Kirjoittaja Aihe: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?  (Luettu 24050 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #30 : 02.11.13 - klo:00:09 »
Olen ollut tilanteessa jossa seurakunta hajosi kahtia, aika oli vaikea kaikille silloin. Kun aikaa oli kulunut ymmärsin että mielessäni olin vihainen lähtijöille. Tein päätöksen että annan heille anteeksi vaikka en ollut kenenkään kanssa missään kärhämissä ollut, olin tavallaan tilanteissa kuin ulkopuolinen. Päätökseni jälkeen tapahtui erikoisia asioita, aloin törmäämään näihin lähtijöihin kaupoissa ja kaupungilla ja minulle avautui mahdollisuus osiottaa ettei minulla ole mitään heitä vastaan. Tiedän että Jumala tuli vastaan kun ensin itse päätin antaa anteeksi..ja päästä vapaaksi tunteistani jotka eivät olleet oikeat.
« Viimeksi muokattu: 02.11.13 - klo:00:43 kirjoittanut Lydia »

Saldo

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #31 : 02.11.13 - klo:00:21 »
Paikallinen Jumalan Seurakunta syntyy, koska on uudestisyntyneitä. On paikkakuntia, joissa on useita Seurakunnan 'osastoja'. On syynsä, miksi muutetaan seurakunnasta toiseen. On hyviä ja huonoja syitä. Hyvin usein, jos lähtijä ei voi siunata jättämäänsä uskovien yhteyttä, hänellä ei ole seuraavaankaan seurakuntaan tuotavana siunausta, ei itselle eikä muille.

Seurakunnassa, johon kuulun on erittäin tärkeää, ettei ketään yritetä houkutella mukaan, jos he jo johonkin kuuluvat. Ketään uskovaista, toisessa seurakunnassa toimivaa tai edes oman seurakuntansa kokouksissa käyvää jäsentä ei ole yhteyteemme liitetty viimeisten 5 kuukauden aikana. Tampereella on arvioni mukaan pitkälti toistatuhatta helluntaiseurakunnan jäsentä, jotka käy siellä sun täällä tai eivät käy missään, eivät etenkään seurakunnassa johon kuuluvat. Viimeisten 5 kuukauden aikana on yhteyteemme siunattu 17 uutta jäsentä. 9 on muualta paikkakunnalta Tampereelle muuttaneita ja loput paikallisia uudistuneita tai seurakunnallisesta yksinäisyydestään uskovien yhteyteemme  hakeutuneita.

Kun toukokuussa vaimoni kanssa meidät Pirkanmaan perinteiseen helluntaiseurakuntaan siunattiin, niin yksi vanhimmista toivotti meidät tervetulleeksi "tähän puutteellisten joukkoon". Siksi, ehkä tunnemmekin olomme niin kotoisaksi.



Saldo

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #32 : 02.11.13 - klo:00:31 »
Tiedän että Jumala tuli vastaan kun ensin itse päätin antaa anteeksi..ja päästä vapaaksi tunteistani jotka eivät olleet oikeat.

On juuri niin, että meidän omat tunteemme ja oikeutuksemme erottavat yhteydestä. Myös ihmeellistä on se, että tämä ihmissuhdeasiakin on ensin sovittava Jumalan kanssa, eli tehtävä se ainoa mihin Raamattu kehottaa, annettava anteeksi. Kun siihen Jumalan avulla pääsee, se on leviävää laatua. "Rakkaus rakentaa", ja Jumalan meihin vuodattamassa rakkaudessa on voima.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #33 : 27.06.14 - klo:17:02 »
Niissä helluntaiseurakunnissa, joissa olen ollut, tuotiin esille ajatusta, että
vuosisatojen kuluessa totuus on löytynyt vähitellen uudelleen:

- Luther löysi uudelleen vanhurskauttamisen uskon kautta
- anabaptistit ja baptistit uskovien upotuskasteen
- metodistit pyhityksen
- helluntailaiset löysivät sitten Pyhän Hengen

ajatus jatkuu käytännössä (vuosikymmeniä sisältä päin seuranneena) näin:

