Kirjoittaja Aihe: Psalmit  (Luettu 3035 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Psalmit
« : 19.03.18 - klo:21:59 »
Lueskelin erästä Raamattua käsittelevää kirjaa.

Siinä oli tällainen ajatus:

Psalmit eivät juurikaan ole Jumalan puhetta ihmiselle, vaan ihmisen puhetta Jumalalle. (Ja tuo ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö Jumala olisi ollut vaikuttamassa)

Kirjassa sanottiin, että Psalmit käsittelevät ihmisen moninaisia tunnetiloja erilaisissa elämäntilanteissa.

Oikeastaan itsestäänselvyyksiä nuo.
Minua on jotenkin vaivannut, kun en ole koskaan päässyt Psalmeihin sisälle.
Ehkä siksi, että ne ovat tunnekieltä.

Poissa pax

  • Viestejä: 1665
Vs: Psalmit
« Vastaus #1 : 19.03.18 - klo:22:18 »
Olen lukenut paljon psalmeja juuri sen vuoksi että niissä on joko elämän kirjo, kaikkine ihmisen tunnetiloineen. Kun muuhun ei jaksa keskittyä niin psalmit tuovat lohdutusta ja toivoa Jumalan uskollisuudesta ja rakkaudesta kärsimyksissä ja elämän haasteissa kamppaileville ihmisille.
Esimerkiksi psalmi 56 jonka lauletaan kuin mykkä kyyhkynen kaukaisessa maassa, miten voisi enää paremmin kertoa ihmisen kaipuusta ja surusta ja ikävästä.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Psalmit
« Vastaus #2 : 19.03.18 - klo:23:54 »
Monet psalmit ovat runoja. Runot ovat kirjallisuuden laji jolla pystyy ilmaisemaan sellaisia asioita, tavoittamaan sellaisia puolia asioista, johon muut kirjallisuuden lajit eivät pysty.

Psalmeista löytyy joskus sellaista joka todella "kolahtaa" omaan mielentilaan.

albert1

  • Vieras
Vs: Psalmit
« Vastaus #3 : 20.03.18 - klo:14:32 »
Psalmeista löytyy myös selvä viittaus monijumalisuuteen. Psalmissa 82 todetaan mm: "Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä...."

Käsittääkseni juutalaiset olivatkin polyteistejä, monijumalisia, ennen kuin Jahvesta vähitellen kehittyi heidän pääjumalansa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Psalmit
« Vastaus #4 : 20.03.18 - klo:15:28 »
Lueskelin erästä Raamattua käsittelevää kirjaa.

Siinä oli tällainen ajatus:

Psalmit eivät juurikaan ole Jumalan puhetta ihmiselle, vaan ihmisen puhetta Jumalalle. (Ja tuo ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö Jumala olisi ollut vaikuttamassa)

Kirjassa sanottiin, että Psalmit käsittelevät ihmisen moninaisia tunnetiloja erilaisissa elämäntilanteissa.

Oikeastaan itsestäänselvyyksiä nuo.
Minua on jotenkin vaivannut, kun en ole koskaan päässyt Psalmeihin sisälle.
Ehkä siksi, että ne ovat tunnekieltä.

Muistaakseni Jeesus ilmaisi ajatuksen että Pyhä Henki ilmaisi Daavidin kautta jonkun jutun psalmeissa.
Eli siis Jeesus näytti tunnustavan että ne ovat Pyhän Hengen inspiroivia.

Muistaakohan kukaan sitä kohtaa........pitää kai kaivaa...myöhemmin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Psalmit
« Vastaus #5 : 20.03.18 - klo:16:07 »
Psalmeista löytyy myös selvä viittaus monijumalisuuteen. Psalmissa 82 todetaan mm: "Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä...."

Käsittääkseni juutalaiset olivatkin polyteistejä, monijumalisia, ennen kuin Jahvesta vähitellen kehittyi heidän pääjumalansa.

