Kirjoittaja Aihe: Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa kristillisen kirkon rinnalla  (Luettu 32760 kertaa)

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Mitä Israel tarkoittaa? Se on alunperin patriarkka Jaakobille annettu nimi. Tänään sillä voi viitata Israelin valtioon. Hiukan eri asia on tarkoittaa valtion sijasta maata, ja sen kansaa juutalaisia. Laajemmin sana voi merkitä kaikkia maailman juutalaisia, jolloin vaihtoehtoina ovat kansallisuus tai uskonto, jotka kietoutuvat toisiinsa. Uudesta testamentista löytyy selvät perusteet pitää Kristuksen kirkkoa Israelille annettujen lupausten perillisenä. Tämän kanssa meidän tulee sovussa elellä vaikka juutalaisilla ja Israelilla ei olekaan pelastushistoriallista merkitystä. Korvausteologia on Kristuksen kirkon vastustajien antama nimitys, jota käytetään pilkkakirveenä ja antisemitismin synonyyminä.
« Viimeksi muokattu: 17.06.20 - klo:00:01 kirjoittanut TJ »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Mitä Israel tarkoittaa? Se on alunperin patriarkka Jaakobille annettu nimi. Tänään sillä voi viitata Israelin valtioon. Hiukan eri asia on tarkoittaa valtion sijasta maata, ja sen kansaa juutalaisia. Laajemmin sana voi merkitä kaikkia maailman juutalaisia, jolloin vaihtoehtoina ovat kansallisuus tai uskonto, jotka kietoutuvat toisiinsa. Uudesta testamentista löytyy selvät perusteet pitää Kristuksen kirkkoa Israelille annettujen lupausten perillisenä. Tämä kanssa meidän tulee sovussa elellä vaikka juutalaisilla ja Israelilla ei olekaan pelastushistoriallista merkitystä. Korvausteologia on Kristuksen kirkon vastustajien antama nimitys, jota käytetään pilkkakirveenä ja antisemitismin synonyyminä.
Tekstissäsi on monta asiaa, jotka eivät ole lainkaan Raamatun mukaisia.
Voitko siis esittää ne raamatunkohdat, joilla perustelet näkemystäsi?

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Onko olemassa kaksi erillistä Jumalan omaisuuskansaa, kristityt Kristuksen kirkossa ja juutalaiset?

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Mitä Israel tarkoittaa? Se on alunperin patriarkka Jaakobille annettu nimi. Tänään sillä voi viitata Israelin valtioon. Hiukan eri asia on tarkoittaa valtion sijasta maata, ja sen kansaa juutalaisia. Laajemmin sana voi merkitä kaikkia maailman juutalaisia, jolloin vaihtoehtoina ovat kansallisuus tai uskonto, jotka kietoutuvat toisiinsa. Uudesta testamentista löytyy selvät perusteet pitää Kristuksen kirkkoa Israelille annettujen lupausten perillisenä. Tämä kanssa meidän tulee sovussa elellä vaikka juutalaisilla ja Israelilla ei olekaan pelastushistoriallista merkitystä. Korvausteologia on Kristuksen kirkon vastustajien antama nimitys, jota käytetään pilkkakirveenä ja antisemitismin synonyyminä.
Tekstissäsi on monta asiaa, jotka eivät ole lainkaan Raamatun mukaisia.
Voitko siis esittää ne raamatunkohdat, joilla perustelet näkemystäsi?
Jerusalemin toinen temppeli oli juutalaisen uskonnon keskus, jossa suoritettiin uskontoon kuuluvia uhrimenoja. Rooman tuhotessa temppelin maan tasalle vuonna 70 siten, että jäljelle jäi vain itkumuuri, jonka tarkoitus oli muistuttaa juutalaisia siitä, että maa kuului Roomalle. Siihen päättyi juutalainen uskonto temppeliuhrimenoineen.

Jerusalemin toisen temppelin tuhosta lähtien juutalainen uskonto on synagoga-juutalaisuutta, jossa toimitaan leeviläs-aaronilaisen papiston harjoittamassa päivittäisessä rituaalisessa uhripalveluksessa tooran tarkasti säädettyjen ohjeiden mukaisesti, koska temppelipalvelusta ei voida harjoittaa. Kaikki maailman synagogat on suunnattu kohti Jerusalemia. Siksi juutalainen myös suuntaa oman rukouksensa samaan suuntaan. Tooran määrittelemien päivittäisten uhrien sijaan juutalainen mies rukoilee kolme kertaa päivässä.

