Kirjoittaja Aihe: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?  (Luettu 11538 kertaa)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #105 : 06.08.19 - klo:05:19 »
Itse kun koettelen tai arvioin, pyrin tsekkaamaan sen, puhuuko joku palturia vai totta.  Ne jotka, on melko varmasti hyvä hylätä opettajina tai hengellisinä vaikuttajina, käsitykseni mukaan vetävät jotain linjaa, mikä itse asiassa on valhetta. Eräässä vankilassa ryhmätyöhuoneen seinalla luki plakaatti: totuudessa ei ole asteita.

Hyvää huomenta kaikille yökyöpeleille.  :)

Eksytysten ehkä yksi suurimmista ongelmista on se, että niissä on suuri(n) osa ihan oikeaa ja se tosi vaarallinen myrkky on hyvin kätkettynä siihen suureen massaan. Siksi tulisi olla niitä, joilla on hengen erottamisen lahja, sitä ei ilmeisesti ole jokaisella. Mutta mielestäni Totuuden Henki asuu jokaisessa uskovassa ja se kyllä varoittaa, mutta "ääni" saattaa olla niin hento, että sitä ei oteta vakavasti. Olen kertonut jossakin "tutkimuksestani", joka aikoinaan koski Markku Koiviston opetusta. Se oli sitä aikaa, kun Koiviston tilasuuksiin tultiin linja-autolasteittain ympäri Suomen ja Markulla meni lujaa.

Samasta asiasta on aikaisemmin kirjoiteltu mm. täällä: http://puimatanner.net/index.php?topic=361.msg29604#msg29604

Kun rotanmyrkkyjä kehiteltiin niin kemistit huomasivat ettei niille kelpaakaan mikä tahansa myrkytetty hukkakaura, ja niinpä päätettiin panna parasta nisua tarjolle. 97 % vehnää ja 3 % warfariini-nimistä myrkkyä. Jo kelpasi rotille. Maistui hyvältä, mutta tappoi varmasti. Näin myös eksytyksiä tarjotaan. Niissä on paljon raamatullista ja hyvää (ja kaupan päälle vielä uusia kokemuksia), mutta se myrkky on usein siinä, että siinä ohitetaan Jeesus Kristus ristiinnaulittuna. Ei kuitenkaan aina, sillä paholainen osaa pukeutua valkeuden enkeliksi koska on kerran ollut laajalti suojaavainen valkeuden enkeli. Eräältä puhujalta (ehkä Warren, jonka kokouksissa vaikutti kundaliinivoima) kysyttiin miksi hän ei puhu parannuksen tekemisestä ja Jeesuksen rististä. Hän vastasi, että jos hän sen tekee niin ihmiset eivät saa etsimiään ja odottamiaan fyysisiä manifestaatioita.

Kopioin tuolta laittamasi linkin ylä- ja alapuolelta nimimerkki Witnesin kirjoitukset. Lainaus alkaa:
Minuun vaikutti käänteentekevästi joitakin vuosia sitten ilmestyneet D. Herzogin kirjat (suomennetut). Niistä välittyi Pyhän läsnäolo, vaikkakin minua kehotettiin heittämään ne lähimpään paperikoriin. Yritettiinpä kirjojen sisältö oikolukea sana sanalta kuin alakoululaiselle konsanaan.

Ihminen voi ajatella Jumalan läsnäolosta ja Sanan aarteista eri tavoin.
Ei ilmestystieto ole vaihtoehto Sanalle, vaan sillä voi olla funktio siihen hetkeen ja tarkoitukseen, mitä varten se on esiin tuotu. Ymmärrettävästi sellainen aiheuttaa monenlaista argumentointia.

Kun elää ihmisten kanssa, joilla toistuvasti on erilainen mielipide, oppii arvostamaan sydämen ihmisiä, joiden sanat ei haavoita.
Lainaus päättyy. Lainauksessa lihavointi Oloneuvoksen.

Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä. Jatkan päivemmällä - ehkä uudella aloituksella.
Hyvää huomenta Suomi !


Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #106 : 06.08.19 - klo:06:58 »
Kerro vaan lisää siitä, millä tavalla vesitän jotain?

