Liiton arkin ja vuorien lisäksi minua kiinnostavat kansat.
Tietyt kansat Jumala määräsi tuhottavaksi, toiset jätettiin koettelemaan Israelia.
Eräs kysymys on se, ketkä kuuluvat Jumalan kansaan. Ja se, missä asemassa he ovat suhteessa Jumalaan.
Tässä minulla on edelleenkin mielessä hengellinen näkökulma, ei etninen.
Abramille luvattiin paljon jälkeläisiä ja maa jo ennen kuin hänestä tuli Aabraham.
Aabrahamille syntyi Ismael orjasta. Haagarista.
Aabrahamille syntyi Iisak Saarasta. Lupauksen lapsi.
Aabrahamille syntyi mm. Midian Keturasta. Midianilaisista tuli orjuuttajia.
Ilmeisesti orjan jälkeläiset ja orjuuttajat olivat myöhemmin kimpassa niin kuin tästä käy ilmi:
27 Tulkaa, myykäämme hänet ismaelilaisille, mutta älköön kätemme sattuko häneen, sillä hän on meidän veljemme, meidän omaa lihaamme." Ja hänen veljensä kuulivat häntä.
28 Kun nyt midianilaiset kauppiaat menivät siitä ohitse, vetivät veljet Joosefin ylös kaivosta; ja he myivät Joosefin kahdestakymmenestä hopeasekelistä ismaelilaisille. Nämä veivät Joosefin Egyptiin.
ja tästä
Tuom.8
21 Silloin sanoivat Sebah ja Salmunna: "Nouse sinä ja pistä meidät kuoliaaksi, sillä miehellä on miehen voima". Niin Gideon nousi ja surmasi Sebahin ja Salmunnan. Ja hän otti heidän kameliensa kaulasta puolikuukorut.
22 Niin Israelin miehet sanoivat Gideonille: "Hallitse sinä meitä, sekä sinä itse että sinun poikasi ja poikasi poika; sillä sinä olet vapauttanut meidät Midianin käsistä".
23 Mutta Gideon vastasi heille: "En minä hallitse teitä, eikä minun poikani ole hallitseva teitä; Herra on teitä hallitseva".
24 Ja Gideon sanoi heille: "Yhtä minä pyydän teiltä: antakoon kukin minulle heiltä saaliiksi saamansa nenärenkaan". Heikäläisillä näet on kultaiset nenärenkaat, koska ovat ismaelilaisia.
Hengellisissä mielessä ismaelilaisista ja midianilaisista tulee samaa poppoota.
1.Moos.25
6 Mutta sivuvaimojensa pojille Aabraham antoi lahjoja; ja hän lähetti heidät vielä eläessänsä pois poikansa Iisakin luota itään päin, Itäiselle maalle.
Koska Aabraham lähetti pojat itään, nuo kansat pitäisi löytyä myös sieltä suunnalta.
-
Iisakin pojat olivat Eesau ja Jaakob.
Raamattu puhuu paljon Eesauta vastaan. Hengellisessä mielessä.
Kuitenkin Raamattu sanoo merkillisesti:
1.Moos.36
8 Ja Eesau asettui Seirin vuoristoon, Eesau, se on Edom.
5.Moos.23
7 Edomilaista älä inhoa, sillä hän on sinun veljesi.
Edomilaiset olivat israelilaisille veljiä eikä mooabilaistenkaan kimppuun saanut hyökätä.
Kysymys kuuluu, mitä tuo tarkoittaa hengellisesti?
5.Moos.2.
Ja käske kansaa sanoen: Te tulette kulkemaan Seirissä asuvien veljienne, Eesaun jälkeläisten, alueen kautta. He pelkäävät teitä, mutta te pitäkää itsestänne tarkka vaari:
5 Älkää ryhtykö taisteluun heidän kanssansa, sillä minä en anna teille jalanleveyttäkään heidän maastansa, koska minä olen antanut Seirin vuoriston Eesaun omaksi.
6 Rahalla te ostakaa heiltä ruokaa syödäksenne; vesikin hankkikaa heiltä rahalla juodaksenne.
7 Sillä Herra, sinun Jumalasi, on siunannut sinua kaikissa kättesi töissä. Hän on pitänyt huolen sinun vaelluksestasi tässä suuressa erämaassa. Jo neljäkymmentä vuotta on Herra, sinun Jumalasi, ollut sinun kanssasi, eikä sinulta ole mitään puuttunut.'
8 Niin me lähdimme pois veljiemme, Eesaun jälkeläisten, luota, jotka asuvat Seirissä, poiketen Aromaan tieltä, joka tulee Eelatista ja Esjon-Geberistä. Me käännyimme toisaalle ja lähdimme kulkemaan Mooabin erämaan tietä.
9 Ja Herra sanoi minulle: 'Älä käy Mooabin kimppuun äläkä ryhdy taisteluun heidän kanssaan, sillä minä en anna heidän maastaan mitään sinun omaksesi, koska minä olen antanut Aarin Lootin jälkeläisten omaksi'.
Onko edomilaisissa sittenkin Jumalan lapsia, vaikka heidän suhteensa Jumalaan oli vinksallaan?
Tuon kysymyksen asettaa mm. tämä:
5.Moos.33
hän sanoi: "Herra tuli Siinailta, Seiristä hän nousi loistaen heille; hän ilmestyi kirkkaudessa Paaranin vuoristosta, hän tuli kymmentuhantisesta pyhien joukosta; hänen oikealla puolellansa liekitsi lain tuli.
Toisaalta Hes.35 annetaan tyly tuomio Seirin vuorelle.
2 "Ihmislapsi, käännä kasvosi Seirin vuorta kohti ja ennusta sitä vastaan
7 Minä teen Seirin vuoren tyhjäksi ja autioksi ja hävitän sieltä menijän ja tulijan.
Tuleeko tuo tuomio sitten, on kymmenet tuhannet pyhät on haettu sieltä pois?
Mitä on edomilaisuus?