Kirjoittaja Aihe: Armolahjat  (Luettu 27185 kertaa)

Poissa PetrusK

  • Viestejä: 125
Vs: Armolahjat
« Vastaus #45 : 03.04.14 - klo:09:14 »
Itse en ole rukoillut antamisen armolahjaa, mutta sen olen huomannut kuinka suuri siunaus tähän antamiseen liittyy. Jos uskovat tietäisi mikä on se siunauksen määrä, kun antaa jollekin tarvitsevalle, niin kyllä kolehtien määrät lisääntyisi.

Eräs asia muuten tuossa antamisessa tuli mieleen, jota olen miettinyt?

Onko väärin kulkea romaanikerjäläisen ohi antamatta hänelle mitään, kun hän polvillaan rahaa pyytää kylmässä ilmassa?

Itse olen parisen kertaa antanut ja sitten lopetin sen kokonaan. Pariin vuoteen en ole antanut kertaakaan.
Eläkeläinen - Helluntaikirkko

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Armolahjat
« Vastaus #46 : 03.04.14 - klo:10:29 »
Lainaus
Onko väärin kulkea romaanikerjäläisen ohi antamatta hänelle mitään, kun hän polvillaan rahaa pyytää kylmässä ilmassa?

Ei väärin vaan oikein. On riittävästi näyttöä ja todisteita siitä, että taustalla on järjestäytynyttä rikollisuutta. Oli esim. löytynyt vammaisreksvisiittavarasto muutama vuosi sitten. Samat henkilöt pyörivät täällä toistuvasti. Nuoret miehet kokoavat mummojen rahat. Miten köyhillä kerjäläisillä on varaa matkustaa Euroopan halki?
Heidän olojaan on kohennettava kotimaissaan, muu ei tuo pysyvää apua.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Armolahjat
« Vastaus #47 : 03.04.14 - klo:11:37 »
Lainaus
Onko väärin kulkea romaanikerjäläisen ohi antamatta hänelle mitään, kun hän polvillaan rahaa pyytää kylmässä ilmassa?

Ei väärin vaan oikein. On riittävästi näyttöä ja todisteita siitä, että taustalla on järjestäytynyttä rikollisuutta. Oli esim. löytynyt vammaisreksvisiittavarasto muutama vuosi sitten. Samat henkilöt pyörivät täällä toistuvasti. Nuoret miehet kokoavat mummojen rahat. Miten köyhillä kerjäläisillä on varaa matkustaa Euroopan halki?
Heidän olojaan on kohennettava kotimaissaan, muu ei tuo pysyvää apua.

Ei heillä ole mitään mahdollisuutta matkustaa tänne ja kustantaa olemistansa täällä, ellei ole matkanjärjestäjiä. Arvelen, että nämä järjestäjät korjaavat "potin". Kaikkein säälittävimmät hoitavat varsinaisen kerjäämisen, kun taas terveet miehet hyörivät vähän sivummalla. Kannattaa joskus seurata puuhaa, jos on aikaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa PetrusK

  • Viestejä: 125
Vs: Armolahjat
« Vastaus #48 : 03.04.14 - klo:12:44 »
Totta - ensi kesän aikana otan aikaa ja seuraan muutaman tunnin jonkun kerjäläisen edesottamuksia. Täytyy ottaa kamera mukaan ja sitten katsoa sopiva paikka mistä voisi seurailla. Lisäksi täytyy tarkkailla, missä nämä "nuoremmat miehet" ovat, että eivät pääsisi käräyttämään seuraamista. Sen olen jo nyt huomannut, että panokset kovenee. Yhä raajarikkoisimpia ihmisiä he tuovat näytille säälin herättämiseksi. Jumalan kiitos etteivät voi tuoda vammaisia lapsia kadun varteen valittamaan, sillä tässä tapauksessa ne otettaisiin välittömästi lastenkotiin ensin pestäväksi ja sitten ruokittavaksi.
Eläkeläinen - Helluntaikirkko

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Armolahjat
« Vastaus #49 : 03.04.14 - klo:12:50 »
Romanikerjäläisiä, siis Romaniasta ja Bulgariasta lähteneitä elintasopakolaisia,
on massoittain Espanjassakin.
He eivät ano mitään, vaan käskevät ja kehottavat antamaan itselleen rahaa.
Heitä istuu kauppojen ovilla vaatimassa sekä sisään- että ulospääsymaksua itselleen.

