Kylla.
Ja ihmisyys ilman mitaan itsekuria tuskin luonnistaisi kovin hyvin.
Ja ihminen toimii siten, etta han tekee erilaisia valintoja. Toiset valinnat ovat parempia kuin toiset.
Paavali mm. tassa kirjoittaa valintojen teon hankaluudesta ihmisena. Room. 7.luku
Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
13. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
Mikali ymmarran oikein, buddhalaisuus sitkeasti kuitenkin perustaa itsekontrollin ihmisen omaan tahdonvoimaan mietiskelyn kautta.
Jeesus sanoo: "joka tekee synnin, on synnin orja"
Ihminen ei ikaankuin kykene haluamaan hyvaa monessa tilanteessa ja siksi tekee syntia.
Siksi oman heikkouden nakeminen ja tunnustaminen ja Jumalan puoleen kaantyminen on se mika meille annetaan armosta.
Eika todellakaan edes tarvitse yrittaa vapautua tunteista kuten suru, ilo, pettymys, rakkauden kaipuun, yksinaisyys, jopa suuttumus, yksinaisyys, toivottomuus, epatoivo jne jne.
Buddhalaisuudessa tunteet pitaa hiljentaa.
Kristitty saa kokea tunteet ja siis olla ihminen.