- helluntailaisuus on siis raamatullisinta maailmassa
- suomalaiset helluntailaiset löysivät raamatullisen seurakuntaopin vanhimmistoineen ym.
- suomalainen helluntailaisuus on raamatullisinta maailmassa
- helluntaikirkko on lähentynyt luterilaista kirkkoa ja maailmaa
- perinteiset helluntailaiset Suomessa ovat raamatullisimpia maailmassa
- herätys syttyy sinne missä ollaan raamatullisimpia
- kaikki muut käsitykset kuin raamatullisimpien suomalaisten helluntailaisten käsitykset tulee hyljätä Raamatun vastaisina

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #34 : 27.06.14 - klo:17:45 »
Toisten ketjujen innoittamana laitan nämä ajatukseni tänne:

Mielestäni helluntaiseurakunnissa opetetaan Raamatun vastaisesti Pyhän Hengen kasteesta, vesikastetta ei osata ainakaan perustella Raamatulla kunnolla - en tiedä onko opetus oikein vai väärin.
Ehtoollisen rajaaminen vain upotuskastettuihin on mielestäni ainakin väärin.

Useissa helluntaiseurakunnissa opetetaan tekojen teologiaa.
Kymmenyksistä opettaminen ei ole Raamatun mukaista.

Hengellä täyttymisestä (en tarkoita PH:n kastetta) opetetaan väärin (siitä ei ole tällä foorumilla vielä edes kunnolla keskusteltu).

Ylistysopit ja monet uuskarismaattisuuden mukanaan tuomat aatokset ovat hiipineet moniin vapaiden suuntien seurakuntiin huomaamatta.


Minulle ajatus siitä, että helluntaiseurakunta olisi jotenkin erityisen jumalallisesti syntynyt, on vieras.
Pikemminkin koen, että helluntailaisuus pysäytti Suomessa olevan herätyksen riistämällä uskovat eri seurakunnista taas uuteen hengelliseen liikkeeseen, jossa oli alkuaikoina erittäin suuri sekaannus ja hämmennys.
Jossain vaiheessa seurakuntiin tuli järjestys ja teologiakin oli joiltain osilta jäsentyneempää, vaikkakaan ei kirjattuna.

Nyt mennään toisissa seurakunnissa kovaa kyytiä taas kohti sekoilua.

Toisaalta esim. Helluntaikirkko tekee siinä mielessä hyvää työtä, että se ainakin yrittää vähän miettiä mitä oikeasti uskotaan ja miksi.
Kuitenkin samaan aikaan hekkuntaikirkkoseurakuntiin on hiipinyt monenmoista muuta sellaista, joka olisi saanut olla tulematta.

Taisto

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #35 : 30.06.14 - klo:17:19 »
ajatus jatkuu käytännössä (vuosikymmeniä sisältä päin seuranneena) näin:

- helluntailaisuus on siis raamatullisinta maailmassa
- suomalaiset helluntailaiset löysivät raamatullisen seurakuntaopin vanhimmistoineen ym.
- suomalainen helluntailaisuus on raamatullisinta maailmassa
- helluntaikirkko on lähentynyt luterilaista kirkkoa ja maailmaa
- perinteiset helluntailaiset Suomessa ovat raamatullisimpia maailmassa
- herätys syttyy sinne missä ollaan raamatullisimpia
- kaikki muut käsitykset kuin raamatullisimpien suomalaisten helluntailaisten käsitykset tulee hyljätä Raamatun vastaisina
Juuri noin monet helluntailaiset ajattelevat, minunkin mielestäni.
Ylpeyttä ja omahyväisyyttä - voiko siltä pohjalta syntyä mitään hyvää?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #36 : 28.08.15 - klo:22:05 »
Tuohon otsikkoon liittyen helluntailiikkeellä näyttää olevan jokin trauma tuosta kirkko-sanasta. Niin, että rukoushuoneen ulkopuolella näkee silloin tällöin kyltin, jossa lukee KOTIKIRKKO. Viime maanantaina panin eräällä paikkakunnalla merkille tämän. Niin - ja onhan nykyisin jo helluntaikirkkokin olemassa kaiketi ihan virallisesti.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #37 : 28.08.15 - klo:23:45 »
Tuohon otsikkoon liittyen helluntailiikkeellä näyttää olevan jokin trauma tuosta kirkko-sanasta. Niin, että rukoushuoneen ulkopuolella näkee silloin tällöin kyltin, jossa lukee KOTIKIRKKO. Viime maanantaina panin eräällä paikkakunnalla merkille tämän. Niin - ja onhan nykyisin jo helluntaikirkkokin olemassa kaiketi ihan virallisesti.
Jyväskylässäkin on helluntaikirkko - siihen kuuluu tietääkseni kymmeniä jäseniä,
ja perinteiseen JKL:n helluntaiseurakuntaan melkoisen paljon enemmän (yli tuhat?).