Tätä aihetta on aika moni käsitellyt niin perinpohjaisesti, että kehoitan lukemaan, vaikkapa tämän kirjoituksen:

http://veliloponen.com/?p=45

"9. Loppupäätelmiä

Psalmi 82 ei lähemmin tarkasteltuna osoittaudu polyteismin puolustuspuheeksi. Kyseessä on runomuotoinen rukous, jossa toivotaan oikeuden toteutumista. Vaikka jumalat tulkitsisikin kirjaimellisesti, kyseessä on todennäköisimmin runollinen tehokeino, kuin teologinen kannanotto muiden jumalien olemassaololle. Itse asiassa Psalmin pääajatuskin on aivan muualla kuin näiden jumalien henkilöllisyydessä. Kirjoittaja ei halua kiinnittää huomiotaan heihin, vaan siihen, että oikeus on vääryyden vallassa ja heikkoa sorretaan."


-

Yleisemminkin mielestäni toimitaan väärin, jos runomuotoisesta omien tuntojen vuodattamisesta niin kuin Psalmit pitkälti on, tehdään opillisia päätelmiä.
Erityisesti Psalmien kohdalla pitää välttää yksittäisen jakeen käyttämistä perusteena jollekin. Minimissään pitää tutkia koko Psalmia.

Monessa Psalmissa on nähtävissä sellainen "kaava" , jossa ihminen valittaa tai rukoilee jotain ja sitten myöhemmin toteaa Jumalan näkökulman olevan oikea tai näkökulma muutoin muuttuu.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Psalmit
« Vastaus #6 : 20.03.18 - klo:16:24 »
Lueskelin erästä Raamattua käsittelevää kirjaa.

Siinä oli tällainen ajatus:

Psalmit eivät juurikaan ole Jumalan puhetta ihmiselle, vaan ihmisen puhetta Jumalalle. (Ja tuo ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö Jumala olisi ollut vaikuttamassa)

Kirjassa sanottiin, että Psalmit käsittelevät ihmisen moninaisia tunnetiloja erilaisissa elämäntilanteissa.

Oikeastaan itsestäänselvyyksiä nuo.
Minua on jotenkin vaivannut, kun en ole koskaan päässyt Psalmeihin sisälle.
Ehkä siksi, että ne ovat tunnekieltä.

Muistaakseni Jeesus ilmaisi ajatuksen että Pyhä Henki ilmaisi Daavidin kautta jonkun jutun psalmeissa.
Eli siis Jeesus näytti tunnustavan että ne ovat Pyhän Hengen inspiroivia.

Muistaakohan kukaan sitä kohtaa........pitää kai kaivaa...myöhemmin.

Mark. 12
36 Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'.


-

Raamatussa kerrotaan rehellisesti ihmisten tekemisiä, tunteita ja ajatuksia yms.
Aina Jumalan näkökulma ei ole ihan viereisessä jakeessa.

-
Albertille:
Kun lauletaan Vaasan marssia, tarkoittavatko pohjalaiset, että heidän pelloillaan on meri?
Tai ovatko pohjalaiset sellaisia ihmisiä, joilla ei ole jalkoja, vaan, että he kasvavat maasta?
Esimerkiksi Psalmeissa tehdään suurtaa vääryyttä, jos irroitetaan jae kokonaisajatuksesta.
En minä ainakaan ole lammas, joka sanoo 'Bäää', vaikka lammas olenkin. Enkä myöskään syö ruohoa. (Psalmi 23)


1. Miss' laaja aukee Pohjanmaa,
veet merten virtain vaahtoaa
,
me siellä maassa hallojen
niin kasvoimme kuin kuuset sen:
Ei niitä sää voi säikyttää,
ei kuihtumaan saa talvetkaan
|: ei puute, kurjuus korpimaan, :|
ei kuihtumaan saa talvetkaan
ei puute kurjuus korpimaan.
« Viimeksi muokattu: 20.03.18 - klo:16:53 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Psalmit
« Vastaus #7 : 20.03.18 - klo:18:23 »
Aloituksessa viittaan tähän kirjaan.

http://www.aikamedia.fi/tuote/1633/kirjojen-kirja-avaimia-raamatun-t


Kirjassa jaotellaan Psalmit näin:

Valituspsalmit (yli 60 kpl) esim. 3, 22, 31, 39, 42, 57, 71, 88, 120, 139, 142
Kiitoslaulut
-yhteisölliset 65, 67, 75, 107, 124, 136
-yksityiset 18, 30, 32, 34, 40, 66, 92, 116, 118, 138

Ylistyslaulut
-Jumala maailmankaikkeuden Luoja 8, 19, 104, 148
-Israelin suojelija ja siunausten antaja 66, 100, 111, 114, 149
-historian ohjaaja 33, 103, 113, 117, 145-147

Pelastushistoriasta kertovat Psalmit 78, 105, 106, 135, 136

Juhlan ja liiton vahvistamisen psalmit
-liiton uudistamispsalmit 50, 81
-Daavidin liiton psalmit 89, 132
-Kuningaspsalmit 2, 18, 20, 21, 45, 72, 101, 110, 144
-Valtaistuimelle nousun psalmit 24, 29, 47, 93, 95-99
-Siionin virret 46, 48, 76, 84, 87, 122

Viisauspsalmit 36, 37, 49, 73, 112, 127, 128 ja 133

Luottamuspsalmit 11, 16, 23, 27, 62, 63, 91, 121, 125 ja 131
« Viimeksi muokattu: 21.03.18 - klo:16:17 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Psalmit
« Vastaus #8 : 21.03.18 - klo:16:21 »
Psalmeja kirjoittivat:

Daavid, ainakin 73 kpl
Salomo, 72 ja 127
Mooses 90
Aasaf ym. 50 ja 73—83
Korahin pojat, 42, 44-49, 84-85, 87-88
Heeman, psalmi 88
esrahilainen Eetan psalmi 89

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Psalmit
« Vastaus #9 : 21.03.18 - klo:21:33 »
Daavid, Salomo ja Mooses ovat varmaankin kaikille tuttuja. Samoin heidän elämänsä pääpiirteittäin.
Aasaf oli Geersomin sukuun kuuluva leeviläinen, joka hän toimi temppelissä laulunjohtajana.

Muutama vuosi sitten innostuin tutkimaan koorahilaisten elämää ja sieltä löytyi tosi mielenkiintoisia asioita. Tutkimatta silloin jäi miten esiintulleet elämän käänteet vaikuttivat Psalmeihin vai vaikuttivatko.

Kuka kumma on Heeman ja kuka on Eetan. Miksi heidän psalminsa on päätynyt Raamattuun?
Esrahilaiset ovat ilmeisesti sama kun serahilaiset - hepreassa ei ollut vokaaleja.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Psalmit
« Vastaus #10 : 22.03.18 - klo:21:13 »
Daavid, Salomo ja Mooses ovat varmaankin kaikille tuttuja. Samoin heidän elämänsä pääpiirteittäin.
Aasaf oli Geersomin sukuun kuuluva leeviläinen, joka hän toimi temppelissä laulunjohtajana.

Muutama vuosi sitten innostuin tutkimaan koorahilaisten elämää ja sieltä löytyi tosi mielenkiintoisia asioita. Tutkimatta silloin jäi miten esiintulleet elämän käänteet vaikuttivat Psalmeihin vai vaikuttivatko.

Kuka kumma on Heeman ja kuka on Eetan. Miksi heidän psalminsa on päätynyt Raamattuun?
Esrahilaiset ovat ilmeisesti sama kun serahilaiset - hepreassa ei ollut vokaaleja.

Nuo kysymykset johtavat väistämättä tutkimaan historiallisia kirjoja erityisesti 1.Aikakirjaa
En muista koskaan nähneeni ko. kirjasta yhtään tutkielmaa, enkä kuulleeni ensimmäisistä luvuista yhtään saarnaa.

Taidanpa uppoutua hetkeksi siihen aihepiiriin.


Toivottavasti tähän ketjuun tulee toisilta viestejä, jotka liittyvät enemmän Psalmien varsinaiseen sanomaan.
Itse palaan ehkä tähän ketjuun, kun olen selvitellyt em. kysymyksiä.



