaikkisuudessa lakkaat vain kuvittelemasta.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1665
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #56 : 03.04.18 - klo:23:04 »
Se mitä me oletamme ja luulemme ei muuta Jumalan totuutta miksikään, ikävää vaan herätä todellisuuteen liian myöhään.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #57 : 03.04.18 - klo:23:14 »
Albert1  Valitettavasti nämä asiat eivät mene sen mukaan, kuka uskoo ja kuka ei usko.

Joh. 3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #58 : 03.04.18 - klo:23:50 »
Muutama vastaus;

"Evankeliumeja" tehtin useampia kuin neljä. Osa sensatiotarkoituksessa mieliä kiehtovasta asiasta. Osa gnostilaisen harhaopin, joka syntyi jo heti alkujaan.
Käsittääkseni ei vielä katolilainen kirkko valinnut aitoja tekstejä epäaidoista. Kirkko syntyi myöhemmin.

Kirkkojen maallistuneista vääristä teoista olemme jo keskustelleen moneen kertaan.
Uskonlahkoja ja vääriä tulkintoja on syntynyt kautta aikain. Ihminen on paha uskonnonkin saralla.

Jeesus tuli pelastamaan ihmiset. Siitä olemme sinulle monesti kertoneet.
Mitään emme voi sille, jos sinulle on tullut kirkkokuntasi vääristyneen opetuksen mukaan kauhu ja viha kiivasta tuleen heittävään Jumalaa kohtaan.
Se ei ole meidän näkemys Jumalasta.

Jumalan rakkaus vetää sinua puolensa ja sinussa käydään kova taistelu. Ylpeys riehuu kuin riihi piru Jumalan rakkauden kutsua kohtaan / vastaan.
Toivon ja rukoilen Jumalan Hengen voittavan.
Kohtaat Rakastavan ja armahtavan Jumalan Jeesuksen ristiinnaulituissa verihaavoissa.
Sinun puolestasi annettu !

Toivon myös Armo kokemuksen jälkeen haavasi paranevan ja arputuvan. JA kun arvetkin paranevat.
Saat vielä rakkauden välittää sanoman Jeesuksen armo työstä myös perhekunnallesi.

Herramme Jeesus sinua siunatkoon.


Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kristinuskon ja uskontojen ero
« Vastaus #59 : 04.04.18 - klo:07:12 »
Jopa: " Miten Albert selität tuon ylösnousemususkon? "

Evankeliumeista varhaisimmat ovat kirjoitetut noin 40 vuotta sen hetken jälkeen, jona Raamattu kertoo Kristuksen kuolleen ja ylösnoustuaan astuneen taivaaseen isänsä luo. Se on pitkä aika, liian pitkä. Markuksen evankeliumi lienee varhaisin evankeliumeista. Yksikään Jeesuksen omista opetuslapsista ei ole kirjoittanut mitään, mikä on hämmästyttävää. Heidän jos kenenkä olisi uskonut kirjoittavan kokemastaan, erityisesti ylösnousemuksesta.

Evankeliumeja syntyi aikanaan  kymmenittäin, mutta katolisen kirkon johtajat hyväksyivät vain nykyiset neljä. Evankeliumit ovat siis seulonnan tulosta. Ne on välitetty meille kreikankielisinä käännöksinä Jeesuksen äidinkielestä arameasta. Luther käänsi ne saksaksi ja Agricola suomeksi. Käännöstyö on ollut vaikeaa ja vaativaa ja erehtymisen mahdollisuus suuri.

Kristilliseen uskoon liittyi aikanaan paljon riitoja ja kristillinen uskonliike hajosikin, aluksi katoliseksi ja ortodoksiseksi kirkoksi, myöhemmin hajaannus lisääntyi, kun syntyivät protestoijat eli protestantit. Calvin ja Luther olivat johtohenkilöitä, mutta riitaantuivat uskonkäsityksissään. Englanti erosi Rooman kirkosta ja syntyi anglikaaninen kirkko. Kirkollinen sekaannus ja toisten kirkkojen arvostelu on ollut suurta.