Ja mielelläni kuulen hyvät perustelusi sille, miksi se on koettelua kun sinä sanot että joku asia ei ole mielestäsi hyvää, mutta se ei ole koettelua kun joku eri mieltä oleva sanoo niin. Silloin se onkin selittelyä ja vesittelyä... Eli toisin sanoen asetat itsesi kaiken koettelun yläpuolelle.

Taidetaan olla asian ytimessä.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #107 : 06.08.19 - klo:07:39 »
Koetteleminen ja arvioiminen (dokimatzoo-koetella, tutkia) kuuluu jokaiselle uskovalle. Et kai sinäkään ota kaikkea vastaan koettelematta kuulemaasi tai näkemääsi. Koetteleminen alkaa itsestä (2.Kor. 13:5) ja sitten kaikesta (1.Tess.15:21).  Piti oikein katsoa tuo Tessalonikalaiskirjeen kohta alkutekstistä, kun se sopii muutenkin tämän aloituksen alle, jossa käsitellään profetioita. παντα δοκιμαζετε το καλον κατεχετε eli sanatarkasti kaikki koetelkaa hyvä pitäkää. Kyllä tuo kehotus koskee kaikkia.

Palaan vielä tähän, koska mielestäni (asian koeteltuani) tässä esität asian hyvin. Tätä koettelemista harjoitan jatkuvasti erittäinkin aktiivisesti.

Sitä en vaan ymmärrä, miten se että en harrasta epäterveissä kokouksissa käymistä tai niiden puheiden kuuntelemista, saa minusta välinpitämättömän. Luulisin että kun olet huolissani minun sielusta, se olisi vaan positiivinen asia että en niissä käy. Mutta jollain tapaa se kääntyykin minun tapauksessa negatiiviseksi...

Eli pitäisikö minun mielestäsi tehdä parannus siinä, että alkaisin käyttää muutenkin niukkaa vapaa-aikaani siihen että alkaisin penkomaan netistä kaikenlaista epämääräistä opetusta ja hakeutumaan tällaisin tapahtumiin? Tekisikö se minusta hyödyllisemmän palvelijan, että alkaisin kiinnittämään muidenkin huomiota niihin sensijaan että pyrin kiinnittämään huomion Jumalaan ja Hänen sanaansa?

Minun elämänpiirini tuttavilla ei ole mitään ongelmia hurmahenkisyyden kanssa. Ymmärrän jos sinua nuo asiat koskettavat lähempää ja siksi koet tarvetta auttaa heitä siinä. Mutta minulle nuo asiat näyttäytyvät melko marginaalisina ongelmina koko tässä sekasotkussa, ja koen omalla kohdallani siksi tärkeämpänä auttaa muissa asioissa. Mutta edelleen mielestäni on upeaa, että haluat auttaa ystäviäsi siinä missä he tarvitsevat apua. Toivottavasti et vaan siinä samalla syyttele niitä välinpitämättömiksi, jotka kokevat omalla kohdallansa eri tapojen auttamisen hyödyllisemmiksi.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #108 : 06.08.19 - klo:13:04 »
Koetteleminen ja arvioiminen (dokimatzoo-koetella, tutkia) kuuluu jokaiselle uskovalle. Et kai sinäkään ota kaikkea vastaan koettelematta kuulemaasi tai näkemääsi. Koetteleminen alkaa itsestä (2.Kor. 13:5) ja sitten kaikesta (1.Tess.15:21).  Piti oikein katsoa tuo Tessalonikalaiskirjeen kohta alkutekstistä, kun se sopii muutenkin tämän aloituksen alle, jossa käsitellään profetioita. παντα δοκιμαζετε το καλον κατεχετε eli sanatarkasti kaikki koetelkaa hyvä pitäkää. Kyllä tuo kehotus koskee kaikkia.

Palaan vielä tähän, koska mielestäni (asian koeteltuani) tässä esität asian hyvin. Tätä koettelemista harjoitan jatkuvasti erittäinkin aktiivisesti.

Sitä en vaan ymmärrä, miten se että en harrasta epäterveissä kokouksissa käymistä tai niiden puheiden kuuntelemista, saa minusta välinpitämättömän. Luulisin että kun olet huolissani minun sielusta, se olisi vaan positiivinen asia että en niissä käy. Mutta jollain tapaa se kääntyykin minun tapauksessa negatiiviseksi...