Kirkossa oli eräänä sunnuntaina saarnaamassa suomalainen romanimies (erittäin tunnettu järjestömies).
Hän kehotti puheessaan antamaan kirkon ovella istuvalle romanirouvalle rahaa,
koska hän kokee sympatiaa omaa heimoaan kohtaan,
ja tietää köyhyyden tuskan.
Hän kertoi jopa keskustelleensa ko. bulgarialaisrouvan kanssa romanikielellä.
Sen jälkeen naisen posket ovat ennestäänkin pullistuneet ja vaativaan katseeseen on tullut ylimielinen rahastajan välähdys, jos yrittää kävellä kirkkoon tai ulos maksamatta hänelle.

Oikeitakin kerjäläisiä on joka maassa. 
Heillä ei ole ruokaa, vaatteita eikä asuntoa.
Kaikki eivät ole minkään avustusjärjestön piirissä, joten pitää olla tarkkana, kenen ohi kävelee ja kenelle antaa.

Oman menneisyyteni muistaen annan aina aamuisin krapulaiselle kaljarahaa kerjäävälle pullon hinnan, koska tiedän (tunnemuisti) henkilön kokeman äärettömän tuskan.
Raittiusvalistus ei ole silloin paikallaan, vaan välittömään inhimilliseen hätään vastaaminen.
Jeesuksesta ja AA:sta voi kertoa toisessa tilanteessa.


Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Armolahjat
« Vastaus #50 : 03.04.14 - klo:19:26 »
Lainaus
Sen jälkeen naisen posket ovat ennestäänkin pullistuneet ja vaativaan katseeseen on tullut ylimielinen rahastajan välähdys, jos yrittää kävellä kirkkoon tai ulos maksamatta hänelle.

Miten tilanteessa menettelet? Onko mahdollista päästä kirkkoon ja ulos joutumatta rahastetuksi?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Armolahjat
« Vastaus #51 : 03.04.14 - klo:20:01 »
Lainaus
Sen jälkeen naisen posket ovat ennestäänkin pullistuneet ja vaativaan katseeseen on tullut ylimielinen rahastajan välähdys, jos yrittää kävellä kirkkoon tai ulos maksamatta hänelle.

Miten tilanteessa menettelet? Onko mahdollista päästä kirkkoon ja ulos joutumatta rahastetuksi?
Hymyilen leidille ystävällisesti ohi kävellessäni.
Ei ole mitään vaikeuksia olla antamatta rahaa.

Näen, tiedän, koen, tunnen ja uskon,
että kysymyksessä ei ole henkilö, joka on oikeasti pulassa elämisen perustarpeiden tyydyttämisen suhteen (ravinto, asuminen, vaatetus jne).

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Armolahjat
« Vastaus #52 : 03.04.14 - klo:20:05 »
Jos tienestit on paremmat (vähemmällä vaivalla) vieraalla maalla kuin kotona, niin homma jatkuu. Jos on toisinpäin, niin tyrehtyy.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Armolahjat
« Vastaus #53 : 03.04.14 - klo:20:09 »
Itse en ole rukoillut antamisen armolahjaa, mutta sen olen huomannut kuinka suuri siunaus tähän antamiseen liittyy. Jos uskovat tietäisi mikä on se siunauksen määrä, kun antaa jollekin tarvitsevalle, niin kyllä kolehtien määrät lisääntyisi.
Ei kai antamisen armolahjaa tarvitse rukoilla. Eiköhän riitä se, että vain päättää antaa omastaan tarvitsevalle -
näinhän Jeesus on käskenyt meidän tehdä.