Heprealaiskirjeessä puhutaan siitä, miten juutalaisilla on pääsy kaikkeinpyhimpään vain väliverhon eli Kristuksen ruumiin kautta Hänen rinnastaessaan itsensä ja Jerusalemin temppelin. Kristus siis omistaa temppelin, oman ruumiinsa eli Kristuksen kirkon. Juutalaisetkin saavat uudestisyntyä kasteen ja uskon kautta Kristukseen. Siksi juutalaisten ei tarvitse mennä Jerusalemiin päästäkseen pyhälle paikalle. Juutalaisillekin riittää pyhien yhteisö Kristuksen kirkossa, jossa Jumalan sanaa oikein julistetaan ja sakramentit oikein toimitetaan.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Tässä on Raamatun opetusta Jumalan omaisuuskansasta:

"Tulkaa hänen luokseen, elävän kiven luo, jonka ihmiset tosin ovat hylänneet mutta joka Jumalan silmien edessä on valittu ja kallis.
Rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhrataksenne hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
Sanotaanhan Raamatussa: 'Katso, minä asetan Siioniin kulmakiven, valitun ja kalliin. Joka häneen uskoo, ei joudu häpeään.'

Teille, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, on siitä kivestä, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut huippukivi , kompastuskivi, loukkauksen kallio. Koska he eivät tottele sanaa, he kompastuvat, ja se heidän osakseen on määrättykin.

Te sen sijaan olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo ja omaisuuskansa julistaaksenne hänen jaloja tekojaan,
joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valoonsa.
Ennen te ette olleet kansa, mutta nyt te olette Jumalan kansa, ette olleet armahdettuja, mutta nyt te olette armahdettuja."
(1. Piet. 2: 4-10)

Jeesus Kristus on ansainnut sovituksen sekä juutalaisten että pakanoiden puolesta.
Mutta tämä asia ei kumoa iankaikkista liittoa,
jonka Jumala aikoinaan teki oman kansansa, juutalaisten, kanssa.

Laki ja profeetat annettiin juutalaisille, ei pakanoille.
Jeesus sanoo:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan vaan täyttämään.
Totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut."
(Matt. 5: 17-18)

Lait ja profetiat täyttyvät ja toteutuvat Jeesuksessa Kristuksessa.
Ne ovat osa ikuista liittoa, jonka Jumala teki Aabrahamin, Iisakin ja Jakobin kanssa.
Uusi liitto Jeesuksen veren kautta on alkuperäisen iankaikkisen liiton toteutumaa eli
ihmiskunnan pelastushistoriaa.




Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Hepr.8

6 Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.



Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Tietenkin vanha liitto vanheni eli menetti merkityksensä,
kun vain juutalaisia koskeva liitto uusiutui ja Herra teki uuden liiton
kaikkien kansojen kanssa.

Vanha liitto perustui siihen, että ihminen voisi vanhurskautua lakeja noudattamalla.
Sehän ei ole enää tarpeen, koska Jeesus teki uuden liiton,
joka pohjautuu armosta vanhurskauttamiseen.
Vanhaa liittoa ei peruutettu, vaan Jeesus toteutti sen ehdot ja vaatimukset
lunastustyöllään.
"Kristus on näet lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle , joka uskoo."
(Room. 10:4)

Vanha liitto on edelleen olemassa niiden juutalaisten kohdalla, joilla on "kasvoillaan Mooseksen peite":
"Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.
Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois."
(2. Kor. 3: 15-16)

"Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta,
että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on:
'Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä.'
Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne,
mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu."
(Room. 11: 25-29)

Em. kohdassa Paavali sanoo, että juutalaiset ovat valinnan kannalta rakastetttuja isien tähden.
He ovat Herran silmäterä ja omaisuuskansa:

"Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;
heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!"
(Room. 9: 3-5)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Juu meinasin tulla lisäämään ilmeisesti saman ajatuksen kuin Solterolla koskien Natanaelin boldaamaa Heprealaiskirjeen kohtaa. Heprealaiskirje on kokonaisuudessaan opetus siitä, että Jeesuksen lunastusveren kautta tehty liitto on ainoa, joka voi pelastaa ja siis ratkaista ihmisen syyllisyyden Jumalan edessä. Ei vanha liitto uhreineen. Tämä on hyvin vahva teema Heprealaiskirjeessä. Mielestäni sitä boldattua kohtaa ei voi ottaa tulkitsemaan sitä, että Jumala hylkäsi lopullisesti Israelin omana kansanaan. Tai tietty voi, mutta itse ajattelen, että se ei ole oikea tulkinta kun ottaa kontekstin huomioon.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Kuuntelin sen Radio Dein debatin kokonaisuudessaan eilen. Oli kiva kuunnella kerrankin asiallista väittelyä.

Hieman ihmettelin Eero Junkkaalan tuomaa ajatusta, että sillä ei ole mitään väliä Raamatun sanoman kannalta, tuliko Israelista oma maansa vuonna 48 vai ei.
Jos niin ei olisi tapahtunut Jeesus saapuisi johonkin muuhun maahan kuin Israeliin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Mihin perustuu se, että Jeesus saapuu Israeliin?


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Mihin perustuu se, että Jeesus saapuu Israeliin?

Ehkä siihen, että VTn profetiat liittävät kaikki profetiat Messiaasta Israelin historiaan.
Ei niin, että Israel olisi siinä päätekijä, vaan Jeesus Kuningasten kuningas.

Seppo Kangas, jos muistan nimen oikein, Helsingin Raamattukoulun opettaja, taisi olla rehtorikin, sanoi eräässä luennossaan, että Jumala loi Israelin kansan ikäänkuin kontekstiksi maailmassa Jeesukselle.

En väitä tätä totuudeksi, mutta itse ajattelen tämän suuntaisesti.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Israel teema pysyy Jumalan sanassa loppuun asti.

Ilm. 21:10-14

Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä,
11. ja siinä oli Jumalan kirkkaus; sen hohto oli kaikkein kalleimman kiven kaltainen, niinkuin kristallinkirkas jaspis-kivi;
12. siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;
13. idässä kolme porttia ja pohjoisessa kolme porttia ja etelässä kolme porttia ja lännessä kolme porttia.
14. Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Israel on Raamatussa

Jaakobin uusi nimi
Jaakobin poikien jälkeläiset
Muinainen maantieteellinen alue Lähi-Idässä
12 sukukunnan muodostama valtiollinen kokonaisuus
Kymmenen sukukunnan muodostama valtio Juudan pohjoispuolella.
Jeesuksen aikainen roomalaisten valtaama alue.

Jeesus itse.

Seurakunta


Nykyaikana listaan voi lisätä:

Nykyinen valtio Lähi-Idässä, jonka asukkaista 25 prosenttia on arabeja ja tietty määrä juutalaisuuteen kääntyneitä ihmisiä, paljon turkinsukuista kansaa (kasaareja), jotka kääntyivät juutalaisuuteen (kiistanalainen kysymys)


Sitten on vielä tällainenkin porukka
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_Hebrew_Israelites

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Israel teema pysyy Jumalan sanassa loppuun asti.

Ilm. 21:10-14

Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä,
11. ja siinä oli Jumalan kirkkaus; sen hohto oli kaikkein kalleimman kiven kaltainen, niinkuin kristallinkirkas jaspis-kivi;
12. siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;
13. idässä kolme porttia ja pohjoisessa kolme porttia ja etelässä kolme porttia ja lännessä kolme porttia.
14. Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

Samassa luvussa jakeessa 9 kerrotaan mikä tuo kaupunki on.

Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon".

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Israel teema pysyy Jumalan sanassa loppuun asti.

Ilm. 21:10-14

Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä,
11. ja siinä oli Jumalan kirkkaus; sen hohto oli kaikkein kalleimman kiven kaltainen, niinkuin kristallinkirkas jaspis-kivi;
12. siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;
13. idässä kolme porttia ja pohjoisessa kolme porttia ja etelässä kolme porttia ja lännessä kolme porttia.
14. Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

Samassa luvussa jakeessa 9 kerrotaan mikä tuo kaupunki on.

Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon".

Juu ehdottomasti se on Jeesuksen verellään ostamat Jumalan omat.

Tarkoitan siis, että Israelin historian teema näyttää yltävän Raamatun loppuun asti. Jostain syystä.