Minä ymmärsin jostain alkupään viestistäsi, että et ollenkaan koettele ja arvio kuulemaasi ja näkemääsi. En oikein käsittänyt, että et todellakaan käy kuin harvoin kokouksissa ja ne ovat pienen joukon kesken tapahtuvia jossa ehkä tunnettekin toisenne kohtuullisesti. Tässä on minulla anteeksipyynnön paikka.

Lainaus käyttäjältä: Jano
Eli pitäisikö minun mielestäsi tehdä parannus siinä, että alkaisin käyttää muutenkin niukkaa vapaa-aikaani siihen että alkaisin penkomaan netistä kaikenlaista epämääräistä opetusta ja hakeutumaan tällaisin tapahtumiin? Tekisikö se minusta hyödyllisemmän palvelijan, että alkaisin kiinnittämään muidenkin huomiota niihin sensijaan että pyrin kiinnittämään huomion Jumalaan ja Hänen sanaansa?

Ei tietenkään pidä alkaa netistä penkomaan näitä asioita. Ylipäätään netissä roikkuminen ei ole terveellistä kenellekään ja näissä asioissa voi mennä ihan sekaisin, sillä on niin paljon oikeaa ja väärää. Jos omassa kokoontumisessa jokin asia on epäselvä tulee viipyä rukoillen Raamatun ääressä, tutkia ja sitten kysyä luotettavilta vanhemmalta (prespyteeri) tai pastorilta. Uskovainen ihminen voi kasvaa Herran ja Hänen sanansa tuntemisessa niin, että sen perusteella erottaa hyvän pahasta (Hebr. 5:14).

Lainaus käyttäjältä: Jano
Minun elämänpiirini tuttavilla ei ole mitään ongelmia hurmahenkisyyden kanssa. Ymmärrän jos sinua nuo asiat koskettavat lähempää ja siksi koet tarvetta auttaa heitä siinä. Mutta minulle nuo asiat näyttäytyvät melko marginaalisina ongelmina koko tässä sekasotkussa, ja koen omalla kohdallani siksi tärkeämpänä auttaa muissa asioissa. Mutta edelleen mielestäni on upeaa, että haluat auttaa ystäviäsi siinä missä he tarvitsevat apua. Toivottavasti et vaan siinä samalla syyttele niitä välinpitämättömiksi, jotka kokevat omalla kohdallansa eri tapojen auttamisen hyödyllisemmiksi.

Olen sellainen, että havaitessani jonkun laiminlyövän Raamatun selvät neuvot, niin sanon kyllä asiasta. Käytin jossain tekstissä sinusta ilmeisesti sanaa välinpitämätön, koska mielsin Sinun ilmaisseen ettei muiden ihmisten tulevaisuus kuulu sinulle etkä kanna heistä huolta. Nyt en niin ajattele.

Voimme kuitenkin joutua tilanteisiin joissa meidän olisi hyvä tietää miten neuvoa lähimmäistämme. Otan tähän yhden aika äärimmäisen esimerkin, joka tapahtui ystäväni vaimon hautajaisissa. Siellä eräs edesmenneen ystävä nousi puhumaan ja päätti puheensa kertomalla, kuinka valtava hengen voima oli ollut Benny Hinnin kokouksessa, jossa tämä voima esti häntä kävelemästä 5-6 metriä lähemmäs puhujaa siis BH:ta. Kyllä meillä tulisi olla niin paljon tietoa asioista, että voisimme neuvoa kuulijoita välttämään tällaisia tilaisuuksia (ei siis hautajaisia vaan Benny Hinnin kokouksia).

Vietin rukouksessa aikaa ennen koneen avaamista ja koin kehotusta kirjoittaa jotain sanoista  οχλος πολυς (okhlos polys) eli suuri joukko, itse asiassa tuosta polys-sanasta joka merkitsee adjektiivia "paljon ja suurta". Sillä on muistaakseni muitakin merkityksiä, mutta en niitä kaikkia muista ja kirjoitan ilman sanakirjan apua.