Mielestäni olisi parasta, että annamme jotakin niille, jotka todella apua tarvitsevat. Jotka tarvitsevat
lääkkeitä, joita eivät voi saada ilman meidän (=rikkaiden) apua, jotka kuolevat nälkään ilman apua.
"Minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle",
sanoi Herramme.

Seurakuntiemme moninaisen toiminnan pyörittäminen ei taida olla se kaikkein tärkein asia, johon
rahaamme sijoitamme.

Helena

  • Vieras
Vs: Armolahjat
« Vastaus #54 : 16.05.14 - klo:08:56 »
Moni täyttyessään Pyhällä Hengellä, saa samassa yhteydessä Jumalalta kielilläpuhumisen armolahjan pysyvänä. Tämä lahja alkaa toimia monilla myös ilman sen näkyvämpää tai koettavampaa Hengellä täyttymiskokemusta. He voivat käyttää lahjaa harkintansa mukaan halutessaan. On myös monia, jotka puhuvat kielillä ainoastaan Pyhällä Hengellä täyttyessään. Näitäkin uskovia on paljon.

Onko kummassakin tapauksessa kyseessä kuitenkin armolahjasta?

Lydia

  • Vieras
Vs: Armolahjat
« Vastaus #55 : 16.05.14 - klo:09:14 »
Moni täyttyessään Pyhällä Hengellä, saa samassa yhteydessä Jumalalta kielilläpuhumisen armolahjan pysyvänä. Tämä lahja alkaa toimia monilla myös ilman sen näkyvämpää tai koettavampaa Hengellä täyttymiskokemusta. He voivat käyttää lahjaa harkintansa mukaan halutessaan. On myös monia, jotka puhuvat kielillä ainoastaan Pyhällä Hengellä täyttyessään. Näitäkin uskovia on paljon.

Onko kummassakin tapauksessa kyseessä kuitenkin armolahjasta?


Kyllä minun mielestäni on kysymys armolahjasta.

Katsoin erään henkilökuva ohjelman seiskalta jossa ihminen kertoi tulleensa yksinolleessaan kotona uskoon, heittäytyi lattialle ja huusi Jumalaa pelastamaan, siinä samassa hetkessä alkoi puhua uusin kielin. :)
Jumala kehoitti kertomaan muillekkin uskoontulosta ja hän totteli, meni luterilaisen seurakunnan kansiliaan ja kertoi että nyt minulla on ilouutinen, olen antanut elämäni Jeesukselle, olen tullut uskoon.  :D

Lydia

  • Vieras
Vs: Armolahjat
« Vastaus #56 : 16.05.14 - klo:09:23 »
Sinä kaipaatko...alkoi soida mielessäni.

https://www.youtube.com/watch?v=OWHKNRiJyJE
« Viimeksi muokattu: 16.05.14 - klo:09:25 kirjoittanut Lydia »

Helena

  • Vieras
Vs: Armolahjat
« Vastaus #57 : 18.05.14 - klo:11:11 »


Kyllä minun mielestäni on kysymys armolahjasta.

Katsoin erään henkilökuva ohjelman seiskalta jossa ihminen kertoi tulleensa yksinolleessaan kotona uskoon, heittäytyi lattialle ja huusi Jumalaa pelastamaan, siinä samassa hetkessä alkoi puhua uusin kielin. :)
Jumala kehoitti kertomaan muillekkin uskoontulosta ja hän totteli, meni luterilaisen seurakunnan kansiliaan ja kertoi että nyt minulla on ilouutinen, olen antanut elämäni Jeesukselle, olen tullut uskoon.  :D
Armolahjasta on kyse minustakin. Läheskään kaikilla uskovilla ei ole kokemusta Hengellä täyttymisestä. Joskus olen kuullut vuosia sitten sellaista puhetta, että ilman sitä kokemusta ei voi olla armolahjojakaan. Jo käytännön elämä kumoaa sellaiset luulot. Eikä Raamattukaan sellaista tue mielestäni. Armolahjat ja elämä Hengessä yleensä ei ole kokemuksista kiinni. Avainasia Hengessä vaeltamisessa on Jeesuksen seuraaminen. Jokainen Jumalan lapsi on osallinen Pyhästä Hengestä.

