Kirjoittaja Aihe: Langennut evankeliumin palvelija  (Luettu 7355 kertaa)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #45 : 24.10.20 - klo:15:30 »
Jos ei olisi armoa, olisi totaalinen tuomio. Ihminen elää joskus ikäänkuin olisi joku välimaasto noiden kahden välillä.
Siksi jos ei olisi armoa, olisimme täysin tuomittuja jokaikinen.

Voin hyvin ymmärtää myös mm. homoseksuaalisen synnin oikeuttamisen. Siis ikäänkuin ääriesimerkkinä, jos näin voi sanoa. Ihmisen lähtökohta on oikeutetut inhimilliset tarpeet, yleensä tunne-elämään tavalla tai toisella liittyvät tarpeet ja ihminen yrittää löytää vastauksen niihin. Ja jos se tapa minkä näkee siinä tilassa parhaaksi vaihtoehdoksi on syntiä, niin synti TUNTUU niin oikeutetulta. Eli silloin ihminen on metsässä elämänsä suhteen ainakin sen asian suhteen. Puhun siis taas omasta kokemuksesta enkä tuomiten toisia. Tosin en tarkoita että olisin ollut kiusauksessa homoseksuaalisuuteen, mutta otin sen esimerkiksi miten jokin synti voi tuntua oikeutetulta.

Synti on kyllä hassu juttu. Ihminen vakuuttuu synnin oikeutettavuudesta omassa tilassaan ja yrittää itse asiassa selittää itselleen että synti EI ole syntiä tietyissä erityistapauksissa. Se erityistapaus tuppaa olemaan minä itse.  Ei ihme että Jeesus muistuttaa Isä meidän rukouksessa, että tulee pyytää että Isä varjelisi kiusauksilta.

Entä miten erottaa "langenneen evankeliumin palvelijan" ja laittomuuden tekijän tekijän jonka Jeesus kieltää tuntemasta vaikka tämä olisi Jeesuksen nimessä toiminut? Ja milloin Jeesuksen neuvoa arvioida hedelmistä puuta tulee soveltaa? Se neuvoo muistaakseni myös koskee johtoasemissa olevia palvelijoita.
« Viimeksi muokattu: 24.10.20 - klo:15:54 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #46 : 24.10.20 - klo:16:07 »
Toisen yksilön armon ja Hengen hedelmien esiintymistä on vaikeaa ja usein vaarallista arvioida.
On varmaankin hyvä silloin tällöin miettiä omaa elämäänsä ja sitä,
näkyykö siinä ns. hyviä hedelmiä.
Jos ei näy, asiaa on tietysti käsiteltävä avoimesti Herran edessä,
joka tietää kaiken.
Mutta lakihenkisyys ja tuomiomieli vaanii aina,
jos alkaa pohtia, onko joku toinen saavuttanut sopivan määrän riittävän hyviä Hengen hedelmiä.
Myöskin oman elämän hyvät hedelmät voivat olla melko salattuja.
Niitä on kyllä esitetty Raamatussa (Gal. 5:22),
mutta ne eivät aina ilmene samalla tavalla.

Jeesus opettaa Hengen hedelmistä hyvin rakkaudellisesti:

»Minä olen tosi viinipuu, ja Isäni on viinitarhuri.
Hän leikkaa minusta pois jokaisen oksan, joka ei tuota hedelmää,
mutta jokaisen hedelmää tuottavan oksan hän puhdistaa liioista versoista,
jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän.

Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut,
on puhdistanut teidät.
Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä.
Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy minussa.

»Minä olen viinipuu, te olette oksat.
Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää.
Ilman minua te ette saa aikaan mitään.
Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu.
Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi.

»Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen.
Siinä minun Isäni kirkkaus tulee julki,
että te tuotatte runsaasti hedelmää ja niin osoitatte olevanne opetuslapsiani.
Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä.
Pysykää minun rakkaudessani."
(Joh. 15: 1-9)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #47 : 24.10.20 - klo:16:15 »
Tarkoitatko että on meidän syy emme uskalla luottaa johonkin julistajaan sen jälkeen kun hän on langennut ja yhä on johtotehtävissä?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #48 : 24.10.20 - klo:16:32 »
Tarkoitatko että on meidän syy emme uskalla luottaa johonkin julistajaan sen jälkeen kun hän on langennut ja yhä on johtotehtävissä?
En tarkoita.  Siitä asiasta olen jo kirjoittanut edellä.
Unohdin taas, että tässä ketjussa keskustellaan vain seurakuntien langenneista johtohenkilöistä.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #49 : 24.10.20 - klo:16:42 »
Tarkoitatko että on meidän syy emme uskalla luottaa johonkin julistajaan sen jälkeen kun hän on langennut ja yhä on johtotehtävissä?
En tarkoita.  Siitä asiasta olen jo kirjoittanut edellä.
Unohdin taas, että tässä ketjussa keskustellaan vain seurakuntien langenneista johtohenkilöistä.