Tässä kaikki tällä erää. Tuli pitkä vastaus. Yritän vältellä niitä.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #109 : 06.08.19 - klo:13:35 »
Rukoillessani aamupäivällä nousi mieleeni useita lopunaikaa koskevia varotuksia. Jälleen kauhistelin sitä eksyneiden määrää, josta Raamattu meille kertoo. Otetaan kuitenkin ensiksi se polys-sana eräästä ihanasta raamatunjakeesta, muistaakseni Ilmestyskirjan kohdasta 7:9 (kohta voi mennä vähän ohi. Siinä kerrotaan suuresta (polys) joukosta, joka on Jumalan valtaistuimen edessä vanhurskautettuina. Valtava näky. Joukko oli niin suuri, ettei sitä voinut lukea tai laskea. Kylläpä sydämeni laulaa. Pitää käydä hakemassa se raamatunpaikka:

"Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään  ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta" (Ilm. 7:9-10). Ylistetty olkoon Herran pyhä nimi!

Sitten toiseen murheelliseen paikkaan jossa tuo polys-sana myös on. Matt. 7:22. Kopioin nyt senkin sanatarkasti:

"Moni [polys] sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?  Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'."

Nämä ovat Jeesuksen omia, lahjomattomia sanoja, jotka Hän aikojen lopulla panee täytäntöön suuren joukon kohdalla. Nytkin minä oikeesti itken, kun tuo järkyttää minua aivan hirveästi. Joukko oli ennustanut (profetoinut), ajanut ulos riivaajia ja tehneet voimatekoja (voi ehkä viitata myös parantamisihmeisiin), kaikki tuo Jeesuksen nimessä ja sitten tuomiopäivänä Jeesus kieltää heidät ja he joutuvat kadotukseen.

Mitä vielä itkuni seasta kirjoittaisin (kyyneleet sotkevat näppäimistön näkemistä). Jos tämä teksti joskus osuu jonkun eksyneen silmiin ja jos sinulla on vielä paluutie (varmasti on, jos kerran sinun annetaan tätä lukea) niin palaa Jeesuksen ristin juureen ja sinä saat uuden armon vaeltaa sen oikean Jeesuksen kanssa.

Jeesuksen Kristuksen armo olkoon meidän kaikkien kanssa. Kun Hänen luonaan pysymme niin olemme kerran siellä sen ensimmäisen joukon joukossa, josta Ilmestyskirja kertoi.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #110 : 06.08.19 - klo:17:22 »
Kiitos vastauksestasi Oloneuvos.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #111 : 06.08.19 - klo:18:12 »
Suhtauduin aluksi aika epäluuloisesti tietoihin, että hengelliset harhaopettajat olisivat tehneet 1990-luvulta alkaen jonkinlaisen rynnäkön Suomeen ja eksyttäneet suuria kansanjoukkoja.
Vieläkään en ole täysin vakuuttunut ilmiön laajuudesta ja vaikutuksista,
koska olen kuullut asiasta ainoastaan edesmenneessä Netmissionissa ja nyt tällä foorumilla.
Mutta ilmiö on ilmeisesti todellinen.
Jeesushan sanoi:
"Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."
(Matt. 24:24)

Onkohan tällainen väärä opetus lisääntynyt viime vuosikymmeninä,
vai onko sitä ollut aina yhtä paljon?
Jo ensimmäisellä kristillisellä vuosisadallahan syntyivät esim. gnostilaisuus, areiolaisuus, nestoriolaisuus, monofysitismi, monotelitismi, montanismi ja pelagiolaisuus.

Joo kyllä niitä varmaan on aina ollut. Olettaisin, että internetillä on suuri rooli siinä, että asiat leviävät paljon helpommin kuin ennen.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #112 : 06.08.19 - klo:23:34 »
Suhtauduin aluksi aika epäluuloisesti tietoihin, että hengelliset harhaopettajat olisivat tehneet 1990-luvulta alkaen jonkinlaisen rynnäkön Suomeen ja eksyttäneet suuria kansanjoukkoja.
Vieläkään en ole täysin vakuuttunut ilmiön laajuudesta ja vaikutuksista,
koska olen kuullut asiasta ainoastaan edesmenneessä Netmissionissa ja nyt tällä foorumilla.
Mutta ilmiö on ilmeisesti todellinen.
Jeesushan sanoi:
"Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."
(Matt. 24:24)

Onkohan tällainen väärä opetus lisääntynyt viime vuosikymmeninä,
vai onko sitä ollut aina yhtä paljon?
Jo ensimmäisellä kristillisellä vuosisadallahan syntyivät esim. gnostilaisuus, areiolaisuus, nestoriolaisuus, monofysitismi, monotelitismi, montanismi ja pelagiolaisuus.