Selvennöksenä se, että Pyhällä Hengellä täyttyminen kokemuksellisesti, ei ole vähäpätöinen asia. Ja että se olisi vain joku tunnekokemus. Armolahjojen saamisen tai sen enempää pyhittymisen edellytys se ei kuitenkaan ole.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Armolahjat
« Vastaus #58 : 18.05.14 - klo:11:17 »


Kyllä minun mielestäni on kysymys armolahjasta.

Katsoin erään henkilökuva ohjelman seiskalta jossa ihminen kertoi tulleensa yksinolleessaan kotona uskoon, heittäytyi lattialle ja huusi Jumalaa pelastamaan, siinä samassa hetkessä alkoi puhua uusin kielin. :)
Jumala kehoitti kertomaan muillekkin uskoontulosta ja hän totteli, meni luterilaisen seurakunnan kansiliaan ja kertoi että nyt minulla on ilouutinen, olen antanut elämäni Jeesukselle, olen tullut uskoon.  :D
Armolahjasta on kyse minustakin. Läheskään kaikilla uskovilla ei ole kokemusta Hengellä täyttymisestä. Joskus olen kuullut vuosia sitten sellaista puhetta, että ilman sitä kokemusta ei voi olla armolahjojakaan. Jo käytännön elämä kumoaa sellaiset luulot. Eikä Raamattukaan sellaista tue mielestäni. Armolahjat ja elämä Hengessä yleensä ei ole kokemuksista kiinni. Avainasia Hengessä vaeltamisessa on Jeesuksen seuraaminen. Jokainen Jumalan lapsi on osallinen Pyhästä Hengestä.

Selvennöksenä se, että Pyhällä Hengellä täyttyminen kokemuksellisesti, ei ole vähäpätöinen asia. Ja että se olisi vain joku tunnekokemus. Armolahjojen saamisen tai sen enempää pyhittymisen edellytys se ei kuitenkaan ole.
Ei kai Hengellä täyttyminen mikään kokenus ole. Kun lähteestä virtaa vesi puroa myöten eteenpäin, ei mielestäni voida puhua kokemuksesta, vaan kyse on asian tilasta. Kun elämän veden virrat virtaavat uskovan sisimmästä, se on jatkuva tapahtuma, ei kokemus.

tikli

  • Vieras
Vs: Armolahjat
« Vastaus #59 : 18.05.14 - klo:11:21 »
Niin, minä uskon että Jumala antaa armolahjana jokaiselle juurikin sitä, mitä tämä kyseinen ihminen tarvitsee ja millä hän voi palvella seurakuntaa ja muita uskovia.

Tiedän monia sellaisiakin tapauksia, jotka ovat itse kertoneet, että kun eivät ole olleet jostain syystä valmiita palvelemaan seurakuntaa ja muita sillä armolahjalla, minkä Jumala on heille antanut, on tuo lahja vähitellen hiipunut, vaikka Jumala ei toki koskaan kutsumustansa ja lahjojaan kadu, mutta ne eivät pysy palavina, ellei niitä käytetä.

Tähän viittaavaa asiaa on mielestäni mm. tuolla toisessa ketjussa käyty keskustelu mm. Hilja Aaltosen kirjoittamista laulun sanoista:

"Suo puhallus helluntai tuulen, minun syömmeni kynttilään."

http://puimatanner.net/index.php?topic=116.msg18571;topicseen#msg18571