Opetuslasten rohkeuden Jeesuksen julman kuoleman jälkeen koen haluna kostaa - näyttää!- juutalaisille ja roomalaisille eli Jeesuksen surmaajille. Opetuslapset halusivat viestittää, ettei meitä pelon avulla saada vaikenemaan. Opettajan julma ja epäoikeudenmukainen kuolema yhdisti heitä. Ymmärrän heidän katkeruutensa. 

Jeesuksen ylösnousemus on tapahtumana valtava. On ihmeellistä, että Uuden testamentin kokonaisuudessa se saa jotenkin aivan liian pienen ja pinnalliselta tuntuvan osuuden asian merkitykseen nähden. Teloitettu nousee haudastaan, tapaa Marian ja opetuslapsensa! Sellaista ei ennen tätä ollut tapahtunut!

Päivänselvä tosiasia on, että kukaan teloitettu ei koskaan nouse haudastaan, ei Jeesuksen aikana eikä sen jälkeenkään. Kuolema on aina lopullinen tapahtuma, myös Jeesuksen kohdalla. Tekemällä Jeesuksesta kuoleman voittaja hänestä luodaan samalla jumalallinen olento, mitä hän ei ollut. Jumalallinen olento ei kiroa viikunapuuta, jossa ei ole hedelmää.

Eennen evankeliumien kokoamista siitä todistivat silminnäkijät. Apostolit ja Paavalin mukaan jopa 500 muuta. Joista monien Paavali vielä väittää olevan elossa. Rohkea väite! Kun nämä todistajat olivat väistymässä luonnollisen poistuman kautta, evankeliumit koottiin. Jopa 4 evankelima todistavat Jeesuksesta ja Hänen teoistaan. Kaikki todistavat Jeesuken ylösnusemuksesta. Siihen tähtää koko muu aineisto: Jeesuksen risti ja ylösnusemus.

Paavalin kääntymys lienee tapahtunut  aika lähellä ristin tapahtumien jälkeen. Tuo kiihkeä fariseus oli matkalla vainoamaan ja hävittämään Kristuksen seuraajia. Aikamoinen suunnan muutos! Paavalin kirjeet, ainakin osa niistä, on varhaisempia kuin evankeliumit. Ne todistavat samasta asiasta - Jeesus on ylösnoussut.

Nuo arvelut "kostamisesta" kuulostavat kovin kevyiltä muiden tosiasioiden rinnalla. Todella kevyiltä. Ja kukapa ei tietäisi, ettei kuolleet tavallisesti nouse haudastaan?

Uskon, että Paavalikin tiesi sen vallan hyvin. Siksikin hän vainosi Jeesuksen seuraajia, kun sellaista 'huuhaata' menevät julistamaan. Mutta Paavali sai vastaansanomattoman pysäytyksen. Täyskäännös ja vainoista, kivityksistä, vankiloista piittaamatta hän julisti rohkeasti sanomaa Jeesuksen ylösnousemuksesta.

Kenellehän Paavali olisi mahtanut haluta "kostaa"?

Tosiasioiden valossa Jeesuksen ylösnusemus on niin varma ja tärkeä asia, että muut uskonnot menettävät varsinaisen merkityksensä. Miksi etsiä enää korvikkeita, kun aito on löytynyt ja tunnistettu?

Jos ihmiset olisivat sepittäneet ylösnusemuskertomuksen, miksi sen ajan ihmiset olisivat laittaneet naiset sen ensimmäisiksi todistajiksi?

Miten voidaan sanoa, että Jeeuksen ylösnousemuksella olisi "aivan liian pieni ja pinnaliselta tuntuva merkitys", kun koko kristinuskon totuudellisuuden opetetaan olevan sen varassa?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)