Poissa Vilhelm

  • Viestejä: 148
  • aavikkosutten veli ja kamelikurkien kumppani
Vs: Psalmit
« Vastaus #11 : 04.06.18 - klo:10:02 »
Huomasin tätä tannerta pölistellessä että täällä olikin erityisesti psalmeihin keskittynyt aihe. Joten omin lupineni kopioin, jo toisaalle laittamani, viestin tänne.

Lainaus käyttäjältä: minä
Tänään ehtoolliskokouksessa oli hyvä saarna.

Erityisesti mieleen jäi nämä:

Jeesuksen laulamisesta on Raamatussa oikeastaan kaksi mainintaa. Ensimmäinen on: "Ja veisattuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle."

Tutkijat ovat sitä mieltä että tässä oli kyse psalmeista 113-118. Kun noita lukee Jeesuksen näkökulmasta siinä tilanteessa missä hän oli lähdössä öljypuristimeen niin onhan se todella vaikuttavaa ja painavaa sanaa.

Toinen laulu onkin sitten vielä vaikuttavampi: "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? "

Tuohon aikaan oli rabbeilla tapana laulaa katkelma jostain psalmista ja opetuslasten tehtävänä oli sitten laulaa se loppuun ulkomuistista. Voi vain kuvitella mikä olisi ollut vaikutus jos opetuslapset olisivat tuon tajunneet ja laulaneet ristin juurella psalmin 22 loppuun. Kertakaikkiaan. Se olisi ollut jotain valtavaa. Mutta suurin osa heistä oli juossut jo pakoon ja ilmeisesti ainoastaan Johannes oli naisten kanssa ristin juurella.

Mutta varmasti jälkeenpäin he huolellisesti lukivat ja lauloivat tuon psalmin loppuun. Ja miten valtavan ja yksityiskohtaisen kuvan se ristiinnaulitsemisesta antaakaan. Jo tuhat vuotta ennenkuin Messias itse eli tuon psalmin oli tilanne kaikkine tunteineen ja yksityiskohtineen profetoitu tuossa laulussa.

Tässä tuli itselle paljon mietittävää.

Kiitos Jeesus.
'Sille, joka voittaa, annan valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'

Poissa saara

  • Viestejä: 23
  • Sana rististä on Jumalan voima 1 Kor 1 : 18
Vs: Psalmit
« Vastaus #12 : 20.11.18 - klo:08:26 »
Monet psalmit ovat runoja. Runot ovat kirjallisuuden laji jolla pystyy ilmaisemaan sellaisia asioita, tavoittamaan sellaisia puolia asioista, johon muut kirjallisuuden lajit eivät pysty.

Psalmeista löytyy joskus sellaista joka todella "kolahtaa" omaan mielentilaan.

Totta. Kiva kun otit tuon näkökulman. Aito sydämen vuodatus Jumalalle vapauttavaa, ja sitä Psalmeissa on. Ja runollinen kieli jännää, siinä ihan oma juttunsa. On muitakin näkökulmia, esim. Messias viittaukset niissä. Mutta se, että psalmista eli elämän vaiheitaan Jumalan edessä, helpottaa mua. Niissä näkyy myös kasvuvaiheita...lakia, lakihenkisyyttä, armon avautumista..elämäntuskaa, raivoa, kostonhimoa, omaa hurskautta, pelkoa, pettymystä, häpeää synnin tähden jne. Kaipausta puhtauteen ja pyhyyteen. Jeesuksen puoleen.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Psalmit
« Vastaus #13 : 20.11.18 - klo:21:48 »
Psalmeista löytyy myös selvä viittaus monijumalisuuteen. Psalmissa 82 todetaan mm: "Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä...."

Käsittääkseni juutalaiset olivatkin polyteistejä, monijumalisia, ennen kuin Jahvesta vähitellen kehittyi heidän pääjumalansa.

Itse väitteeseen en osaa ottaa kantaa, mutta juutalaiset palvoivat aseraa, baalia ja muita jumalia vähän joka välissä varsinkin israelin kuningasten aikana. Jumala niistä vihastui useita kertoja ja lienee katunutkin...