Ja nämä molemmat ryhmät kokoontuvat samoissa tiloissa, johtohenkilöt kylläkin ovat
helluntaikirkollisia mutta se ei taida menoa haitata vaikka johtoporukka onkin vähemmistön
edustajia.

Nyt siellä on meneillään mielenkiintoinen hanke: tontin hankinta uuden rukoushuoneen
rakentamista varten. Mielenkiintoista on tämä: kuka rakennettavan ruokoushuoneen omistaa, kun se on
valmis? Helluntaikirkko, vai perinteinen paikallisten helluntailaisten ry.? Voiko muutaman kymmenen
henkilön porukka "ryöstää" yli tuhannen henkilön rahoilla tehdyn rakennuksen??
Aika omituinen tilanne...

Johtava pastori on kuulemma sanonut, että ei ole tarkoitus rakentaa hienoa temppeliä tms.,
koska niiden aika on ohi, vaan nyt on tarkoitus rakentaa toimintakeskus.
« Viimeksi muokattu: 28.08.15 - klo:23:53 kirjoittanut Taisto »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #38 : 29.08.15 - klo:11:16 »
Toimintakeskus?
Eikös niitä nuorisotiloja, liikuntasaleja ja tanssilavoja ole ihan muutenkin jo olemassa? Yhtään niitä vähättelemättä olen sitä mieltä, että ihan pakko ei ole kaikessa matkia "mualimata". Saahan sitä yrittää, mutta kun ne tekköö sen kaiken siellä maailmassa niin paljon paremmin.

Pidän täytenä hengellisenä sokeutena sitä, jos kuvitellaan tiloilla olevan jonkinlainen uskoa vahvistava tai ihmisiä kutsuva vaikutus. Tarkoitan nimeomaan totuuden ääreen kutsuva.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #39 : 29.08.15 - klo:11:30 »
Toimintakeskus?
Eikös niitä nuorisotiloja, liikuntasaleja ja tanssilavoja ole ihan muutenkin jo olemassa? Yhtään niitä vähättelemättä olen sitä mieltä, että ihan pakko ei ole kaikessa matkia "mualimata". Saahan sitä yrittää, mutta kun ne tekköö sen kaiken siellä maailmassa niin paljon paremmin.

Pidän täytenä hengellisenä sokeutena sitä, jos kuvitellaan tiloilla olevan jonkinlainen uskoa vahvistava tai ihmisiä kutsuva vaikutus. Tarkoitan nimeomaan totuuden ääreen kutsuva.

Juuri sokeus on se sana, joka tässä on paikallaan. Toimintakeskuksen rakentaminen vie painopiseen rahan hankkimiseen, sitä on saatava ja se sitoo voimat. Ja se valmistaa tietä kaiken maailman pelle-hermannien kutsumiseen, nehän tunnetusti tuovat väkeä. Ja tietysti myös rahaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #40 : 29.08.15 - klo:12:33 »
Itse olen miettinyt sitä, että aika monessa seurakunnassa tilat ovat enemmän tai vähemmän vajaakäytössä. Pahimmillaan yksi kahden tunnin kokous sunnuntaisin, mahdollisesti yhtenä arki-iltana pari tuntia.