Joo kyllä niitä varmaan on aina ollut. Olettaisin, että internetillä on suuri rooli siinä, että asiat leviävät paljon helpommin kuin ennen.
Muutama sana gnostilaisuudesta ja montanolaisuudesta. Itse olen ajatellut, että gnostilaisuuden juuret ulottuvat aina paratiisiin asti, jossa käärme sai ihmisen syömään hyvän- ja pahantiedon puusta. Siitä lähtien ihmistä on kiinnostanut pääsy sellaisen tiedon lähteille, joka ei ole ollut ihmiselle luvallista. Jumala on salattu Jumala ja ihmisen tulee tyytyä siihen tietoon jonka Jumala on ilmoittanut Kristuksessa. Se ei kuitenkaan ole ihmisille riittänyt vaan on pyritty monin eri tavoin juutalaisuudessa (esim. kabbala) ja kreikkalaisten keskuudessa Gnostilaisuus) pääsemään salatun viisauden lähteille. Gnostilaisuus ei ole mihinkään hävinnyt. Se ohitti ja yhä ohittaa Jumalan viisauden sotkien keskenään juutalaisuuden, kristinuskon ja kreikkalaisen filosofian. Ainakin sataluvun gnostilaisuudessa oli paljon Platonilta lainattua. Nykyisin siihen on nähdäkseni tullut tartuntoja myös idän suunnalta.

Tuossa montanolaisuudessa joka alkoi muistaakseni vaikuttaa vähän myöhemmin, olikin sellaisia piirteitä, että näen samoja uuskarismaattisen liikkeen ja uusapostolisen liikkeen sisällä. Odotettiin pikaista Jeesuksen saapumista, korostettiin armolahjoja ja Pyhän Hengen asemaa ja perustajaa alettiin pitää jonkun sortin jumalana. Taidettiin mennä niin pitkälle, että perustajan ajateltiin olevan Pyhä Henki. Pitäisi käydä vilkaisemassa. Tietoa noista harhaopeista varmaan löytyy. Montanolaisuudessa on jotain samankaltaisuutta kun uuskarismaattisissa liikkeissä, joissa opetetaan, että meissä asuu jumaluuden kipinä ja jopa, että olemme kristuksia. Uuskarismaattisiin ja uusapostolisiin liikkeisiin katsotaan kuuluvaksi tällä hetkellä 300-650 miljoonaa ihmistä. Suomessa heitä on jokaisessa tai lähes jokaisessa uskonsuunnassa ja kodeissa kokoontuvissa pienryhmissä. 

"Kiinan kotiseurakuntaliike ja Afrikassa perustettavat itsenäiset seurakunnat lasketaan myös uuskarismaattisuuteen kuuluviksi ja maailmalla laskettiinkin olleen noin 295 miljoonaa uuskarismaattista kristittyä vuonna 2000, mikä ryhmä myös kasvoi nopeimmin helluntailais-karismaattisista ryhmistä yleisestikin.[1] Vuonna 2012 arvioitiin että helluntailais-karismaattisiin seurakuntiin ja kirkkoihin kuuluu noin 580 miljoonaa ihmistä. Se on katolisen kirkon jälkeen suurin kristillinen ryhmittymä" Wikipedia.

Kyllä internetillä on roolinsa tässä ns. Pyhän Hengen kolmannessa aallossa, mutta ei sitä voida selittää ainoaksi räjähdysmäisen kasvun syyksi.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #113 : 07.08.19 - klo:19:21 »
Onpas täällä yhtäkkiä hiljaista? Palautetaanpa keskustelu siis aloituksen aiheeseen. Kerron profetian joka toteutui.