Ketjussa ei kirjoiteta vain seurakuntien langenneista johtohenkilöistä, mutta luulin että viestisi oli vastausta sen yläpuolella olevaan viestiini, missä kirjoitin melko paljon seurakuntien langenneista johtohenkilöistä. Sori mun virhe.

Eli jos vastaisin suoraan ALOITUKSEN kysymykseen, vastaukseni varmaan on, että en kykenisi luottamaan johtohenkilöön, joka ei enää täytä apostoli Paavalin kriteerejä seurakunnan johdossa olevasta henkilöstä: "nuhteeton".
Eli mielestäni siinä tilanteessa kaikkein vastuullisin seurakunnan johtohenkilö tekee hallinnollisen päätöksen itsensä suhteen ja poistaa itsensä siitä roolista. Jos taas jää siihen, ja siis ikäänkun edellyttää että hänen luotetaan, se lisää epäluottamustani.
« Viimeksi muokattu: 24.10.20 - klo:16:51 kirjoittanut sandia »

Anton

  • Vieras
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #50 : 24.10.20 - klo:16:54 »
Toisen yksilön armon ja Hengen hedelmien esiintymistä on vaikeaa ja usein vaarallista arvioida.

Mitä tarkoitat vaarallisella? Minulla tulee sanasta "vaara" mieleen tämä Raamatun jae:

Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon (Snl 27:12)

Jos pitää sitä tuolla tavalla vaarallisena, eli että se on jotain jota tulee lähtökohtaisesti välttää, niin silloin olen kyllä eri mieltä. Raamatussa puhutaan paljon siitä, että meidän nimenomaan tulee arvioida (tutkia, valvoa, koetella) myös toisiamme.

Aistin että sinä ajat koko ajan enemmän takaa sitä, että ei tule tuomita toisia tai pitää heitä itseämme huonompana. Se pitää kyllä täysin paikkansa, mutta se ei sinällään liity arvioimiseen.

Arvioiminen tarkoittaa neutraalissa mielessä pelkästään tosiasioiden toteamista. Jos jonkun hedelmät eli käytännön teot ja puheet osoittavat hänen olevan sivussa Jumalan tahdosta, niin silloin voimme ja meidän tuleekin arvioida tilanne totuuden mukaisesti.

Se on sitten kokonaan toinen asia, mitä me sillä arviolla teemme. Jos käytämme sitä lyödäksemme toista ja korottaaksemme itseämme, teemme väärin. Mutta jos arvioinnin kautta pyrimme rakkaudesta ja vilpittömästä sydämestä auttamaan toista siihen vapauteen ja iloon, joka Jumalan tahdossa elämisestä hänelle seuraa, niin toimimme täysin oikein.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #51 : 24.10.20 - klo:17:11 »
Tietysti tapauksissa, jossa toinen uskova (johtaja tai tavallinen ihminen),
tekee ilmeistä julkisyntiä, asiaan on Raamatun mukaan puututtava. 
Tästä kirjoitinkin eilen tässä ketjussa.
Mutta arveluttavaa ja jopa vaarallista on mielestäni ottaa joku erityistarkkailuun,
jos hän ei täytä minun omia kriteerejäni kunnon uskovaisesta.

Anton

  • Vieras
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #52 : 24.10.20 - klo:22:12 »
No tottahan toki on arvelluttavaa ottaa joku "erityistarkkailuun" jos hän ei täytä meidän "omia kriteerejä". En vain ymmärrä mistä tähän keskusteluun yhtäkkiä tuollaiset asiat otit esille. Kun tässä on kuitenkin puhuttu siitä toisten valvomisesta josta Raamatussa puhutaan, ja niistä teoista jotka Raamatun mukaan eivät kuulu uskovalle.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #53 : 24.10.20 - klo:22:47 »
No tottahan toki on arvelluttavaa ottaa joku "erityistarkkailuun" jos hän ei täytä meidän "omia kriteerejä". En vain ymmärrä mistä tähän keskusteluun yhtäkkiä tuollaiset asiat otit esille. Kun tässä on kuitenkin puhuttu siitä toisten valvomisesta josta Raamatussa puhutaan, ja niistä teoista jotka Raamatun mukaan eivät kuulu uskovalle.
Voihan tätäkin asiaa tarkastella monesta eri näkökulmasta.
Kaikki ei ole mustavalkoista.
Tällaisilla keskustelupalstoilla ei voi estää sitä, että toisten puheenvuorojen lukeminen synnyttää mielleyhtymiä, jotka eivät ole mahdutettavissa samaan  putkeen.

Anton

  • Vieras
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #54 : 24.10.20 - klo:23:34 »
No tottahan toki on arvelluttavaa ottaa joku "erityistarkkailuun" jos hän ei täytä meidän "omia kriteerejä". En vain ymmärrä mistä tähän keskusteluun yhtäkkiä tuollaiset asiat otit esille. Kun tässä on kuitenkin puhuttu siitä toisten valvomisesta josta Raamatussa puhutaan, ja niistä teoista jotka Raamatun mukaan eivät kuulu uskovalle.
Voihan tätäkin asiaa tarkastella monesta eri näkökulmasta.
Kaikki ei ole mustavalkoista.
Tällaisilla keskustelupalstoilla ei voi estää sitä, että toisten puheenvuorojen lukeminen synnyttää mielleyhtymiä, jotka eivät ole mahdutettavissa samaan  putkeen.