Sääli vaan, että arvokkaat tilat kuitenkin sään armoilla vajaakäytössä.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #41 : 29.08.15 - klo:12:44 »
Itse olen miettinyt sitä, että aika monessa seurakunnassa tilat ovat enemmän tai vähemmän vajaakäytössä. Pahimmillaan yksi kahden tunnin kokous sunnuntaisin, mahdollisesti yhtenä arki-iltana pari tuntia.

Sääli vaan, että arvokkaat tilat kuitenkin sään armoilla vajaakäytössä.

Luterilaisen kirkon omistamat tilat tulevat jatkossakin olemaan hyvin vähällä käytöllä. Tarkoitan nimenomaan hengellisen ravinnon jakamisen suhteen. Kirkko jakaa paikallisesti puhekieltoja tiloissaan sellaisille henkilöille, jotka eivät taivu kirkon poliittisiin linjoihin. Tunnen omalta alueeltani erään, jolta vietiin puheoikeus seurakunnan kaikissa tiloissa siksi, että hän palvelee LHPK:n "alaisuudessa".

Itse olen ollut ikäni luterilaisen seurakunnan jäsen ja en voi kun ihmetellä sitä, että niiltä viedään puheoikeus, jotka vielä jonkin aikaa sitten olivat kirkon aktiiveja ja saivat ihmisiä sanan kuuloon. Muutos on ollut nopea ja raju. Luopumuksen linja on johtanut siihen, että kirkon johtajista iso osa tyrmää Raamatun selviä opetuksia ja hylkäävät myös kirkon tunnustuksen. Kirkko on nykyisin suurelta osin vain uskonnollis-filosofinen jäänne, jonka sisällä toimitetaan sinällään arvokkaita sosiaalisia toimintoja ja avustuksia. Ja kirkon jäsenenä minulla on täysi oikeus arvostella juuri omaa kirkkoani.
« Viimeksi muokattu: 29.08.15 - klo:12:52 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #42 : 29.08.15 - klo:22:12 »
Aivan kuin kiinteistön hankitsijat eivät olisi kuunnelleet talousuutisia parina viime vuonna. Uhkarohkeata.
Vuokraaminen olisi helppoa ja huoletonta. Sopimusta voi jatkaa tarpeen mukaan eikä ole huolto -ja ylläpitokuluja. Luulisi, että ev.lut. vuokraisi tiloja mielellään. Muistelenko oikein, että JKL:ssä on myyty tai yritetty myydä kiinteistö(jä), jokin srk-talo? Valmiin rakennuksen hankintakin tuntuisi järkevämmältä kuin uudisrakennus.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #43 : 29.08.15 - klo:22:25 »
Aivan kuin kiinteistön hankitsijat eivät olisi kuunnelleet talousuutisia parina viime vuonna. Uhkarohkeata.
Vuokraaminen olisi helppoa ja huoletonta. Sopimusta voi jatkaa tarpeen mukaan eikä ole huolto -ja ylläpitokuluja. Luulisi, että ev.lut. vuokraisi tiloja mielellään. Muistelenko oikein, että JKL:ssä on myyty tai yritetty myydä kiinteistö(jä), jokin srk-talo? Valmiin rakennuksen hankintakin tuntuisi järkevämmältä kuin uudisrakennus.
Kyllähän tuo vuokraaminen kuulostaisi viisaammalta. Tiedä sitten sopiiko
sellainen "irtolaisuus" helluntailaisille, vai pitääkö välttämättä olla oma rakennus.

Kyllä minullakin on sellainen muistikuva, että ev.lut. srk-talo on ollut myynnissä.
En asu JKL:ssä, joten en ole niin tarkasti selvillä nykyhetken tilanteesta.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #44 : 15.09.16 - klo:09:07 »
Pelkkä kiinteistövero on helposti 100000 €  vuodessa. Lämmityskulut ja kiinteistönhoitokulut tämän päälle. Eli kannattaa harkita, ellei seurakunnassa ole riittävästä maksumiehiä.