Lainaan Wikipediasta:
Vuonna 1989 seurakunnan johtajaksi tuli Martti Kallionpää. Tuolloin seurakunnan jäsenmäärä oli 613. Kesällä 1995 telttakokouksessa Seinäjoen lyseon kentällä vieraillut evankelista Reinhard Bonnke profetoi, että Seinäjoen helluntaiseurakunta tulee kaksinkertaistumaan... Kallionpään jäädessä eläkkeelle 2015 seurakunnassa oli 1425 jäsentä. Profetia siis toteutui kirjaimellisesti. https://fi.wikipedia.org/wiki/Seinäjoen_helluntaiseurakunta

Mitä hyvää nyt seurakunnalle kuuluu? Onko tehty poliisitutkimuksia? Onko seurakunnasta eronnut ihmisiä perustaen oman yhteisön? Onko seurakunnan profetoimiset toteutuneet? Onko seurakunan sivuilta poistettu Herran nimessä lausuttuja ennustuksia? Onko seurakunnan saarnaaja lähtenyt ja palanut maalliseen ammattiin (rikospoliisiin)? Onko seurakunnan jäseniä hakeutunut psykiatriseen hoitoon? Onko seurakunnan jäseniä tehnyt itsemurhan?Tätä listaa voisi jatkaa, mutta joka tapauksessa tuo profetia seurakunnasta on todellakin toteutunut että jäsenmäärä kaksinkertaistui.

Joskus "hyvät profetiat" toteutuvat, mutta mikä on niiden hinta?

"Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,  ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',  niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne. Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa" (5.Moos. 13:1ss). 

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #114 : 07.08.19 - klo:20:15 »
Onpas täällä yhtäkkiä hiljaista? Palautetaanpa keskustelu siis aloituksen aiheeseen. Kerron profetian joka toteutui.

Lainaan Wikipediasta:
Vuonna 1989 seurakunnan johtajaksi tuli Martti Kallionpää. Tuolloin seurakunnan jäsenmäärä oli 613. Kesällä 1995 telttakokouksessa Seinäjoen lyseon kentällä vieraillut evankelista Reinhard Bonnke profetoi, että Seinäjoen helluntaiseurakunta tulee kaksinkertaistumaan... Kallionpään jäädessä eläkkeelle 2015 seurakunnassa oli 1425 jäsentä. Profetia siis toteutui kirjaimellisesti. https://fi.wikipedia.org/wiki/Seinäjoen_helluntaiseurakunta

Mitä hyvää nyt seurakunnalle kuuluu? Onko tehty poliisitutkimuksia? Onko seurakunnasta eronnut ihmisiä perustaen oman yhteisön? Onko seurakunnan profetoimiset toteutuneet? Onko seurakunan sivuilta poistettu Herran nimessä lausuttuja ennustuksia? Onko seurakunnan saarnaaja lähtenyt ja palanut maalliseen ammattiin (rikospoliisiin)? Onko seurakunnan jäseniä hakeutunut psykiatriseen hoitoon? Onko seurakunnan jäseniä tehnyt itsemurhan?Tätä listaa voisi jatkaa, mutta joka tapauksessa tuo profetia seurakunnasta on todellakin toteutunut että jäsenmäärä kaksinkertaistui.

Joskus "hyvät profetiat" toteutuvat, mutta mikä on niiden hinta?

"Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,  ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',  niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne. Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa" (5.Moos. 13:1ss).
Olen kuullut, että tuona aikana Kallionpää mm. vietti toisen saarnaajan kanssa seurakunnan kokoushuoneessa pari tuntia ennen kokouksen alkua, ja he kiertelivät salissa siunaten istuimet. Perustelu penkkien siunaamiselle oli tämäntapainen: sauna on lämmitettävä etukäteen, että saadaan hyvät löylyt. Siis kuulijoihin pyrittiin vaikuttamaan esineiden kautta - eikö tämä ole jonkinlaista magiaa tms.? Eikö Sanan julistaminen riittänyt??

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #115 : 08.08.19 - klo:15:55 »
Olen kuullut, että tuona aikana Kallionpää mm. vietti toisen saarnaajan kanssa seurakunnan kokoushuoneessa pari tuntia ennen kokouksen alkua, ja he kiertelivät salissa siunaten istuimet. Perustelu penkkien siunaamiselle oli tämäntapainen: sauna on lämmitettävä etukäteen, että saadaan hyvät löylyt. Siis kuulijoihin pyrittiin vaikuttamaan esineiden kautta - eikö tämä ole jonkinlaista magiaa tms.? Eikö Sanan julistaminen riittänyt??