Toki ajatukset voivat ja saavat lähteä rönsyilemään, ja on hyvä tarkastella eri näkökulmista. Ehkä silloin kannattaisi kuitenkin selkeästi ilmaista, että on tuomassa asiaan eri näkökulman. Kun sellaista mainintaa ei ollut, tuli vahvasti käsitys että mielestäsi sellainen arviointi jota esitin olisi vaarallista ja "erityistarkkailua" yms. Oletan että haluat kuitenkin, ettei toiset ymmärrä sinua väärin.

Oletko kuitenkin samaa mieltä siitä, että jollakin terveellä tavalla on hyvä arvioida myös toisten vaellusta? Jos olet, niin mitä ajattelet käytännössä sen olevan?
« Viimeksi muokattu: 24.10.20 - klo:23:54 kirjoittanut Anton »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #55 : 25.10.20 - klo:00:10 »
Jonkinlaista toisen uskovan tarkkailua tarvitaan, jotta voi toteuttaa tarvittaessa tämän Raamatun kohdan:

"Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa,
niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä,
se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta
ja peittää syntien paljouden."
(Jaak. 5: 19-20)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #56 : 25.10.20 - klo:18:45 »
Niin. Toisten uskovien tarkkailun toisessa ääripäässä lienee täydellinen välinpitämättömyys toisesta ihmisestä. Ei sekään oikein kristilliseltä kuulosta.

Varmaan tosi vaikea taito oikealla tavalla ohjata toista uskovaista. Mutta olen tosin huomannut, että Herra voi käyttää myös eiuskovaa johtamaan totuuteen. Minulla kävi (myös) näin. Kun olin kovassa kiusauksessa, on pakko myöntää että jokaikinen palaute  huomauttaa että ideani EI OLE VIISAS oli tervetullut muistutus suoraan Jumalalta.

Siinä on tietty valinnan paikka. Joko ottaa palautteen vastaan tai ei.

Jumala lähetti aasin Bileamin suunnitelmat estämään.
Daavidin elämässä hän käytti Samuelia.
« Viimeksi muokattu: 25.10.20 - klo:18:50 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #57 : 25.10.20 - klo:18:54 »
Seurakunnan johtotehtävissä olevalle Paavalin ainakin asettaa ERITYISVAATIMUKSIA heidän elämänsä suhteen. Minusta se osoittaa että heidän on täytettävä tietyt kriteerit ja ne liittyvät tämän ulkonaiseen käyttäytymiseen.

jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.
2. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
3. ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne,


Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan.

Myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä, ei paljon viinin nauttijoita, ei häpeällisen voiton pyytäjiä,
9. vaan sellaisia, jotka pitävät uskon salaisuuden puhtaassa omassatunnossa.
10. Mutta heitäkin koeteltakoon ensin, sitten palvelkoot, jos ovat nuhteettomat.

Anton

  • Vieras
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #58 : 25.10.20 - klo:21:47 »
Toisten uskovien tarkkailun toisessa ääripäässä lienee täydellinen välinpitämättömyys toisesta ihmisestä. Ei sekään oikein kristilliseltä kuulosta.

Ymmärrän kyllä Solteron ajatuksia, ottaen huomioon että tosi paljon tapahtuu vikoilua ja kyräilyä. Ja usein se verhotaan kristilliseksi lähimmäisen valvomiseksi. Joissakin suljetuissa yhteisöissä se on saanut erittäin epäterveitä piirteitä, ja monilla asioihin syvemmin perehtymättömillä ne leimaavat koko kristillisyyttä (esimerkiksi jehovan todistajat, vaikka me toki tiedämme että he eivät ole todellisesti kristillinen yhteisö).

Mutta näkisin että meidän on hyvä pyrkiä katsomaan omien haavojen ja pettymystenkin läpi siihen, mitä Jumalan Sana sanoo. Mullakin on negatiivisia kokemuksia, mutta ymmärrän että silloin ihmiset ovat vaan toteuttaneet Sanan ohjeita omassa lihassaan. Se ei muuta kuitenkaan Jumalan tahtoa. Tiedostan että mulla on silti vastuu auttaa lähimmäisiä.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Langennut evankeliumin palvelija
« Vastaus #59 : 26.10.20 - klo:16:28 »
Tietenkin me ihmiset osaamme vikoilun taidon, ja uskovilla se voi olla aikamoinen lyöntiase. Mutta ei se sentään ihan kaikkea sekään selitä. Koska jos  emme välitä toisistamme ollenkaan, ja yleensä välinpitämättömyyttä ei ole todellakaan vaikea löytää, niin sekin on yksi inhimilliseen kurjuuden syy.