Tuosta tapauksesta kuulen nyt ensimmäisen kerran, mutta samantapaiseen toimintaan olen törmännyt henkilökohtaisesti erään saattohoidon yhteydessä. Pyysin Karkkikalan kaupungin helluntaiseurakunnan paimenelta rukousapua kuolevan naisen puolesta 1995. Hän neuvoi kaksi asiaa. Ensiksi ripustamaan huoneen seinälle määrätyn laisen ja -värisen vaatteen pahoja henkiä vastaan ja sitten painostamaan kuolevaa kääntymykseen määrättyjä sanoja toistaen, kunnes kuolevassa vastustavat voimat antavat periksi (voitetaan). Tämä oli itseäni ehkä eniten järkyttänyt neuvo jonka olen minkään seurakunnan pastorilta saanut.

Mitä tulee tuohon kertomaasi, niin hyvin erikoisia käytänteitä on kokoushuoneissa harjoitettu. Eräs kokous aloitettiin saarnaajan kehottaessa meitä kuulijoita polkemaan äänekkäästi lattiaa (siis tömistelemään kengillämme) ja näin pelottamaan saatanan pois tiloista. Nykyisin on ylistyssessiot saaneet vakiopaikkansa uuskarismaattisissa kokouksissa. Ylistyslauluja ja -musiikkia toistetaan pitkät ajat sekä kokouksen alussa että ennen "rukouspalvelua" ja tietenkin rukouspalvelun aikana.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #116 : 08.08.19 - klo:16:05 »
Otetaanpa tähän yksi suuria luvannut profetia tunnetulta evankelistalta tunnetulle nuorelle miehelle. Tämä video on poistettu Seinäjoen helluntaiseurakunnan sivuilta (kuten monia muitakin videoita), mutta eivät he kykene ainakaan vielä saamaan sanottuja sanomattomiksi, vaikka omilta sivuiltaan poistavat profetioita.

Profetia alkaa kohdasta 20 min 55 sek. Ensin on vain ääni, mutta kohdasta 22:10 eteenpäin kuvaa vajaa kaksi minuuttia. Väkevä oli profetia, mutta osoittautui sielulliseksi ja vääräksi parissa viikossa.

https://www.youtube.com/watch?v=riALzy_HgVI

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #117 : 08.08.19 - klo:16:57 »
"Väkevää"kuin äänenkäyttö tällä proffalla. Ei mielenterveyteni kestäisi pyhätöntä viikkoakaan moisessa seurakunnassa.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #118 : 08.08.19 - klo:17:02 »
Olen myös nähnyt em. jaloilla tömistelyä, kun paholaista tms. muka karkotetaan.
Sellainen vaikuttaa sielulliselta esitykseltä,
jossa tömistelijä yrittää jotenkin "käyttää" Hengen voimaa.

Toisaalta sitä voi verrata ristinmerkkien ja muiden käsiliikkeiden tekemiseen,
kun ev.lut. papit esiintyvät alttarilla.
Niillä yritetään kai luoda uskonnollis-mystinen tunnelma.

Kaikenlaiset ruumiilliset rituaalit, myös huutaminen ja äänen värisyttely,
ovat mielestäni arveluttavia silloin,
kun ollaan hengellisissä tehtävissä ihmisten edessä.

Käsien ristiminen rukoillessa taas on yksilöllinen toimenpide,
jonka avulla rukoukseen pystyy paremmin keskittymään.
Se ei ole silloin kenellekään esittämistä.



Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Hyviä kokemuksia aidosta profetaalisuudesta?
« Vastaus #119 : 08.08.19 - klo:17:12 »
"Väkevää"kuin äänenkäyttö tällä proffalla. Ei mielenterveyteni kestäisi pyhätöntä viikkoakaan moisessa seurakunnassa.

Tässä Timo Närhen vielä toisenlaisia näkemyksiä esim. kadotuksen todellisuudesta ja rockmusiikin turmelevasta vaikutuksesta. Taustalla pyörii Seinäjoen helluntaiseurakunnassa kuvattu meno myöhempänä aikana, jolloin Närhi oli "kääntänyt takkinsa" ja oli täysillä niin sanoakseni mukana uuskarismaattisessa menossa.
Alkaa kohdasta 1 tun 12 min 45 sek.

https://www.youtube.com/watch?v=NFkgGTZcEoc&t=2694s